LinkedIn pensionerar stories, utökar annonsering & fler nyheter
LinkedIn stänger ner stories, utökar annonsering & andra nyheter
LinkedIn har släppt en mängd nya funktioner och tar bort några. Bland annat stänger LinkedIn stories efter ett år. En funktion som jag skrev om förra veckan var att du kan visa dina tjänster direkt på din profil. Andra nyheter som LinkedIn har släppt är fler möjligheter för videomöte och nu har LinkedIn passerat 774 miljoner användare.
I maj släppte LinkedIn bl.a möjlighet att boosta inlägg, bättre statistik och utökat antal tecken i inlägg. Och i april släppte LinkedIn bl.a creator mode och cover story.
Den här artikeln finns även som podcast så du kan välja om du vill lyssna eller läsa, extra bra med tanke på att det är så många nyheter som släppts.
Nyheterna för LinkedIn i korthet:
- LinkedIn pensionerad stories
- LinkedIn förvärvar Jumprope
- Erbjuder fler alternativ för videomöten,
- Guide: 95% av köparna är ej i marknaden just nu
- De populäraste LinkedIn learning
- Guide: hur du bäst använder organiskt och betalt innehåll
- Nyheter för live & evenemang
- LinkedIn lägger till recensioner och betyg för profiler
- Nya möjligheter för annonsering
- LinkedIn passerar 774 miljoner användare & 10 miljarder dollar
LinkedIn pensionerar stories
Efter ett år har nu LinkedIn bestämt sig för att pensionera stories. Anledningen är att användarna på LinkedIn vill ha innehåll som ska vara tillgängliga på din profil och leva längre. Stories försvinner efter 24 timmar och när dina publicerade stories tas bort så försvinner även statistiken.
Personligen gillar jag stories och använder det formatet ofta, både på LinkedIn och Instagram. Men enligt en undersökning som jag gjorde på LinkedIn svarade 53% att de aldrig hade förstått hur stories fungerar.
Däremot säger LinkedIn att de kommer satsa ännu mer på video och utvecklar ett nytt format som kommer ersätta stories.
LinkedIn förvärvar Jumprope
LinkedIn har förvärvat Jumprope och det här kan bli riktigt spännande! Jake Poses som var en av grundarna till Jumprope och har numera titeln Leading Product for Video, Creators & Live/Events på LinkedIn.
Innan jag läste om det här hade jag ingen aning om vad Jumprope var. Men efter en snabb googling visade det sig att videos på Jumprope har över 2 miljoner visningar per månad! Det är alltså en video-app där du kan skapa ”how-to’s” video, dvs där du steg för steg kan guida andra. Hemsidan är nerplockad men det fanns allt ifrån matlagningstips till träningstips till hur du gör olika saker & DIY-projekt.
Att LinkedIn satsar på video märks tydligt och det här blir ytterligare ett steg i den utvecklingen.
Fler möjligheter att ha videomöte
LinkedIn har sedan tidigare haft möjlighet att koppla ihop Zoom, Teams och Bluejeans. Med en knapptryckning har du kunnat skapa ett videomöte. Nu blir det ännu enklare och det innebär att du slipper använda någon tredjepartsleverantör utan kan ha ett möte direkt i meddelandefunktionen på LinkedIn.
Fler nyheter är att vänta med bl.a en integration för kalendrar och att du ska kunna chatta samtidigt som du är i ett möte.
GUIDE: 95% av B2B-köparna är inte i marknaden ”just nu” – enligt LinkedIn
I den här intressanta guiden framgår det att 95% av B2B-köparna inte är i marknaden just nu.
Tidigare investerade marknadsförare uppskattningsvis 45% av budgeten i branding, dvs marknadsföring av varumärket. I dag är den rekommenderade fördelningen 60/40 till förmån för varumärket. Generellt sett bör marknadsförare verkligen sträva efter varumärkesbyggande som ett centralt element vilket öppnar och förbereder för fler affärer.
De mest populära LinkedIn Learning
Under året har LinkedIn haft flertalet gratis kurser i LinkedIn Learning. Nu har de sammanställt de 20 mest populära kurserna och som dessutom finns tillgängliga gratis till den 15:e oktober. Dessa 20 kurser har setts av fler än 4,6 miljoner användare.
De tio mest populära LinkedIn Learning är:
- Unconscious Bias with Stacey Gordon
- Strategic Thinking with Dorie Clark
- Excel Essential Training (Office 365/Microsoft 365) with Dennis Taylor
- Communicating with Confidence with Jeff Ansel
- Speaking Confidently and Effectively with Pete Mockaitis
- Confronting Bias: Thriving Across Our Differences with Vernā Myers and Arianna Huffington
- Diversity, Inclusion, and Belonging with Pat Wadors
- Learning Excel 2019 with David Rivers
- Critical Thinking with Mike Figliuolo
- Time Management Fundamentals with Dave Crenshaw
Skapa en LinkedIn Service Page – visa dina tjänster & få recensioner direkt på din profil
LinkedIn har nyligen släppt en ny funktion där du kan visa dina tjänster och få omdöme av dina kunder – direkt på din profil. Det innebär att du får ännu fler sätt där andra intygar din kompetens. Sedan tidigare har du möjlighet att få både rekommendationer och intyg av din kompetens på din profil. Det utökas nu med en ny sida (service page) där du visar upp vilka tjänster du erbjuder, i kombination med att du kan få omdöme från kunder.
Med den här nya “tjänste-sidan” har LinkedIn lagt till ännu fler verktyg som kan hjälpa dig få bättre effekt på LinkedIn.
Guide: Så använder du organiskt och betalt innehåll på LinkedIn
LinkedIn har publicerat en 45-sidig guide som visar på fördelarna med att använda både betald och organisk outreach. Den 45-sidiga guiden innehåller tips på hur du kan bygga ditt varumärke på LinkedIn, plus en rad användbara tips.
Det framgår tydligt att du får ett bättre resultat när du arbetar med både organiskt och köpt innehåll. Bl.a framgår det att 61% är mer benägna att konvertera om de får se både organiskt & marknadsfört innehåll.
LinkedIn Live & evenemang
Det är flera nyheter gällande live och evenemang på LinkedIn. När du har schemalagt en live-sändning så kommer det automatiskt att skapas ett evenemang. När du schemalägger en livesändning skapas det automatiskt ett inlägg som berättar att du planerar att gå live. Nu kommer detta inlägg att visas som ett LinkedIn evenemang. Gränsen på 7 dagar tas bort och du kan nu skapa evenemang med längre tidshorisont.
Fördjupa dig: LinkedIn event
Nya möjligheter med LinkedIn ads
Nyligen medverkade jag på ett webinar om nya funktioner och uppdateringar för LinkedIn marketing solutions.
Bl.a utökas möjligheten för retargeting för personer som har besökt företagssidan eller ett event. Med retargeting för video kan du skapa en målgrupp beroende hur lång tid de har tittat på din video-annons.
Helt nytt är att det kommer bli möjligt att annonsera med dokument. Det innebär att du kan ladda upp en e-bok eller case studies och som du annonserar med. Det är även möjligt att annonsera för ett evenemang.
774 miljoner användare på LinkedIn
I Microsoft’s senaste rapport framgår det att LinkedIn nu har 774 miljoner användare och passerade 10 miljarder dollar i årliga intäkter. Även denna gång skrivs det om rekordhögt engagemang och antal sessioner ökade med 30%.
Sammanfattning nyheter LinkedIn
Även denna gång har LinkedIn släppt flera nyheter, både till din profil och företagssida. Lite förvånande att de stänger ner stories men det ska bli intressant vad de kommer att satsa på framöver! Mer video lär det blir! Antal användare ökar igen och dessutom har LinkedIn släppt flera guider.
Vilken LinkedIn-nyhet får du mest nytta av?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] artikel: Senaste nyheterna för LinkedIn (sept […]
[…] Relaterad artikel: LinkedIn senaste nyheter […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!