5 sätt att spara tid när du skapar innehåll för sociala medier
5 sätt att spara tid när du skapar innehåll för sociala medier
Att skapa innehåll för sociala medier tar tid, framför allt när det görs på rätt sätt. Oavsett om du är som jag, en upptagen företagare eller en som hanterar företagets marknadsföring har alla mycket att göra. Många frågar mig hur jag gör och det finns sätt att arbeta tidseffektivt, samtidigt som du skapar meningsfullt innehåll. Innehåll som får ditt varumärke att synas av potentiella kunder och som påminner dina befintliga kunder om dig genom relevant innehåll.
Här är mina fem bästa tips för att spara tid när du skapar innehåll. Med dessa tips får du mer tid över till alla de andra uppgifterna som du också ska hinna med.
#1 Det handlar om kvalitet, inte kvantitet
Det första du måste komma ihåg är att du inte behöver skapa mängder med innehåll. Det är bättre att skapa färre inlägg i sociala medier men med hög kvalitet än att du översvämmar dina följare med en massa tomt innehåll. Eller innehåll för själva innehållet skull.
Tillsammans med kvalitet är en aktiv närvaro viktigt. Att vara konsekvent och löpande publicera innehåll kommer göra att du får bättre resultat. När du har ett mål och planerat för vilken typ av innehåll du ska göra blir det lättare att hålla fast vid det. Att publicera innehåll varje dag och sedan vara tyst i tre veckor är inte sättet att bygga en aktiv närvaro och engagerad publik.
De flesta behöver se ett varumärke en handfull gånger innan de ens börjar tänka på att göra affärer med dem. Om du kan ha en konsekvent närvaro i sociala medier är det mycket större sannolikhet att du får uppmärksamhet än om du spammar dem med meningslöst innehåll i en vecka och sedan försvinner nästa vecka.
Relaterad artikel: Därför ska du aldrig korsposta samma inlägg i sociala medier
#2 Planera & skapa en kalender
Hur ser du till att du återkommande skapar högkvalitativt innehåll?
Använd en redaktionell kalender.
För det första hjälper det dig att sätta en plan och att hålla fast vid den. För det andra är det också en mycket effektivare användning av din tid att sätta dig ner och planera innehåll för en månad, snarare än att dagligt oplanerat ”pillande”.
Avsätt några timmar i slutet av varje månad för att planera och ta fram ditt innehåll för kommande månad(er). Att centrera innehållet kring ett visst tema kan hjälpa dig att skapa innehåll som fungerar bra tillsammans och som ger dig det där lilla extra. Med en strategi som grund kan du skapa läsvärt innehåll som kommer att ge dig möjlighet att fortsätta att använda ditt innehåll långt efter det publicerats. Gång på gång.
Genom planering är det också mer troligt att du publicerar dina inlägg på bästa tid och dag.
En kalender kan du enkelt skapa i Trello, digital kalender, Google Docs eller i Excel. Utgå från tema, ämnen och din målgrupp. I vilket format ska du skapa innehåll och när ska det publiceras, och var. Det vill säga att först handlar det om att komma på idéer, sedan följer en process för själva skapandet av blogg, bilder & video. Därefter schemalägger du alla inlägg till respektive plattform. Tänk på att du lämnar lite luft och var alltid beredd på att du behöver planera om!
Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga inlägg och 7 verktyg som hjälper dig
#3 Uppdatera befintligt innehåll
Bara för att du delar innehåll regelbundet innebär det inte att allting du delar med dig av måste vara helt nytt. Äldre innehåll som du har uppdaterat är ett utmärkt sätt att få ytterligare effekt av det innehåll du har sedan tidigare och som fortfarande är relevant.
Själv uppdaterar jag mina bloggartiklar med jämna mellanrum och nyligen gick jag igenom alla mina artiklar som handlar om rätt bildstorlek i sociala medier. Jag läste igenom och uppdaterade texten, SEO och alt tag samt tog fram nya bilder.
Vissa ämnen är ständigt aktuella, men du kan behöva uppdatera dessa när vissa saker ändras och och andra tillkommer. Låt oss säga att du äger ett företag som renoverar bostäder. Kanske har du ett blogginlägg om att välja den perfekta köksbänken. Vissa av principerna för val av bordsskiva kommer alltid att vara detsamma, kommer vissa av trenderna att förändras. Då kan du kan antingen uppdatera det befintliga innehållet, eller skapa ett nytt likande för att återspegla nyheterna genom att lyfta fram dessa. Det gör att du håller innehållet relevant, samtidigt som du kan fortsätta att dra nytta av grundmaterialet i originalinlägget.
Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända innehåll på i sociala medier
#4 Använd gästbloggare
Om du skapar innehåll regelbundet inser du att ibland kommer det att vara svårt för dig att hålla takten. En vecka där du kommer att åka iväg på en konferens eller en månad där ditt företag lanserar en ny produkt kommer att ta mycket tid. I det här läget kan det vara värdefullt att ta hjälp av en bra kontakt. Antingen som gästbloggare eller för en intervju.
Oavsett om det är ett blogginlägg, webinar eller podcast kan gästinnehåll tjäna några viktiga syften.
För det första frigör du dig, dvs du lägger mindre tid på innehåll just den veckan.
För det andra, och kanske ännu viktigare, ger det dig ingångar till den personens existerande nätverk.
Precis som med alla strategiska samarbete vill du hitta personer som är inom samma nisch som du och som kompletterar det arbete ditt företag gör. Detta ger inte bara värde för din publik, utan introducerar dig också till den personens följare Och vice versa – ett ömsesidigt fördelaktigt samarbete.
Relaterad artikel: Så här skapar du konkreta resultat med marknadsföringen i sociala medier.
#5 Överväg att ta hjälp
I mina utbildningar har jag alltid några som undrar hur de ska hinna ta fram allt innehåll till de sociala medier som företaget har en närvaro i. Det finns många företag som inte är tillräckligt stora för att bygga upp en komplett marknadsavdelning eller att kunna hantera all sorts marknadsföring på egen hand. Det är här det kan vara läge att lägga ut arbetet med några av dina marknadsföringsinsatser och skapande av innehåll på en lämplig leverantör.
Bilder, video, texter och mer. Allt ska tas fram och behöver finnas med i marknadsföringsmixen.
Som tur är finns det många personer som kan arbeta på distans för att hjälpa dig med det du behöver hjälp med. Att ta hjälp gör det möjligt för dig att sätta ditt marknadsföringsarbete i händerna på en professionell aktör, utan att du behöver oroa dig för att hitta permanenta resurser. Skapandet av innehåll kan ta mycket tid och uppmärksamhet.
Men det behöver inte vara så. Om du väljer den smarta vägen, att planera ditt innehåll i förväg och att vända dig till andra för hjälp, kan du fortsätta att skapa relevant innehåll utan att det tar för mycket av din tid.
Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Följ gärna mig:
LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: 5 sätt att spara tid när du skapar innehåll för sociala medier […]
[…] Relaterad artikel: 5 sätt att spara tid när du tar fram innehåll till sociala medier […]
[…] Relaterad artikel: 5 sätt att spara tid när du skapar innehåll för sociala medier […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!