Annonsera på LinkedIn med Lookalike Audience

LinkedIn lanserar Lookalike Audience – nytt sätt att annonsera på LinkedIn

LinkedIn fortsätter att utveckla nya sätt att annonsera på plattformen.
Nu har LinkedIn skapat ännu större möjlighet att rikta annonserna med tre nya alternativ som hjälper dig att anpassa och nå din specifika målgrupp. I det här inlägget kan du läsa om alla tre alternativen Lookalike Audience, Audience Templates och Intresse + Bing data.

Nyligen lanserades LinkedIn ett alternativ där du kan rikta din annonsering mot intressen. Det är baserat på det innehåll som användarna engagerar sig i på på plattformen.

annonsera lookalike audience linkedin

De tre alternativen för annonsering på LinkedIn är:

  • Lookalike Audience
  • Audience Templates
  • Interest targeting with LinkedIn + Microsoft Bing data

Lookalike audience

I början av året läste jag att LinkedIn arbetade på en egen variation av Lookalike Audiences och nu har LinkedIn officiellt bekräftat detta.

På liknande sätt som det fungerar på andra plattformar ger Lookalike Audiences det möjligt för dig att ladda upp en e-postlista från ditt CRM eller en lista över personer som har besökt din webbplats. Då kommer Linkedins system att matcha dessa uppgifter mot databasen för att komma upp med en ny grupp av användare som har liknande egenskaper.

LinkedIn säger:

”LinkedIn’s lookalike audiences combine the traits of your ideal customer with our rich member and company data to help you market to new professional audiences similar to your existing customers, website visitors and target accounts. Since these members are already on LinkedIn, they’re in the right professional mindset to engage and respond to your brand.”

Att annonsera med Lookalike Audience har visat sig vara mycket effektivt på andra plattformar och tar bort lite av jobbet för att identifiera och fokusera på rätt målgrupp. Om systemet kan upptäcka relevanta, liknande egenskaper kan det här vara ett bra sätt att nå fler människor som sannolikt kommer att vara intresserade av dina erbjudanden.

Det kan faktiskt vara ännu mer kraftfullt på LinkedIn eftersom det kommer att kunna upptäcka nya segment baserat på jobbtitel och information om vilken position användarna har. Det kan hjälpa till med att få dina annonser framför exakt rätt beslutsfattare och dra nytta av branschens trender.

LinkedIn säger att alternativet har visat sig effektivt för kunder i tidiga tester

”Customers in our pilot were able to improve their campaign reach by 5-10x while still reaching the kind of high-quality audiences that matter most to their organizations.”

Relaterad artikel: Så här fungerar algoritmerna 2019

Audience Templates

Audience Templates syftar emellertid till att göra det lättare för personer som är mindre säkra på sin målgrupp eller för de som har begränsade data att gå på för att nå relevanta användare på LinkedIn.

LinkedIns alternativ Audience Templates kan göra det möjligt för annonsörer att söka efter ett marknadssegment som är lämpligt för deras erbjudande. Du skriver bara in vilken typ av personer du försöker nå och LinkedIn kommer att ge en matchning baserat på information som finns i deras system.

I detta skede finns det cirka 20 för-definierade grupper att välja mellan, även om LinkedIn troligtvis kommer att utöka dessa.

LinkedIn utbildning företag

LinkedIn säger:

”These templates include audience characteristics, like member skills, job titles, groups, etc, that you can activate with a single click. This helps you effectively reach the professional audiences that matter most to your business – without spending hours in setup.”

Med tanke på djupet av den professionella datan som LinkedIn har kan detta också vara ett mycket effektivt alternativ. Det är inte så fokuserat som Lookalikes, men det kan hjälpa dig att komma framför relevanta beslutsfattare genom att nå dem i rätt sektor. Du kanske tänker att det bredare fokuset skulle göra det mindre effektivt men det kan fortfarande erbjuda större potential än vad andra plattformar erbjuder, särskilt för B2B-företag.

Relaterad artikel: 23 sätt att få fler följare till företagssidan på LinkedIn.

Bing Search Data

Det sista nya tillägget är Bing Search Data via moderbolaget Microsoft. Detta för att komplettera inriktningen mot intressen vilket ger annonsörer fler datapunkter när de letar efter relevanta segment.

Som jag tidigare har berättat innebär annonsering mot intresse möjlighet att nå LinkedIn-användare som har visat intresse för vissa ämnen baserat på vad de gör på LinkedIn. Dvs vilket innehåll de delar, gillar eller kommenterar på plattformen samt hashtags och ämnen de följer. Bing Search Data stärker analysen, med användarnas relaterade sökningar och information.

Det kanske inte verkar en stor sak – jag menar, vem använder Bing?
Men statistik visar att Bing har en stadig ökning globalt av antal användare.

Sammanfattning

Dessa nya verktyg för annonsering på LinkedIn kommer ge en stor fördel för de som vill nå rätt personer på plattformen. Vissa kanske kritiserar LinkedIn för att ta lång tid på sig att att implementera vissa funktioner, såsom Lookalikes, men nu har de tagit steget. Främst tror jag att Lookalike Audience kommer användas för att det helt enkelt förenklar annonsering och att nå rätt målgrupp. Fortfarande är det relativt dyrt att annonsera på LinkedIn med det är värt att titta på vad de erbjuder gällande annonsering och fundera på hur du kan använda det för bästa effekt.

Lookalike Audience, Audience Templates och inriktning mot Intresse med LinkedIn i kombination med Microsoft Bing data kommer att bli tillgängliga för alla annonsörer på LinkedIn under de närmaste två veckorna.

Fördjupa dig här om annonsering på LinkedIn:

Annonsera med video på LinkedIn

Annonsera mot intresse på LinkedIn

LinkedIn insight tag

LinkedIn matched audience

LinkedIn leads gen forms


Linda Björck <- Följ mig gärna på LinkedInlinda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa:

LinkedIn
Facebook
Twitter

 

 

 

7 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] De människor du jobbar med är mer än bara medarbetare, de kan också hjälpa dig att komma vidare i din karriär. Med LinkedIns nya funktion kan du nu lägga till vissa av dina kolleger som “teammates”. Andra funktioner som LinkedIn nyligen har släppt är möjlighet att ladda upp dokument och fler reaktioner på inlägg, att du kan boka möten i din kalender direkt på LinkedIn och lookalike audience. […]

  2. […] Relaterad artikel: Så här annonserar du med Lookalike audience på LinkedIn […]

  3. […] deras organisation att uppnå specifika mål. Dessutom har du även möjlighet att annonsera med lookalike audience på LinkedIn och mot specifika […]

  4. […] släppte LinkedIn möjlighet att annonsera med “lookalike audience“. Genom att använda dig av denna kan du upptäcka personer som liknar dem som redan har […]

  5. […] utökade LinkedIn alternativen på hur du kan annonsera med bl.a lookalike audience och specifika intresse samt att du kan koppla din kalender direkt till LinkedIn messenger för […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *