Guide: så lyckas du med din annons på LinkedIn

Guide för att lyckas med din annons på LinkedIn

Nyligen släppte LinkedIn en 38-sidig guide för att hjälpa dig att planera din annons. Microsoft har rapporterat en ökning i både antal användare, sessioner och annonsintäkter.

Genom att fler personer blir är aktiva på LinkedIn kommer det troligtvis även att innebära att fler vill annonsera på plattformen. Det finns en hel del fallgropar och LinkedIn’s kampanjverktyg är inte känt som det mest enkla att hantera.

annonsering LinkedIn

Konkreta tips för din annons på LinkedIn

Att planera kampanjer kan verka som en tuff uppgift. Det finns så många komponenter att ta hänsyn till och möjligheter till optimering. En dålig grund leder troligtvis till ett felaktiga resultat på din annons. Det tenderar att marknadsförare känner ett stort tryck för att lyckas med annonsen och få bästa ROI. I den här guiden kommer du få tips på hur du kan planera och arbeta effektivt med dina marknadsföringskampanjer på LinkedIn. Guiden är utvecklad så att du steg för steg går igenom varje annonsformat och mål för varje kampanj.

Relaterad artikel: 6 tips på hur du kan mäta din annons på LinkedIn

Guiden hjälper dig att skapa innehåll kring tre centrala marknadsföringsmål i Campaign Manager: Medvetenhet, övervägande och konverteringar. Du kommer lättare förstå vilka mätpunkter och nyckeltal som korrelerar med vilka specifika mål och annonser.

annonsplanering LinkedIn

Bild från LinkedIn

LinkedIn ger dig även mer specifika översikter för varje format och annonstyp. Där finns beskrivningar över de viktigaste elementen och inkluderar även länkar till relevanta resurser:

bättre annons LinkedIn

Bild från LinkedIn

Planera din annons-kampanj på LinkedIn

I den sista delen av guiden får hjälp med själva planeringsarbetet för respektive kampanj. Där kan du fylla i med din information för att få en bättre överblick.

Relaterad artikel: Få bättre resultat med din annons på LinkedIn

planera annons LinkedIn

Guiden innehåller hjälp för alla tio typer av annonsformat LinkedIn erbjuder såsom meddelandeannonser, karusell-annonser och Lead Gen-formulär.

Det är en praktisk guide att utgå ifrån och det kan det mycket väl vara värt att överväga potentialen på LinkedIn för dina annonser och marknadsföringskampanjer. Även om du inte ska annonsera kan dessa tips vara värdefulla för planering av innehåll och marknadsföring.

Du får en enkel guide som väl är värt att ta en extra titt på. Här kan du hämta LinkedIn’s guide för bättre annons- och kampanjplanering.

Hela denna artikel inklusive bilder är från LinkedIn’s blogg och pdf.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *