LinkedIn tar bort sponsrade meddelande (message ads) i EU
LinkedIn tar bort sponsrade meddelande (message ads) i EU
LinkedIn har berättat att de tar bort sponsrade meddelande, både message ads och conversation ads i EU.
Informationen de har gått ut med är ganska knapphändig men om du har använt ett av dessa format så går de ej att välja längre inom EU. Dvs annonsformatet finns kvar men din målgrupp måste finnas utanför EU.
LinkedIn skrivet att du ska vidta följande åtgärder, senast den 15 december 2021:
- Ta bort alla EU-platser, från alla aktiva sponsrade meddelande. Om inga åtgärder vidtas kommer kampanjer som riktar sig till EU-medlemmar automatiskt att sluta leverera till EU-medlemmar den 10 januari 2022.
- Om en kampanj inkluderar både EU- och icke-EU-inriktning fortsätter kampanjen att leverera till målgrupper utanför EU.
Relaterad artikel: Så här redigerar du en pågående annons
Vad är sponsrade meddelande på LinkedIn?
Sponsrade meddelanden är ett annonsformat som innebär att din annons hamnar rakt in i en persons meddelande-inkorg på LinkedIn. Det finns både som ett meddelande eller konversations-meddelande. Formatet är ganska kraftfullt och har en hög öppningsfrekvens. Det kostar en del men du betalar endast per meddelande.
Skillnaden mellan ”message ads” och ”conversation ads” är att i den senare kan du ha med mer än en call to action. Exempel kan du ha med ”boka här” och ”läs mer”.
Relaterad artikel: Så här kan du använda LinkedIn för organiskt och sponsrat innehåll
Kan du som annonserar och befinner dig i EU använda message ads?
Ja du kan fortfarande välja formatet men din målgrupp måste befinna sig utanför EU. Det här påverkar alla och är kopplat till GDPR. Men vill du nå personer inom EU måste du alltså använda något annat format.
GUIDE: Så lyckas du med annons på LinkedIn
Vilka format ska du använda för din annons på LinkedIn?
Du kan använda något av de andra formaten som finns. Exempelvis kan du välja att annonsera med en bild, karusellinlägg eller med en video. Ett annat sätt är att skapa en bild eller video-annons för awareness och sedan köra en retargeting-kampanj på de som sett bilden, eller en viss tid av videon.
Du kan även testa att driva trafik till hemsidan för att fånga upp leads. Och kom ihåg att även titta på andra sociala medier. Både Google Ads och att annonsera på Facebook är bra komplement.
Relaterad artikel: 6 tips på hur du kan mäta din annons på LinkedIn
På LinkedIn’s hjälpsida kan du läsa mer om detta.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!