Gör så här med ditt nyhetsbrev på LinkedIn

Tänk så här med ditt nyhetsbrev på LinkedIn

För drygt 1,5 år sedan började LinkedIn rulla ut funktionen nyhetsbrev och nu äntligen har det lossnat. I veckan fick jag tillgång och jag är långt ifrån ensam. Men innan du hoppar på den här funktionen gäller det såklart att ha ett tydligt mål och syfte med ditt nyhetsbrev. Om du har lätt för att skriva så tycker jag att nyhetsbrev kan vara väl värt att kika extra på. Tänk på att du undviker att duplicera ditt innehåll, vilket innebär att det du skriver inte ska ha publicerats på exempelvis din blogg eller nyhetsforum.

nyhetsbrev linkedin

Bestäm takten för ditt nyhetsbrev på LinkedIn

När du börjar med funktionen så är första steget att bestämma namnet och därefter hur ofta du ska publicera ett nyhetsbrev. Namnet ska vara tydligt och beskriva vad du kommer att skriva om. När det gäller takten så har jag valt varannan vecka vilket är en takt som jag räknar med att klara av.

Du kan välja mellan:

  • dagligen
  • veckovis
  • varannan vecka
  • varje månad

Precis som i en artikel kan du lägga in bilder, videos, länkar etc i ditt nyhetsbrev, den stora skillnaden är att nyhetsbrev lyfts väldigt mycket av LinkedIn. Betydligt mer än artiklar!

Relaterad artikel: Guide: nyhetsbrev på LinkedIn

Börja prenumerera på nyhetsbrev

Mitt första nyhetsbrev fick på endast tre dagar över 4500 prenumeranter. 4500 personer som har valt att tacka ja till inbjudan att börja prenumera på mitt nyhetsbrev på LinkedIn. Och det kommer att öka ju fler nyhetsbrev jag skriver.

Anledningen till det är att både dina följare och kontakter får en avisering med en inbjudan att börja prenumerera. Om du har valt att prenumerera så kommer du att få en avisering när ett nytt nyhetsbrev släpps. Den här funktionen kan du låta bli att använda men fördelen är att du snabbt får följare. Nackdelen blir att ju fler som börjar skriva nyhetsbrev, och bjuder in, desto mer kommer det kännas som du blir spammad med inbjudningar, men det är LinkedIn som styr och du kan bara välja antingen eller.

I själva nyhetsbrevet rekommenderar jag även att du uppmuntrar läsaren till att börja prenumerera.

Om du missar att ”tacka ja” till att bli prenumerant kan du bli det när du vill. Dock behöver du hitta det specifika nyhetsbrevet men när någon skribent skriver ett nyhetsbrev så hamnar det även som ett inlägg i flödet.

På följande sätt kan du bli prenumerant:

  • På aviseringen du får när någon av dina kontakter har skapat ett nyhetsbrev
  • I flödet när du ser:
    • ett inlägg som är som en del av ett nyhetsbrev, då finns ”subscribe/prenumerera” precis vid namnet.
    • att någon har delat ett nyhetsbrev. Knappen för att prenumerera finns precis bredvid informationen om nyhetsbrevet
  • På själva artikeln, dvs nyhetsbrevet, finns knappen uppe till höger på sidan.
  • Högst upp på själva sidan för nyhetsbrevet
  • Under fliken ”my network/mitt nätverk” finns rekommenderade nyhetsbrev där du klickar på knappen för att prenumerera

Får du många inbjudningar? 
Gå in under sekretessinställningar och kommunikation, scrolla ner till nyhetsbrev och skjut reglaget så slipper du få några inbjudningar. Tyvärr är det antingen eller som gäller här.

Sprid & återanvänd

Precis som med allt du publicerar bör du tänka hur du ska återanvända ditt innehåll, se till att du sprider själva nyhetsbrevet. Du kan berätta om det i andra sociala medier. Det innebär att du ökar chanserna till att både få fler följare och en högre räckvidd. Dessutom behöver en person inte vara inloggad på LinkedIn för att kunna läsa ditt nyhetsbrev men däremot för att kunna kommentera eller prenumerera.

Själv testade jag Instagram’s senaste funktion, nämligen att länka i Stories. I statistiken på Instagram så ser jag hur många som har klickat sig vidare till LinkedIn. På bilden nedan ser du två exempel på hur du kan berätta om ditt nyhetsbrev.

sprid nyhetsbrev linkedin

Tänk värde & tankeledarskap

För att du ska få maximal effekt av ditt nyhetsbrev och att dina prenumeranter ska engagera sig behöver du tänka värde och tankeledarskap. Genom att du ständigt publicerar inlägg, i varierat format, kommer du vara i huvudet på din målgrupp, dvs top of mind.

För att lyckas med tankeledarskap måste du ha en tydlig riktning, mål och syfte.

Nyhetsbrevet får en egen sida

Så fort du har publicerat ett nyhetsbrev så skapas det en egen sida där alla dina nyhetsbrev kommer samlas. Dessa kommer dessutom vara synliga på din profil under artiklar.

Om du väljer att dela själva sidan till ditt nyhetsbrev i ett inlägg eller ett meddelande kommer mottagaren att få se en förhandsvisning plus möjlighet att klicka på prenumerera.

Kanske det är någon person som du vill ska få ta del av din kunskap?
Skicka då länken till den personen i ett meddelande och bjud in till att börja följa.

Sidan för ditt nyhetsbrev

Fördjupa dig i den här guiden om hur du skriver nyhetsbrev på LinkedIn.

Sammanfattning nyhetsbrev på LinkedIn

Jag tycker det här är en spännande funktion och det ska bli spännande att se hur det kommer att utvecklas. Redan nu håller LinkedIn på att utveckla ett program för innehållsskapare. Det här blir säkerligen en del i detta, ju mer & bättre innehåll desto mer tid spenderar vi på LinkedIn. Däremot är det viktigt att vara medveten om att LinkedIn kan närsomhelst ändra förutsättningarna, algoritmerna och sänka synligheten för nyhetsbrev. Därför ska detta inte ersätta ditt egna nyhetsbrev som du själv kan styra över.

Berätta, kommer du att skriva nyhetsbrev på LinkedIn?


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

5 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] länk – är inte lättillgänglig på de flesta sociala mediekanaler förutom i artiklar och nyhetsbrev på LinkedIn samt bloggplattformar och […]

  2. […] November 2021 släppte LinkedIn nyhetsbrev globalt. Där kan du använda H1, H2, infoga bilder och videos. När du skapar ditt nyhetsbrev ska […]

  3. […] Relaterad artikel: Gör så här med ditt nyhetsbrev på LinkedIn […]

  4. […] nyheterna är bl.a nyhetsbrev, fler funktioner till live & evenemang samt nya funktioner till företagssidan.Här är […]

  5. […] beror på vilket mål du har med närvaron. Om du till exempel testar att skriva artiklar eller nyhetsbrev för att bygga upp din roll som tankeledare kan det vara en bra idé att mäta hur det går för […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *