23 sätt att få fler följare till din företagssida på LinkedIn
23 sätt att få fler följare till din företagssida på LinkedIn
Att skapa en företagssida på LinkedIn är enkelt och gratis. Det kluriga är att få följare till företagssidan på LinkedIn. Har du inga följare på LinkedIn så har du ingen att prata med, eller som lyssnar på det innehåll du delar med dig av på LinkedIn.
Det finns egentligen bara tre sätt, att skapa bra och engagerande inlägg, att bjuda in relevanta kontakter/berätta att sidan finns eller att annonsera för att få fler följare. Det är enklare om du har kolleger som kan hjälpa dig att dela inlägg från företagssidan. De som är administratörer kan också bjuda in sina kontakter att följa sidan.
Du följer väl min företagssida på LinkedIn?
Där delar jag mängder med läsvärda tips och nyheter.
Om du har kolleger så behöver du kontrollera så de har stavat företagsnamnet rätt (= samma namn som företagssidan på LinkedIn) under deras erfarenhet. Om det är rätt så ska det finnas en logotype bredvid företagsnamnet under erfarenhet. Då blir de automatiskt följare av företagssidan.
Eftersom det finns en direkt koppling från en anställds profil till en företagssida måste även deras profiler vara komplett ifyllda.
Relaterad artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn
Uppdatera företagssidan och berätta att ni finns på LinkedIn
#1 Optimera företagssidan
Hela LinkedIn är SEO-anpassat. Se till att du har inkluderat relevanta nyckelord i beskrivningen och i dina inlägg.
#2 Viktigaste först
Se till att de första meningarna i företagsbeskrivningen innehåller det absolut viktigaste. Det är det här som syns först i sökresultaten.
#3 Berätta om sidan
Berätta att ni har en företagssida på LinkedIn så andra vet om att det finns en företagssida. Det kan du göra via nyhetsbrev och i andra sociala medier.
#4 Lägg till en plugin
LinkedIn har en ”follower plugin”, då får du en knapp som du kan ha på hemsidan. Enkelt att klicka på och som kan ge fler följare.
#5 Lägg till en länk
I din e-postsignatur bör det finnas en länk till både din profil och till företagets LinkedIn-sida.
Relaterad inlägg: 7 tips på hur du förbättrar företagssidan på LinkedIn
#6 Uppmuntra att följa
I blogginlägg, uppmuntra att dina läsare följer företagssidan och berätta varför de ska följa sidan.
#7 Lägg till en widget
Lägg till en ”företags-widget” på hemsidan. Den här visar relevant information om företaget, och en följ-knapp.
#8 Bjud in dina kontakter att följa företagssidan
Du kan bjuda in dina kontakter att följa sidan men tänk på att dessa bör vara intresserade av det du publicerar. Du kan även göra ett inlägg på din profil där du taggar (@-företagsnamn) så blir det en direktlänk till företagssidan. Hellre färre följare än följare som inte engagerar sig i det du publicerar.
Relaterad artikel: 10 tips på hur du skapar en företagssida som lockar besökare
Vad gör du för inlägg på din företagssida på LinkedIn – egentligen?
#9 Skapa engagemang
Se till att du får dina befintliga följare att börja engagera sig i dina inlägg. När de kommenterar ett inlägg syns det i flödet. Och kom ihåg att du också engagerar dig när de kommenterar, gillar, eller delar ett av företagets inlägg.
Relaterad artikel: 4 sätt att skapa inlägg som ger engagemang på LinkedIn
#10 Tänk läsvärt innehåll
Att prata fikon-språk eller bara dela information om företagsnyheter gör ingen glad. Se till att du gör inlägg med läsvärt innehåll som lockar följare till sidan.
#11 Gör inlägg regelbundet
Att göra inlägg regelbundet är a och o. Dels påverkas algoritmerna av kontinuitet men du behöver även se till att det är bra innehåll. Kvalitét slår alltid kvantitet men utan en levande sida är det svårt att få nya följare. Ge personer en anledning till att följa företagssidan.
#12 Använd olika format
Variera dina inlägg mellan bild, video, text och inlägg med länkar till läsvärda artiklar. Se till att du använder rätt format på bilder och video.
Relaterad artikel: Rätt bildstorlek på LinkedIn
#13 Gör inlägg på bästa tid & dag
Se till att du gör inlägg på bästa tid och dag, inte när du har tid. Rekommendationen från LinkedIn är vardagar mellan 07-08 och 17-18.
#14 Mer video
Video och korta filmklipp får bra räckvidd och skapar ofta engagemang. Skapa fler videos som du laddar upp direkt på LinkedIn, så kallad native video.
Relaterad artikel: Så här skapar du video med en låg budget
#15 Uppmuntra till internt engagemang
Om du har anställda, uppmuntra att de delar eller kommenterar inlägg från företagssidan. När de delar ett inlägg följer en ”följ-knapp” med som visas för de som ännu inte följer sidan. Detsamma gäller för dina befintliga följare, be att de delar eller kommenterar företagets inlägg.
#16 Läs statistiken
I statistiken ser du vad som fungerar för dina följare. Vad är det för inlägg som de gillar och kommenterar?
Gör mer av det.
Relaterad artikel: Så här läser du statistiken på LinkedIn
#17 Begränsa sälj-snacket
I stället för att skrika ”kom & köp” fungerar det bättre att dela relevant innehåll. 80/20 regeln fungerar utmärkt även här. 80% ska vara läsvärt innehåll och max 20% ska vara säljande innehåll. Själv tycker jag 20% är högt så testa dig fram.
Du kan också:
#18 Skapa en grupp
Skapa en egen grupp som är relaterad till din bransch. Posta värdefullt innehåll, information och se till att håll igång diskussionerna. Etablera gruppen som ett diskussionsforum för din bransch. Uppmuntra deltagarna att posta relevant innehåll för att öka engagemanget.
#19 Länka till inlägg
I stället för att länka till hemsidan så kan du dela ett inlägg, antingen genom att kopiera url:en till ett inlägg på företagssidan. Du kan göra det både i diskussioner, grupper och i en kommentar.
#20 Dela företagets inlägg
Du och dina kolleger kan dela företagets inlägg genom att klicka på dela. Det kan du göra till grupper, till ditt nätverk och även i andra sociala medier.
#21 Målgruppsinrikta inläggen
Om du har fler än 300 följare på företagssidan kan du rikta ditt inlägg mot en specifik målgrupp.
Relaterad artikel: Så här gör du för att målgruppsinrikta inlägg på LinkedIn
#22 Ha med länken
Ha med www-adressen till företagssidan i allt material såsom mailsignatur, broschyrer, white papers eller de presentationer du har laddat upp på Slideshare.
#23 Annonsera
Du kan annonsera och välja att ha med en ”följ-knapp” i ett sponsrat ett inlägg, så kallad sponsored content.
Fördjupa dig med dessa artiklar om annonsering på LinkedIn.
Över till dig, vilket är ditt bästa tips för att få fler följare på LinkedIn?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Hej. Jag kan inte se vilka som följer min företagssida på LinkedIn, bara antalet. Hur ser jag vilka de är?
En fråga till, kan man blocka personer/företag på sin företagssida?
Hej Christine,
Tack för din fråga. Du ser inte vem som följer en företagssida utan enbart demografi om följarna.
En företagsida kan inte blockera personer.
Vänligen Linda
Hej! Jag är sidadministratör åt en sida och tänker att jag vill följa relevanta företag åt detta företaget men inte i mitt namn utan företagetsnamn. Hur ändrar jag det? Nu ser jag bara att det är jag som privatperson som följer eller kan skriva kommentarer, inte företaget som jag är admin åt.
Tack på förhand! mvh Annette
Hej Annette,
Det kan du inte. Det är bara du som person som kan följa företag på LinkedIn.
Vänligen
Linda
Jaha, så företag kan inte följa företag? oj, det visste jag inte.
Tusen tack!!
Det stämmer.
Varsågod, glad att vara till hjälp.