Nya funktioner för företagssidor på LinkedIn
Nya funktioner för företagssidor på LinkedIn
Nyligen släpptes fler funktioner till företagssidor på LinkedIn. En del är kopplade till de nya tiderna vi ser framför oss, nämligen att arbeta på distans. Med de här nya funktionerna kommer du dessutom få bättre statistik och mer information om företaget och dina konkurrenter.
Enligt LinkedIn är det den mest konkurrensutsatta anställningsmarknaden någonsin, och kandidater vill förstå mer om de företag som de överväger. Det är en av anledningarna till att de släpper nya funktioner kopplade till företagssidor på LinkedIn. De nya funktionerna är utformade för att hjälpa ditt varumärke att berätta mer om din organisation, att snabbare attrahera topptalanger och få större synlighet på inlägg med hjälp av dina medarbetare.
Attrahera topptalanger genom att öppet visa policyn för arbetsplatsen
LinkedIn lägger till ett nytt visningsalternativ på företagssidor, ”Primary Workplace”. Det gör det möjligt för ett företag att lista om deras anställda vanligtvis arbetar på distans eller på plats.
Relaterad artikel: Senaste nyheterna för LinkedIn (sept -21)
Som du kan se på bilden, kommer det nya alternativet att göra det möjligt för företag att visa sin flexibilitet för anställdas arbetsplats, överst på sidan. Framöver kommer företag också att kunna kommunicera sin policy om vaccinationer, lönejusteringar och mer.
Det finns tre alternativ att välja mellan ”fjärr”, ”hybrid” eller ”på plats”, vilket ger bättre synlighet för företagets policy.
LinkedIn har också lagt till liknande på jobbannonser, vilket även här ger fler sätt för företag att visa och förtydliga vad som gäller för arbetsplatsen. Det kommer att göra det lättare att filtrera potentiella kandidater och effektivisera rekryteringsprocesser, som i huvudsak fungerar som en screening-funktion för potentiella kunder.
Dina medarbetare på LinkedIn under fliken ”Mitt företag/My company”
LinkedIn förbättrar även ”My Company”, vilket gör det möjligt för varumärken att se medarbetarnas engagemang direkt på företagssidan på LinkedIn. Fliken ”my company” släpptes redan i februari 2021 och ger ett sätt att kommunicera med anställa på LinkedIn, men framför allt uppmuntra till att de ska dela specifika inlägg.
Syftet med detta är flera men främst att när medarbetare delar inlägg från en företagssida på LinkedIn kommer inläggen att spridas utanför de som följer företaget. Det blir också ett mer autentiskt innehåll då medarbetarna är avsändare.
Relaterad artikel: GUIDE: så använder du produktsidor på LinkedIn
Fliken ”my company” är endast synlig för anställda som är kopplade till en företagssida på LinkedIn. Det handlar främst om att bygga upp engagemanget från medarbetaren och att hjälpa dessa effektivisera sin tid på LinkedIn. Med dessa uppdateringar kan du enkelt sammanställa innehåll från ditt flöde till fliken ”my company” genom ett enkelt klick på en knapp. LinkedIn kommer då att meddela anställda så snart nytt innehåll har kurerats och släpper dem direkt på fliken. Det innebär att dina medarbetare vet exakt hur de kan hjälpa till att förstärka företagets innehåll.
LinkedIn kommer också att visa anställda hur deras delningar påverkar, med en ny dynamisk visualisering av innehållet som andra i organisationen delar.
Principen bakom fliken ”my company” är att individer driver mer engagemang på LinkedIn än varumärken. Anställda är dessutom 60 % mer benägna att engagera sig i inlägg från kollegor jämfört med vanliga medlemmar. Det är därför naturligt att underlätta mer delat innehåll från dina anställda vilket ger ett bättre sätt att förstärka dina budskap.
Dessa uppdateringar kommer att släppas under de kommande veckorna, men jag uppmuntrar dig att börja kurera innehåll för dina anställda redan idag för att ge snabba resultat.
Relaterad artikel: Hjälper eller stjälper ditt innehåll dig på LinkedIn?
Jämför ditt företag med utvalda konkurrenter på LinkedIn
Att se hur det går för dina konkurrenter kan gynna din strategi för LinkedIn. Tidigare i våras släpptes den här funktionen men som nu alltså ger dig möjlighet att välja vilka företag du ska jämföras emot. Du kan lägga till upp till nio företag där du kan jämföra följande:
- antal följare
- antal inlägg
- engagemang
Det innebär att du ser hur deras följarskara ökar och hur deras inlägg presterar jämfört med dina inlägg. Och LinkedIn säger att det här bara är början och att fler mätvärden kommer att släppas. Den statistiken du ser här kommer hjälpa dig att förbättra din strategi och ditt innehåll på LinkedIn.
Relaterad artikel: Så skapar du en strategi för din marknadsföring på LinkedIn
Det fungerar ungefär som Facebooks Pages to Watch där du får en enkel jämförelse av hur andra sidor i din nisch presterar på LinkedIn. Det är grundläggande statistik som jämförs men det ger dig ändå en fingervisning hur det går för dina inlägg och hur det matchas mot andra i din bransch.
Relaterad artikel: 5 viktiga saker du behöver mäta på LinkedIn
Sammanfattning, nya funktioner för företagssidor på LinkedIn
Det här är några intressanta funktioner som kan ge dig bättre insikter i hur dina inlägg presterar på LinkedIn, jämfört med andra företag. Personligen tycker jag det är riktigt bra och ser fram emot kommande uppdateringar men allt handlar om hur du kommer använda den här statistiken. Det är definitivt värt att hålla koll på. Dessutom förstärker de, och utökar ännu en gång möjligheten att arbeta tillsammans med dina medarbetare på LinkedIn. Employee advocacy ger många fördelar, frågan är om du vågar ge dina medarbetare verktyg & kunskap för att hjälpa till att lyfta ditt varumärke på LinkedIn?
Om du vill veta hur du går tillväga och behöver hjälp, kontakta mig. Jag har hjälpt många företag till framgång på LinkedIn och har närmare 60 utbildningar per år, varav merparten är internt på företag.
Artikeln är kuraterad från LinkedIn’s blogg, information om my company på LinkedIn, och deras hjälpsidor.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: Senaste nyheterna för LinkedIn företagssidor […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!