Så skapar du en marknadsplan – inklusive mallar
Skapa en marknadsplan för 2023 (med mallar)
Det bör vara enkelt att ta fram en marknadsplan om du har en översikt över företagets strategi och affärsplan. Med dessa enkla steg skapar du en marknadsplan för ditt företag.
Oavsett om du är företagare eller marknadsförare på ett företag är det viktigt att tänka igenom vilka sätt som du kan främja och skapa tillväxt i ditt företag. Och en bra marknadsplan visar vägen framåt.
Att skapa en marknadsplan kräver en del arbete men när du väl har skapat den så har du riktlinjerna klara. Det som tar tid är att sätta sig in i, och förstå marknaden. Därefter handlar det om att skapa realistiska mål och genomförbara planer för din marknadsföring.
3 anledningar till varför du behöver en marknadsplan för ditt företag
En marknadsplan är bara en plan om du inte helt förstår varför du behöver den och hur den kan hjälpa dig. Här är tre anledningar till att du behöver en för ditt företag.
- Ger dig fokus
- Visar kommande aktiviteter
- Din USP blir tydligare
#1 Den hjälper dig att fokusera
Brist på planering kan vara ödesdigert för ditt företag eftersom det kan leda till att du gör onödiga saker eller kanske till och med ”ad hoc”. Att ha en marknadsplan hjälper dig att prioritera vad du och företaget behöver göra.
Med en fokuserad och tydlig marknadsplan kan du lättare sätta en budget för respektive aktivitet och lista vilka resurser du behöver för att genomföra den. Planen hjälper dig att fatta bättre beslut plus att du ser både fördelar och nackdelar. Genom detta har du större möjligheter att uppnå en av de viktigaste styrkorna i er valda övergripande strategi, nämligen att ni håller er till beslut om vad ni inte ska göra.
#2 Den sammanfogar dina marknadsföringsaktiviteter med affärsstrategin
För att skapa ett betydande resultat i den övergripande affärsstrategin bör marknadsaktiviteter och affärsstrategi skapa synergier i ditt företag. Genom att du utgår från satta mål blir det också lättare att satsa på rätt aktiviteter.
Oavsett om det är för att göra riktade insatser eller bestämma de bästa sätten att marknadsföra din tjänst, kan du skapa en effektiv men ändå hållbar strategi för vad du ska göra för att uppnå affärsmålen.
Till exempel, om ditt mål är att få en specifik bransch eller målgrupp att köpa dina tjänster, bör din marknadsplan innehålla vad du behöver göra för att nå dessa potentiella kunder.
Relaterad artikel: 8 steg för en enkel strategi för sociala medier
#3 Den definierar din USP
Det är få företag och branscher som är utan konkurrenter. Därför behöver du identifiera din unika USP (unique selling point) genom att jämföra ditt företag med andra, liknande företag på marknaden. Och tänk gärna på detta ur kundens perspektiv.
En marknadsplan hjälper dig att bättre förstå dina konkurrenter, se deras styrkor och svagheter och hur du kan sticka ut jämfört med dem. Flera företag kan sälja samma produkt eller tjänst, men hur du marknadsför dig och ditt företag bör skilja sig från de andra.
Definiera vad som gör din produkt eller tjänst annorlunda genom att ha koll på dina konkurrenter. Vad gör dina produkter unika jämfört med andra?
- Har du högre kvalitet?
- Ger du bättre service?
- Har du ett lägre pris?
När du har svarat på dessa frågor blir det lättare att definiera och differentiera ditt erbjudande.
Fördjupa dig: 9 gratis verktyg som hjälper dig bevaka dina konkurrenter
Tänk så här när du skapar en marknadsplan
Nedan finner du konkreta tips på hur du kan tänka, men innan du börjar arbetet, är det viktigt att förstå vilken roll marknadsföringen har i ditt företag.
Det kan enkelt brytas ner i tre punkter:
- dina mål
- dina kunder
- dina kanaler
Översätt dina övergripande affärsmål för 2023 till mätbara delmål. Därefter delar du upp dina uppgifter för året efter kvartal, månad, vecka och dag. Här behöver du även ha koll på hela årets aktiviteter. Det kan exempelvis vara ett kommande stort event, en mässa eller om du vill arbeta efter teman i dina sociala medier. Och företag som planerar sina marknadsföringsprojekt och kampanjer har 377 % större sannolikhet att lyckas och uppnå sina mål.
När och hur ska du kommunicera med din målgrupp för att uppnå bästa avkastning på de insatser du gör med din marknadsföring?
Vilken roll spelar marknadsföringen i ditt företag?
Rollen som marknadsföringen har beror på vilket syfte du har. Ofta handlar det om att generera leads och att öka kännedom om ditt varumärke. Det innefattar att öka medvetenheten om dina produkter eller tjänster – och samtidigt undvika att enbart prata om dessa. Sociala medier handlar om att skapa och bygga relationer men beroende på din bransch och verksamhet kommer målen att vara olika.
Målet med marknadsföringen kan exempelvis vara att:
- öka kännedom om varumärket
- stärka arbetsgivarvarumärket
- skapa medvetenheten
- stödja försäljningen
- generera leads
Troligtvis är det är en mix av alla punkterna. Och när du förstår vilken roll marknadsföringen spelar i ditt företag blir det mycket enklare att skapa en plan.
Den traditionella eller den enkla marknadsplanen?
När du hör ordet ”marknadsplan” ser du säkert en bild framför dig på ett långt och krångligt dokument där allt är förklarat i minsta detalj. Söker du på mallar för marknadsplaner får du en uppsjö av träffar med mer eller mindre komplexa artiklar. Dessa mallar kan innehålla allt på detaljnivå. Vilket säkerligen ger både dig och mig huvudvärk.
Det enklare sättet
Ett enklare sätt att skapa din marknadsplan är att tänka på den i tre delar: dina mål, dina kunder och dina kanaler. Dessa tre delarna är byggstenarna som finns i alla marknadsföringsstrategier.
Definiera dina mål
När du fastställer dina mål, använd SMART-metoden. Den modellen lärde jag mig på 90-talet och den fungerar fortfarande väldigt bra. Det finns såklart fler metoder du kan använda för att sätta dina mål, det viktiga är att du vet vad du ska göra, när du ska göra det och att du vet när du har lyckats.
Specifikt
Bestäm vem, vad, var och varför för varje mål. Ju mer specifik du är, desto lättare blir det att se dina framsteg mot just det målet, och förstå exakt när du har nått det.
Mätbart
Att sätta siffror på målen är viktigt. Vilket är resultatet du vill uppnå med ditt mål?
Det kan exempelvis vara:
- öka antal följare med 7%.
- minska kostnaderna med 3%.
- ha en engagemangsgrad på 5%.
- att du ska få 10 nya leads per kvartal.
Nåbart & realistiskt (Achievable)
Utgå ifrån tidigare period eller år och sätt ett rimligt mål. Om du fick 3 leads förra kvartalet är det troligtvis orimligt att ha 30 leads som ett nytt mål – om du inte drastiskt ändrar dina aktiviteter. Det kan till exempel vara att investera mer resurser på en plattform eller fokusera dina budskap på en viss produkt eller tjänst.
Relevant
Titta på hur dina mål stämmer överens med ditt företags syfte. Ett bra mål hänger alltid ihop med varför ditt företag existerar och problemet du hoppas kunna lösa för dina kunder. Om målet är att få fler leads behöver du ta reda på vad du behöver göra för aktiviteter att nå det.
Tidssatt
Det är viktigt att ha tidsramar för dina mål. Det kan vara per månad, kvartal, halvår eller hela året. Men var realistisk med de tidsramar du sätter. Om du vill generera leads via LinkedIn behöver du (och medarbetarna) få rätt förutsättningar med både kunskap och tid.
Till exempel, om ditt mål är få ökad trafik till din webbplats och blogg, behöver du ge tillräckligt med tid för du ska kunna nå det målet. Att arbeta med SEO och innehållsmarknadsföring tar tid. Likaså att använda LinkedIn för att generera leads.
Din målgrupp och dina konkurrenter
Marknadsföring handlar om att förstå dina kunders behov och hur du kan kommunicera fördelen med dina produkter eller tjänster för att lösa deras problem. Vilka är de, vad behöver de och varför är de villiga att köpa dina produkter eller tjänster?
Att känna till din målgrupp är framgångsnyckeln för hur bra resultat du kommer få av din marknadsföring. Definiera, bryt ner och beskriv din målgrupp. Titta på demografin över dina befintliga följare, hur väl stämmer den överens med din faktiska målgrupp?
På LinkedIn kan du enkelt se demografin. En del företag som jag har arbetat med har haft en annan följarskara än huvudmålgruppen. Då behöver något ändras, antingen i kommunikationen eller sättet som nya följare tillkommer.
Först när du vet vem du vill nå, i respektive plattform, kommer du kunna skapa innehåll som resonerar med både målgrupp och kanal. Det ligger alltså till grund för vilket innehåll och vilka sökord som du ska satsa på.
Om du pratar med alla pratar du med ingen.
Det finns några punkter du kan lyfta fram för att bedöma marknaden, inklusive:
- Vilka är dina målkunder?
- Hur stor är din marknad?
- Hur kan du identifiera deras köpvanor?
- Hur mycket skulle din kund betala för dina produkter?
Som företagare är det också viktigt att göra en konkurrentanalys för att förstå ditt företags styrkor och svagheter jämfört med liknande företag på marknaden.
En SWOT-analys är ett enkelt sätt att både se dina och dina konkurrenters styrkor, svagheter, möjligheter och hot.
Vilka plattformar har du igång och vilka ska du satsa på 2023?
När du skapar din marknadsplan för året, avsätt tid åt att skriva ner alla kanaler som företaget har en närvaro i. När du väl börjar leta så hittar du säkerligen fler plattformar, vissa som har somnat eller använts sporadiskt och andra där det är full fart.
Beroende på vilken målgrupp du vill nå kommer du lägga mer fokus på vissa plattformar än andra. Arbetar du främst inom B2B så är LinkedIn en bra plattform, Vill du nå Gen-Z så kommer ditt fokus att vara mer på Instagram och TikTok än LinkedIn.
Och när du går igenom dina kanaler så kom ihåg att både du och dina medarbetare är marknadsförare. Här kommer LinkedIn in som en riktigt bra plattform där säljare och marknad bör arbeta tillsammans.
Relaterad artikel: 7 vinster när sälj och marknad arbetar tillsammans på LinkedIn
Vad ska du göra och när
En marknadsplan behöver innehålla KPI:er och mätbara mål för dina aktiviteter. När du har satt dina övergripande mål för 2023, dela upp dessa efter kvartal, månad, vecka och dag så att du vet exakt vad du behöver göra för att se framgång.
Med en årsplan blir det lättare att organisera projekt och aktiviteter samt prioritera vad som behöver göras och när.
Sätt deadlines för eventuella marknadsföringskampanjer och initiativ. Oavsett om du ska göra en specifik kampanj, skicka e-post eller SEO-optimera gamla blogginlägg kommer en tidslinje att hjälpa dig.
Här är några tips på vad du kan göra kvartalsvis, månadsvis, veckovis och dagligen för att hålla din plan på rätt spår.
Kvartalsvisa uppgifter
- Utvärdera trender & resultat
- Definiera och justera budget
- Definiera dina kampanjer
- Planera resurser (tid & pengar) som behövs för dina kommande kampanjer
Månatliga uppgifter
- Granska förra månadens data (sociala medier, Google Analytics)
- Skapa och schemalägg innehåll till sociala medier
- Skriv och skapa texter för kommande kampanjer
- Publicera innehåll på hemsidan som behövs för kommande kampanjer
- Schemalägg digital annonsering för kommande kampanjer
Veckouppgifter
- Granska och justera
- Granska potentiella kunder
- Gå igenom veckans schemalagda innehåll
Dagliga uppgifter
- Övervaka och svara på kommentarer
- Gå igenom meddelanden och förfrågningar
Dags att sätta budgeten
För att räkna på din budget behöver du analysera dina utgifter för marknadsföringen från förra året och mäta effekten genom att beräkna intäkterna du får från alla marknadsföringsaktiviteter.
Eftersom köpresan har blivit ganska komplex, samt brist på data pga GDPR och Apples’s begränsade spårning, krävs det en hel del arbete med att få veta exakt vad som kommer från dina aktiviteter. Exempelvis kan en person se en annons på Facebook, googla och hamnar på din blogg, se ett inlägg på LinkedIn från en medarbetare, höra talas om, eller läsa en recension för att sedan se ett inlägg på LinkedIn och därefter gå till hemsidan och lämna ifrån sig sin e-post.
Oavsett om du vill arbeta internt med din marknadsföring eller anlita en marknadsföringsbyrå, blir det enklare att beräkna budgeten när du har en tydlig plan.
Verktyg för din planering
Du kan använda en mängd olika verktyg för att skapa din marknadsföringsplan. Du kan skriva den i Excel eller om du gillar att se det mer visuellt kan du använda Trello, ClickUp eller Coschedule
Här är tre gratis mallar för din marknadsplan som du kan testa:
ClickUp, mall för innehållskalender och marknadsplan
Search engine journal, mall marketing calendar (Google Drive)
Summering för din marknadsplan
Nu har du fått med de mest väsentliga delarna för din marknadsplan. När du vet dina konkurrensfördelar och målgrupp blir det lättare för dig att beskriva hur du vill marknadsföra ditt företag för att öka din varumärkeskännedom.
Kom ihåg att företag som planerar sina marknadsföringsprojekt och kampanjer har 377 % större sannolikhet att lyckas och uppnå sina mål. En marknadsplan är avgörande för ditt företags framgång eftersom den hjälper dig och ditt team att planera och fördela resurserna effektivt för att uppnå satta mål.
Att skapa en marknadsplan för ditt företag klargör vad som behöver göras och hur du ska utvärdera de insatser som görs.
Är du klar med din marknadsföringsplan?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!