690 miljoner användare på LinkedIn – fortsätter att öka
LinkedIn ökar – har nu 690 miljoner användare
I Januari gick LinkedIn ut med att de hade 675 miljoner användare. Nu, i senaste rapporten från Microsoft framgår det att antalet medlemmar ökar. Men inte bara det att antalet användare ökar. De ser en ökning på engagemang, antal sessioner och live-sändningar.
Från 675 milj till 690 milj användare på LinkedIn på tre månader
I Microsofts resultatrapport för tredje kvartalet 2020 rapporterades det att LinkedIn har sett en kontinuerlig tillväxt av både totala antal användare / medlemmar och i engagemang. Men det har också skett en minskning i annonsering och lediga jobb pga effekterna av COVID-19 .
När det gäller antal användare på LinkedIn är det nu uppe i 690 miljoner totalt, vilket har ökat från 675 miljoner från januari. Det totala antalet medlemmar är naturligtvis inte lika med antalet aktiva användare. LinkedIn redovisar inte antal aktiva användare, MAU eller DAU, som andra sociala medier gör, men det visar ändå på en tillväxt.
I extraavsnittet för LinkedInpodden berättar vi om de senaste nyheterna på LinkedIn.
Även antal sessioner ökar på LinkedIn
När det gäller aktiv användning säger Microsoft att antal sessioner har fortsatt att öka. För kvartalet är det en ökning med 26%. Sedan tidigare har Microsoft berättat om en rekordnivåer gällande engagemanget, vilket de till viss del också har fått kritik för. Vissa företag ser en ökning i trafik från LinkedIn till hemsidor etc. men andra tror att mycket av det extra ”engagemanget” faktiskt drivs av Facebook-liknande personliga inlägg och innehåll som är utformade för att locka klick. Detta i motsats till att kommunicera och vara genuint intresserad av innehållet som publiceras.
Din egen erfarenhet kommer att visa om och när du ser sådana inlägg. Bl.a har jag vid ett flertal tillfällen berättat om så kallade ”engagement pods” eller gilla-cirklar så det är alltid bra att ha granskande ögon i inlägg som har fått många kommentarer och/eller taggningar. Värt att notera är att under Covid-19 har LinkedIn sett ännu högre engagemang.

Bild från Microsofts rapport
LinkedIn learning ökar
I mars var det nästan 4 miljoner timmar som användarna tittade på innehåll inom LinkedIn Learning. Det är nästan 50% ökning, månad för månad. LinkedIn Learning ingår i Premium, men i mars släppte LinkedIn 17 kurser som är tillgängliga för alla. Där kan du bl.a hitta kurser i Zoom, Teams, hur man arbetar på distans och annat kopplat till de digitala utmaningar som många ställdes inför i samband med Corona-viruset.
Och LinkedIn live ökar
Med LinkedIn live kan både personer och organisationer sända live video till sitt nätverk i realtid. LinkedIn Live har ökat med 158% sedan februari. Det här är högt med tanke på att det fortfarande är många som inte har tillgång till LinkedIn live.
LinkedIn släppte LinkedIn Live till företagssidor i januari så att live-sändningar ökar på LinkedIn är kanske ingen överraskning.
Sammanfattning statistik och antal användare LinkedIn
LinkedIn fortsätter att prestera bra och leverera bra resultat för moderbolaget Microsoft. Återigen kommer personlig erfarenhet att diktera din syn på plattformen, men data visar att det finns fler människor som använder tjänsten. Det har också släppts fler verktyg som går att koppla ihop med LinkedIn, exempelvis för live-streaming. Nyligen utökade de funktionen för att skapa evenemang för företag som alltså nu går att göra via företagssidor.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!