Så skapar du en strategi för din marknadsföring på LinkedIn

Skapa en strategi för din marknadsföring på LinkedIn

Att ha en närvaro på LinkedIn har blivit viktigt för många företag. Om du använder LinkedIn på rätt sätt kan du med hjälp av en bra strategi för din marknadsföring, bygga varumärke, generera leads och etablera dig som expert inom din nisch. En marknadsföringsstrategi för LinkedIn bör kopplas till den övergripande strategin.

strategi för din marknadsföring på LinkedIn

När LinkedIn lanserades 2003 var det främst som ett professionellt nätverk och en cv-databas.
Men idag är det så mycket mer.

Visst, du har information om dig på din profil som påminner om ditt cv. Och du bygger ett nätverk som IRL men om du ser LinkedIns fulla potential så kommer du få en helt anna effekt av tiden du lägger ner.

Vikten av att ha en strategi för din marknadsföring på LinkedIn

Till skillnad från exempelvis Instagram så använder många beslutsfattare inom B2B LinkedIn. Om du vill bli synlig och fånga uppmärksamhet hos dessa bör du ha en strategi för din marknadsföring på LinkedIn.

På LinkedIn handlar det mer om att publicera bra innehåll och mindre om säljsnack eller bara prata om dina produkter eller tjänster. Det är därför det är så viktigt att ha en marknadsföringsstrategi som är specifik för plattformen. Eftersom LinkedIn handlar om personer i deras yrkesroller och anställningar, samt företag och deras affärer, behöver du även ha ett annat tillvägagångssätt än i de andra typiska kanalerna på sociala medier för att få de resultat du vill ha.

Visste du att LinkedIn generar i genomsnitt 277% fler leads än Facebook?

Använder du LinkedIn på rätt sätt så är det ett effektivt verktyg för att marknadsföra ditt företag, och som kan ta dig till nästa nivå.

”Att kränga eller bara prata om produkter fungerar dåligt på LinkedIn.”

#1 Definiera dina mål

Vilken typ av innehåll du publicerar på LinkedIn beror på ditt mål med din närvaro. Och inte bara innehållet utan vilket format, tonalitet och budskap ska du använda (mer om det längre ner).

Vanliga mål på LinkedIn är:

  • Bygga varumärkeskännedom
  • Generera leads
  • Skapa engagemang
  • Driva trafik till hemsida eller landningssida

#2 Vem är din målgrupp?

När du väl har en tydlig uppfattning om dina mål är nästa steg att definiera din målgrupp. Det är en utmaning att skapa bra innehåll om du inte vet vem du riktar dig till. Det innebär att ju bättre kunskap du har om din målgrupp desto lättare blir det att producera innehåll som resonerar med dem.

För att få fram din målgrupp behöver du ta fram en eller två ”personas”, dvs kundtyper.

utbildning kurs Linkedin

Vad vet du om din målgrupp?

När det gäller personas bör du ha med en mängd parametrar som exempelvis jobbtitel, geografisk plats, bransch, beteende, problem de har och intresse.

Förutom att definiera din målgrupp är det också viktigt att ha kunskap om din befintliga publik. Dvs de som redan följer och interagerar med ditt innehåll. En bra strategi för LinkedIn innefattar en förståelse för din målgrupp och vad de faktiskt gillar.

Kom ihåg: Du bör undvika att publicera exakt samma innehåll på LinkedIn
som du använder på Instagram & Facebook.

Relaterad artikel: 8 tips för att lyckas med marknadsföringen på LinkedIn

#3 Var smart med din innehållsstrategi

LinkedIn är så mycket mer än att att bara sporadiskt publicera inlägg och hoppas att något budskap fastnar hos din målgrupp. För att lyckas på LinkedIn behöver du ha en innehållsplan och kontinuitet.

Beroende på vilka mål du har med din närvaro behöver du anpassa ditt innehåll efter målet. Har du varumärkeskännedom som ditt primära mål så ska merparten av det du publicera vara innehåll som stärker varumärket.

Hur du förmedlar ditt budskap är viktigt men också vilket format du väljer och såklart själva innehållet.

Du har en mängd format att välja mellan:

  • Text
  • Bild
  • Video
  • Blogg & artiklar
  • Undersökningar
  • etc

Där själva innehållet kan vara:

  • 1-2-3 så här gör du
  • Vanliga misstag
  • Vanliga frågor
  • 5 steg till…
  • Case studies
  • White paper
  • UGC (användargenererat innehåll)
  • Expertinnehåll (internt/externt)

Relaterad artikel: Format på LinkedIn

#4 Skapa en innehållskalender

Kontinuitet är viktigt för att få och behålla engagemanget från din publik. När personer engagerar sig i dina inlägg kommer de oftare att få se dina inlägg. Att ha en god framförhållning och kontinuitet är grunden i en framgångsrik strategi.

Om du regelbundet publicerar innehåll skapar det både kännedom och förväntan hos dina följare. Det resulterar i ett högre engagemang som ökar räckvidden för ditt innehåll. Att kontinuerligt publicera inlägg bör även generera fler följare på LinkedIn.

LinkedIn rekommenderar att du publicerar ett inlägg om dagen, vilket är ganska mycket. Men genom att skapa och utgå från en innehållskalender hjälper det dig att upprätthålla en ständig närvaro. I innehållsplanen ska du bestämma hur många inlägg du ska publicera, i vilket format dessa ska vara och vilket budskap du ska ha i respektive inlägg. Koppla det till målet med närvaron på LinkedIn så får du mer anpassade inlägg.

Använd ett verktyg för att schemalägga dina inlägg så du publicerar på bästa tid och dag.

Relaterad artikel: 7 verktyg för att schemalägga inlägg

#5 Ta hjälp av medarbetarna

Att ta hjälp av dina medarbetare är värdefullt. De kan nå långt utanför dina kända följare och öka räckvidden.

Du bör uppmuntra dem till att kommentera och gilla företagets inlägg men ännu hellre att de publicerar egna inlägg.

I kombination med hashtags och omnämningar (@) ökar räckvidden ännu mer, vilket i sin tur ökar varumärkeskännedomen.

Hur bra du och dina medarbetare gör det kommer ha en direkt påverkan på hur framgångsrik din strategi för LinkedIn är.

Relaterad artikel: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna

#6 Använd statistikverktyget

I statistikverktyget på företagssidan har du mycket information om de som följer sidan. Du ser tydligt vilket innehåll som fungerar bra med följarna – och vilket som inte gör det.

Med den datan kan du ytterligare vässa ditt budskap och på så sätt få ett högre engagemang. Genom att analysera datan kan du se om din strategi fungerar.

På företagssidan finns det en mängd data som du kan sätta dig in i.
Det finns tre saker som du kan spåra:

  • Engagemang
  • Konverteringar
  • Trafik

Engagemang visar dig hur ofta dina följare gillar, kommenterar eller delar ditt innehåll och engagemangsgraden visar i % i snitt hur många följare som interagerar med dina inlägg.

Konverteringar visar hur ofta en person gör en handling som du vill att de ska göra. Det kan exempelvis vara:

  • Hämta pdf
  • Prenumera på ditt nyhetsbrev
  • Fylla i ett formulär
  • Beställa en produkt

Trafik är precis som det låter. Det spårar hur ofta en person klickar sig vidare från din företagssida på LinkedIn till din hemsida.

All den här informationen hittar du på företagssidan. I menyn hittar du tre flikar som visar besökare, inlägg och följare.

Lägg extra vikt på fliken där du ser statistik över dina inlägg. Där finns flera olika parametrar som visningar, klick, engagemang, CTR etc. för var och ett av dina inlägg. Den informationen kan du använda för att ta reda på vilken typ av innehåll som får maximalt engagemang. Det hjälper dig att förfina ditt innehåll och skapa mer av det som kommer fungerar.

Fördjupa dig här: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn

Det andra sättet att spåra hur bra det går är via Google Analytics. I Google Analytics ser du hur många besökare som kommer till din hemsida från LinkedIn.

Ju djupare du analyserar datan desto mer information får du. Bl.a kan du se hur länge en besökare stannar och vilka de bästa målsidorna är.

Ett bonustips är att installera Google Datastudio med utvald data från Google Analytics och kombinera med Super Metrics, då får du riktigt kraftfull data att jobba med. Då kan du enkelt jämföra, filtrera och organisera din data.

Sammanfattning

LinkedIn erbjuder en mängd möjligheter och har gått från en cv-databas till ett kraftfullt marknadsföringsverktyg.

En hög förståelse för ditt mål och din målgrupp är avgörande för hur framgångsrik din strategi blir för LinkedIn. Du bör skräddarsy ditt innehåll och publicera inlägg som specifikt riktar sig till din målgrupp.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

3 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Fördjupa dig: Så skapar du en strategi för din marknadsföring på LinkedIn […]

  2. […] Relaterat inlägg: Så skapar du en strategi för din marknadsföring på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *