Generera fler leads med högre ROI med LinkedIn leads gen forms
Generera fler leads med LinkedIn leads gen forms!
För många som arbetar inom marknadsföring är det klurigt att samla in nya kvalitativa leads. Enligt LinkedIn är det få personer som vill fylla i ett formulär via mobilen, vilken gör det ännu svårare med tanke på att mobilanvändningen ökar.
Tänk efter själv – när var det senast du fyllde i ett formulär via mobilen?
LinkedIn´s nya lösning kommer att hjälpa dig att hitta fler högkvalitativa leads från dina sponsrade kampanjer genom att förenkla sättet man fyller i kontaktformuläret via en smartphone.
Lead gen forms som det heter, gör det enkelt för dig att samla in nya leads från nästan 500 miljoner användare på LinkedIn såsom beslutsfattare, influencers och andra professionella personer som alla använder LinkedIn. När en medlem klickar på din annons kommer deras information automatiskt att fyllas i formuläret och därefter direkt godkänna informationen istället för att fylla i allt för hand.
När en användare på LinkedIn har godkänt ett ”lead gen form” kommer du att få omfattande information om personen samt arbete, titel, företagsnamn, ort och mycket mer. All den här informationen kommer direkt från personens profil och de flesta personer uppdaterar löpande sin LinkedIn-profil. Enligt LinkedIn är det här mycket mer information som du får än via ett formulär på en hemsida och där personer även kan skriva in falska uppgifter.
Efter personer har godkänt formuläret kan du skicka dem till en sorts landningssida som gör att du direkt kan visa ditt material eller skicka dem vidare till din hemsida.
Enligt LinkedIn kommer ”Lead Gen Forms” vara ett viktigt steg för att hjälpa marknadsförare med att få en bättre ROI från sina annonskampanjer.
Så här kommer du igång med Lead Gen Forms:
Du kan skapa ett ”Lead Gen Gorm” från din sida där du skapar annonser, ”campaing manager ads”, om du är ansvarig för annonserings-kontot. Det finns fem olika roller så kika en extra gång så du har rätt behörighet.
- Logga in i Campaign Manager.
- Har du flera konto så klicka på det kontot som du vill sätta upp en lead-kampanj för.
- Klicka på ”Create campaign” uppe till höger och välj ”Create Sponsored Content campaign” från urvalslistan.
- Välj ”Collect leads using LinkedIn Lead Gen Forms” när du startar din kampanj.
- OBS! När du har valt detta kan du inte backa och välja att trafiken ska gå till hemsidan eller en ha en följa-knapp i din annons.
- Fyll i namnet på din kampanj.
- Välj språk.
- Välj att sponsra ett befintlig inlägg från din företagssida eller skapa ett helt nytt inlägg.
- Klicka på ”Create new form template” som du hittar precis ovanför dina befintliga inlägg, till höger.
- När du sätter upp formuläret fyll i förnamn, språk, rubrik, detaljer, och sekretessinställningar och därefter klickar du på ”next” nere till höger på sidan.
- Formuläret kommer att matcha det språk som du har valt för din kampanj.
- Rubriken är begränsad till 60 tecken.
- Erbjudandet är begränsat till 160 tecken.
- Ett fält ”privacy policy” är obligatoriskt och beskriver ditt företags policy och vad du kommer att göra med informationen som du får. Personerna som fyller i formuläret ser exakt vad som kommer att ske med den informationen som de delar med sig av.
- Välj antingen en länk till ”privacy policy” eller använd textfältet.
- Välj vilken information som ska du vill att personerna ska fylla i och klicka på ”next” längst ner till höger på din sida.
- Du kan välja upp till 7 fält. LinkedIn rekommenderar att du väljer 3-4 för att få bästa möjliga resultat.
- Som standard är förnamn, efternamn och epost-adress förvalt, vilket också rekommenderas att du behåller.
- Läs mer om vilka alternativ du har i formuläret.
- Välj ”Collect leads using LinkedIn Lead Gen Forms” när du startar din kampanj.
- Skapa ett tack-meddelande och skriv in www-adressen som du vill personerna ska besöka efter att de har fyllt i formuläret. Klicka på ”Save” längst ner till höger på sidan.
- Tack-meddelandet har en begränsning på 160 tecken.
- Välj en specifik www-adress som (landningssida) tar besökaren till din e-bok, hemsida eller annan relevant sida.
- Skapa ett tack-meddelande och skriv in www-adressen som du vill personerna ska besöka efter att de har fyllt i formuläret. Klicka på ”Save” längst ner till höger på sidan.
- Välj en tydlig ”call-to-action” från drop-down-listan. Denna följer med din annons och driver personerna till formuläret du har skapat.
- Välj vilket formulär du vill använda och klicka på ”next” längst på sidan. Du kan välja mellan alla formulär som du har sparat sedan tidigare.
- Gör klart din kampanj genom att välja ”bid” och ”budget”Complete your campaign targeting and set your bid and budget.
- Klicka på ”Launch Campaign” längst ner till höger på sidan för att aktivera kampanjen.
Relaterade inlägg:
Annonsera på LinkedIn med InMails
Annonsera på LinkedIn
LinkedIn conversion tracking
Över till dig – kommer du att testa annonsera på LinkedIn med den nya leads-generatorn?
Linda Björck <<– Välkommen att skapa kontakt med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram
Du är väl bara helt fantastisk och generös med dina tips Linda!
Varmt tack för ännu ett inlägg som skapar framgång i arbetet med intäktsgenerering och relationsbyggandet.
Heja dig!
Varmt tack Tord. Alltid lika roligt att läsa din trevliga feedback och att du blir hjälpt av mina inlägg. Hoppas du får en bra dag!