Nå rätt målgrupp med din annons på LinkedIn med uppdaterade campaign manager
LinkedIn förbättrar campaign manager – hjälper dig att nå rätt målgrupp när du annonserar
LinkedIn har passerat 646 miljoner användare världen över och är det största professionella nätverket som innehåller en stor databas över yrkesmänniskor. Ofta hör jag att LinkedIns kampanjverktyg (campaign manager) uppfattas som krångligt. Framför undrar användare över hur man ska göra för att välja rätt målgrupp. Förra veckan skrev jag om hur du får bättre resultat på din annons genom att välja rätt målgrupp. Den här veckan släppte LinkedIn en förbättring av campaign manager för att lättare välja rätt målgrupp när du annonserar.
Relaterad artikel: Nyhet – fler målsättningar i LinkedIn campaign manager
Nyheterna som LinkedIn tidigare har släppt för att utöka räckvidden är ”look-alike audience”, annonsera mot intresse och audience templates.
Bättre rapportering och lättare att välja rätt målgrupp i campaign manager
Det LinkedIn nu inför är fler målgrupper, bättre inriktning och tydligare rapporter i kampanjverktyget. Med den här nyheten kommer du som arbetar med annonsering på LinkedIn få det lättare att hitta rätt målgrupp och på så sätt få bättre räckvidd.
Ur ett marknadsföringsperspektiv blir det också möjligt för annonsörer att rikta in sig på viktiga beslutsfattare och nå rätt personer på ett företag.
Först och främst har LinkedIn utvidgat sitt prognosverktyg (det du ser ute till höger i campaign manager) vilket gör det lättare att se vem din kampanj når, baserat på dina angivna parametrar.
I den gamla versionen fick du en allmän överblick över den uppskattade resultatet. Nu får du en mer specifik överblick om branschen du vill nå med din annons. Du kan också anpassa den informationen ytterligare som du ser i nedan GIF från LinkedIn. Bl.a kan du välja mellan specifika egenskaper som toppbranscher, längd på erfarenhet eller storlek på företagen.
Planering och förståelse för prognosen är a och o för en lyckad annons på LinkedIn
För att en annons-kampanj ska bli lyckad är planering och stor förståelse för målgruppen viktigt, i kombination med att tolka prognosen som LinkedIn visar. Dvs ju mer du vet om din målgrupp och vem du vill nå desto bättre kommer din annons att gå.
När du kombinerar med ”Matched audience”, dvs kontakter som du har laddat upp, kan du vara säker på att du inte bara visar annonser till de specifika prospects du försöker nå, utan att du även har insyn i demografin för att leverera innehåll och annonsmaterial som kommer att tilltala dem.
Relaterad artikel: 8 tips för att få bättre resultat med din annons på LinkedIn
Använd Boolean för ytterligare förfina din målgrupp
Tidigare har jag skrivit om Boolean search som är en formel som innebär att du kan söka på ”and”, ”or” och ”not”. Nu kan du även använda Boolean-villkor i dina annonskriterier.
Det vill säga att du kan använda ”och / eller” för att ytterligare förfina inriktningen på din annons. LinkedIn säger att detta har varit en av de mest efterfrågade funktionerna för att kunna rikta annonser och nu kommer det alltså bli möjligt för annonsörer att återigen förfina sin målgrupp.
Exempel: du vill rikta in dig på personer på chefsnivå i många branscher inom dessutom vill du rikta dig till folk inom branschen finans. Tidigare kunde du bara skapa en kampanj som riktade sig till chefer i finansbranschen. Nu kan du med Boolean använda en enda kampanj för att nå personer som är chefer oavsett titel (och bransch), såväl som personer i finansbranschen oavsett både titel och erfarenhet. Detta ger dig större flexibilitet för att bestämma vilken typ av personer som ser dina annonser.
Att använda Boolean är en av de enklaste och mest effektiva sätten att strukturera i stora datamängder och det kommer att vara ett bra tillägg att använda i dina annonser på LinkedIn.
I nedan video förklarar LinkedIn hur det fungerar:
LinkedIn förbättrar demografiska rapporter
Förutom att LinkedIn förbättrar de kriterier du kan välja för dina annonser så förbättrar de även sina demografiska rapporter. I kampanjverktyget (campaign manager) får du nu mer specifik information om vem som klickar och konverterar från dina kampanjer.
”Demografisk rapportering har varit en av våra mest populära funktioner, eftersom den hjälper dig att se de typer av målgrupper som klickar och konverterar på dina annonser, baserat på professionella egenskaper som företagsnamn och anställning. Idag gör vi denna rapporteringsfunktion ännu bättre så att du kan förstå vilka målgrupper som: tittar på dina videoannonser, fyller i dina Lead Gen-formulär och som öppnar dina sponsrade InMail. ”
Med den här specifika information kan du lättare förstå kampanjresultatet och förbättra kampanjen beroende på resultatet. Den här demografiska informationen hjälper dig att bättre förstå värdet du får från dina kampanjer och kan ge dig det du behöver för att göra strategiska justeringar av din annons. Alltså får du ett bättre resultat från de målgrupper du vill nå.
De här nya funktionerna i campaign manager släpptes i veckan och enligt LinkedIn ska de vara tillgängliga globalt inom två veckor.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] har under det senaste året förbättrat funktionen för målgruppsinriktning för att ge bättre effekt på dina kampanjer, inklusive prognos för din annons och möjlighet att […]
[…] exempel kan annonsering på LinkedIn knytas till tankeledarskap och målsättning som varumärkeskännedom, engagemang, videovisningar […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!