23 sätt att få fler följare till din företagssida på LinkedIn

23 sätt att få fler följare till din företagssida på LinkedIn

Att skapa en företagssida på LinkedIn är enkelt och gratis. Det kluriga är att få följare till företagssidan på LinkedIn. Har du inga följare på LinkedIn har du ingen att prata med, eller som lyssnar på det du delar med dig av på LinkedIn.

följare LinkedIn företagssida

Det finns egentligen bara två sätt, att skapa bra och engagerande inlägg eller att annonsera/berätta att sidan finns för att få fler följare. Det är enklare om du har kolleger som kan hjälpa dig att dela inlägg från företagssidan men det finns ingen funktion där du bjuder in vänner att gilla en sida som det finns på Facebook.

Du följer väl min företagssida på LinkedIn?
Där delar jag mängder med läsvärda tips och nyheter.

Om du har kolleger så behöver du kontrollera så de har skrivit in rätt företagsnamn under deras erfarenhet. Om de har gjort rätt så ska det finnas en logotype bredvid företagsnamnet under sektionen “experience”. När de har gjort det så blir de automatiskt följare av företagssidan.

Eftersom det finns en direkt koppling från en anställds profil till en företagssida måste även deras profiler vara komplett ifyllda.

Relaterad artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn

Uppdatera sidan och berätta att företaget finns på LinkedIn

#1 Optimera företagssidan 

Hela LinkedIn är SEO-anpassat. Se till att du har inkluderat relevanta nyckelord i beskrivningen och i dina inlägg.

#2 Viktigaste först

Se till att de första meningarna i företagsbeskrivningen innehåller det absolut viktigaste. Det är det här som syns först i sökresultaten.

#3 Berätta om sidan

Berätta att ni har en företagssida på LinkedIn så andra vet om att det finns en företagssida. Det kan du göra via nyhetsbrev och i andra sociala medier.

#4 Lägg till en plugin

LinkedIn har en “follower plugin“, då får du en knapp som du kan ha på hemsidan. Enkelt att klicka på och som kan ge fler följare.

#5 Lägg till en länk

I din e-postsignatur bör det finnas en länk till både din profil och till företagets LinkedIn-sida.

Relaterad inlägg: 7 tips på hur du förbättrar företagssidan på LinkedIn

#6 Uppmuntra att följa

I blogginlägg, uppmuntra att dina läsare följer företagssidan och berätta varför de ska följa sidan.

#7 Lägg till en widget

Lägg till en “företags-widget” på hemsidan. Den här visar relevant information om företaget, och en följ-knapp.

#8 Be dina kontakter att följa företagssidan

Eftersom det inte finns en funktion där du kan bjuda in dina vänner att följa sidan kan du via din profil uppmana att dina kontakter börjar följa sidan. Det kan du göra i ett inlägg eller i ett meddelande. Om du gör det i ett inlägg, tagga (@-företagsnamn) så blir det en direktlänk till företagssidan.

Relaterad artikel: 10 tips på hur du skapar en företagssida som lockar besökare

Vad gör du för inlägg på din företagssida på LinkedIn?

#9 Skapa engagemang

Se till att du får dina befintliga följare att börja engagera sig i dina inlägg. När de kommenterar ett inlägg syns det i flödet. Och kom ihåg att du också engagerar dig när de kommenterar, gillar, eller delar ett av företagets inlägg.

Relaterad artikel: 4 sätt att skapa inlägg som ger engagemang på LinkedIn

#10 Tänk läsvärt innehåll

Att prata fikon-språk eller bara dela information om företagsnyheter gör ingen glad. Se till att du gör inlägg med läsvärt innehåll som lockar dina följare till sidan.

#11 Gör inlägg regelbundet

Att göra inlägg regelbundet är a och o. Dels påverkas algoritmerna av kontinuitet men du behöver även se till att det är bra innehåll. Kvalitét slår alltid kvantitet men utan en levande sida är det svårt att få nya följare. Ge personer en anledning till att följa företagssidan.

LinkedIn utbildning företag

#12 Gör varierade inlägg 

Variera dina inlägg mellan bild, video, text och inlägg med länkar till läsvärda artiklar. Se till att du använder rätt format på bilder och video.

Relaterad artikel: Rätt bildstorlek på LinkedIn

#13 Gör inlägg på bästa tid & dag

Se till att du gör inlägg på bästa tid och dag, inte när du har tid. Rekommendationen från LinkedIn är vardagar mellan 07-08 och 17-18.

#14 Mer video

Video och korta filmklipp får bra räckvidd och skapar ofta engagemang. Skapa fler videos som du laddar upp direkt på LinkedIn, så kallad native video.

Relaterad artikel: Så här skapar du video med en låg budget

#15 Uppmuntra att dela 

Om du har anställda, uppmuntra att de delar inlägg från företagssidan. Då följer en “följ-knapp” med i inlägget som visas för de som ännu inte följer sidan. Detsamma gäller för dina befintliga följare, be att de delar företagets inlägg.

#16 Läs statistiken

I statistiken ser du vad som fungerar för dina följare. Vad är det för inlägg som de gillar och kommenterar?
Gör mer av det.

Relaterad artikel: Så här läser du statistiken på LinkedIn

#17 Begränsa sälj-snacket

I stället för att skrika “kom & köp” fungerar det bättre att dela relevant innehåll. 80/20 regeln fungerar utmärkt även här. 80% ska vara läsvärt innehåll och max 20% ska vara säljande innehåll. Själv tycker jag 20% är högt så testa dig fram.

Du kan också:

#18 Skapa en grupp

Skapa en egen grupp som är relaterad till din bransch. Dela värdefullt innehåll, information och se till att håll igång diskussionerna. Etablera gruppen som ett diskussionsforum för din bransch. Uppmuntra deltagarna att dela relevant innehåll för att öka engagemanget.

#19 Länka till inlägg

I stället för att länka till hemsidan så kan du dela ett inlägg, antingen genom att kopiera url:en till ett inlägg på företagssidan. Du kan göra det både i diskussioner, grupper och i en kommentar.

#20 Dela företagets inlägg

Du och dina kolleger kan dela företagets inlägg genom att klicka på dela. Det kan du göra till grupper, till ditt nätverk och även i andra sociala medier.

#21 Målgruppsinrikta inläggen

Om du har fler än 300 följare på företagssidan kan du rikta ditt inlägg mot en specifik målgrupp.

Relaterad artikel: Så här gör du för att målgruppsinrikta inlägg på LinkedIn

#22 Ha med länken

Ha med www-adressen till företagssidan i allt material såsom broschyrer, white papers eller de presentationer du har laddat upp på Slideshare.

#23 Annonsera

Du kan annonsera och välja att ha med en “följ-knapp” i ett sponsrat ett inlägg, så kallad sponsored content.

Fördjupa dig med dessa 8 artiklar om annonsering på LinkedIn.

Över till dig, vilket är ditt bästa tips för att få fler följare på LinkedIn?


Linda Björck <- Följ mig gärna på LinkedInlinda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa:

LinkedIn
Facebook
Twitter

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *