Så här skapar du polls / undersökning på LinkedIn
Polls / undersökning på LinkedIn
LinkedIn har för några dagar sedan smugit ut en ny funktion, nämligen att du kan skapa polls eller en undersökning. Polls känner du kanske igen från både Instagram och Facebook stories. Du kan alltså i ett inlägg ställa frågor till dina kontakter/följare eller gruppmedlemmar. När du skapar en poll / undersökning kan du ställa en fråga till dina följare och det är ett enkelt sätt att få engagemang på inlägg.
Du skapar alltså din undersökning / poll direkt från startsidan där du publicerar vanliga inlägg. När du väljer alternativet ”skapa en undersökning” skriver du först en fråga och sedan lägger du till upp till 4 svarsalternativ. Därefter väljer du hur länge undersökning ska pågå och sedan publicerar du, precis som vid ett vanligt inlägg.
Polls på LinkedIn kan du både skapa och svara på via dator och mobil. Och om du är administratör kan du även skapa en undersökning på företagssidor och i grupper.
I dagsläget är funktionen inte tillgänglig för alla men LinkedIn har redan skapat flera hjälpsidor och jag såg även i mina sekretessinställningar att jag kan välja om jag vill få aviseringar för polls.
Fördjupa dig: 5 gyllene regler som aldrig förändras gällande din marknadsföring
Polls har funnits tidigare på LinkedIn
Fram till 2014 fanns möjlighet att ha omröstningar, eller polls, i grupper på LinkedIn. Därefter togs funktionen bort och nu är den på väg tillbaka men mycket bredare och mer avancerad.
I dagsläget skriver LinkedIn att polls kommer att göras tillgängligt för alla medlemmar, men inte när.
Nyfiken på fler nyheter om LinkedIn? Lyssna på LinkedInpodden
Hur kan du använda polls?
Att använda polls kan vara ett enkelt sätt att samla relevant feedback från din målgrupp.
Att få din målgrupp att engagera sig i det innehåll som du publicerar i sociala medier kan ibland vara svårt. Även välskrivet innehåll och bra videos kan få noll engagemang. Med polls / omröstningar har du ännu ett format på LinkedIn som troligtvis kommer att öka interaktionen och varumärkeskännedom – om du gör det på ett bra sätt.
Kanske du redan har använt dig av detta enkla format på Facebook eller Instagram?
I så fall finns det säkert med i din marknadsföringsstrategi och bör nu alltså även innefatta LinkedIn.
Det är ett enkelt sätt att få engagemang och många gillar verkligen att få bidra samt svara på frågor.
Alla har en åsikt och de flesta människor är inte rädda för att uttrycka det på sociala medier (det heter ju ”sociala” medier). Ytterligare en fördel är att din målgrupp varken behöver vara orolig för att svara fel eller fundera över vad de ska svara då det finns färdiga svarsalternativ.
När ett inlägg får högt engagemang når de också ännu fler personer, helt organiskt eftersom algoritmerna gynnar interaktion.
Tips för att förbättra resultaten av dina undersökning:
- Håll undersökningen intressant och relevant
Se till att ämnet är relevant för din målgrupp. Oavsett om det handlar om ditt varumärke, dina tjänster eller ett specifikt ämne måste du se till att din publik kommer att bry sig tillräckligt om det för att faktiskt svara. - Publicera på bästa tid
Liksom med ditt andra innehåll kommer du att se det högsta engagemanget om du publicerar omröstningarna när flest är inloggade på LinkedIn. - Undvik att ställa samma frågor
Variera de polls som du gör. Troligtvis har du många frågor som är både relevanta och intressanta för både dig och din målgrupp. - Överdriv inte
Att göra för många omröstningar kan lätt bli tjatigt och så småningom ineffektivt. Att posta en gång i veckan borde vara tillräckligt för att öka engagemanget utan att överväldiga din publik. Kanske det till och med är för mycket? Testa dig fram!
Vad kan du fråga?
Det viktiga är att du kopplar din undersökning till ditt varumärke, dina produkter och din målgrupp.
Exempelvis skulle du kunna:
- Be om feedback på befintliga, eller kommande produkter och tjänster
- Göra en enkel marknadsundersökning genom att be dina följare att rösta på ny produkt/tjänst
- Fråga om vilka funktioner som är viktigast för dem
- Fråga om deras preferenser för x, y eller z
Så här skapar du LinkedIn Polls / undersökning
Du kan skapa en poll / undersökning direkt från startsidan på LinkedIn. Om du är administratör kommer du även att kunna skapa en omröstning direkt från en företagssida eller i en grupp.
Varaktigheten av omröstningen kan vara en dag, tre dagar, en vecka eller två veckor. Du som har skapat omröstningen kommer att kunna se vem som röstade och hur varje person röstade. Dessutom kan du se ett aggregerad resultat som visas i procentformat och antalet röster per alternativ.
OBS! Funktionen att skapa polls / undersökning på LinkedIn rullas ut gradvis till alla medlemmar och kommer släppas till alla.
Så här skapar du en poll från startsidan
- Klicka på påbörja inlägg
- Klicka på skapa en poll / undersökning
- I rutan där du skapar din undersökning, skriv in din fråga och fyll i alternativen.
- Du måste ha minst två och max fyra svarsalternativ
- Klicka på +lägg till för att lägga till fler val.
- Välj hur länge din undersökning / poll ska pågå från listan.
- Som standard är det en vecka.
- Klicka på nästa.
- Klicka på redigera om du behöver redigera inlägget.
- Välj vem du vill dela din undersökning / poll med.
- Du kan lägga till mer text i själva inlägget (valfritt).
- Klicka på publicera.
Du kan även skapa en poll / undersökning via mobilen (båda iOS och Android då klickar du helt enkelt på påbörja inlägg.
LinkedIn is working on polls pic.twitter.com/Dwh8IrSsOw
— Jane Manchun Wong (@wongmjane) April 18, 2020
Vanliga frågor om polls / undersökning på LinkedIn
- Går det att redigera en poll när du är publicerad?
Nej, när den väl är publicerad kan du inte redigera din omröstning - Visas de omröstningar jag har svarat på under mina aktiviteter?
Nej, dina röstningar syns inte där - Vem ser svaren?
Det är endast personen som har skapat omröstningen som ser svaren - Hur många gånger kan jag rösta?
Du kan bara rösta en gång men du kan redigera eller ta bort ditt svar så länge omröstningen är öppen
Här hittar du ännu fler svar gällande polls på LinkedIn.
Sammanfattning
Det här ett spännande drag från LinkedIn som igen sneglar på andra sociala medier. Event är mer eller mindre kopierat från Facebook, de håller på att testa Stories / händelser och nu släpper LinkedIn alltså polls. Med det här enkla formatet kommer det bli lättare att få engagemang men som alltid gäller det att vara äkta och intresserad av ditt nätverk och dina följare.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] vem som helst kunde rösta och där du röstade fram vinnaren. Här använde vi oss av formatet poll/omröstning för att alla som ville skulle kunna rösta. Fördelen är att det begränsar så att det endast […]
[…] Det finns 5 viktiga saker som bidrar till att göra en poll / undersökning framgångsrik och får ett högt engagemang. Läs den här guiden ifall aldrig har skapat en undersökning på LinkedIn. […]
[…] Relaterad artikel: Så skapar du polls på LinkedIn […]
[…] Relaterad artikel: Så fungerar polls på LinkedIn […]
[…] LinkedIn. En öppen omröstning där din röst var avgörande. Här använde vi oss av formatet poll/undersökning för att alla som ville skulle kunna rösta. Fördelen är att det begränsar så att det endast […]
[…] och varje gång jag går in på Instagram så får jag se…. Reels. När LinkedIn släppte polls, eller undersökningar som det heter på svenska, så lyftes de i flödet. Polls är dessutom det absolut enklaste […]
[…] Polls lanserade LinkedIn i maj och “erbjud hjälp” lanserades förra månaden pga Covid-19. Med “dela en profil” är det möjligt för dig att visa, eller lyfta en av dina kontakter i ett inlägg. […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!