7 dyra och onödiga misstag för annonsering på LinkedIn

7 dyra och onödiga misstag för annonsering på LinkedIn

LinkedIn har sänkt räckvidden ännu en gång och fler företag börjar att annonsera på LinkedIn. Men jag ser också onödiga misstag när det gäller annonsering på LinkedIn. En del väljer att använda funktionen ”boosta”, vilket jag aldrig rekommenderar. Andra använder campaign manager för sin annonsering vilket ger fler möjligheter men det är också krångligare. Det kostar även mer att annonsera på LinkedIn och det går aldrig att jämför klick-kostnaden mot Meta’s plattformar. Istället behöver du veta vad det är värt att nå exakt den målgruppen som du vill nå.

dyra och onödiga misstag annonsering LinkedIn

Fel uppsatta annonser kostar pengar helt i onödan

Jag ser kunder, annonsörer och till och med byråer ständigt göra samma vanliga misstag hela tiden när det gäller annonser på LinkedIn.

För stora företag märks knappt dessa misstag eftersom det är en liten del av deras marknadsbudget. Däremot slösas budgeten bort för mindre företag och sedan säger de: ”annonsering på LinkedIn är dyrt och ger inget resultat”. Men egentligen handlar det om att veta hur du ska göra så du slipper göra dyra misstag.

I flödet ser jag fler och fler annonser.
Men jag ser också flera misstag gällande annonsering.

Exempelvis:

  • fel målgrupp
  • för mycket text
  • otydliga annonser
  • fel format för annonsen
  • enstaka annonser och inget organiskt innehåll

Och jag ser det här gång på gång på gång.

Relaterad artikel: Hur dyrt är det och vad kostar det att annonsera på LinkedIn?

Misstagen du ska undvika när det gäller annonsering på LinkedIn

Här är vanliga misstag när det gäller annonsering på LinkedIn. Och tipsen gäller både för nybörjare och mer erfarna marknadsförare. Genom att du undviker dessa kommer du få ett bättre resultat och mer för din budget.

#1: Ingen struktur för dina kampanjer

Att ha en bra struktur för dina kampanjer är viktigt. När du har flera kampanjer i gång är det namnet som omedelbart berättar för dig vilka annonser, inriktning och till och med annonsformat som varje kampanj använder. LinkedIn genererar automatiskt ett namn åt dig när du väljer målet för kampanjen. Men det består bara av målet du valde och datumet då du skapade dessa kampanjer.

Tänk om du skapar 10 kampanjer med olika inriktningar och alla får samma namn.
Det blir en mardröm när du ska analysera resultatet.

För att undvika denna vanliga fallgrop och spara tid rekommenderar jag att du namnger din kampanj så här: ”Objective_Region_Targeting_Ad Format”.

När du gör det får du en tydlig bild av inriktning, målgrupp och format. Då ser du snabbt vilket format som presterar bäst.

Fördjupa dig: Fler exempel på kampanjstruktur

#2: För nischad målgrupp

Jag förstår att alla som annonserar vill att inriktningen ska vara korrekt så att du inte slösar pengar på att irrelevanta personer ser eller klickar på dina annonser. Men å andra sidan, i det ögonblick du lägger till för många krav och riktar dig för snävt:

  • Utesluter möjligheterna för personer som behöver eller är intresserade av ditt företag men som precis missat något av dessa krav.
  • Om din inriktning är för nischad och du bara får några tusen personer får du inte den skalbara effekten du vill ha när du skaffar hundratals potentiella kunder på kort tid.
  • Ditt företag skulle bara vara synligt i den lilla målgruppen.
  • Målgruppen blir snabbt mättad och ser ditt innehåll eller dina annonser om och om igen, vilket kan få negativa konsekvenser för ditt varumärke på lång sikt.
  • Det är svårt att få tillräckligt med data och svårt att optimera inriktningen av kampanjerna eftersom vi vanligtvis börjar brett och sedan smalnar av målgruppen.

LinkedIn rekommenderar att du jobbar med större målgrupper, minst 50.000 personer. Men det går att annonsera med en mindre målgrupp än så. Det är viktigt att du väljer rätt målgrupp men även en bredare, då får ett bättre resultat med din annons.

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

#3: Fel annonsformat för ditt mål

LinkedIn har ett flertal annonsformat och var och en har sina fördelar och nackdelar. Att koppla ihop fel mål och annonsformat har en direkt påverkan på resultatet. Ett nyare format som presterar väldigt bra och ger hög trovärdighet är thought leader ad. Dvs där du annonserar med någon annans inlägg. Det kan vara en medarbetare, influencer eller ett betalt samarbete.

 LinkedIn har många format att välja mellan:

  • Single image ad
  • Carousel ad
  • Video ad
  • Document ad
  • Event ad
  • Thought leader ad
  • Click-to-message ad
  • Messaging ad
  • Text ad
  • Dynamic ad
  • Lead gen form
  • Conversation ad
  • Follower ad

Läs mer: LinkedIn’s annons-format

Som en enkel referens kan du tänka så här:

  • Brand awareness: carousel ad eller single image ad
  • Lead genereration: Lead gen form eller carousel ad
  • Website visits: Single image ad eller carousel ad

Tänk alltid på vad målet och syftet är för den specifika annonsen.

linkedin annonsering format

#4 Aktiverad ”audience expansion”

Audience expansion är en funktion där LinkedIn försöker hjälpa dig att utöka din målgrupp baserat på de kriterier du ställer in. Enligt Linkedin så inriktar de sig på medlemmar med liknande profiler som de du redan riktar in dig på – detta är baserat på alla aspekter på deras profil och inte begränsat till ett enda avsnitt.

När du stänger av den här så kontrollerar du exakt vem du riktar in dig på och var dina pengar spenderas, istället för att lita på LinkedIn’s system. Och genom att du stänger av den här funktionen får du klick från din målgrupp som du har valt, inte de som LinkedIn tror att du vill nå. Det innebär att resultatet blir bättre och du slipper betala för klick i onödan.

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

#5 Kör kampanjer för kort tid

LinkedIn är inte den typen av plattform som du bara visar annonser i 3 dagar och sedan stänger av om du inte får några resultat. Eftersom LinkedIns CPC vanligtvis är högre än andra sociala medieplattformar, skulle du behöva dubbla eller till och med tredubbla testtiden tills du får tillräckligt med data för att ge dig en tydligare bild.

Och LinkedIns system kommer att behöva minst 7-10 dagars data innan det kan optimera mot ditt mål ändå. Så den minsta varaktigheten för kampanjen bör vara minst 3-4 veckor.

Men jag förstår också att som marknadsförare eller småföretagare vill ha kontroll över sina kostnader och förhindra att man slösar pengar på något som inte ger resultat. Då kan du exempelvis välja en liten daglig budget men tillräckligt stor för att ge dig minst 5-10 klick per dag. Därefter kan du analysera dina resultat var 7-10:e dag och göra alla nödvändiga optimeringar om resultatet inte är bra. Och efter att du har gjort det 2-3 gånger och fortfarande inte fått de resultat du hoppas på, kan du fundera på om LinkedIn är en lämplig plattform för dig och ditt företag. Men låt bli att ta det här beslutet efter tre dagars kampanj.

Relaterad artikel: 7 sätt att få ut mer av din annonsering på LinkedIn

#6: Kräver för mycket

Alla företag vill ha ökad försäljning eller fler leads. Gärna så snabbt som möjligt men det funkar inte så. Precis som när du fattar ett köpbeslut behöver du tid och vill göra research innan du köper. Som jag skrev i det här inlägget, har jag aldrig köpt någonting av en okänd person eller företag.

Det är långt ifrån alla som kommer köpa något från dig. De vill veta vem du är, varför de behöver dina produkter och tjänster innan de läser om om ditt företag och innan de fattar ett köpbeslut. Och när det kommer till B2B kan denna process både vara lång och mer komplex än B2C.

Att be någon köpa din produkt eller tjänst första gången de ser dina annonser är det som att be någon att gifta sig med dig första gången du träffar dem. Det är mycket troligt att det inte kommer att hända.

Därför är det bästa alternativet att skapa ett intresse. Det kan vara en del av innehåll, pdf, e-bok, seminarium eller en studie som tillför tillräckligt mycket värde så att de är villiga att ge sina kontaktuppgifter i utbyte mot materialet. Ju mer värde ditt innehåll tillför, desto fler potentiella e-postadresser kan du samla in. Då kan du ytterligare utbilda dem så att de har tillräckligt med förtroende för dina produkter och därefter du konvertera till faktiska försäljnings- och affärsmöjligheter.

Det jag i första hand rekommenderar är att börja med retargeting för att nå en varmare målgrupp. Det förutsätter dock att du har insight tag installerat. Och det har du väl?

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

#7: Tråkig och dålig utformad annons

Enligt LinkedIn är B2B-annonser tråkiga och ineffektiva, faktiskt så tråkiga att de ligger lägst i ads score. Ofta pratas det om funktioner istället för fördelarna och värdena med dina produkter och tjänster.
Hur många gånger har du sett en annons som innehåller tråkiga funktioner och där du bara scrollar förbi den?
Min gissning är ganska ofta.

Din målgrupp bryr sig inte om funktionerna i din produkt utan istället vill de höra om fördelarna de kan få av det du erbjuder. När du förbereder materialet och texterna för dina annonser, försök att sätta dig in i din målgrupps problem.

  • Hur skulle de dra nytta av din produkt?
  • Vilken fördel skulle de bry sig mest om?
  • Vilka problem har de och hur hjälper du till att lösa dem?

Fokuserar på din vad din målgrupp vill ha och ge dem sedan det baserat på deras behov och utmaningar. Jag lovar att denna enkla ändring kommer förändra hur dina kampanjer presterar.

Marknadsförare betalar FÖR mycket för sin annonsering pga vanliga misstag.

När det gäller annonsering är det viktigt att veta:

  • exakt vem du vill nå
  • vad det är värt att nå x personer
  • vilket format som är bäst för ditt budskap
  • vilket budskap du ska använda för att lyfta deras problem
  • vikten att jobba med både organiskt innehåll och annonsering

Vill du:

  • slippa göra dyra misstag när det gäller annonsering?
  • veta hur du kan kombinera organiskt innehåll med betalt?

Då har jag lösningen till dig!
Boka utbildningen, marknadsföring och annonsering på LinkedIn.

Jag kommer berätta HUR du ska göra och VAD som ger bäst resultat.

Magdalena säger:

Jag gick utbildningen “Marknadsföring på Linkedin” med Linda som utbildare och den var verkligen givande. Linda är väldigt kompetent, pedagogisk och lättsam och genuin i hennes sätt att utbilda.

Det märks tydligt att hon brinner för det hon gör och det smittar av sig och ger mersmak och jag hoppas på fler utbildningstillfällen med Linda snart. Jag vill därför varmt rekommendera att antingen gå hennes kurser eller anlita henne.

9,3 rekommenderar utbildningen och 9,1 lärde sig något nytt.

Läs mer och boka utbildningen, marknadsföring och annonsering på LinkedIn

Sammanfattning vanliga misstag gällande annonsering på LinkedIn

  1. ingen struktur
  2. väljer fel målgrupp
  3. väljer fel annons-format
  4. har audience expansion igån
  5. för kort tid för själva annonsen
  6. kräver för mycket och för snabbt
  7. tråkiga och dåligt utformad annons

Bonus, hämta gratis checklista för annonsering på LinkedIn

Fyll i formuläret nedan eller klicka här.



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *