Skapa evenemang på LinkedIn – ny funktion för event

Skapa evenemang på LinkedIn

En sak som jag ofta har fått frågan om är om man kan skapa evenemang och bjuda in till speciella event på LinkedIn. Svaret på den frågan har varit nej – tills nu! En sprillans ny funktion på LinkedIn där du kan skapa evenemang.

evenemang LinkedIn

Enligt LinkedIn visar det att nästan 80% av deras medlemmar säger att professionellt nätverkande är en viktig del för nya möjligheter. Oavsett om det är ett event för Alumni, ett branschspecifikt evenemang eller en afterwork är det ett bra sätt att ta dina “communities” från LinkedIn till ett möte IRL.

Du har säkert precis som jag sett att det delas evenemang på LinkedIn. Ibland via Facebook och ibland via 3:e partsverktyg. Det är därför LinkedIn nu släpper en helt ny funktion “LinkedIn events”. Det här gör att det blir enklare att bygga djupare relationer och även ses i verkligheten.

Fler nyheter: Senaste nytt för grupper på LinkedIn

Med den här nya funktionen kommer medlemmar helt sömlöst att:

  • kunna skapa och gå med i evenemang
  • bjuda in sina kontakter
  • prata med andra deltagare
  • hålla kontakt efter eventet har gått

LinkedIn evenemang

LinkedIn evenemang testas nu och släpps snart till alla

Den här nya funktionen kommer nu i San Francisco och New York men kommer att rullas ut globalt inom de kommande månaderna. Alla medlemmar på LinkedIn har möjlighet att delta i ett event som de är inbjudna till.

Följande funktioner kommer med LinkedIn Events:

  • Skapa ett event: Oavsett om det är via datorn eller mobilen kan organisatörerna skapa ett event och dela all nödvändig information såsom datum, tid, beskrivning och en unik hashtag som personer kan följa.
  • Skapa intresse för ditt event: Arrangören kan bjuda in sina kontakter och dela evenemanget med deras nätverk för att uppmuntra andra att komma. Deltagare kan även bjuda in personer från sitt nätverk som de tror kan vara intresserade av evenemanget.
  • Hantera ditt evenemang: organisatörer kan enkelt spåra deltagarna och inbjudningar, uppdatering och redigera detaljerna om något ändras samt följa upp efter eventet har gått av stapeln.
  • Ha konversationer med deltagarna: alla som deltar i evenemanget kommer ha möjlighet att chatta med andra deltagare direkt på evenemang-sidan, både före, under och efter evenemanget. De kan även dela videos och bilder från evenemanget för att ytterligare stärka relationerna.
  • Se vem som ska delta: Deltagarna kan titta på gästlistan och även använda sökfilter för att lättare se vilka som ska gå, vilken bransch de tillhör och mycket mer.

Fler nyheter: Algoritmerna är uppdaterade för mer engagemang

Enligt LinkedIn är detta bara början. I framtiden kommer medlemmarna enkelt se relevanta evenemang som de kanske är intresserade av, organisera privata evenemang och mycket mer.

Det här känner jag igen från Facebook och det märks tydligt att LinkedIn har hämtat inspiration därifrån. Förutom att det händer mycket för gruppsidorna så tror jag det här kommer innebära att LinkedIn växer ytterligare bland sociala medier.

Fler nyheter: Byt från “skapa kontakt” till “följ”

Kommer du använda dig av evenemang på LinkedIn – kommentera gärna!


Linda Björck <<– följ mig på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *