LinkedIn uppdaterar annonsverktyget med nya målsättningar

LinkedIn uppdaterar annonsverktyget (campaign manager) med fler målsättningar

I veckan uppdaterade LinkedIn annonsverktyget och har lagt till tre nya målsättningar. Kanske har du sett när du har varit i verktyget att några mål (objectives) inte har gått att välja.

LinkedIn uppdaterar annonsverktyg

LinkedIn optimerar också sin prissättning för att bättre anpassa sig till sina annonsörers mål. Exempelvis när du väljer målsättning webbplatsbesök kommer du bara att betala för klick som går till dina landningssidor.

Enligt LinkedIn kommer de här uppdateringarna ge marknadsförare en full ”tratt-upplevelse”, från inledande varumärkeskännedom till konvertering.

Oavsett om du är nybörjare som försöker förbättra dina möjligheter att nå ut eller är en etablerad B2B-spelare som jobbar med leadsgenerering, blir det lättare att få dina kampanjer att möta mer komplexa affärsmål.

Nyligen släppte LinkedIn en funktion där alla kan se vilka annonser ett företag kör på LinkedIn och det märks tydligt att LinkedIn satsar hårt på att förbättra annonsverktyget. Längst ner i artikeln kan du fördjupa dig med alla nyheter!

De tre nya målsättningarna i annonsverktyget är:

  • Varumärkeskännedom
  • Webbkonverteringar
  • Ansökningar till jobb
kampanjmål annonsering linkedin

Bild från LinkedIn

Det nya kampanjverktyget släpptes i oktober som en allmän beta. Första steget är nu att välja en målsättning för din annons. Med hjälp av dessa nya målsättningar ska det bli enklare och att lättare passa dina kampanjmål. Tidiga resultat visar att det fungerar, LinkedIn har sett en 67% ökning i kundtillfredsställelse jämfört med deras tidigare Campaign Manager.

En full trattupplevelse hjälper dig att uppnå fler av dina mål när du annonserar på LinkedIn

LinkedIn´s senaste version av annonsverktyget är nästa steg i att ge dig de verktyg du behöver för att skapa kampanjer och mäta dess inverkan.

LinkedIn utbildning företag

De nya målsättningarna innebär:

Varumärkeskännedom:
Du kan nu öka möjligheten att nå ut med din produkt eller tjänst genom en kampanj i toppen på tratten (TOFU) och som debiteras på impressions, CPM (kostnad per tusen visningar). Den här typen av annons ger dig en bredare publik vilket förhoppningsvis ger ökad kännedom om ditt varumärke.

todu mofu bofu marknadsföring sociala medier

Webbkonverteringar:
Integrationen med LinkedIn´s verktyg för konverteringsspårning (conversion tracking) har utökats. Genom att skapa annonser som är optimerade för specifika handlingar på din webbplats såsom köp, nedladdningar eller registrering till ett evenemang kan du se hur många som har sett din annons, hur många som har klickat och hur många som har fullföljt handlingen (conversion rate). När du väljer webbkonverteringar kommer du bara att bli debiterad för de som klickar sig vidare till din landningssida.

Jobb-ansökare:
Om du använder LinkedIn Talent Solutions för att få ansökningar till lediga jobb kan du nu skapa jobbannonser med kampanjverktyget. Oavsett om det är på LinkedIn eller på din egen webbplats.

Objective-based Buying generated 300% more sign ups than standard bidding over an equivalent amount of time. Objective-based Buying generated more conversions than any other similar time period I compared it to, all the way back to 2015.” – AJ Wilcox, B2Linked

Optimerad prissättning för dina målsättningar

Med det förbättrade kampanjverktyget optimerar LinkedIn också sin prissättning för att matcha ditt mål. Om du väljer webbplatsbesök som målsättning kommer du bara att debiteras för klick som går till din landningssida.

Annonskampanjer för engagemang kommer prissättningen att optimeras för att inkludera alla handlingar/interaktioner såsom gilla, kommentarer och delningar.

Fördjupa dig och lär dig mer i LinkedIns hjälpforum om annonsering baserad på målsättning.

Sammanfattning

LinkedIn fortsätter att utveckla sitt annonsverktyg, campaign manager. Tidigare var det krångligt att annonsera på LinkedIn men jag upplever att sedan det nya gränssnittet släpptes blev det enklare. Fortfarande är det krångligare än på Facebook men när du vant dig vid verktyget och hittat rätt målgrupp för dina annonser är det ett kraftfullt verktyg. Med dessa nya målsättningar blir det också lättare att få konverteringar och besök till hemsidan med annonsering på LinkedIn.

Fördjupa dig med följande artiklar om annonsering på LinkedIn:

Så här annonserar du med Lookalike audience

Rikta annonser mot specifika intresse

Använd video i dina annonser på LinkedIn

Annonsering med LinkedIn Matched Audience

Annonsera med LinkedIn Sponsored InMail

Utöka räckvidden med Matched Audience Network

LinkedIn Website Demographics ger värdefull information om dina besökare

Hur du annonserar på LinkedIn

 


Linda Björck <- följ mig på LinkedIn och ta del av mina tipslinda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

3 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] LinkedIn behöver du ha mycket god kännedom om din målgrupp och hur du bäst når denna. Nyligen uppdaterade LinkedIn annonsverktyget med fler målsättningar, varumärkeskännedom, webbkonverteringar och ansökningar till […]

  2. […] steget är att välja vilken målsättning du har med din annons. Den kan vara allt från ökad varumärkeskännedom till leadsgenerering. […]

  3. […] Sedan måste jag givetvis nämna möjligheterna att annonsera. Det finns flera sätt att annonsera på LinkedIn och om dessa har jag skrivit egna blogginlägg om. Nyligen uppdaterade LinkedIn och visar öppet för alla vilka annonser ett företag kör på LinkedIn och har lagt till fler målsättningar för annonsering.. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *