Så här skapar du konkreta resultat för din marknadsföring i sociala medier

Så här skapar du konkreta resultat för din marknadsföring i sociala medier

Jag får ofta frågor från företag om marknadsföring i sociala medier. Ofta ställer jag grundfrågan, vilket mål och syfte har de? De flesta svarar ”ökad försäljning”, men de är inte så säkra på hur de ska uppnå eller mäta det.
Egentligen är det samma utmaning som med många andra typer av marknadsföring och typer av medier eller kanaler. T ex PR, hur ska man hänföra PR-insatser till direkt påverkan på ”ökad försäljning”? Eller en reklamsnutt i TV?

Det som gäller är att definiera ett par delmål som man anser stöttar eller är nödvändiga steg på vägen till lyckade avslut och nöjda återkommande kunder. En del talar om kundresa, andra om ”tratten”, AIDA-modellen, stegen i den typiska säljprocessen.

Bättre mål, dvs delmål, inom sociala medier skapas utifrån vilka steg man tror kunden går igenom. Dessa kan därför vara: kännedom om varumärket, att generera leads, skapa bättre förståelse av värdet av produkter och tjänster, att få potentiella kunder ta del av guider, bra råd och tips, whitepapers etc.
Detta går att genomföra med en variation av inlägg, dialog, budskap, engagerande bilder, videos och annonser i kombination med bra innehåll och landningssidor.

marknadsföring sociala medier

 

Frågor till dig:

Hur skaffar du dig leads via marknadsföring i sociala medier?
Vad är ett lead för dig?

För det första måste du definiera vad ett lead är för dig och ditt företag. Ett lead är ett kundämne eller tilltänkt kund men vad är ett lead för dig?

För det andra måste du veta när det blir ett lead, vilken handling måste en person genomföra för att bli ett lead?

Jag har tidigare sagt att framgången med sociala medier handlar om att anpassa sig. Ett företag som vill se konkreta resultat från sin marknadsföring i sociala medier måste anpassa sina insatser, kopplat till företagets värderingar och förstärka närvaron med fokus på relationer.

Så här fungerar det – social media funnel

Här är en bild som jag använder i en av mina utbildningar, en funnel (tratt) som beskriver hur det fungerar med marknadsföringen i sociala medier.

marknadsföring sociala medier

Många företag vill hoppa direkt till leads och försäljning utan att passera ”awareness” och ”engagement”. Men, troligtvis vill en potentiell kund inte omedelbart ladda ner din e-bok, innan de vet vem du är och dessutom gillar vad de ser. Det är samma resonemang som i sekvensen: ”know, like och trust” som har blivit en viktig grund för dagens marknadsföring.

Lärdom för dig: Företag riskerar att ”bekvämt” missuppfatta behovet av att skapa en hel kundresa. Fokus på fel saker (sälj), som ligger längre fram i en kundresa. Man börjar för nära slutet och rör sig för snabbt mot ett försök till avslut. Fel fokus leder till sämre effekt och antagligen till en tekniskt korrekt, men missvisande mätning och därefter en analys som riskerar leda till ineffektiva åtgärder för att rätta till det. Resultatet uteblir och slutsatsen blir ofta att sociala medier inte ”fungerar”.

Betydelsen av en strategi och ett relationsskapande innehåll

Att ha en strategi är a och o. En strategi ligger som grund för att se vad företaget ska fokusera på i sociala medier. Strategin ska svara på:

  • varför
  • vem
  • vad
  • var
  • hur

När du har tagit fram en strategi blir det betydligt lättare att veta vad du ska göra och i vilken plattform. Du vet också vilka mätpunkter (KPI:er) du ska använda dig av.

Relaterad artikel: 5,5 steg till en strategi i sociala medier

Har du med företagets värderingar i sociala medier?

Att ha med företagets värderingar är viktigt, men, när jag tittar på företag som använder sociala medier, är det sällan att de visar sina värderingar online, särskilt med agerandet i området kundtjänst. Om service är ett värdeord för din organisation, måste du finnas online och svara på frågor från din publik och dina följare.

Den andra är att det tar tid, det är inget som skapas över en natt. Marknadsföring i sociala medier tar tid, precis som att bygga relationer tar tid. Det handlar om att bygga relationer och trovärdighet.

När var sista gången du gav någon ett omedelbart förtroende?
Ger du nyckeln till ditt hus, eller ger dem en massa privata uppgifter när du möter en person i parken?
Eller lånar ut din bil till vem som helst?

Bara för att någon gillar eller följer din sida, eller accepterade din förfrågan på LinkedIn, innebär det inte att du kan eller ska se det som en licens att ”jaga” dem till ett läge för snabb försäljning.

Relationsmarknadsföring tar tid.

Hur du mäter din marknadsföring i sociala Medier

Du kanske undrar hur du kan uppfylla dessa mål med hjälp av sociala medier. Nedan ger jag några exempel som kan hjälpa dig att bestämma målsättning, mål och Key Performance Indicators (KPI).

Tänk på att dessa är allmänna riktlinjer – du måste bestämma de mest effektiva sätten för ditt företag för att uppfylla dessa mål. Du behöver även vara medveten om att mätningen varierar per kanal. Det finns dussintals mål du kan ställa in för att mäta/styra efter och vissa överlappar varandra. Till exempel kan engagemang gällande kommentarer på ett inlägg också uppfylla målet med kännedom om varumärket genom att resultera i högre räckvidd och fler följare.

Fördjupa dig om KPI:er: 10 KPI:er du bör ha koll på i sociala medier

Mål, KPI:er och förslag på innehåll för sociala medier

Målsättning: Brand awareness – kännedom om varumärket

Mål: Räckvidd

KPI: Antalet personer som sett ett inlägg

Förslag på innehåll: Humanisering av inlägg, tagga andra personer eller sidor (på ett lämpligt sätt, som när du har delat någon annans innehåll och vill ge upphovsmannen credit) och innehåll som delas av andra kan bidra till att öka räckvidden. Det kan också vara något du erbjuder gratis, exempelvis en provperiod eller nedladdningsbar pdf där du i gengäld får spridning av ditt varumärke när personen använder sig av din produkt.

På exempelvis Facebook har en del som mål med annonseringen att få högre kännedom om varumärket eller boostar ett inlägg för att få högre räckvidd.  Här är det viktigt att du sätter dig in i de olika annonserings-alternativen och kampanjmålen.

Relaterad artikel: Bästa placeringen för annonser på Facebook

Mål: Få fler fans / följare

KPI: Antal följare

Förslag på innehåll: Att använda dig av ovanstående taktik är en bra start för detta mätvärde eftersom vissa kan följa sidan till följd av ökad räckvidd. Återigen kan en betald annons vara bra för att få fler följare, särskilt när man börjar med sociala medier.

Om du annonserar för att få fler följare måste du känna till din målgrupp väldigt väl. Det är inte antal följare som är det viktigaste utan att du har rätt följare som interagerar med dina inlägg.

Andra mätpunkter: Antal visningar.

utbildning marknadsföring sociala medier

Målsättning – Engagemang

Mål: Interaktioner och kommentarer

KPI: Antalet interaktioner, gilla eller kommentarer på inlägg

Innehållsförslag: Inlägg som avslutas med öppna frågor. Exempelvis som att fråga vad dina följare tycker eller uppmana till handling, ”fyll i det här” eller ”avsluta denna mening” bidrar till att kommentarerna ökar.

Mål: Besökare till hemsidan (klick)

KPI: Antalet personer som klickade på en länk i sociala medier. Det här kan du spåra via flesta sociala medier och analysera vidare i Google Analytics.

Förslag på innehåll: Innehåll som engagerar kommer att resultera i ett klick. Det består ofta av bild eller video med en intressant rubrik eller en kombination av en bra rubrik och lockande bildtext, vilket gör att användaren vill läsa mer.

Relaterad artikel: 5 saker varje marknadsförare måste göra varje vecka i sociala medier.

Mål: Ökad tid som spenderas på hemsidan

KPI: Hur länge stannar en besökare på sidan som de klickade på? Det här kan du se i Google Analytics.

Förslag på innehåll: När du har det första klicket (från föregående mål) vill du att användaren ska stanna och läsa inlägget. Det är viktigt att innehållet stämmer överens med både rubriken och texten när de klickade. Använd inte ett ”klick-bete” som bara leder till att besökaren snabbt lämnar sidan.

Andra mätpunkter kan vara när någon nämner dig, positiva recensioner, meddelande och andra sociala interaktioner. 

Målsättning – Lead generering

Mål: En handling på en webbplats (t.ex nedladdning av e-bok)

KPI: Antalet personer som agerade på din hemsida till följd av ett första klick från sociala medier. Detta kan spåras i Google Analytics genom beteende och användarflöde, UTM-koder och antal nedladdningar.

Förslag på innehåll: Om den här mätpunkten blir framgångsrik beror på de andra två engagemangsmätningarna, klick och tidslängd på sidor. Om innehållet möter publikens behov och intresse, klickar de sig vidare på andra sidor. En klar uppmaning till handling (CTA) i slutet av ett inlägg hjälper till för att uppmuntra till nästa steg. Ett vanligt exempel är att uppmana sina läsare att läsa mer om ämnet genom att hämta en e-bok eller pdf i slutet av ett blogginlägg.

Det handlar inte bara om att driva trafik till hemsidan, det handlar om att konvertera dina besökare till kunder.
Om du annonserar, se till att du A/B-testar för att maximera din konverteringsgrad!

Relaterad artikel: 10 sätt att fånga fler leads med hjälp av lead magnets

Mål: Online-förfrågan

KPI: Antalet personer som fyller i ett kontakta oss -formulär

Förslag på innehåll: Du kan mäta när de har fyllt i ett formulär men det som är svårt att veta är exakt hur de hittade dig. Förutom att de redan finns på webbplatsen, kan det hända att det finns flera faktorer bakom som en Google-sökning eller en hänvisning från en annan webbplats. Det bästa rådet jag kan ge dig är att diversifierar och kompletterar din marknadsföring utöver sociala medier.

Andra mål / mätningar vid leadsgenerering

Andra mätpunkter kan innefatta ett telefonsamtal eller en e-postförfrågan – om du effektivt kan spåra rollen som sociala medier bidrar till den genereringen av leads.

Det har även visat sig att Google-algoritmer gynnar ”märkessignaler” som en del av deras sökresultat. En sökning på ett varumärke är en typ av märkessignal, som när personer söker på ditt företagsnamn på Google. Det här är ett resultat av ökad kännedom om varumärket, den första mätpunkten här uppe. 

Baserat på resultatet av det sista målet är det uppenbart att det här är en pågående process och en återkommande insats. En bra påminnelse om att marknadsföring inte ska sluta när du får ett lead. 

Sammanfattning på hur du lyckas med marknadsföringen i sociala medier:

Du behöver ha tydliga mål och veta vad du ska göra i sociala medier. Sätt rätt KPI:er och definiera vad som är ett lead för dig? Ju mer du vet om din målgrupp och vad du vill ha ut av marknadsföringen i sociala medier – desto bättre resultat kommer du att få.
Om marknadsföring i sociala medier görs bra kan ett företag bygga relationer och få kunder för livet.

Fördjupa dig i relationsmarknadsföring hos Hubspot. Artikeln är delvis kuraterad från Social Media Today


 

Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: så här skapar du resultat med marknadsföringen i sociala medier […]

  2. […] Relaterad artikel: Så här skapar du konkreta resultat med marknadsföringen i sociala medier. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *