Premium för företag på LinkedIn
Premium för företag och företagssidor på LinkedIn
LinkedIn har redan släppt +70 uppdateringar i år och nu testar de ett nytt premium – för företag, LinkedIn Premium Company Pages.
Med LinkedIn Premium Company Pages testar LinkedIn nu ett nytt sätt för varumärken att sticka ut och med en rad dedikerade funktioner som endast kommer att vara tillgängliga för betalande varumärken.
Följande funktioner ingår i premium företag på LinkedIn
LinkedIn har bekräftat att de testar premium för företag hos utvalda företag.
Dessa funktioner, hittills, inkluderar:
- Bättre statistik
- Skräddarsydd ”call to action” knapp.
- Kund-referenser placeras högst upp på sidan.
- Möjlighet att bjuda in personer som du *inte* är connectad med.
- Se vilka som besöker sidan – och enkelt skapa kontakt med dessa.
- Företagssidor som har premium får en synlig verfieringsbock i guld.
Det här är riktigt spännande tycker jag och nya funktioner är alltid intressant. Och precis som premium för profiler så kostar det att vara nyfiken. Att se vilka som besökt ens profil är värdefullt och det bör vara lika intressant för ett företag att kunna se exakt vem som besöker sidan.
Fler fördelar med Linkedin premium företag
Med funktioner som dessa erbjuder LinkedIns Premium företag ett övertygande värdeerbjudande, särskilt när man överväger de höga kostnaderna och varierande effektiviteten för betalda reklamkampanjer. Enbart den automatiska inbjudningsfunktionen skulle kunna revolutionera hur sidor lockar nya följare, vilket gör den till ett värdefullt verktyg för marknadsförare som vill öka sin synlighet och engagemang.
Relaterad artikel: LinkedIn senaste uppdatering av algoritmerna
En annan potentiell fördel med premium kan vara prioriterad placering i ett sökresultat. För närvarande spekuleras det om detta, men det har inte bekräftats av LinkedIn. Det skulle ha ett visst mervärde, men det beror i hög grad på verksamheten och den målgrupp du vill nå. Det skulle definitivt finnas några små och medelstora företag som genererar majoriteten av sina leads från LinkedIn, men antagligen är det också en minoritet av de övergripande småföretagen.
Men du kan redan använda AI-verktyg via externa verktyg och finns även delvis inbyggda AI-verktyg på LinkedIn. Samtidigt som att automatiskt bjuda in personer att följa en sida kan upplevas som spam. Det är mycket bättre att bjuda in relevanta personer men en fördel får du och det är att du kommer att kunna bjuda in vem som helst. Som det är nu måste du vara i kontakt med en person för att kunna bjuda in till att följa en företagssida på LinkedIn. Detta är också ett dilemma eftersom administratörer sällan har rätt personer för att bjuda in. Men en hel del har missat att alla kan bjuda in personer att följa en företagssidan, dvs utan att vara administratör.
Premium Company Pages är ytterligare ett steg i denna riktning, och kanske kommer det att finnas intresse från varumärken som lockas av dessa tidiga funktioner.
Men det känns fortfarande som att det saknas en större fördel som kommer att få fler att köpa till premium. Kanske det kommer och det här är bara i test-läge.
På bilden nedan ser du hur premium för företag ser ut.
Relaterad artikel: Nyheter och ändringar för LinkedIn
Vad kostar premium för företag?
Även om exakta prisuppgifter för närvarande är knappa, förväntas det att priset kommer att variera beroende på faktorer som land och antal följare. När dessa premium-sidor börjar rullas ut kommer du som administratör få ett meddelande med ett erbjudande om att uppgradera till premium, direkt på sin LinkedIn-hemsida.
Priset som cirkulerar är $99 per månad. Förmodligen är det för dyrt för majoriteten av småföretag men å andra sidan kostar Sales Navigator ca 900 Skr per användare och månad.
Men för större företag kommer funktionerna överväga priset och det kan vara en värdefull investering för din marknadsföringsstrategi.
OBS, detta testas just nu (april-24) och håller så sakteligen på att rullas ut.
Snart får du se ”testa premium gratis” – precis som för våra profiler.
Läs mer på LinkedIn’s FAQ-sida om premium för företag och vilka funktioner som ingår.
Berätta, kommer du betala för LinkedIn premium för företaget?
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!