Nya siffror för LinkedIn – nu är det dags att satsa

Nya siffror på LinkedIn – nu är det dags att satsa

Mitt i alla förändringarna på Twitter överväger många vilka andra alternativ som finns och LinkedIn är ett alternativ som fler väljer att satsa på. Nya siffror från LinkedIn visar att det är fler och fler som vill ta del av det ökande intresset och samtalen som sker på LinkedIn.

Nya officiella siffror för LinkedIn - Nu är det dags att satsa

Och enligt Microsoft har engagemanget stigit med ”rekordnivåer” från kvartal till kvartal i åratal. LinkedIn tillhandahåller inte några fullständiga resultatrapporter längre, så det är svårt att veta exakt vad ”rekordnivåer” betyder. Men att LinkedIn ökar, det framgår tydligt.

Relaterad artikel: Summering av 2022 och senaste nyheterna för LinkedIn

Nya siffror för LinkedIn i Microsoft’s Q2-rapport

I torsdags släppte Microsoft sin Q2 rapport och där framgår det följande:

  • Rekordstort engagemang bland över 900 miljoner användare / medlemmar.
  • Under andra kvartalet ökade LinkedIn’s intäkter med 10 % jämfört med föregående år
  • Tre personer går med i LinkedIn varje sekund och över 80 % av dessa medlemmar kommer från länder utanför USA.

Relaterad artikel: Microsoft Q1 rapport – ökat engagemang, passerat 875 miljoner användare

Antal användare LinkedIn

Och när medlemmarna kommer till plattformen för att hitta och dela med sig av sin kunskap och expertis, såg LinkedIn en ökning gällande skapandet av nyhetsbrev, 10 gånger från år till år. Nyhetsbrev på LinkedIn finns både till profil och företagssidor och är väl värt att kika extra på, framför allt för dig som vill skriva längre artiklar eller satsa på tankeledarskap

Fördjupa dig: Tänk så här med ditt nyhetsbrev på LinkedIn

Kompetens är den nya valutan

Kompetens är den nya valutan och allt fler investerar mer i att bygga upp sin kompetens för att hänga med i förändringarna som sker, både i roller och branscher. LinkedIn Learning har över 20 000 kurser, på 11 språk.

Och företag använder sig också av ett kompetensbaserat tillvägagångssätt, istället för examen. Detta för att identifiera kvalificerade talanger och där mer än 45 % av de som anställer uttryckligen använder kompetensdata för att fylla sina roller.

Några viktiga siffror för LinkedIn

I LinkedIn’s senaste infograf finns flera intressanta siffror. Här kan du hitta en mängd nya siffror om bl.a.

  • användning
  • annonsprestanda
  • specifik engagemangsstatistik

Enligt LinkedIn har över 11 miljoner användare aktiverat skaparläget sedan lanseringen i mars 2021. Och det skapades 150 % fler årliga virtuella evenemang 2021 än 2020. I dessa evenemang deltog 231 % fler medlemmar.

När det gäller engagemang i realtid har LinkedIn också sett en 75% ökning av antalet ”spontana LinkedIn Live-evenemang”.

  • LinkedIn-medlemmar såg 22 % fler uppdateringar under 2022
  • Medlemmarna hade 25 % fler offentliga konversationer på LinkedIn YoY
  • Mellan juni 2020 och juni 2022 delade LinkedIn-medlemmar 25 % mer offentligt innehåll
  • LinkedIn-medlemmar schemalägger 176 % fler LinkedIn Live-evenemang år för år. (LinkedIn intern data)

Det här är intressant statistik, och när LinkedIn fortsätter att öka, kan det få en högre prioritet för fler personer.

Siffror LinkedIn

Siffror och statistik för företagssidor på LinkedIn

LinkedIn berättar att 2,7 miljoner företagssidor publicerar minst ett inlägg per vecka. Och de företagssidor som publicerar inlägg varje vecka har 5,6 gånger fler följare än sidor som postar månadsvis samt att följarna växer 7x snabbare än sidor som postar månadsvis.

LinkedIn Marketing Solutions fortsätter att vara ledande inom digital B2B-annonsering. Med annonsering på LinkedIn kan du  leverera rätt budskap, till rätt målgrupp, på en säker och pålitlig plattform. LinkedIn Marketing Solutions översteg 5 miljarder dollar i intäkter för första gången i juli 2022, och eMarketer räknar med att 2024 kommer LinkedIn att ta upp nästan 50 % av alla utgifter för displayannonser och 25 % av alla utgifter för digitala annonser.

Det sägs att stigande tidvatten lyfter alla båtar, och det är sant eftersom LinkedIn’s framgång beror på hur vi använder plattformens marknadsförings- och annonseringsverktyg. Allt för att få kontakt och engagera sig med användarna på LinkedIn.

Siffror_Statistik_LinkedIn

Du och företaget fattar viktiga beslut om var och hur du ska investera för maximal tillväxt och ROI.
På infografen nedan ser du varför LinkedIn bör vara en strategisk prioritet i dina planer för 2023 och framåt.

Siffror och statistik LinkedIn 2023

 

Källor:

LinkedIn nyhetsartikel

LinkedIn bloggartikel



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn och jag rankas som Sveriges ledande LinkedIn-expert.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 timmar (2×2) men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.



linda_bjorck_linkedin-expert

Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *