Hur du skriver en bra rubrik på LinkedIn – med 25 exempel

Hur du skriver en bra rubrik på LinkedIn – med 25 exempel

Det viktigt att ha en bra och talande rubrik på LinkedIn. Genom rubriken skapar du intresse för dig som person när du är aktiv på LinkedIn. Givetvis är profilbilden otroligt viktig men likaså rubriken. Det finns flera skäl, men främst därför att när du är aktiv så ser man endast din profilbild och din rubrik. Det är först när någon aktivt går in på din profil som du kan visa mer vem du är och vad du är bra på.

Bra rubrik LinkedIn

Hur ändrar du din rubrik på LinkedIn och varför?

Om du manuellt inte har ändrat din rubrik så har din arbetstitel valts. Titeln hämtas per automatik men om det bara står “säljare” eller “marknadschef” så säger det inte så mycket om dig eller vilket problem du löser. Givetvis påverkar det vilken roll du har, men att slösa bort det utrymmet med endast en titel tycker jag är synd.

Det är med rubriken som du kan skapa mer intresse om dig som person och de produkter & tjänster, som du, eller företaget du arbetar på erbjuder. Med en tydligare rubrik kommer du se att fler tittar på din profil och troligtvis även märka att andra vill skapa kontakt med dig.

Du ändrar din rubrik genom att klicka på den blå pennan som du hittar ute till höger.

Din rubrik på LinkedIn får bara innehålla 120 tecken.
Hur beskriver du dig själv?

Rubrik LinkedIn

Bild från min LinkedIn-profil, rubrik inringad i rött.

Håll det enkelt

Att ha en tydlig rubrik är viktigt, och ännu viktigare är att använda ord som många förstår och då främst din målgrupp. Tänk efter. Det är lätt att du omedvetet använder avancerade ord och begrepp som du räknar med att personer i samma bransch förstår, men vem är det du vill prata med, egentligen?

Om vi tar titeln “säljare” som exempel, så finns det många varianter på titel. Här är några:

  • KAM (Key account manager)
  • AM (Account manager)
  • Företagssäljare
  • Kundansvarig
  • Regionsansvarig
  • Distriktschef
  • Säljkonsulent
  • Affärsutvecklare
  • Rådgivare
  • Representant
  • Butikssäljare

Om du är säljare, prata som en säljare och agera som en säljare. Det innebär också att du bör ha med ordet “säljare” i din titel på LinkedIn. Anledningarna till detta är främst två.

  1. Jag som person kan inte “prata” direkt med ett företag på LinkedIn och genom att du har säljare med i din titel gör du det mer uppenbart att intresserade borde ta kontakt med just dig.
  2. Allt på LinkedIn är sökbart. Det betyder att om jag söker efter en säljare på företag x eller i en viss bransch, så kommer du inte att komma upp i sökresultatet. Men det kanske dina kollegor och konkurrenter gör….

Rådet här är alltså – var inte för kreativ. Fundera på hur andra gör och även hur du själv gör när du söker.

Relaterad artikel: Så här uppdaterar du din LinkedIn-profil

Vilket problem löser du?

Att “bara” ha din titel blir lite tråkigt samt att de som ser dig kanske inte riktigt förstår vad det är du gör. Fundera på hur du ska få med vilket problem du löser.

Exempelvis, titel – hjälper X till Y.

Om du arbetar som säljare på ett företag som säljer elektronisk körjournal kan din rubrik vara,
Säljare – sparar tid & pengar åt företag genom automatiserad körjournal.

Om du arbetar som säljare på ett it-företag kan din rubrik vara,
Säljare – hjälper företag få snabb it-support – dygnet runt – året runt.

Undvik jargong

Det är lätt att fastna i “bransch-snack” som få utomstående förstår. Titta på din rubrik, vad säger den egentligen? Förstår en person som inte är i branschen vad du gör?

Dåligt exempel: Vår banbrytande SaaS ger hög säkerhet och redundans med avancerad teknologi och DTDM-kompatibilitet
(DTDM = Där Tappade Du Mig 🙂 )

Bra exempel: Vår produkt xx tillhandahåller xx

Bättre exempel: Trött på dålig it-support? Vi garanterar hjälp inom 24 timmar | Säljare  IT-bolaget AB

Undvik att ha en kort företagsbeskrivning i din rubrik. Prata hellre om vilket problem du hjälper dina kunder med. Vilket värde du skapar eller vilken nytta uppnås med hjälp av din produkt eller tjänst?
Kort, enkelt och lättförståeligt.

Överdriv inte

Det du skriver om dig själv ska stämma. Är du en specialist eller expert inom ett område – skriv det, OM du är det. Överdriv inte.

Varje år släpper LinkedIn en lista med “buzz words”, dvs de vanligaste orden. Undvik slitna ord som endast ger dig bra odds i klysch-bingo.

Bästa sättet att faktiskt skriva att du är bra på det du är bra på, är genom att skriva ett exempel i din sammanfattning. Exempelvis kan du skriva:

  • Hjälpte företag att öka försäljningen med 30%
  • Sänkte kostnaden med 20%  för it-support för våra kunder
  • Ökade omsättningen med 25%

Alltså, konkreta exempel på vad du har åstadkommit. Det spelar ingen roll om du är personalchef, marknadsförare, säljare eller säljchef. Du kan säkert hitta relevanta siffror som passar både för dig och för din målgrupp.

Relaterad artikel: Verifiera din kunskap med LinkedIn skill assessments 

Undvik att vara för generell

Undvik att vara för generell som “erfaren marknadsförare”. Tänk istället på vilka kunskaper som är användbara i den positionen du befinner dig i. Som jobbsökare kan det vara viktigare att skriva specifika sökord istället för att generalisera. Som marknadsförare kan du exempelvis även ha med:

  • innehållsmarknadsföring / content marketing
  • copywriter
  • content creator
  • Specialist Facebook annonsering
  • 10 års erfarenhet av SEO SEM
  • Sociala medier – ännu tydligare blir inom vilken plattform
  • Digital marknadsföring

Utöver dessa specifika ord lägger du till din titel (om du vill) samt något mer konkret.

Relaterad artikel: Så här bygger du ditt personliga varumärke på LinkedIn

Vad är ditt mål med LinkedIn?

Låt din rubrik spegla ditt mål med LinkedIn. Söker du nytt jobb, skriv det. Hjälper du företag med en produkt/tjänst, skriv det. Tänk även på att du uppdaterar din rubrik över tiden beroende på vad du vill ha ut av LinkedIn.

Tre olika rubriker

Titta på nedan rubriker, vem tycker du “vinner”?

  1. Försäljningschef på Företaget AB
  2. Försäljningschef som hjälper dig få fler affärer | Företaget AB
  3. Behöver du fler leads? Tillsammans med mina säljare ger jag dig fler och bättre kunder | Garanterat resultat inom 1 månad

Ska du ha med företagsnamnet i rubriken?

Det här är en vanlig fråga och det finns inget rätt eller fel här. Vill du ha med företagsnamnet föreslår jag att du har det i slutet. Har du mycket du vill berätta i rubriken och du har maxat antal tecken så får företagsnamnet inte plats. Företagsnamnet syns ändå på din profil och är även sökbart, trots att det inte finns i rubriken.

Relaterad artikel: Så här många tecken kan du på LinkedIn – sektion för sektion

Exempel på rubrik som du kan använda på din LinkedIn-profil

Här är några exempel på rubriker du kan använda på LinkedIn. Du väljer själv (och beroende på antal tecken) om du vill börja med “jag” och om du vill ha med både din titel samt företagsnamn. Kom dock ihåg att det är en fördel att även ha med din titel.

  • HR-Chef | 10 års erfarenhet | Certifierad xx
  • Senior ingenjör | +10 år från tillverkningsindustrin
  • Säljare B2B | utsedd till årets säljare 3 år i rad | Budget 1 miljon per månad
  • Digital annonsering | 5 års erfarenhet där jag hanterade kunder med minst 1 miljon i budget
  • Personalchef | säkrar lojala och nöjda medarbetare vilket skapar nöjdare kunder
  • Certifierad Projektledare | hjälper företag effektivera sina processer
  • IT-Chef | Mjukvaruindustri | Master i programvaruteknik
  • Digital strateg | PR specialiserad på content marketing, copywriting & pressmeddelande | Skapar texter som alla förstår
  • Skicklig ledare med +10 års erfarenhet | Certifierad NLP | Ledarskap & kommunikation

Eller välj en mer beskrivande text:

  • Hjälper företag få fler leads med ett av världens mest använda program – Lead magnets.
  • Hjälper säljare att använda LinkedIn för att få fler leads
  • Social selling på LinkedIn – ger dig fler leads och effektivt arbetssätt med Sales Navigator
  • CRM  – hjälper säljorganisationer prestera bättre genom snabb tillgång till all kunddata
  • Hjälper företag nå nya kunder via världens största plattform för B2B-företag
  • Hjälper chefer & ledare att få engagerade medarbetare
  • Ökar tillväxten hos småföretag genom xx
  • Optimerar företagsresultat genom xx
  • Digitalisering – hjälper företag gå från dåtid till nutid
  • Marketing automation – rätt erbjudande i rätt tid till rätt företag
  • Hjälper företag som vill lyckas (marknadsföring/försäljning) i Sydafrika
  • Genom beprövad metod hjälper jag konsulter generera 10.000:- per månad via annonsering på Facebook
  • Skapar säljande video som gör att du syns och genererar fler leads | Videoproducent AB
  • Hjälper företag optimera närvaron i sociala medier för ökad försäljning | Säljare på företag x
  • Trött på dålig it-support? Vi garanterar hjälp inom 24 timmar | Säljare  IT-bolaget AB

Ska du ha med emojis?

Ja visst kan du ha med emojis men överanvänd inte dessa. Använd 2-3st och välj en symbol som passar dig och företaget du representerar. Ofta räcker det med | för att få en avgränsning mellan orden. Själv använda jag ♦️ som ett ruter. Jag har valt rött eftersom jag har den färgen i all min marknadsföring, inkl logotype och som du säkert sett, även länkarna i bloggen. Och följer du mig i sociala medier ser du också att jag brukar använda en röd symbol i mina inlägg för att förstärka ett budskap.

Söker du jobb?

Du kan skriva i din rubrik att du söker nytt jobb. Antingen “söker nytt jobb” eller “ledig för nya utmaningar”. Då ser rekryterare snabbt att du faktiskt söker jobb. Men fundera framför allt på vad du vill förmedla i din rubrik. Vill du vara mer formell så räcker det med titel + att du söker nytt jobb. Ibland är det bättre att ha mer beskrivande text. Det handlar om vad du vill nu och ibland är det bättre att fokusera på specifika nyckelord samt vad du har gjort än enbart ha din titel.

Ska du byta bransch?
Ta reda på vilka sökord som är relevanta för dig att ha med i rubriken.

Varför inte testa någon av dessa?

  • HR-ansvarig – söker jobb inom offentlig sektor
  • Erfaren säljchef inom retail – ledig för nya utmaningar 1/1
  • 5 års erfarenhet som marknadschef | digital marknadsföring | söker nya utmaningar

Relaterad artikel: bli mer förberedd inför intervjun med nytt verktyg från LinkedIn

Sammanfattning rubrik på LinkedIn

Att ändra och förtydliga din rubrik gör att andra lättare förstår vad du arbetar med. Därför är det bra om du kortfattat beskriver vilket problem du löser men var inte för kreativ. Hela LinkedIn är sökbart så du vill bli hittad på de ord som vanligtvis förekommer i din bransch.

Om du inte har ändrat din rubrik är det dags nu. Ta fram papper och penna, skriv ner 2-3 olika alternativ. Läs igenom och välj det som är bäst. Är du osäker, fråga en kollega eller kommentera artikeln så svarar jag.

Över till dig, vad tycker du är en bra rubrik på LinkedIn?


 

Linda Björck <– följ gärna mig på LinkedInlinda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

 

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: Hur du skapar en bra rubrik på LinkedIn – inklusive 25 exempel […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *