Så fungerar skaparläge (creator mode) på LinkedIn

Så fungerar skaparläge (creator mode) på LinkedIn

På senare tid har jag fått många frågor om skaparläge på LinkedIn. Ska du ha det igång på din profil eller inte? Vilka är fördelarna med att ha skaparläge, dvs creator mode på och finns det några nackdelar?

Men allt börjar med ditt mål med din närvaro!

skaparläge creator mode linkedin

Koppla ditt mål till om du ska ha skaparläge

Om ditt främsta mål med LinkedIn är att bygga upp ditt personliga varumärke, att bli sedd som en expert inom ett visst område, så kallad thought leader, då ska du ha skaparläget igång på din profil. Det innebär också att du har bestämt dig för att kontinuerligt skapa bra och läsvärt innehåll för din målgrupp och dina kontakter & följare på LinkedIn.

Relaterad artikel: Vikten av att ha en tydlig riktning för ditt tankeledarskap

Men om du däremot använder LinkedIn mer sporadiskt, publicerar innehåll med blandat innehåll, när du känner för det, då rekommenderar jag att du har skaparläget avstängt.

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Vad ändras med skaparläge på LinkedIn?

Din profil får ett annat utseende och vissa sektioner byter plats. Du får ”följ” som primär knapp istället för att ha ”kontakt”. När du går in på en profil som har creator mode igång så ser du det snabbt. Överst på profilen finns nämligen 5 hashtags som är kopplade till vad den personen pratar om på LinkedIn. Dessutom står det exakt hur många följare du har.

Relaterad artikel: Vad är skillnaden mellan följ & kontakt

skaparläge profil

Vilka är fördelarna med skaparläge på LinkedIn?

När någon går in på din profil blir det tydligt vad du pratar om i och med dessa fem hashtags. De hashtaggarna är viktiga då de även påverkar din profils SEO. I och med att du har sektionen utvalt och dina aktiviteter högre upp på din profil går det snabbt att få en överblick över dina inlägg. Som en extra bonus får du fler funktioner som exempelvis nyhetsbrev.

Bättre statistik

I den senaste uppdateringen får du även bättre statistik på din inlägg när du har skaparläge aktiverat. Läs mer om de senaste nyheterna i den här artikeln.

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

 

Relaterad artikel: Gör så här med ditt nyhetsbrev på LinkedIn

Så här sätter du gång skaparläge / creator mode på din profil

Du går in på din profil och följer nedan steg:

  1. Klicka på ”me/du” i menyn
  2. Klicka på ”view profile/visa profil”
  3. I ditt verktygsfält där det står ”Creator mode/skaparläge”, klicka på ”on/på” 
  4. I pop-up fönstret, klicka på ”Next/nästa”
  5. Lägg till 5 hashtags som visar vilka ämne du ska prata om
  6. Klicka på ”save/spara”
  7. Följ anvisningarna för att aktivera skaparläge

social selling linkedin profilbesök

 

hashtags skaparläge linkedin

Fördjupa dig med den här livesändningen där jag jag pratar om hur skaparläge och nyhetsbrev fungerar på LinkedIn

Sammanfattning skaparläge LinkedIn

Om du verkligen vill använda LinkedIn för att bygga upp dig som expert inom ett visst område så rekommenderar jag att du har skaparläget igång. Du får fler funktioner och det är också lättare att klicka på ”följ” än att skapa kontakt. Du kan ändå välja att skapa kontakt med de personer som du tycker är relevanta för dig.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Dock tog det ända till november 2021 tills jag fick tillgång och många med mig som också har skaparläge fick även tillgång till […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *