Skapa evenemang på LinkedIn – bra funktion för dina event

Skapa evenemang på LinkedIn

Ofta har jag fått frågan om det går att skapa evenemang och bjuda in till speciella event på LinkedIn. Svaret på den frågan har varit nej – tills nu! En sprillans ny funktion på LinkedIn där du kan skapa evenemang direkt från din profil.

evenemang LinkedIn

Enligt LinkedIn visar det att nästan 80% av deras medlemmar säger att professionellt nätverkande är en viktig del för nya möjligheter. Oavsett om det är ett event för Alumni, ett branschspecifikt evenemang, en föreläsning eller en afterwork är det ett bra sätt att ta dina kontakter och personer från LinkedIn till ett möte IRL.

Du har säkert precis som jag sett att det delas evenemang på LinkedIn. Ibland via Facebook och ibland via 3:e partsverktyg. Det är därför LinkedIn har släppt en helt ny funktion ”LinkedIn events”. Det gör att det blir enklare att bjuda in dina kontakter, bygga djupare relationer och ses i verkligheten.

NYTT: LinkedIn event – nu släppt för företag!

LinkedIn evenemang släpps globalt i oktober

Möjlighet att skapa event kommer att rullas ut globalt med start i oktober och de kommande månaderna ska alla ha fått funktionen. Alla personer på LinkedIn har möjlighet att både skapa och delta i ett event som de är inbjudna till.

Med event på LinkedIn kommer du via din profil kunna:

  • skapa och gå med i evenemang
  • bjuda in dina kontakter
  • prata med andra deltagare
  • hålla kontakt efter eventet har gått

Du skapar evenemang på följande sätt:

  • Via mobilen, klicka på din profilbild och i menyn som kommer fram klickar du på event
  • Via datorn, i snabbmenyn till vänster och klicka på event

När du har klickat på event så börjar du att skapa ditt evenemang. Tänk på att du inte kan ändra i efterhand gällande publikt/privat evenemang så det måste du välja rätt från början!

Därefter fyller du i följande:

  • namn på evenemanget
  • datum
  • plats
  • hashtag
  • beskrivning
  • länk till biljett/läs mer
  • därefter klickar du på skapa event
LinkedIn evenemang event

Så här ser det ut när du skapar event via iPhone.

LinkedIn evenemang event

För att skapa ett evenemang via datorn klickar du på event i menyn till vänster.

 

event företag linkedin

Så här skapar du event från företagssidan

 

LinkedIn event evenemang

Och så här ser det ur när du har fyllt i allt om ditt evenemang via datorn. Därefter klickar du på ”skapa/create”.

Följande funktioner finns med LinkedIn Event:

  • Skapa ett event: Oavsett om det är via datorn eller mobilen kan du via din profil skapa ett event och dela all nödvändig information såsom datum, tid, beskrivning och en unik hashtag som personer kan följa.
  • Skapa intresse för ditt event: Arrangören kan bjuda in sina kontakter och dela evenemanget med sitt nätverk för att uppmuntra andra att komma. Deltagare kan även bjuda in personer från sitt nätverk som de tror kan vara intresserade av evenemanget.
  • Hantera ditt evenemang: organisatörer kan enkelt se deltagarna och inbjudningar, uppdatera och redigera detaljerna om något ändras samt följa upp efter eventet har gått av stapeln.
  • Ha konversationer med deltagarna: alla som deltar i evenemanget kommer ha möjlighet att chatta med andra deltagare direkt på sidan för evenemanget, både före, under och efter evenemanget. Det går även att dela videos och bilder från evenemanget för att ytterligare stärka relationerna.
  • Se vem som ska delta: Deltagarna kan titta på gästlistan och även använda sökfilter för att lättare se vilka som ska gå, vilken bransch de tillhör och mycket mer.

LinkedIn utbildning företag

Bjud in personer till ditt event

När du har skapat ett evenemang på LinkedIn kan du bjuda in dina 1:a handskontakter för att delta i eventet. Du bör överväga att bjuda in personer som delar ett gemensamt intresse för ditt syfte eller tema med evenemanget. Detta kommer att säkerställa att de deltagande kan ha nytta av varandra och dela relevant kunskap och idéer på sidan för själva evenemanget.

Du kan göra ditt evenemang offentligt så att personer i ditt nätverk kan bjuda in sina kontakter.

Fler nyheter: Algoritmerna är uppdaterade för mer engagemang

Så här hanterar du deltagarna till ditt event

När du har skickat en inbjudan till dina 1:a handskontakter till ditt evenemang på LinkedIn kan du när som helst hantera dina inbjudningar för att kontrollera vem som kan delta i ditt evenemang. Du kan också ställa in eller ta bort evenemanget.

Tänk på att det är endast arrangörer kan hantera deltagarna i ett evenemang. Antingen genom att ta bort en deltagare eller genom att dra tillbaka en inbjudan som skickats till en person.

En arrangör kan se vilka personer som har blivit inbjudna eller som har begärt att få delta i evenemanget på följande sätt:

  • Deltagande – personer som har accepterat din inbjudan att delta i evenemanget.
  • Inbjuden – personer som ännu inte har svarat på din inbjudan att delta i evenemanget.
  • Begärt – personer som har begärt ditt tillstånd att delta i evenemanget. (gäller endast privata evenemang).

Du kan även ta bort en person från evenemanget, trots att de redan har accepterat en inbjudan.

Du kan hantera vem som kan delta i ditt evenemang genom att dra tillbaka en inbjudan som du har skickat innan personen har svarat. Det gäller både för personer som du har bjudit in samt för de som har blivit inbjudna av dina deltagare.

Så snart en person har tackat ja till din inbjudan kommer de att se en lista över alla deltagare.

Ställ in eller ta bort ett evenemang på LinkedIn

Kanske du behöver ställa in eller ta bort ett event som du har skapat. Det kan du göra från evenemangssidan genom att klicka på redigera och därefter ställ in eller ta bort.

En arrangör kan avbryta ett event innan det börjar, eller under ett pågående evenemang. När du har ställt in evenemanget sker följande:

  • Alla inlägg och konversationer kommer att vara tillgängliga för arrangören och deltagarna, men du kommer inte att kunna redigera informationen om evenemanget.
  • Deltagarna kommer att meddelas att eventet har ställts in. Arrangörerna kan använda händelseflödet för att publicera en anledning till varför det ställs in eller ge annan information till deltagarna

En arrangör kan bara ta bort ett evenemang 7 dagar efter att det har ställts in, eller 7 dagar efter att evenemanget har avslutats. När evenemanget har tagits bort sker följande:

  • Det kommer att tas bort från LinkedIn.
  • Det kommer inte att vara tillgängligt för varken arrangören eller någon som har registrerat sig för att delta.
  • Alla inlägg och konversationer på evenemangssidan raderas.
  • Deltagarna kommer inte att meddelas att eventet har tagits bort.

Marknadsför ditt event

Ett bra sätt att marknadsföra ditt evenemang till personer som kan vara intresserade av att delta är att dela evenemanget med ditt nätverk. Att dela ditt evenemang ökar dess synlighet och det ger människor som inte är i ditt nätverk möjlighet att läsa mer om ditt evenemang och bestämma om de vill delta.

Du kan också dela URL-länken direkt med andra. Tänk på att du enbart kan bara dela offentliga evenemang på ditt LinkedIn-flöde.

Sammanfattning LinkedIn event

Att skapa evenemang på LinkedIn är en efterfrågad funktion. Du kan alltså bara skapa event från din profil och bjuda in dina kontakter. De personer som tackar ja till inbjudan kommer visserligen att kunna bjuda in sina kontakter men personer med mindre nätverk kommer få svårt att bjuda in personer till ett större evenemang. Så snart en person har accepterat en inbjudan kommer listan med alla deltagare att bli synlig.

Jag känner igen mycket från Facebook och det märks tydligt att LinkedIn har hämtat inspiration därifrån. Förutom att det händer mycket gällande gruppsidorna så tror jag det här kommer innebära att LinkedIn växer ytterligare bland sociala medier.

Framöver kommer medlemmarna enkelt se relevanta evenemang som de kanske är intresserade av, organisera privata evenemang och mycket mer.

Kommer du använda dig av evenemang på LinkedIn – kommentera gärna!


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

18 Kommentarer
  1. Malin Lundskog
    Malin Lundskog says:

    Hej Linda,
    blev så himla glad när jag hittade den här artikeln! Vill ju skapa event på Linked in! Men … när jag kommer in på mitt konto ser jag inget eventskapar-alternativ?

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Hej Malin,

      Det är för att funktionen inte är släppt ännu i Sverige.
      Bara att vänta och jag lovar skriva om det när jag får reda på att den är tillgänglig.

      Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Hej Maria,

      Ja visst är det en bra funktion!
      Den har släppts och jag fick funktionen i oktober men som vanligt släpps nya funktioner pö om pö på LinkedIn. Bara att vänta alltså. Plötsligt så dyker den upp och då hittar du den ute till höger i snabbmenyn. Så som det ser ut på bilderna i inlägget.
      Vänligen
      Linda

      Svara
  2. Ylva Åkesson
    Ylva Åkesson says:

    Hej! Jag är inne och skapar event/lägger in arrangemang i eventkalendern för den sida som jag hanterar. Jag ser dock inte att dessa event går att återfinna där, utan endast på min egen profilsida. Vad gör jag för fel?
    Dessutom, jag har lagt in ett par korta meningar för att beskriva respektive arrangemang. Men de verkar inte alls bli publicerade, endast rubrik, tid, plats och biljettlänk syns…
    Påskundrar Ylva

    Svara
  3. Linda Vismer
    Linda Vismer says:

    Superbra guide! Har du någon uppfattning om vad som är skillnaden mellande olika typerna av ”sändning” Linkedin Event och external? Behöver jag typ zoom eller teams för båda eller kan någon av dem utgå direkt från Linkedin? Tack för hjälpen!

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] november 2018 släppte LinkedIn möjlighet att skapa event men först mars 2020 fick företagssidor funktionen. Och nu utökas […]

  2. […] live som släpptes 2019 har ytterligare utökat funktionen och integrerar den nu med event. I mars släppte LinkedIn event till företagssidor som en beta och har sedan dess utvecklats. […]

  3. […] här ett spännande drag från LinkedIn som igen sneglar på andra sociala medier. Event är mer eller mindre kopierat från Facebook, de håller på att testa Stories / händelser och nu […]

  4. […] Relaterad artikel: Så här fungerar evenemang på din profil på LinkedIn […]

  5. […] Oktober 2019 släppte äntligen LinkedIn möjlighet att skapa evenemang. Omslagsbilden för ditt event ska vara 1776 x 444 pixlar och för logotypen är det 400 x 400 […]

  6. […] 2018 släpptes evenemang på LinkedIn som en betafunktion. Det är med glädje jag kan berätta att evenemang kommer bli tillgängligt […]

  7. […] annans inlägg. Du kan också se inlägg från grupper du är med i, hashtags som du följer och evenemang du deltar på. Allt med målet att visa dig det innehåll och de konversationerna som du troligen […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *