Därför ska du schemalägga inlägg i sociala medier – och 7 verktyg för att schemalägga

Därför ska du schemalägga inlägg i sociala medier – och verktygen för att göra det

Att använda sociala medier är tidskrävande. Inte bara att du ska ta fram inlägg till varje plattform som du eller företaget är med i, du ska också göra inläggen på bästa tid och dag. Att schemalägga inlägg är a och o för att lyckas med sociala medier och nödvändigt för att du ska få så bra resultat som möjligt på den tiden du lägger ner med företagets digitala marknadsföring.

schemalägg inlägg sociala medier

Som privatperson behöver du inte tänka på det här eftersom du oftast ”bara” delar med dig av det som händer just då, vid det specifika tillfället. Troligtvis mäter inte du som privatperson hur det går för dina inlägg, eller följer upp hur många som har sett inläggen i sociala medier. Visst är det kul att få många likes men ofta stannar det där.

För ett företag som satsar både tid och pengar på att ta fram bra innehåll till sociala medier, hemsida och blogg behöver du publicera inläggen när du får bäst resultat.

För att slippa sitta med Instagram runt 8-tiden på kvällen kan (& bör) du använda verktyg som publicerar inläggen på den dag och tid som du har bestämt. Anledningen till att använda ett verktyg som schemalägger alla dina inlägg gör att du får bättre räckvidd, högre synlighet i sociala medier och lättare kan läsa av statistiken på vilka inlägg som har gått bra.

Generellt bör företag göra fler inlägg än vad de gör idag. Under mina utbildningar pratar jag om hur många inlägg som ska göras i varje plattform och jag har hitintills inte haft ett enda företag som följer de riktlinjer som finns. Gör du för få inlägg så blir resultatet oftast sämre, du når inte den genomslagskraft som du kan få. Det beror på algoritmerna som styr vem som ser vad och när det gäller inlägg som publiceras oregelbundet blir det som en berg och dalbana. Dvs vissa inlägg får en högre synlighet medan några andra liksom aldrig kommer ur startgropen.

Den vanligaste anledningen till att det görs för få inlägg är brist på resurser, dvs tid att ta fram material och publicera detta på bästa tid.

Hur många inlägg ska du göra per plattform?

Om jag tittar på Facebook och LinkedIn är rekommendationen att göra 1-2 inlägg per dag. Men om du använder samma antal inlägg på Twitter innebär det att ditt konto är i princip osynligt större delen av dygnet eftersom ett tweet lever i snitt i ungefär 8-10 minuter. 

Alla sociala medier har statistik som du kan ta del av, lär dig använda statistiken så du ser vilken typ av inlägg som dina följare gillar – i respektive plattform.

Tänk på att oavsett vilka sociala medier du är aktiv i går alltid kvalitet före kvantitet. Exempelvis om du inte får något engagemang på ett inlägg på Facebook får du sämre räckvidd nästa gång du gör ett inlägg. Ett annat exempel gällande LinkedIn är om du inte får engagemang de första 10 minuterna slutar ditt inlägg att visas. Dvs LinkedIn stryper räckvidden för ditt inlägg.

Fördjupa dig här: Hur du får bättre räckvidd och förstår algoritmerna på LinkedIn

Börja med att ta reda på bästa tiden

Det är olika dagar och tider som är bäst att publicera ett inlägg på i sociala medier. Ta reda på vilka rekommendationer som finns och läs din statistik. Även om LinkedIn säger att det är bäst vardagar mellan 7-8 måste du utgå från din statistik och analysera dina tidigare inlägg.

Gå inte i fällan och korsposta

Att korsposta, dvs att ett inlägg automatiskt delas på flera sociala medier är inget jag rekommenderar. Förutom att det är olika tidpunkter som gäller så visas inläggen inte på ett korrekt sätt. Dessutom är det olika antal hashtags som du ska använda. Ett exempel: om du korspostar från Instagram till Twitter så visas ingen bild utan bara en kort text och en länk tillbaka till Instagram. Var inte så lat. Det är dina följare det handlar om, inte att du ska göra det enkelt för dig själv.

LinkedIn

När det gäller LinkedIn är deras egna rekommendation ett inlägg per arbetsdag, dvs fem inlägg i veckan. 1-2 per dag. På din profil ser du enkel statistik som antal likes, delningar och räckvidd. Däremot på företagssidan har du betydligt mer statistik och den behöver du sätta dig in i. Lär dig förstå och tolka statistiken.

Relaterad artikel: 7 tips på hur du förbättrar företagssida på LinkedIn

Facebook

Sedan Facebook ändrade sina algoritmer är det betydligt svårare för företag att nå ut. Rekommendationen är 1-2 inlägg per dag men tänk på att video och Facebook live premieras. Facebook är också den enda plattformen som erbjuder egen schemaläggning och faktiskt även har den bästa statistiken av alla sociala medier.

Relaterad artikel: 13 sätt att öka engagemanget på Facebook

Instagram

På Instagram är det fina och tilltalande bilder som gäller och rekommendationen är 2-3 inlägg per dag. Även här har det skett flera stora förändringar och både Stories, Insta live och IG TV premieras. När du har ett företagskonto får du statistik om hur det går för respektive inlägg.

Relaterad artikel: Så här använder du Instagram live i din marknadsföring

Twitter

Här är det minst 10 tweets per dag som du behöver göra. Återanvänd dina inlägg och fånga upp intressanta inlägg via RSS-flöde som automatiskt delas på Twitter. I statistiken ser du vad som fungerar.

Blogg / nyhetsflöde

För att hålla en blogg levande och locka besökare behöver du publicera ett inlägg minst en gång per vecka. Det finns de som säger at du ska göra ännu fler inlägg men även här går kvalitén först för vad händer med de som återkommer till din blogg och de finner artiklar som knappt innehåller något som är värt att läsa? Google analytics är ett måste sedan finns det många fler verktyg beroende på vilken plattform du använder.

Fördelarna med att schemalägga inlägg

Många av oss som har närvaro i flera sociala medier har en tidskrävande uppgift med att gå in på alla sidor flera gånger om dagen. När du planerar dina inlägg räcker det med 1-2 timmar per vecka för att schemalägga alla dina inlägg. Du slipper alltså göra ett inlägg åt gången och tidsbesparingen blir stor.

7 verktyg för att schemalägga inlägg i sociala medier

#1 Facebook

Om du enbart har en företagssida på Facebook behöver du inget annat verktyg. I deras inbyggda schemaläggare har du möjlighet att schemalägga text, bilder och video. Ett enkelt verktyg som är lätt att använda och innehåller de funktioner som du behöver. Själv schemalägger jag mina inlägg till SmartBizz Facebook-sida med detta verktyg. Istället för att klicka på dela nu väljer du schemalägg och sedan vilken dag och tid som inlägget ska publiceras på. Du kan enkelt ändra publiceringsdatum.

schemalägg inlägg Facebook

#2 Buffer

Buffer är mitt absoluta favorit-verktyg och det har jag använt i många år. Med Buffer kan du schemalägga till flera plattformar. I gratisversionen kan du ha 3 sociala medier och du kan max schemalägga 10 inlägg per plattform. Nästa version, Pro, kostar $15/månad och där kan du ha 8 sociala medier och hela 100 inlägg schemalagda. I pro-versionen ingår även RSS-flöde vilket gör att du snabbt kan fånga upp andras artiklar och direkt schemalägga i Buffer. Genom att installera ett Chrome-tillägg sparar du tid genom att du direkt kan schemalägga den artikeln som du läser.

Du får också en del statistik beroende på vilken version du väljer. Ju mer du betalar desto bättre statistik får du.

En fördel här är att du kan välja mellan att se listvy eller kalendervy, per plattform. Direkt i vyn är det också väldigt lätt att “Re-Buffer” dvs återpublicera ett inlägg.

schemalägg inlägg Buffer

#3 Hootsuite

Även Hootsuite erbjuder en gratisversion. Här kan du ha upp till 3 sociala medier och du kan max schemalägga 30 inlägg. I deras första betalversion, Professional som kostar $25/mån, kan du koppla 10 sociala medier och det finns ingen begränsning på antal inlägg. Här kan du också ladda upp inlägg i bulk, vilket är utmärkt för en aktiv närvaro på Twitter.

Hootsuite är så mycket mer än ett verktyg för schemalägga inlägg. Om du är relativt ny kommer du troligtvis att bli överväldigad av all information som du kan få här. Det är inte lika intuitivt som Buffer men när du har lärt dig Hootsuite tror jag du kommer uppskatta att du får mer information. Bland annat kan du välja att se dina flöde i realtid som jag visar på bilden här nedanför. Då ser jag direkt vilka inlägg jag har gjort, när de är gjorda, hur  och kan enkelt jämföra med de andra plattformarna.

Även här kan du välja mellan list- och kalendervy men kalendervyn ingår i premium. Till skillnad från Buffer ingår RSS-flöde i gratisversionen vilket gör att du snabbt kan fånga upp andras artiklar och direkt schemalägga. Genom att installera ett Chrome-tillägg kan du direkt schemalägga den artikeln som du läser.

schemalägg inlägg Hootsuite

#4 Later

När det gäller schemaläggning till Instagram är det numera tillåtet att använda 3:e partsverktyg. Later är ett verktyg främst för Instagram men du kan även schemalägga till Twitter, Facebook och Pinterest. I gratisversionen kan du schemalägga 30 inlägg till Instagram, Facebook och Pinterest samt 50 inlägg till Twitter. Du får enkel statistik men i gratisversionen kan du enbart ladda upp bilder. Vill du schemalägga video och flera bilder behöver du gå upp en nivå och då kostar Later $9/månad ($7,50/mån om du betalar för ett år). Med Later kan du även schemalägga Instagram stories – direkt från din dator!

Later passar dig som jobbar mycket med visuellt innehåll och fokuserar på Instagram. I nedan filmklipp (5min) får du reda på hur det fungerar med Later.

Nästa nivå av verktyg som gör mycket mer än schemalägger inlägg i sociala medier

Jag har testat Agorapulse, Sprout social och E-clincher. Det är ganska liten prisskillnad mellan verktygen så jag rekommenderar att du startar en provperiod och ser vilket gränssnitt du gillar bäst. Det finns många funktioner i alla verktygen så fundera på vilka minimikrav du har och utgå från det. Och jämför både pris och funktion.

#5 Agorapulse

Agorapulse klarar betydligt mer än att schemalägga inlägg. I AgoraPulse får du många bra funktioner och priset börjar på $79/mån, om du betalar för ett år. Då får du 3 användare och 10 sociala medier, en social media inbox, obegränsat antal inlägg som du kan schemalägga, UTM-parametrar och mycket mer. Sociala medier som stöds är Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och Youtube.

Det här är ett verktyg som klarar det mesta, till och med att svara på kommentarer på dina Facebook och Instagram annonser. Faktiskt ett av mina favoritverktyg, både för att det är enkelt att använda och för alla funktionerna. Det jag gillar här är bl.a att du kan kategorisera ditt innehåll enkelt att hålla reda på när du postade en video, bild, ett blogginlägg eller en lead magnet. Det är även enkelt återpublicera evergreen content men främst gillar jag social media inbox där jag kan svara på samtliga kommentarer på alla mina inlägg – direkt i verktyget.

schemalägga agora pulse

Bild från Agorapulse

Oavsett vilken nivå du väljer får du många bra funktioner. Om du går upp en nivå ($159/mån) kan du enkelt jobba i team, både internt och externt. Du kan då dela ut roller och din innehållskalender visar olika färger beroende på om du har fått en uppgift, något är markerat som utkast eller om det blivit godkänt. En funktion som gör det enkelt när flera bidrar till innehåll eller där det behöver godkännas innan det publiceras.

 

#6 Sprout social

Sprout social har du ett riktigt bra verktyg. Det kostar från $99/månad men du får så mycket mer än ett verktyg som schemalägger dina inlägg. Det här är faktiskt ett av de bättre verktygen jag har testat, ett komplett verktyg för hantering av sociala medier.

I den lägsta betalnivån ingår 1 användare och 10 sociala medier. Du får bl.a en inbox, hantering av profiler, publicera, schemalägga, göra utkast och en content calendar. Du har ett bildbibliotek och du kan även redigera bilder med text och optimera storleken för varje plattform.

Här får du ett “allt-i-ett” verktyg som gör att du slipper använda flera olika program. Det passar oavsett om du är ett mindre företag eller är i ett stort företag där flera personer arbetar med företagets sociala medier.

Det är användarvänligt och ganska enkelt att lära sig med många kraftfulla funktioner. Möjlighet att både schemalägga och posta inlägg över flera sociala medier är bara en av dessa.

Utöver schemaläggning erbjuder Sprout bra verktyg för samarbete med kolleger som dessutom kan få access till olika funktioner utifrån sina roller i företagets digitala marknadsföring. Flera kan alltså bidra med innehåll och artiklar till din publiceringskalender för sociala medier. Här kan du även välja vem som ska godkänna ett inlägg innan det publiceras.

Det finns ett utmärkt statistikverktyg och trendrapporter för att du ska se hur du kan öka antalet följare.

En annan väldigt bra funktion är att du får en “social media inbox” – nu pratar vi tidsbesparing på hög nivå. Istället för att du ska logga in på respektive sociala medier som företaget är med i får du alltså allt i en enda inkorg!

I Sprout social kan jag både svara på kommentarer och meddelande från Facebook, LinkedIn, Instagram och Twitter – direkt i verktyget!

sprout social schemalägg kalender

Bild från Sprout social

#7 Eclincher

Eclincher påminner om både Sprout social och Agorapulse där priset startar på $59/månad. Användargränssnittet är lite klumpigare än de andra verktygen men när du väl lärt dig verktyget så kommer du ha stor nytta av det. Schemalägga inlägg är en funktion med det finns så mycket mer.

I första nivån är det 1 användare och 15 sociala medier du kan ha. Det är obegränsat antal inlägg du kan schemalägga och Eclincher fungerar och integreras med Facebook, Twitter, Instagram Business, LinkedIn, Google My Business, Pinterest, YouTube, Yelp och Google Analytics.

Även här får du en inbox. Dock fungerar inte LinkedIn meddelande här och enligt deras support är det pga LinkedIns API. Du får kommentarer och antal likes på inläggen men alltså inte dina meddelanden. RSS-flöde med automatisk schemaläggning och förslag på content är ytterligare några funktioner. Du kan även få realtidsflöde och svara direkt på en kommentar i verktyget.

Bildredigering och en integration med Canva sparar ännu mer av din tid.

Om du går upp en nivå ytterligare ($119/mån) så får du ett väldigt bra verktyg för team-arbete. Här kan du lägga till team-medlemmar, roller och vem som ska godkänna vad. Du kan till och med tilldela en inbox för en specifik person.

Min rekommendation är att testa både Sprout Social, Agorapulse och Eclincher för att ta reda på vilket av dessa som uppfyller de funktionerna som du behöver.

schemalägg inlägg e-clincher

Min inkorg hos E-clincher

Sammanfattning

Anledningen till att schemalägga dina inlägg är att du sparar din tid samt att inläggen sker på bästa tid och dag. Jag rekommenderar alla företag att använda ett verktyg för att schemalägga sina inlägg i sociala medier. Ju fler plattformar du har igång desto mer tid och kraft tar det att hantera dessa. Med dessa verktyg får du en bättre översikt och förhoppningsvis en rutin på att göra de antal inlägg som du behöver för att få ut så mycket som möjligt av sociala medier.

Givetvis finns det ännu fler verktyg än de som jag har skrivit om här. Nästa program som står på tur att testa är Social Report och Social Pilot.

Social Report kostar från $50/månad för 25 sociala medier och 5 profiler, inklusive en social media inbox. Social Pilot startar på $30/månad för 25 sociala medier och 3 användare och ännu fler om du går upp ett steg. För att få en social media inbox behöver du gå upp en nivå, Small team som kostar $50/mån.

Även Airtable är intressant om du söker efter ett verktyg för att enklare planera ditt innehåll.

Över till dig – vilka funktioner tycker du är viktigast?


 

Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

3 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga dina inlägg – och 7 bra verktyg […]

  2. […] Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga dina inlägg i sociala medier – och 7 bra verktyg!  […]

  3. […] detta avsnitt som handlar om LinkedIn. Ett verktyg som Linda tar upp och använder är Buffer för schemalagd postning. Läs också om de bildstorlekar och bildverktyg Linda rekommenderar […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *