LinkedIn lanserar conversion tracking
LinkedIn lanserar conversion tracking
På LinkedIn kan du annonsera med conversion tracking. Det innebär att du får bättre inblick och förståelse för hur dina annonskampanjer går.
Det här är en funktion som drivs av LinkedIn Insight Tag, en Javascript-kod som du installerar på din hemsida. Den här taggen spårar dina besökare på din hemsida med hjälp av en cookie.
Vad kan du spåra med conversion tracking?
Genom att spåra konverteringar får du statistik på antal klick och hur många konverteringar det blir av dina annonskampanjer på LinkedIn. Det ger dig möjlighet att mäta hur bra dina annonser går. (ROI). En konvertering är en handling som en medlem gör och som är värdefull för ditt företag.
En konvertering är alltså en händelse som sker på din hemsida, exempelvis som nedladdningar av pdf / white paper eller registrering till ett event. Du kan välja specifika konverteringar som du har skapat till dina LinkedIn-kampanjer, vilket kommer att mäta effekterna av din annonsering på LinkedIn.
Du använder namn på konverteringen för att definiera vilka nyckelbeteenden du vill spåra. som att fylla i ett formulär (lead gens form) eller ladda ner en pdf. Genom att du använder namngivna konverteringar kommer du enkelt att kunna hålla reda på olika konverteringshändelser.
När du ser antal konverteringar i kampanjverktyget ingår det totala genererade generella klick och visade konverteringar.
Relaterad artikel: 10 KPI:er du bör ha koll på i sociala medier
Hur fungerar conversion tracking på LinkedIn?
Conversion tracking mäter hur ditt mediamaterial presterar i förhållande till dina valda KPI:er och är inbyggt i LinkedIn Campaign Manager. Genom att installera en LinkedIn insight tag på din hemsida kan du kan enkelt mäta hur många leads, nerladdningar, köp eller andra specifika resultat som du får från dina annonser på LinkedIn.
Första steget är alltså att installera koden på din hemsida. När LinkedIn får en signal att koden är korrekt installerad kommer din domän att synas under ”insight tag”. När koden är installerad klickar du på ”conversions” för att lägga till din domän.
Därefter skapar du en ”conversion action”. En regel som berättar för LinkedIn vad för konvertering du vill mäta. Exempelvis när någon fyller i ett formulär på din hemsida. Följande stöds:
- Lead
- Sign up
- Purchase
- Add-to-cart
- Download
- Install
- Key page view
- Other
När du har valt vad du vill mäta lägger du till det i din annonskampanj och kan nu spåra detta i LinkedIn. Du ser alltså hur dina annonser leder till en handling på din hemsida. Bl.a antal nedladdningar, ifyllda formulär, köp och mer. Och du kan även spåra konverteringar som såg din annons men som inte klickade!
Med LinkedIn Conversion Tracking kan du:
- Bevaka och följa upp de faktorer som har störst betydelse
- Fånga upp varje konvertering
- Optimera dina kampanjer för att öka effektiviteten
Enligt LinkedIn har funktionen varit mycket efterfrågad från kunder som vill få större inblick i hur deras annonsering fungerar, främst för att få nya leads och kunder.
Fördjupa dig med följande artiklar om annonsering på LinkedIn:
Annonsera med LinkedIn Matched Audience
Annonsera med LinkedIn Sponsored InMail
Annonsera med filmklipp / video på Linkedin
Utöka räckvidden med Matched Audience Network
LinkedIn Website Demographics ger värdefull information om dina besökare
Nya funktioner på Campaign Manager
Spencer Taylor berättar steg för steg hur du går tillväga med conversion tracking.
Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Följ gärna mig:
LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram
Trackbacks & Pingbacks
[…] du kan kombinera conversation ads med message ads kan du även kombinera den med Lead Gen Forms och Conversion Tracking för att lätta konvertera […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!