50 tips på inlägg till LinkedIn

50 tips på inlägg till LinkedIn

Ofta får jag frågor om vad man kan eller bör publicera för inlägg på LinkedIn. Det är allt från vilket format och vilken storlek på bilder & video du ska använda till själva innehållet i ditt inlägg. Och det är ju innehållet som är det viktiga. Du kan publicera mängder med inlägg utan att få några som helst interaktioner.

Det är då du måste stanna upp och ställa dig frågan: vad kan du publicera för inlägg som din målgrupp och ditt nätverk tycker är bra?

Att bygga nätverk är lätt. Att skapa kontakt är lätt men att få engagemang på dina inlägg på LinkedIn kräver bra innehåll och kontinuitet.

tips inlägg LinkedIn

Här är tipsen som du kan använda till dina inlägg på LinkedIn

#1 Prata om det som spelar roll.

Vilket är ditt kunskapsområde? Våga begränsa dig till det samt det som spelar roll, både för dig och för ditt nätverk. Inom vilket ämne eller område vill du bli synlig? Och kanske till och med skapa dig en position som expert, så kallad tankeledare?

#2 Svara på en fråga som du får från ditt nätverk.

Det kan du få i kommentar, som meddelande eller i någon annans inlägg inom ditt område. Jag har med jämna mellanrum ett AMA, dvs ask me anything. Det har jag både som inlägg och som live-sändning. Där får jag mängder med frågor som jag kan göra om till inlägg på LinkedIn.

#3 Svara på en fråga du får från en kund, eller potentiell kund

Du får säkert en hel del frågor, både från befintliga kunder men säkerligen även från blivande kunder. Och det är *inte* priset jag tänker på utan frågor som du får återkommande om en funktion, produkt eller tjänst.

#4 Nya funktioner

Har det släppts nya funktioner inom din bransch eller företag? Prata om det. I mitt fall lyfter jag ofta upp nyheter från LinkedIn som jag publicerar som inlägg.

Relaterad artikel: Nyheterna som LinkedIn släppte 2020

#5 Skapa en tips-lista

Tips-listor är ett enkelt och bra format som ofta skapar engagemang. Exempel kan på det kan vara ”5 tips på hur du lyckas med… ” Eller ”3 vanliga misstag…”

#6 UGC

UGC står för user generated content, dvs innehåll som är skapat av dina kunder och de som använder dina produkter eller tjänster. Om en person postar ett inlägg där du och dina produkter lyft upp, återanvänd det. Reposta eller posta det som ett eget inlägg där du även lyfter den personen.

#7 Feedback från kunder

Har du fått feedback från dina kunder? Använd det i ett inlägg, gör ett citat av det och gör ett inlägg. Här är ett exempel som jag har använt, ett omdöme från en kund som jag gjorde om till ett inlägg.

#8 Case stories

Nöjda kunder är guld värda. Intervjua några kunder där de beskriver dina produkter, tjänster och det du erbjuder. Det här ska främst handla om kunden och mindre om dig. Det är alltså kunden som ska få synlighet i en case story.

#9 Vilka verktyg använder du?

Det här är också ett inlägg som jag har använt flera gånger. Allt från publiceringsverktyg till hur du hanterar LinkedIn effektivt. Du använder säkert flera verktyg i din arbetsdag som du kan koppla till ditt område.

#10 Berätta en historia om dig, ditt företag och bransch

Har det hänt något viktigt för dig, din karriär eller för företaget? Berätta det.

#11 Dela med dig av något du lärt dig i en bok

Kanske du läser en del böcker? Gör ett inlägg med det du har lärt dig från en bok. Tagga gärna författaren.

#12 Dela med dig av något du lärt dig i en podd

Lyssnar du på LinkedInpodden eller någon annan podd som du lär dig något av? Gör ett inlägg, berätta om din nya kunskap och tagga gärna personen som har podden.

#13 Skriv en lista på böcker du har läst, eller kommer att läsa under året

Kanske du är som jag och läser mängder med böcker. Vilken är din favoritbok och vad har du lärt dig från den? Skriv en kort sammanfattning, gärna punktvis vad du har tagit med dig och publicera som ett inlägg på LinkedIn. Du kan även publicera en lista på böcker som du ska läsa, eller som du har läst. Tagga gärna författaren.

#14 Skriv en lista på dina favoritpoddar

Förutom att jag läser många böcker så lyssnar jag på poddar varje dag. Vilken är din favoritpodd och vad har du lärt dig från den? Skriv en kort sammanfattning, gärna punktvis vad du har tagit med dig och publicera som ett inlägg på LinkedIn. Du kan även fråga ditt nätverk vilka poddar som du måste lyssna på. Tagga gärna företaget eller personen som har podden.

#15 Spela in en kort video

Med Clips eller AutoCap är är väldigt enkla att använda. Du spelar in en kort video och appen textar automatiskt. Video är en viktig del i marknadsföringsmixen och med dessa appar kan du snabbt skapa en video. Se bara till att du har bra ljud & ljus samt att du håller kameran stilla. Här är en video som jag har gjort med Clips

#16 Berätta om ny fakta inom din bransch

Kanske du har läst en studie, rapport eller en artikel. Sammanfatta de viktigaste punkterna i ett inlägg.

#17 Publicera ”do’s and dont’s”

Att publicera ”do’s and dont’s” är ett enkelt sätt att prata med ditt nätverk. Framför allt om du ber om deras synpunkter. Skapa en lista med plus och tre minus så har du ett inlägg.

Här är ett exempel där jag skrev om tre misstag på LinkedIn.

#18 Lyft någon

Troligtvis har du duktiga personer i ditt nätverk och företag som inspirerar. Våga lyfta upp dessa i ett inlägg och kom ihåg att du taggar dem. Skriv vad du tycker att de gör bra och kanske även vad de har åstadkommit.

#19 Lyft en kollega

Lyft en kollega eller medarbetare. Antingen kan du använda funktionen ”kudos” eller så publicerar du ett vanligt inlägg, gärna med en bild.

#20 Publicera dina bäst tips på hur du bli effektiv

Kanske du använder Pomodoro-tekniken, tar korta promenader eller vad är det du gör för att vara effektiv. Koppla gärna detta till ditt ämne. I mitt fall blir ett sådant inlägg ”Så använder du LinkedIn effektivt” vilket jag både har publicerat ett inlägg om samt pratat om i en live-sändning.

#21 Vad är det för skillnad mellan x och y

Även här gäller det att koppla det till din bransch och kunskap. För mig kan ett sådant inlägg vara ”skillnaden mellan en profil och företagssida” eller ”skillnaden mellan premium och gratiskonto”.

#22 Hälsa nya kontakter & följare välkomna

Det här är något som jag ofta saknar. Jag ser det med mellanrum men du kanske ska göra ett inlägg en gång per kvartal eller åtminstone 2ggr/år. Här är ett exempel där jag både hälsar nya följare välkomna samt berättar om några saker om mig som inte står på min profil

#23 Återanvänd & återpublicera

Om du har inlägg som har gått riktigt bra se till att du återanvänder det innehållet. Ibland behöver du kanske ändra något i texten eller använda en annan bild men att återanvända inlägg är något som ofta glöms bort.

Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända innehåll på för ökad räckvidd

#24 Behind the scenes

Ta bilder eller en kort video och visa företagets vardag. Som det ser ut i verkligheten – utan filter.

#25 Kör en serie inlägg

Här vill jag lyfta David Stavegård, Årets LinkedInprofil, som publicerar en video varje torsdag med Exceltips. Även Patrik Stenberg som tillsammans med David har kört nördarnas krig, en serie inlägg med kortkommando. Ett annat exempel är Ajdin Crnovic och Kid Hammarstrand som varje måndag publicerar en video där de lyfter inlägg, personer och veckans kalkon på LinkedIn. Kul idé!

#26 Våga fråga!

Att fråga ditt nätverk är ett sätt att få information om vad de vill se i sitt flöde. Vad vill de lära sig av dig?

#27 Publicera ett snabbt tips

Det kan vara en nyhet, en liten story eller ett konkret tips.

#28 Gör en utmaning

Några tillfällen har jag publicerat en utmaning. De inlägg som har fått mest spridning är synlighetsutmaningen men även andra utmaningar fungerar. Det viktiga är att du håller utmaningen enkel.

# 29 Gör en undersökning

Antingen använder du LinkedIns färdiga format, där du kan ge upp till 4 färdiga svarsalternativ eller så skriver du ett inlägg och ber att de som ser ska svara vad de väljer, dvs 1, 2, 3 osv.

Relaterad artikel: Så fungerar polls på LinkedIn

#30 Ge kritik

Det här ser jag då och då. Att någon kritiserar ett företag, oftast handlar det om deras kundservice. Det viktiga är att du är konkret och kom gärna med förbättringsförslag, tagga gärna företaget så de åtminstone får en chans att bemöta kritiken.

#31 Ge beröm

Har du sett någon i ditt flöde, eller ett företag som har gjort något extra bra? Skriv det som ett inlägg. Tagga gärna personen/ företaget.

#32 Artiklar & bloggar

Publicera en läsvärd artikel, egen blogg eller nyhetsforum. Du kan också publicera ett inlägg med ett sammandrag från artiklen.

#33 Tävlingar och give aways

Belöna dina följare och få nya genom att anordna en tävling. Öka engagemanget genom att deltagarna måste kommentera för att få vara med och tävla.

#34 Citat

Gör inlägg med inspirerande citat som du gärna kopplar till din bransch. På LinkedInpoddens Instagramkonto publicerar jag citat om marknadsföring varje vecka.

#35 Gör en intervju

Ställ frågor till en person inom din bransch. Gör ett inlägg, en bild eller varför inte en gemensam kort video.

#36 Populära (blogg) inlägg

Har du en blogg? Då kan du enkelt se vilka inlägg som är mest populära och drar trafik från Google. Använd det innehållet och gör ett kort inlägg på LinkedIn. Har du ingen blogg så kan du enkelt Googla på ditt ämne och kuratera andras inlägg . med källhänvisning såklart.

#37 Från webinar & livesändningar

Har du varit med på ett webinar eller live-sändning? Vad tog du med dig därifrån? Gör ett inlägg om det och tagga gärna personen eller företaget som anordnade detta.

Här är ett exempel på hur Helen sammanfattar en av mina live-sändningar som gästades av Anna-Karin Lingham.

Hela live-sändningen hittar du här: Vad säger ditt varumärke om dig – egentligen?

#38 Personliga misstag

Våga berätta om personliga misstag och vad du lärde dig. Dessa inlägg är ofta populära och ger högt engagemang. Alla har gjort misstag, få vågar skriva om det.

#39 Personlig framgång

Ja, jag vet. I Sverige har vi Jante men strunt i det. Våga berätta om dina framgångar och vad det var som gjorde att du lyckades. Framgångshistorier är alltid intressant att läsa!

#40 Vad tror du om framtiden?

Ser du något mönster eller utveckling som du kan uttala dig om? LinkedInpodden har släppt avsnitt där vi siar om hur LinkedIn kommer att förändras. Ingen som vet exakt hur det kommer bli men en framtidsspaning är intressant att få ta del av.

#41 FAQs

Har du, ett företag i branschen eller en konkurrent FAQ på sin hemsida? Gå igenom dessa och gör ett inlägg med svaret på frågan.

#42 Så här gör du…

Det måste inte vara att gå upp kl 05, springa en mil, baka bröd och slängt iväg 5 offerter innan kl 8. Koppla det till något som ditt nätverk kan lära sig av. I mitt fall kan det vara hur jag planerar inlägg, hittar inspiration till den här bloggen eller hur jag uppdaterar mig på LinkedIns nyheter.

#43 Förhandsvisning

Kommer du snart släppa en ny produkt eller tjänst? Berätta det du kan berätta. Skapa ett surr om det redan nu. Bjud in till dialog. Om det är möjligt kan du även be om feedback.

#44 Före & efter

Det här kan användas mer än i heminredning eller vid renoveringar. Har du siffror och statistik på vad som har hänt sedan dina kunder började anlita dig, eller använda dina produkter? Skriv om det!

#45 Myter i branschen

Det finns myter i alla branscher. För ett tag sedan gjorde jag ett inlägg om att sociala medier är gratis. Vilka myter finns i din bransch?

#46 Sök på Google

Googla på snarlika sökord för att få fram vad andra söker efter. Genom att söka kan du hitta inspiration till nya inlägg.

#47 Skapa infograf & dokument

På LinkedIn kan du ladda upp dokument som ett inlägg. Jag har gjort det några gånger. Tänk på att du tydligt har med både namn och logga då dessa är nedladdningsbara. Här är ett exempel: 10 misstag du gör på LinkedIn

#48 Hitta inspiration

Svårt att komma på något att skriva? Hitta inspiration genom att kika på hashtags, olika sociala medier och specifika grupper. Har du hört något bra i en podd eller läst ett citat i en bok? Dela med dig av det!

#49 Recenser en bok

Har du läst en bra bok inom ditt område? Skriv en kort recension, vilka är de viktigaste sakerna du fick med dig? Skriv ner några punkter till ett inlägg och motivera gärna varför just den boken är läsvärd. Tipstack till Helena Nilsson för denna punkten.

#50 Marknadsför dig och dina produkter/tjänster

Det finns en anledning till att jag skrev detta sist. Ingen vill se säljande inlägg stup i kvarten. Därav att detta står sist. Självklart behöver du marknadsföra dig och dina produkter men sällan. Här rekommenderar jag 80/20. Dvs 80% av de inlägg ska vara någon av de 49 översta punkterna medan max 20% ska vara reklam. Det är till och med de som säger 90/10. Det viktiga är att merparten av det du publicerar är om ”dem”, inte dig.

Sammanfattning inlägg på LinkedIn

Hoppas du blir inspirerad av dessa tips. Oavsett vilken punkt du väljer att börja med så ha alltid din målgrupp i fokus. Att vara aktiv på LinkedIn gör att du får större synlighet så ta hjälp av denna listan och öka farten. På LinkedIn uppskattas inlägg som är läsvärda och intressanta för ditt nätverk. När du publicerar inlägg som är av värde så ökar chansen att du får engagemang i dina inlägg. Tänk bara på att kvalitet oftast slår kvantitet, hitta din nivå och ditt sätt.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 50 tips på innehåll till LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *