4 sätt att skapa inlägg på LinkedIn som ger högt engagemang

4 sätt att skapa inlägg på LinkedIn som ger högt engagemang

Dagligen ser jag mängder med inlägg på LinkedIn, i varierad kvalitet. LinkedIn är världens största professionella affärsplattform med över 3 miljoner användare i Sverige. Det är en fantastiskt plattform där du kan påverka beslutsfattare, bygga ditt personliga varumärke och generera fler affärer eller skaffa samarbetspartners.

inlägg LinkedIn engagemang

Men för att lyckas behöver du ha ett nätverk som uppskattar det du delar med dig av. Att ha mängder med kontakter och ingen som engagerar sig i dina inlägg är en signal som visar att något har gått snett. Dessutom har du statistik vid varje inlägg där du kan se räckvidd, region samt titel på de som har interagerat med ditt inlägg.

Bra att känna till är att om du delar irrelevanta inlägg kan personer antingen avfölja dig eller klicka på förbättra med flöde. Det sänder signaler till LinkedIns algoritmer och som i sin tur påverkar räckvidden.

Jag ser också att många gör fel på LinkedIn, det är inte Facebook eller Instagram. För att du ska få en bra och långvarig effekt behöver du göra bra läsvärda inlägg och mer än bara citat och bilder.

Ta inga genvägar!

En fråga jag har fått flera gången den senaste tiden är gällande om man ska tagga många personer i ett inlägg. Anledningen till att en del gör det är för att få igång kommenterar, och med kommentarer kommer räckvidd. Fejkad räckvidd.

Förutom att det här bryter mot LinkedIns regler påverkar det faktiskt flera saker negativt.

För det första bryter det mot LinkedIns användaravtal som förbjuder “gaming algorithms”. Låt bli att försök lura algoritmerna. Dessutom ger det en negativ påverkan på personernas trovärdighet och varumärke. Som om inte det vore nog så vi som får våra flöden fyllda med kommentarer (du vet väl att allting du kommenterar & gillar syns i flödet?!) avföljer dessa personer.

Jag har avföljt flera personer av just den här anledningen. När en person blir avföljd sänder det signaler till LinkedIn som då minskar synligheten. Och när andra personer i deras nätverk inte interagerar med inläggen sänker det faktiskt räckvidden för ALLA framtida inlägg.

Relaterat inlägg: Så här avföljer du en person på LinkedIn

Äkthet och verkligt affärsvärde tar tid. LinkedIns algoritmer är smartare än vad du tror.

Se till att du skapar värdefullt innehåll. Får du ingen organisk räckvidd på dina inlägg behöver du fundera över din innehållsstrategi. Eller följa mina tips här nedanför.

Fördjupa dig här: LinkedIn engagement pods

Vill du göra inlägg som får äkta engagemang på LinkedIn? Läs mina tips här nedanför!

#1 Video

LinkedIn satsar mycket på video och nu kan du göra inlägg på en profil, en företagssida och även i grupper. Nyligen släpptes dessutom även beta av Live video i USA! En video ska vara koncis, kort, helst 15-30 sekunder och ha ett kraftfullt budskap. Mer och mer video-innehåll konsumeras och då gäller det att hänga med i utvecklingen. LinkedIn rekommenderar att du använder liggande format men även fyrkantigt format fungerar ok. Undvik stående/vertikalt format eftersom LinkedIn kapar videon och då blir det inte så proffsigt, eller snyggt för den delen. Längden på videon kan vara mellan 3 sekunder upp till hela 10 minuter.

Det fungerar alldeles utmärkt att filma med mobilen och lägg gärna tid på att texta videon eftersom fler och fler tittar på videos utan ljud. Du kan även skapa en serie som jag har sett några gör på LinkedIn. Några förslag på innehåll:

  • Intervjua en person
  • Bjud på dina bästa tips
  • Visa behind the scenes

Relaterad artikel: Så här skapar du en video på LinkedIn – till låg budget

#2 Håll det enkelt

På LinkedIn kan du ladda upp innehåll i olika format, Video, text, bild med eller utan länk, samt ladda upp ett dokument eller skriva en artikel. Håll det enkelt, ett rent textinlägg ger väldigt bra effekt.

För bra marknadsföring har vi fått lära oss att bilder eller visuellt innehåll är bättre än ren text och skapar högre engagemang. Men vi översköljs av innehåll och det blir svårare och svårare att synas i mängden. Enligt en stor undersökning från Buzzsumo framgår det att det sociala engagemanget har minskat med 50% de senaste åren.

På bilden nedan visar jag ett exempel som jag själv har gjort. Ett enkelt textinlägg med konkreta tips som gav både högt engagemang och bra räckvidd.

inlägg LinkedIn

#3 Sluta använd LinkedIn som en enkelriktad väg

Ok, handen på hjärtat, hur ser det ut med engagemanget på dina inlägg? Och vilken typ av inlägg är det som du gör? Det är vanligt att det görs exakt samma inlägg i flera sociala medier.

Det produceras ett blogginlägg, du schemalägger det och voila, är marknadsföringen klar. Ehhh?
Nja inte riktigt. Jag gör också så ibland och engagemanget blir sådär.
Det som jag ser oftast saknas är engagemanget – från dig, i dina inlägg. Schemalägg inte bara inlägg och låt det sköta sig själv. Du behöver vara där. Du behöver hjälpa till att få igång en dialog med de som följer dig, eller företagssidan.

Nedan tips kommer göra att engagemanget ökar.

  • Kommentera
  • Få igång diskussioner
  • Fråga efter feedback
  • Ställ en fråga

Gå inte i fällan att bara göra ett inlägg och sedan lämna. Algoritmerna är ganska komplexa idag och för att du ska få räckvidd behöver du vara där. Och vara aktiv. Men var genuin och ärlig.

Här är ett annat exempel där jag har fått många att interagera med ett av mina inlägg. I det här fallet har jag skrivit ett konkret tips, laddat upp en bild och avslutat med en relevant fråga. En ärlig fråga för att jag faktiskt vill veta hur ofta personer i mitt nätverk är aktiva på LinkedIn.

inlägg LinkedIn engagemang

Behandla ditt nätverk som IRL, inte en envägskommunikation. Var intresserad och nyfiken. Ställ frågor. Interagera och prata med dem.

Relaterad artikel: 8 tips för att lyckas med marknadsföringen på LinkedIn

#4 Skriv bättre innehåll

Många personer använder sociala medier för att i första hand driva trafiken till en hemsida eller en landningssida. Men att dela länkar fungerar dåligt och det är inte bara unikt för LinkedIn utan för de flesta sociala medier.

Genom att hålla diskussioner och samtal kvar på LinkedIn ger det ofta bättre engagemang och räckvidd. Producera innehåll och publicera direkt på LinkedIn istället för att bara dela länkar till din hemsida.

Visst är det trevligt att någon vill läsa det du delar men blanda upp dina inlägg och bestäm dig för hur många inlägg som ska innehålla en länk och hur många som ska publiceras utan länk på LinkedIn. Jag vill också ha läsare till min blogg och delar en länk i veckan. Mina andra inlägg innehåller antingen video, bild eller ren text.

Om du vill ha bra räckvidd och äkta engagemang –  sluta tagga mängder med personer & låt bli att dela länkar.
Det är inte värt det.

Istället ska du dra fördel av LinkedIns möjlighet att producera innehåll direkt på plattformen. Utan att dina följare eller kontakter behöver lämna LinkedIn. Det kräver lite mer av dig men du kommer också att få ett annat resultat.

Nej, det driver inte trafik till hemsidan men om du fokuserar på längre sikt kommer personer att känna igen dig och ditt eller företagets varumärke.

Bra innehåll fungerar alltid. Så se till att du har kvalitet i det du gör. Det kommer ge effekt.

Relaterad artikel: Så här fungerar algoritmerna på LinkedIn

Skriv artiklar

På din profil på LinkedIn kan du skriva artiklar. Se till att du använder den funktionen. Du kan delvis återanvända innehåll från bloggen men kopiera det inte rakt av eftersom artiklar indexeras av Google och duplicerat innehåll sänder inga bra signaler till Google.

Gör ett utdrag av ett blogginlägg, texten behöver inte vara jättelång men du behöver få med något av värde. Inte bara en mening och en länk där det står “läs mer här”. När du skriver en artikel har du två fördelar. Den ligger kvar på din profil och ditt nätverk får en avisering att du har skrivit en artikel. Intresset för en artikel är mer genuint och de som interagerar är guld värda.

Här hittar du mina artiklar på LinkedIn.

Sammanfattning

För att synas och sticka ut på LinkedIn behöver du producera bra innehåll som skapar äkta engagemang på dina inlägg. Video, bilder eller ren text som publiceras direkt på LinkedIn ger bäst effekt.

Håll det enkelt med ett budskap per inlägg där målet ska vara att få dina följare/kontakter att stanna upp och vilja kommunicera med dig.

Sluta använd LinkedIn som en enkelriktad väg. Gör inlägg och engagera dig med andra som gillar och kommenterar ditt inlägg.

Lär dig LinkedIn, vad som fungerar och vad som inte fungerar. Dra fördel av det och publicera korta utdrag som du inte har skrivit på bloggen. Många delar bra innehåll men de marknadsför det dåligt. Skilj dig från mängden, var unik och du kommer se en högre grad av återkommande engagemang.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInlinda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att ta del av min kunskap:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterat inlägg: 4 sätt att skapa inlägg som ger högt engagemang […]

  2. […] Relaterad artikel: 4 sätt att skapa inlägg som ger engagemang på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *