10 mätpunkter KPI du bör ha koll på i sociala medier
10 mätpunkter (KPI) för sociala medier du bör ha koll på
Sociala medier är värdefullt för att bygga relationer, nå ut med ett budskap, öka intäkterna, få högre räckvidd på dina inlägg, generera fler leads och högre omsättning. Det enda sättet att säkerställa ett bra resultat är att använda rätt mätpunkter, eller KPIer. Om med rätt KPI menar jag att gå bortom följare, räckvidd och hur många som gillar dina inlägg i sociala medier.
Du kan mäta och utvärdera dussintals olika mätvärden på sociala medier men du behöver fokusera på de som svarar på följande frågor:
- Når du rätt personer, dvs din målgrupp?
- Engagerar du dig med dessa personer?
- Hur många av dina följare i sociala medier frågar efter din produkt eller tjänst?
- Hur många av dem blir faktiskt kunder?
Allt annat är egentligen bara mätvärden som låter bra. Inte så viktiga men som kanske visar höga siffror.
Det finns fyra huvudområden som dina KPI för sociala medier bör fokusera på:
- Engagemang
- Räckvidd
- Leads
- Konverteringar
Relaterad artikel: 5 saker du som marknadsförare måste göra varje vecka i sociala medier
#1 Engagemang
Engagemang är det första området som du bör vara intresserad av på sociala medier. Det är katalysatorn för förbättring i alla sociala medier, en viktig KPI som du får läsa mer längre ner.
Enkelt förklarat, om du mäter engagemang visar det hur många som har gillat, delat och kommenterat dina inlägg i sociala medier.
Att ha en stor räckvidd med lågt engagemang är ett dåligt tecken eftersom det visar att du inte har ett budskap eller innehåll som resonerar med din målgrupp. Att nå miljoner människor betyder ingenting om de inte är intresserade av det du erbjuder.
Så länge som dina följare är engagerade, oavsett hur få de är, kommer följarskaran att växa organiskt och generera fler leads.
Engagemang i sociala medier är viktigt för räckvidd
På plattformar som LinkedIn, Facebook och Twitter spelar engagemang en viktig roll i hur många människor som faktiskt ser ditt inlägg. Dvs räckvidden ökar.
De flesta sociala medier ser engagemang som ett tecken på kvalitet och popularitet. På LinkedIn är engagemanget otroligt viktigt eftersom om du inte får någon som interagerar med ditt inlägg får du i princip noll räckvidd.
Ju fler interaktioner du får på dina inlägg, desto mer kommer LinkedIn och Facebook visa ditt inlägg i flödet. På samma sätt som om ett inlägg på Twitter får fler retweets eller gilla-markeringar, ju mer kommer det att visas.
Relaterad artikel: 50 tips för marknadsföring i sociala medier
Vilka KPI som du kan mäta varierar med sociala medier, men är vanligtvis följande:
1. Klick:
Länkklick reflekterar kvaliteten på titeln och bilden som ingår i ditt inlägg. Självklart kommer dina bästa fans att klicka på allt du delar, men de flesta (särskilt nya följare) kommer bara att klicka på inlägg som verkligen intresserar dem.
Ett stort antal klick med få gilla och delningar visar att ditt inlägg fick sin uppmärksamhet, men levererade inte den exceptionella kvalitet som tittaren krävde för att engagera sig.
Ett stort övergripande engagemang men med en liten mängd klick indikerar att du måste arbeta för hur du visar innehållet genom att testa olika rubriker, bilder eller video.
2. Gilla:
Gilla leder ofta till mer uppmärksamhet eftersom människor naturligt dras mot saker som är populära. Fler gilla-markeringar signalerar också till de flesta algoritmerna att det här innehållet förtjänar en högre plats i sökresultaten.
3. Delningar:
Att klicka på gilla på ett inlägg är enkelt och ibland en passiv, ibland tanklös handling. Att få gilla-markeringar är bra och du vill definitivt ha dem, men när ett inlägg delas är det ett medvetet beslut. När någon delar ditt inlägg (eller retweets, re-grammar, etc.) ger de en personlig rekommendation till sina vänner, kollegor och sitt nätverk. På grund av detta är delningar en bra indikation på kvaliteten på ditt innehåll.
4. Kommentarer:
Poängen med att vara på sociala medier är att vara – ja, social.
Intressant och relevant innehåll göder en konversation. Även om folk lämnar kritiska kommentarer är de bättre än att inte ha några kommentarer alls. Beröm, kritik och allmän diskussion är alla användbara för att förbättra din marknadsföring, men tystnad är det inte. Att få kommentarer till dina kommentarer är ett tillförlitligt tecken på att ditt innehåll träffar alla rätta punkter.
5. Omnämnanden:
Att bli taggad eller omnämnd i någons inlägg visar att människor pratar om ditt varumärke, även när du inte ens är i rummet. Detta är en annan viktig KPI för sociala medier som verkligen fokuserar på din relevans, eftersom det visar att du får uppmärksamhet för ditt varumärke.
6. Profilbesök:
Som du säkert vet visar inte alla sociala medier vilka som har besökt din profil eller sida. Men på LinkedIn visas det och det är värt att uppmärksammas. Många sociala medier används som sökmotorer för att ta reda på mer om varumärke och företag idag. Det kommer att finnas gott om människor som följer dig, men som kanske aldrig besöker din profil.
De människor som just börjat visa intresse för ditt företag kommer dock definitivt att besöka din profil. Denna KPI är inte lika viktig som de andra, eftersom du inte riktigt kan sätta ett mål på ett köpintresse, men profilbesök visar intresse för ditt varumärke bortom ditt senaste inlägg.
7. Aktiva följare:
En aktiv följare anses vara någon som har interagerat med ditt innehåll de senaste 30 dagarna. Tyvärr är det för de flesta varumärken osannolikt att större delen av de människor som ”gillar” eller följer din sida, besöker den regelbundet, eller kollar in innehållet.
Att mäta det här på de flesta sociala medier är en utmaning. Men med olika externa verktyg är det lättare. På Instagram kan du testa ditt (och andras) konto med HypeAuditor eller Iconosquare. De flesta större verktygen för att hantera sociala medier har statistik gällande dina följare.
Relaterad artikel: 7 verktyg för att schemalägga dina inlägg
#2 Räckvidd
Räckvidd är en gammaldags mätning för marknadsföring men som fortfarande är viktig idag. Det indikerar hur långt ditt meddelande når, dvs hur många ögon det visas framför.
Men att mäta räckvidden på sociala medier kan vara vilseledande eftersom det bara visar hur många som potentiellt såg ditt inlägg eller att det visades i flödet. Till skillnad från engagemang, som har definitiva svar som x antal gillar, är räckvidden bara en uppskattning.
Du kan mäta räckvidd genom att spåra följande KPI:er:
1. Följare eller fans:
Det totala antalet personer som följer ditt varumärke på sociala medier indikerar din räckvidd utan engagemang. Det här är den totala mängden personer som kan se dina inlägg och faktiskt aktivt har sagt att de vill. Alla sociala medier har egna statistikverktyg. Där kan du lära dig mer om dina följare som exempelvis demografi.
2. Visningar:
Antal visningar är hur många gånger ditt inlägg visades i någons nyhetsflöde eller tidslinje, antingen för att de redan följer dig eller att någon som de vet har gillat, kommenterat eller delat ditt innehåll. Det betyder inte att någon faktiskt tittade på ditt inlägg eller ens såg inlägget. Det betyder bara att de hade en chans att se det. Även om visningar är en vag mätpunkt är ett högre antal alltid bättre.
3. Trafik
Det här är enormt viktigt. Hur stor procentandel av trafiken till din webbplats kommer från sociala medier? Om du investerar mycket tid och energi på ditt innehåll för sociala medier så vill du se att denna mätpunkt återspeglar det.
Du kan enkelt identifiera detta om du använder externa verktyg som Google Analytics. Allt du behöver göra är att studera rapporterna. Under trafikkällor bör en stor del av trafiken komma från sociala medier. Om inte, kanske du behöver utöka räckvidden för dina inlägg. Antingen genom att producera bättre innehåll, publicera i annat format, på annan tid & dag eller helt enkelt annonsera.
Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att bevaka dina konkurrenter i sociala medier
#3 Leads
När dina konton i sociala medier börjar få uppmärksamhet är det lätt att fastna i hur många gilla och delningar du får. Det känns bra att se att folk tycker om ditt innehåll, men hur ser det ut på sista raden?
För att du ska få den bästa avkastningen på dina insatser i sociala medier måste du ställa dig den svåra frågan:
Hur många av dessa engagerade fans är faktiskt intresserade av att köpa från mitt företag?
Du har kanske ett stor andel följare på Instagram eftersom människor älskar dina bilder, men hur översätter det till ny försäljning? För att säga det på ett annat sätt, säg att du har en liten andel följare på LinkedIn men det genererar konsekvent nya leads. Vilken plattform förtjänar mer uppmärksamhet?
Du kan inte svara på den frågan om du inte mäter leadsgenerering från sociala medier. För att mäta antal leads behöver du ta reda på konverteringsgraden. Hur många som faktiskt gör det du vill att de ska göra.
Och om du inte genererar leads, är du antingen på fel plattform eller är ditt innehåll inte intressant eller engagerande för din målgrupp.
Ju tidigare du identifierar problemet desto bättre, men du måste börja mäta för att ta reda på det. Du kan också få värdefull insikt genom att titta på demografin hos de personer som ser och svarar på ditt innehåll.
Relaterad artikel: Hur du konverterar besökare till leads med inbound marketing
#4 Kunder
Ingen inbound marketing strategi är komplett utan att mäta antalet förvärvade kunder.
Inbound marketing is about creating valuable experiences that have a positive impact on people and your business – Hubspot
De flesta av dina sociala medier måste fokusera på att ge innehåll till publiken och att ha en konversation med dem. Men när det är dags för dig att be om något i gengäld vill du veta hur många av dessa fans som faktiskt når mållinjen.
Detta är den ultimata mätningen av din framgång för marknadsföring i sociala medier. Om du verkligen har hittat rätt personer och lyckats hålla dem engagerade, kommer de att vara intresserade av att köpa din produkt eller tjänst (om de inte redan har det).
Du bör inte förvänta dig att ha höga siffror på nya kunder från sociala medier eftersom många av dina anhängare kommer att vara nuvarande kunder och en annan viktig del är bara intresserad av innehållet du delar. Det är bara så det är.
Men du vill se vilka sociala medier som producerar de högsta och lägsta siffrorna. Detta visar var du ska fokusera och lägga mer tid samt var dina bästa leads kommer ifrån.
Vissa kanske tror att det inte är nödvändigt att spåra kundförvärv och konverteringsgraden från sociala medier, men hur ska du annars kunna mäta ROI från sociala medier?
Engagemang och räckvidd är kanske kul att mäta eftersom de visar att ditt varumärke går bra, men du måste mäta KPIer som visar hela bilden. Målet med att mäta KPIer i sociala medier är inte för att försvara din marknadsföringsstrategi, det är för att förbättra den.
Relaterad artikel: 8 tips som ger dig bättre struktur i sociala medier
Sammanfattning
Kom ihåg, alla dessa mätpunkter är smarta val men du bör bara fokusera på de KPI:er för sociala medier som är mest relevanta för de plattformar som ditt varumärke är aktivt på och som är mest betydelsefulla för din publiks beteende.
Varje publik är olika. Om din ideala köpare inte är benägen att klicka på ”gilla” men genererar affärer, så är det också bra. Du måste mäta det som är meningsfullt och faktiskt speglar ditt företags framgång i sociala medier.
Vilka KPIer ska du mäta för ditt företag?
Den här artikeln är delvis kuraterad från Impact.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Tack för en otroligt lärorik artikel om mätpunkter!
Och alla andra generöst delade klokskaper via den här webbplatsen.
Stort tack Roger, vad roligt att höra att du uppskattar bloggen. Har du några frågor så hör bara av dig.