Nyheter LinkedIn | Conversation ads & event till företag

Nyheter LinkedIn | Conversation ads & event till företag

I veckan har LinkedIn släppt ytterligare nyheter och det är bl.a Conversation ads och LinkedIn event till företag. Att skapa evenemang på LinkedIn släpptes i hösten 2019 och jag fick funktionen på min profil i oktober. Fortfarande är det en del som inte har fått tillgång till funktionen men nu släpper alltså LinkedIn event till företagssidor. Förutom event så har LinkedIn även släppt Conversation ads. Conversation ads kan du kombinera med bl.a sponsrade InMail, eller Message ads som de nu heter.

event företagssida LinkedIn conversation ads

Conversation ads i kombination med bl.a Message ads (sponsrade inMail)

LinkedIn lanserar conversation ads, ”konversationsannonser” för att hjälpa varumärken att dra nytta av meddelanden. Denna veckan har LinkedIn lanserat ett nytt alternativ för dig som annonserar och som i huvudsak gör det möjligt för dig att lägga till klickbara CTA-knappar. När du annonserar med Message ads (tidigare sponsrade inMail) kan mottagaren välja att klicka på någon av de knapparna som finns i meddelandet. Det gör att dina sponsrade InMails (Message ads) blir mer engagerande och mer interaktiva vilket kan bidra till att bidra till ett bättre resultat.

Förutom att du kan kombinera conversation ads med message ads kan du även kombinera den med Lead Gen Forms och Conversion Tracking för att lätta konvertera samtal.

Relaterad artikel: Få bättre resultat på din annons med rätt målgrupp

Vad är LinkedIn Conversation ads?

Som du ser i det här exemplet kan du med det här nya formatet, conversation ads, lägga till flera CTA-knappar med flera direkta uppmaningar i dina sponsrade meddelande.

Bl.a kan du välja mellan följande CTA i conversation ads:

  • Besök hemsidan – Visit website
  • Registrera dig för webinar – Register for Webinar
  • Registrera dig för nyhetsbrev – Sign up for newsletter
  • Se fallstudier – See case studies
  • Registrera dig för demo – Sign up for demo
  • Läs mer – Learn more
  • Berätta mer – Tell me more

Du kan lägga till flera CTA-knappar i varje meddelande. Det ger dina mottagare möjlighet att svara på det sätt som passar bäst.

”The clickthrough rate was almost 5X higher than what we’d seen previously, which goes to show the level of engagement is pretty wild when you’re able to provide multiple opportunities to click.” – Chase Gladden

Naturligtvis finns det begränsningar för hur många CTA-knappar du kan lägga i en annons, så det är mindre troligt att det kommer att vara ett problem med konversationsannonser. Med tanke på att antal användare som använder meddelande-funktionen har fyrdubblas de senaste fem åren kan den här funktionen vara ett bra alternativ vid annonsering på LinkedIn.

Relaterad artikel: Senaste nyheterna för LinkedIn företagssida

Du tvingar mottagaren av din conversations ads att välja

Med möjligheten att lägga till flera CTA i din annons tvingar du mottagaren att göra ett val, vilket troligtvis kommer göra att en högre andel agerar. Om du skickar en annons med ett enda val, eller CTA, så når du bara de som verkligen är intresserade av ditt erbjudande. Genom att erbjuda olika alternativ ökar du möjligheterna för både engagemang och konvertering.

Det viktiga är att inte erbjuda för måna alternativ, ju fler alternativ desto mer sjunker svarsgraden.

Ett exempel:

  • Boka plats på LinkedIn-utbildning
  • Läs mer / hämta pdf om LinkedIn-utbildning

Så här skapar du en annons med conversations ads

LinkedIn har skapat en mall för hur du skapar en conversation ads, och de kommer även att köra ett webinar om det här i april. Det är lite krångligare att sätta upp själva ”konversationerna”. I pdfen hittar du flera mallar för hur du går tillväga för att skapar en effektiv annons med alternativet conversation ads.

Det ser ut att ha större potential än tidigare generiska InMail-kampanjer, och det kan ge ett annat sätt att få användarna att flyttas till nästa steg i din säljtratt.

Formatet kommer att finnas tillgängligt globalt inom kort och du skapar din annons i campaign manager.

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

LinkedIn event för företag

Den andra nyheten är att LinkedIn nu släppt evenemang även för företagssidor. I samband med Corona-viruset vill LinkedIn hjälpa till att mötas men funktionen är fortfarande i beta. I samband med detta har LinkedIn även släppt 16 Learning-kurser gratis i bl.a Zoom, Skype och webinars.

Så här fungerar evenemang till företagssidor på LinkedIn

Om du är admin för en företagssida på LinkedIn kan du arrangera ett evenemang och det är bara administratörerna som ser detta. Det innebär att du måste vara admin för en sida för att kunna skapa ett event för en företagssida.

Du skapar ditt event från din profil och som jag visar på bilden nedan, klickar du på pilen och väljer då din företagssida som organisatör. Därefter fyller du i informationen om själva evenemanget.

event företag LinkedIn

Så här bjuder du in till ett evenemang

Precis som när du skapar event på din profil på LinkedIn kan du enbart bjuda in dina 1:a handskontakter. Andra administratörer som deltar på evenemanget kan bjuda in sina kontakter.

Nej, du kan inte bjuda in följarna av företagssidan till ett evenemang. Det du kan göra är att dela evenemanget på företagssidan genom att kopiera länken (URL:en) alternativt skapa en annons för att nå målgruppen.

Relaterad artikel: Så här fungerar evenemang på din profil på LinkedIn

Administratörer på företagssidan

Alla administratörer kan se och hantera ett evenemang som du har skapat och dessutom redigera ett event, oavsett om de ska delta eller ej. Däremot är det endast deltagande administratörer som kan se själva evenemangets flöde på LinkedIn.

Fördelen är att inga deltagare kan se vem som är administratör så i det här fallet är det bra att ha flera administratörer på företagssidan. Dock kan alla administratörer godkänna vem som ska få delta på evenemanget men endast de administratörer som kommer att delta får en avisering.

Tänk på att du inte kan ändra organisatör när du väl har skapat evenemanget, däremot kan du redigera eller radera eventet.

Var hittar jag mina evenemang för min företagssida?

I beta-versionen finns ingen lista över evenemangen som är skapade av en företagssida dock säger LinkedIn att de planerar att ha den funktionen framöver.

Event för företag kommer att förbättras

Flera funktioner kommer att släppas framöver. I dagsläget är alltså event för företag beta. Bl.a finns det ingen statistik för dina evenemang. Det finns också skillnader mellan om du skapar ett evenemang på din profil jämfört med för företagsidan. En sådan skillnad är exempelvis att när du som admin gör inlägg, kommenterar eller likes sker detta som företagssidan. Det finns också kända problem i beta-versionen, bl.a om du kommenterar från en iOs eller Android app är det du som person som är avsändare.

Aviseringar för event företagssidor på LinkedIn

Aviseringarna fungerar på samma sätt för företagssidan som för event skapade på din profil.
För deltagare innehär det:

  • En påminnelse sänds med datum och tid, sju, tre och en dag före evenemanget äger rum.
  • En avisering om det blir några förändringar på tid, dag, plats eller om eventet har blivit inställt.

För administratörer för företagssidan innebär det:

  • En avisering för förfrågningar att få delta till ett privat evenemang.
  • En avisering när en deltagare publicerar ett inlägg i eventet.

Sammanfattning

Conversation ads kommer att lanseras globalt i offentlig beta under de kommande veckorna. Du kan lära dig mer om ”konversationsannonser” på sidan för LinkedIn Marketing Solutions. Gällande evenemang för företagssidor så är det en beta-version och utvecklas fortfarande. Fundera på om det är bäst att skapa ett event där företaget är organisatör eller om du faktiskt ska använda din profil. En annan spännande funktion som LinkedIn har aviserat är att Elevate kommer att integreras med företagssidor.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] mellan ”message ads” och ”conversation ads”  är att i den senare kan du ha med mer än en call to action. Exempel kan du ha med […]

  2. […] NYTT: LinkedIn event – nu släppt för företag! […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *