Så fungerar skaparläge (creator mode) på LinkedIn
Så fungerar skaparläge (creator mode) på LinkedIn
På senare tid har jag fått många frågor om skaparläge på LinkedIn. Ska du ha det igång på din profil eller inte? Vilka är fördelarna med att ha skaparläge, dvs creator mode på och finns det några nackdelar?
Men allt börjar med ditt mål med din närvaro!
Koppla ditt mål till om du ska ha skaparläge
Om ditt främsta mål med LinkedIn är att bygga upp ditt personliga varumärke, att bli sedd som en expert inom ett visst område, så kallad thought leader, då ska du ha skaparläget igång på din profil. Det innebär också att du har bestämt dig för att kontinuerligt skapa bra och läsvärt innehåll för din målgrupp och dina kontakter & följare på LinkedIn.
Relaterad artikel: Vikten av att ha en tydlig riktning för ditt tankeledarskap
Men om du däremot använder LinkedIn mer sporadiskt, publicerar innehåll med blandat innehåll, när du känner för det, då rekommenderar jag att du har skaparläget avstängt.
Vad ändras med skaparläge på LinkedIn?
Din profil får ett annat utseende och vissa sektioner byter plats. Du får ”följ” som primär knapp istället för att ha ”kontakt”. När du går in på en profil som har creator mode igång så ser du det snabbt. Överst på profilen finns nämligen 5 hashtags som är kopplade till vad den personen pratar om på LinkedIn. Dessutom står det exakt hur många följare du har.
Relaterad artikel: Vad är skillnaden mellan följ & kontakt
Vilka är fördelarna med skaparläge på LinkedIn?
När någon går in på din profil blir det tydligt vad du pratar om i och med dessa fem hashtags. De hashtaggarna är viktiga då de även påverkar din profils SEO. I och med att du har sektionen utvalt och dina aktiviteter högre upp på din profil går det snabbt att få en överblick över dina inlägg. Som en extra bonus får du fler funktioner som exempelvis nyhetsbrev.
Bättre statistik
I den senaste uppdateringen får du även bättre statistik på din inlägg när du har skaparläge aktiverat. Läs mer om de senaste nyheterna i den här artikeln.
Relaterad artikel: Gör så här med ditt nyhetsbrev på LinkedIn
Så här sätter du gång skaparläge / creator mode på din profil
Du går in på din profil och följer nedan steg:
- Klicka på ”me/du” i menyn
- Klicka på ”view profile/visa profil”
- I ditt verktygsfält där det står ”Creator mode/skaparläge”, klicka på ”on/på”
- I pop-up fönstret, klicka på ”Next/nästa”
- Lägg till 5 hashtags som visar vilka ämne du ska prata om
- Klicka på ”save/spara”
- Följ anvisningarna för att aktivera skaparläge
Fördjupa dig med den här livesändningen där jag jag pratar om hur skaparläge och nyhetsbrev fungerar på LinkedIn
Sammanfattning skaparläge LinkedIn
Om du verkligen vill använda LinkedIn för att bygga upp dig som expert inom ett visst område så rekommenderar jag att du har skaparläget igång. Du får fler funktioner och det är också lättare att klicka på ”följ” än att skapa kontakt. Du kan ändå välja att skapa kontakt med de personer som du tycker är relevanta för dig.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Dock tog det ända till november 2021 tills jag fick tillgång och många med mig som också har skaparläge fick även tillgång till […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!