Använd en undersökning för att få högre engagemang på LinkedIn

Använd en undersökning (polls) på LinkedIn för att få högre engagemang

Du har säkert sett en undersökning i flödet på LinkedIn. Det formatet har blivit populärt och syns ofta i flödet. Dessutom är det ett format som engagerar och med engagemang får dina inlägg större synlighet – om de görs på rätt sätt.

En av mina senaste undersökningar fick över 58.000 visningar.

Det är inte för att skryta utan för att visa potentialen med just undersökningar. En av framgångsfaktorerna är att du själv är aktiv och svarar på frågor & kommentarer i inlägget. Men som med alla inlägg så kan vissa flyga rejält och andra får knappt något engagemang alls.

undersökning LinkedIn

5 saker som bidrar till att du får engagemang i en undersökning på LinkedIn

Det finns 5 viktiga saker som bidrar till att göra en poll / undersökning framgångsrik och får ett högt engagemang. Läs den här guiden ifall aldrig har skapat en undersökning på LinkedIn.

#1 Ditt nätverk

En undersökning blir ofta mer framgångsrik om ditt nätverk är van vid att engagera sig med ditt innehåll. Om du redan har personer på LinkedIn som både gillar och kommenterar dina inlägg har du ett försprång för att få engagemang även i dina undersökningar.

För att få en engagerad följarskara behöver du en kombination av följande:

  • Publicera innehåll av hög kvalitet – Att regelbundet publicera användbar, intressant och relevant information i ditt flöde gör att du kan bygga upp en stark och lojal följarskara.
  • Kommentera – Det är viktigt att du spenderar tid på att kommentera andras inlägg. Om du ”bara” publicerar egna inlägg, hur ska då andra personer som är utanför ditt nätverk veta att du finns? Du måste ut och ”prata” för att få människor att hitta till dig.
  • Konsekvent – Att kontinuerligt visa dig på LinkedIn är en av de viktigaste sakerna du kan göra för att bygga din närvaro på plattformen.

Relaterad artikel: 4 sätt att skapa engagemang i dina inlägg på LinkedIn

#2 Din fråga i undersökningen

Vad du frågar kommer att vara nyckeln till om andra är tillräckligt intresserade för att ta sig tid att svara – eller inte. Att skapa en undersökning är enkelt men det måste vara en relevant fråga för dig – och ditt nätverk.

  • Var relevant – Ja, det går supersnabbt att ”kryssa i en ruta” men varför skulle någon bry sig om att svara på en fråga som inte intresserade dem? Det är viktigt att se till att din fråga är relevant för de personer du vill locka. Ha din målgrupp i fokus och var relevant för dem, kopplat till ditt kunskapsområde.
  • Var intressant – Det vara av intresse att fråga om du föredrar te eller kaffe på morgonen, men är det tillräckligt intressant för att andra ska avsätta sin tid för att svara på din fråga? Och är de intresserade av vad andra har att säga om saken? Skriv inte bara en undersökning på LinkedIn för att du kan. Att fråga något kontroversiellt som verkligen är en intressant fråga är mer sannolikt att du får svar vilket ökar engagemanget och synligheten på dina inlägg på LinkedIn.
  • Ditt varumärke – En undersökning där du frågar vem som ska vinna valet kommer förmodligen att utlösa en debatt MEN om du normalt aldrig pratar om politik är det bättre att låta bli. Det stämmer inte alls överens med det du brukar ”prata” om. Att gå helt utanför ditt ämne kommer att överraska din publik och det kan få dem att bli osäkra på vem du är. Din målgrupp & ditt nätverk förväntar dig att du pratar om ett visst ämne – fortsätt med det, oavsett vilket format du använder.

Relaterad artikel: 4 sätt att kickstarta din marknadsföring på LinkedIn

#3 Skriv mer än frågan i undersökningen

Du behöver även skriva en text i själva inlägget som kompletterar eller förtydligar din fråga. Håll texten enkel att förstå och läsa för du vill ju ha svar på din fråga, inte att någon ska haka upp sig på din text. Berätta kort om varför du ställer frågan, eller dina tankar. Ha gärna lite luft i texten så det går fortare att läsa.

Kom ihåg, precis som i vanliga inlägg handlar det om att fånga din målgrupp, att få dina kontakter eller följare att stanna upp och svara på din fråga.

undersökning LinkedIn

#4 Fortsätt att prata

Håll igång samtalet genom att vara nyfiken och fortsätt prata med de som kommenterar. Om du svarar med en fråga kan diskussionen fortsätta och fortsätta men fråga inte enbart för frågandets skull utan för att du är genuint intresserad. Genom att du svarar på en kommentar ser de personer som har kommenterat ditt inlägg sedda och får en bekräftelse på att du uppskattar att de har kommenterat din undersökning (eller annat format).

Om någon har tagit sig tid att svara på din undersökning kan du även gå in på deras flöde och se vad de har publicerat nyligen. En kommentar på ett av deras inlägg visar att du är intresserad av dem och du börjar bygga en relation.

Du kan också tagga in några personer som du tror är intresserade av din fråga. Men! Var inte en person som taggar in mängder med människor, det ser bara löjligt ut. Välj hellre ut några få personer som du tror vill, och kan, bidra med sin kunskap.

Relaterad artikel: 6 tips för att lyckas med stories på LinkedIn

#5 Dela resultatet från din undersökning

Om andra personer har brytt sig om att rösta och även lägga till en kommentar är det troligt att de verkligen skulle vara intresserade av resultatet av din undersökning. Så när din undersökning är klar och LinkedIn har berättat om resultaten kan du dela det i ett nytt inlägg!

Du behöver inte berätta exakt hur många som röstade, men procentsatserna kommer att vara av intresse för vissa.
Om du tror att några personer skulle vara särskilt intresserade av att veta, tagga in dem – utan att tagga mängder med personer. Kanske var det någon som lämnade en extra tänkvärd kommentar, eller som bidrog till en dialog?

Sammanfattning undersökning LinkedIn

Just nu får undersökningar hög synlighet och genererar ofta ett bra engagemang. Det är ett enkelt format som alla kan använda. Tänk på att du kopplar frågan till ditt varumärke, då blir det relevant för både dig och ditt nätverk.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *