Småföretagare & frilansare – bli hittad av potentiella kunder på LinkedIn ”open for business”

Frilansare & småföretagare – bli hittad av potentiella kunder på LinkedIn

LinkedIn har släppt ännu en ny, riktigt bra funktion för oss som är frilansare och småföretagare – och är nu släppt globalt.

LinkedIn är en plats som kan hjälpa dig att skapa tillväxt i ditt företag, vare sig det innebär att skaffa nya kunder, hitta ny personal eller utöka ditt professionella nätverk.

frilansare småföretagare Linkedin tjänster

Funktionen som heter ”open for business”, släpptes i veckan är riktigt intressant och kommer hjälpa många frilansare och småföretag. Men redan 2016 skrev jag om en liknande funktion, Profinder, som verkar vara föregångaren till den här nya funktionen.

Här kan du fördjupa dig i alla nyheter som LinkedIn har släppt under våren.

Skriv på din profil på LinkedIn att du är öppen för affärer – ”Open for business”

Enligt LinkedIn och deras forskning förlitar sig många småföretag på muntliga rekommendationer, dvs ”word of mouth”, för att få nya kunder. LinkedIn har insett att denna traditionella marknadsföringsstrategi har förändrats och småföretag kan, och bör dra nytta av det nya digitala ”word of mouth” -samtalet. Därför rullar de nu ut möjligheten för dig att dela vilka tjänster du tillhandahåller –  direkt på din profil. Detta är ett utmärkt sätt att snabbt indikera att du är ”öppen för fler affärer.”

Relaterad artikel: 5 sätt att spara tid när du skapar innehåll för sociala medier

Tillhandahåller du marknadsföringstjänster?
Skriv detta på din profil så att andra medlemmar kan nå dig för att lära sig mer om ditt arbete och dina tjänster.

LinkedIn utbildning företag

Så här går du tillväga – open for business:

Du går in på din profil antingen från din mobilapp eller dator. Om den här funktionen är aktiverad för dig ser du en ruta under ditt profilfoto / rubrik som talar om hur du visar upp de tjänster som du tillhandahåller.

Klicka på ”Lägg till tjänster” och fyll sedan i formuläret för att få information om de tjänster du tillhandahåller. Var så detaljerad som möjligt så att medlemmar som tittar på det här får en bra förståelse för vad du erbjuder.
Klicka på ”Fortsätt” och så läggs det automatiskt till på din profil.

Det går att välja mellan följande tjänster:

  • Accounting
  • Coaching & Mentoring
  • Consulting
  • Design
  • Finance
  • Home Improvement
  • Information Technology
  • Insurance
  • Law
  • Marketing
  • Photography
  • Real Estate
  • Software Development
  • Writing

Relaterad artikel: Så här når du din målgrupp på LinkedIn

Observera att funktionen i dagsläget endast är släppt i USA och kräver ett premiumkonto.

LinkedIn frilansare småföretagare tjänster

Bild från LinkedIn.

Nya kunder hittar dig lättare på LinkedIn

Visst vore det bra om kunder kommer och bankar på din dörr och vill anlita dig?
Från och med nu kommer medlemmar att kunna filtrera sina sökningar på LinkedIn efter tjänsteleverantörer. När du har lagt till dina tjänster på din profil visas du i dessa sökresultat.

Om du till exempel har fyllt i att du tillhandahåller marknadsföringstjänster och en medlem på LinkedIn söker efter ”marknadsföring” kommer de att kunna se dig i sina sökresultat – med en höjdpunkt om de tjänster du tillhandahåller. Därifrån uppmuntrar LinkedIn att de ska skicka ett meddelande direkt till dig för att fråga om dina tjänster.

Relaterad artikel: 4 sätt att skapa innehåll på LinkedIn som ger engagemang

LinkedIn tjänster frilansare småföretagare

Bild från LinkedIn

LinkedIn började rulla ut den här funktionen till småföretagare och frilansare den här veckan. I höst kommer funktionen att vara tillgängligt för alla småföretagare och frilansare i USA för att sedan släppas globalt.

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Sammanfattning

När den här funktionen släpps globalt kommer det göra stor skillnad för många småföretagare och frilansare. Främst för att du och ditt företag kommer att komma upp i sökresultatet men också att du kan bli kontaktad därifrån – utan att ha personen som sökt på dina tjänster behöver vara i ditt nätverk. Riktigt bra tycker jag!


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

6 Kommentarer
  1. Mary-Ann Petersdon
    Mary-Ann Petersdon says:

    Hej Linda!jättetrevligt att se dig alive! Jag är nybörjare här på LinedIn och tänkte marknadsför mig som du skriver om, men vilken rubrik använder man som Naturläkare? Hittar ingen som passar eller också fattar jag inte.

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] ha fler kontakter inom din bransch. För fler tips för dig som företagare tipsar vi om att läsa Smartbizz blogg. Idag sker ju nätverkandet främst digitalt och inte så mkt IRL. Men det finns fantastiskt […]

  2. […] ha fler kontakter inom din bransch. För fler tips för dig som företagare tipsar vi om att läsa Smartbizz blogg. Idag sker ju nätverkandet främst digitalt och inte så mkt IRL. Men det finns fantastiskt […]

  3. […] I augusti skrev jag om en ny funktion på LinkedIn, “open for business” och som nu är släppt globalt. Fokus är att hjälpa frilansare och småföretagare tydligare visa de tjänster som de erbjuder direkt på sin LinkedIn-profil. Flera av mina kontakter på LinkedIn har fått den och några har hört av sig till mig efter jag postade ett inlägg om detta på LinkedIn och undrar hur det fungerar rent praktiskt. En annan fråga jag har fått flera gånger är om man som småföretagare behöver både en profil och en företagssida. […]

  4. […] för användare att visa upp viktiga aspekter av deras professionella kapacitet är det också möjligt för frilansare och/eller småföretagare att numera lyfta fram sina tjänster direkt på sina […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *