10 sätt som du kan du använda AI i din marknadsföring

10 sätt som du kan du använda AI i din marknadsföring

Kämpar du för att hålla jämna steg med kraven på både marknadsföring och innehåll? Önskar du att det fanns ett sätt att effektivisera processen och spara tid samtidigt som du fortfarande producerar högkvalitativt, engagerande innehåll?  Med hjälp av AI kan du få ut mer av din marknadsföring. Oavsett om du är innehållsskapare, marknadsförare eller har eget företag hjälper dessa tips dig att få ut det mesta av din marknadsföring med hjälp av AI.

10 sätt som du kan använda AI i din marknadsföring

Säkerligen har du hört talas om AI, artificiell intelligens, som de senaste veckorna har blossat upp som samtalsämne på LinkedIn. Dessa samtal har oftast handlat om ChatGPT som bl.a kan hjälpa dig med marknadsföring, men det finns många fler verktyg. Att AI kommer ha en stor påverkan och revolutionera den digitala marknadsföringen förstår du säkert. Det kan hjälpa dig att automatisera och effektivisera din marknadsföring. Om du lär dig och sätter dig in i tekniken så kommer du att spara tid.

Den här artikeln finns även inspelad som podcast på LinkedInpodden.

AI är en programvara eller plattform som använder artificiell intelligens och kan användas för att skapa automatiserade beslut. Basen är insamlad data som analyseras och tolkas tillsammans med beräkningar och prognoser t ex kring marknadstrenden. Allt detta görs i realtid utan inblandning av en riktig människa. Det är denna förmåga att fatta automatiserade beslut i snabb hastighet som gör AI-verktyg för din marknadsföring så intressanta.

Inom marknadsföring kan du med hjälp av AI exempelvis:

  • skräddarsy annonser
  • ha automatiska chatbots
  • förbättra kundupplevelsen
  • analysera och förenkla data
  • skapa innehåll för olika målgrupper
  • återanvända och återskapa innehåll
  • segmentera och identifiera målgrupper
  • förbättra ROI och konverteringsoptimering

Och listan kan bli mycket, mycket längre.

Här är 10 tips på hur du kan använda AI i din marknadsföring

AI blir allt vanligare inom digital marknadsföring och såklart andra områden. Det finns många olika sätt som du kan använda AI för att förbättra marknadsföringen. I artikeln får du 10 tips på hur AI kan hjälpa dig med din marknadsföring.

#1 Transkribera och redigera podcast & videos

Ett smart sätt att utnyttja AI är att automatiskt transkribera video och ljud till text. Detta är användbart för att göra ditt innehåll mer tillgängligt för en bredare publik, inklusive personer som är döva eller hörselskada. Eller de som föredrar att bara läsa istället för att lyssna eller titta på något. Ladda upp en podcast eller video och få den automatiskt transkriberad, klippt eller textad. Det gör det enkelt att återanvända en video till blogg.

Relaterad artikel: Så skapar du inkluderande innehåll

#2 AI för att förbättra din SEO

Genom att använda AI-teknik kan du förbättra din SEO och därmed öka chansen för att din webbplats kommer upp högt i sökresultaten. Det kan hjälpa din webbplats till en bättre ranking och få högre organisk trafik. Bl.a kan du söka på relevanta sökord, SERP-analys, skriva innehåll, optimera texter och mycket mer. Det handlar om att våga testa nya verktyg för att hitta funktioner som ökar din synlighet.

Fördjupa dig: AI för SEO

#3 Skapa mer innehåll

Med hjälp av AI-verktyg kan du skapa mer engagerande innehåll som är mer lättförståeligt och användbart för kunden. Det är ett enkelt sätt att öka din närvaro genom att du skapar innehåll som resonerar med din målgrupp.

De olika verktygen hjälper dig med att se flera aspekter av ditt innehåll. Allt från att komma på idéer, till att välja nyckelord och att skriva innehåll. Du kan även låta AI föreslå nya problem baserat på trender och data från din målgrupp.

Dock finns det fortfarande ett moment som du manuellt måste göra, redigera och justera varje del så det stämmer med din tonalitet. Men det kan dramatiskt snabba upp din process och minskar risken att du blir stressad över allt innehåll som du behöver skapa.

Relaterad artikel: 3 typer av innehåll du behöver på LinkedIn

#4 Automatisera dina marknadsföringskampanjer

Genom att använda AI-tekniker kan du automatisera dina marknadsföringskampanjer och därmed få en mer effektiv och kostnadseffektiv marknadsföring. Du kan skapa mer bättre och mer relevanta annonser och optimera dina annonskampanjer genom att identifiera de mest lönsamma annonsplaceringarna, demografiska grupperna och tiderna.

Relaterad artikel: Hyr dyrt och vad kostar det att annonsera på LinkedIn

#5 Förbättra ditt innehåll

AI-verktyg kan hjälpa dig att skapa personligt innehåll som är anpassat till varje enskild kund. Detta kan inkludera personligt anpassade nyhetsbrev, inlägg i sociala medier och annonser. Du kan även sammanfatta längre innehåll till kortare, mer lättsmälta delar.

Du kan också använda AI för att automatiskt generera nya titlar och rubriker som hjälper dig att locka fler läsare och tittare. Dessutom kan texten optimeras för sökmotorer, vilket ökar chanserna för att fler upptäcker ditt innehåll.

Utbildning Linkedin marknadsföring

#6 Anpassa din e-postmarknadsföring

AI-verktyg kan hjälpa dig att skapa och skicka mer relevanta e-postmeddelanden till rätt mottagare vid rätt tidpunkt. Det ökar chansen för att mottagaren klickar på dina länkar vilket kan öka både öppningsfrekvensen och konverteringsgraden.

#7 AI för kundservice

Med hjälp av AI-chatbotar kan du snabbt och effektivt hjälpa en kund eller besökare på en webbplats. Dessa botar kan svara på vanliga frågor och hantera förfrågningar automatiskt. Det ger (oftast) kunden en bättre upplevelse och snabbare hjälp.

#8 Analysera kunders beteende

Du kan analysera beteende och skapa personliga rekommendationer för varje enskild kund. Detta kan göras genom att analysera kundens tidigare köp- och klickhistorik. Du kan undersöka hur kunder interagerar med ditt företag. Det kan ge en inblick i varje steg i kundresan och hjälpa dig som marknadsförare att förstå vad som driver kundernas beteende. Det kan leda till starkare kundrelationer och ökat livstidsvärde per kund – om det görs på rätt sätt.

#9 Analysera stora datamängder

Genom att du låter AI analysera stora mängder med data sparar du tid och får snabbt insikter om vad din målgrupp säger. Att som människa göra detta är i princip omöjligt, det tar för lång tid och kräver för mycket resurser. Analysen kan du exempelvis använda för:

  • kommande marknadsföringsinsatser
  • hur försäljning och efterfrågan ändras
  • att förbättra dina insikter om kunderna

#10 Skapa personligt innehåll med AI & NLP

Genom att använda AI-tekniker som maskininlärning och ”natural language processing” (NLP) kan du skapa personligt innehåll som är anpassat till varje enskild kund. NLP ger förutsättningar för att tolka, förstå och analysera det mänskliga språket. Det har blivit ett viktigt verktyg för att avslöja dolda datainsikter från sociala medier. Med NLP kan du analysera språk som används i inlägg på sociala medier, svar, recensioner och mer för att extrahera attityder och känslor som svar på produkter, kampanjer och evenemang – vilket kan användas i produktdesign, reklamkampanjer och mer.

Fördjupa dig: Vad är NLP, natural language processing

Vilka AI-verktyg kan du använda för att snabba upp din marknadsföring?

När du ska välja verktyg för din marknadsföring behöver du tänka på vilka problem du försöker lösa och vilken typ av data du har tillgång till. Jämför olika verktyg, och vilka funktioner som finns. Det kan också vara bra att testa flera verktyg för att se hur lätta de är att använda och om de har en bra support. Fundera också på hur verktygen kommer att integrera med din befintliga marknadsföringsstrategi och hur de kommer att hjälpa dig att nå dina mål.

AI verktyg marknadsföring

Här är 5 AI-verktyg som du kan testa för din marknadsföring

ChatGPT

Ställ en fråga eller ge en instruktion och ChatGPT svarar.  Det hjälper dig att översätta, skriva och skapa innehåll och mycket, mycket mer. Begränsat gratiskonto, premium är aviserat.

Jasper

Jasper är ai-verktyg som skapar innehåll, 10x fortare. Begränsat gratis-konto och premium från $82/månad.

Descript

Descript är ett verktyg som jag har använt flera gånger. Du kan redigera videos, podcast och transkribera dessa. Begränsat gratis-konto och premium från $12/månad.

Repurpose

Med Repurpose kan du snabbt skapa korta videoklipp av en podcast, texta videos och ändra storlek. Gratis ”prova-på” och kostar från $15/mån. Ett alternativ är Vidyo.ai som har ett begränsat gratiskonto.

Marketmuse

Marketmuse hjälper dig med SEO, automatiserar samt gör content- och sökordsanalys. Gratisversion finns, premium startar på $600/månad.

Sammanfattning så kan du använda AI i din marknadsföring

Maskininlärning och AI-marknadsföring är inget nytt. I åratal har det tittats mot teknik för att få insikter, hitta förbättringar i system, oftast med målet att förbättra både sättet det görs och öka intäkterna. Men nu, med ett allt mer digitalt landskap, anses användningen av AI-verktyg vara en nödvändighet och inte längre en lyx som bara stora företag har råd med.

Det blir enklare att återanvända och skapa innehåll med artificiell intelligens (AI) vilket kommer spara din tid. Oavsett om du vill skapa mer innehåll på kortare tid eller helt enkelt vill hitta nya och kreativa sätt att använda ditt befintliga material, kan AI vara en värdefull tillgång. Var inte rädd för att experimentera med olika AI-verktyg för att se vad som fungerar bäst för dig och din målgrupp. Och som marknadsförare är det viktigt att testa, utvärdera och att vara nyfiken.


När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

Marknadsföring på LinkedIn

Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

Kontakta mig för ett kort samtal.


linda_bjorck_linkedin-expert

Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *