[GUIDE] Bildstorlek för sociala medier | Rätt storlek bilder sociala medier

Din guide till rätt bilder – bildstorlek för sociala medier

Är det något som ändras ständigt så är det sociala medier. Det är klurigt att hålla sig uppdaterad med de senaste funktionerna och det är tidskrävande. Behovet av en stark närvaro ökar och därför behöver du se till att du använder bra material, främst bra bilder – i rätt storlek! Här är guiden som hjälper dig med rätt bildstorlek i sociala medier.

Artikeln är uppdaterad november 2018.

Storlek bilder sociala medier

Här hittar du en specificerat guide för vilken bildstorlek du ska använda för varje plattform. Utöver grafiken får du också snabba tips som hjälper dig vilka bilder du kan använda i vilka sociala medier. Att använda visuellt innehåll som en del i marknadsföringen blir viktigare och viktigare.

Den här artikeln ger dig en bra överblick och snabb genomgång.
Du kan fördjupa dig ytterligare i mina andra artiklar gällande vilken storlek på bilder du ska ha på: LinkedInTwitterFacebookPinterest, Instagram och Youtube.

Lathund bildstorlek sociala medier. Välj själv, titta på en video, bild eller läs artikeln.

bild storlek sociala medier

Facebook

Troligtvis har ditt företag en Facebook-sida. Med över 1,23 miljarder dagliga användare (DAU) är en närvaro på Facebook en bra idé för mindre företag. Men med tanke på antal företagssidor överstiger 60 miljoner så behöver du vara aktiv dagligen och se till att din sida är optimerad och att du gör relevanta inlägg med bilder i bra kvalité. På Facebook bör du bjuda in till konversationer, vara informativ och familjär eftersom det är en plats där man har kontakt med vänner och familj. Tänk på att du följer Facebooks rekommendationer för företagssidor.

Rekommenderad bildstorlek för Facebook:

Omslagsbild: 820 x 312 pixlar.
Snabbaste laddningstiden får du med en JPG-fil som är 851 x 315 pixlar och mindre än 100 kb. Bilden måste vara minst 399 pixlar bred och 150 pixlar hög.
På mobiler visas bilden i 640 x 360 pixlar. Om du har text i bilden, tänk på var du placerar texten.

Du kan enkelt anpassa och byta ut bilden så ofta du vill. Det här är det första man ser när när man går in på Facebook-sidan och även den bästa platsen för marknadsföring.

Profilbild (logotype): 170 x 170 pixlar. Den visas i storleken 170 x 170 pixlar på stationära datorer, i 128 x 128 pixlar på smarttelefoner och i 36 x 36 pixlar på de flesta featuretelefoner. Tänk på att sidans profilbild beskärs i cirkelform i annonser och inlägg men har kvadratisk form när andra besöker din sida.

Det är profilbilden som syns på Facebook-sidan, i dina inlägg, kommentarer, på tidslinjen när dina inlägg delas och i sökresultat.

Evenemangsbild: 1920 x 1080

Delade bilder: 1200 x 630 pixlar
Du kan skapa ett högre engagemang genom att dela användbara bilder på företagets Facebook-sida. Se till att de är relevanta och ibland med en länk tillbaka till hemsidan.

Bonustips: Du kan använda samma storlek på bild både på LinkedIn och Facebook.

Fördjupa dighur du ökar engagemang på Facebook.

Facebook_storlek_bilder_bildstorlek_Facebook

LinkedIn

LinkedIn fortsätter att öka och har nyligen passerat 3 miljoner användare i Sverige. Dessutom har de nyligen gått igenom flera stora uppdateringar. På LinkedIn har läsaren större förväntningar på innehåll och jag brukar rekommendera att du verkligen tänker efter en extra gång om det du tänker dela med dig av är relevant för målgruppen. Oftast handlar det om att bygga varumärket på LinkedIn, både det privata och företagets. Med hjälp av personalen utökas räckvidden men se till att samtliga profiler är helt uppdaterade!

LinkedIn satsar mycket på video och mer lär komma. Det går även att lägga till Youtube-länkar för huvudbilden och i de anpassningsbara avsnitten. Stillbilden som visas för filmen är bildikonen som hämtats från Youtube. Du måste uppdatera bildikonen på Youtube för att kunna uppdatera stillbilden som visas på karriärsidorna. Här vill jag även tillägga att när jag kikade på LinkedIn´s rekommendationer så skiljer det sig åt något. Testa dig fram! Företagssidorna på LinkedIn har nyligen uppdaterats. Därför kan det se annorlunda ut eller att du inte har tillgång till allt.

Relaterad artikel: Så här skapar du video till LinkedIn med en låg budget

Rekommenderad bildstorlek för LinkedIn:

Bakgrundsbild företag: 1536 x 768 pixlar. Minsta storlek är 1192 x 220 pixlar och storleken får vara max 4mb.

Bakgrundsbild profil: 1584 x 396 pixlar Använd en bakgrundsbild även på din profil, gärna kopplat till vad du jobbar med.

Logotype: 300 x 300 pixlar. Den här bilden följer med på alla dina inlägg och syns i flödet när dina inlägg dyker upp samt när du får förslag på företag du kanske vill följa.
Om du inte har lagt till karriärsidor till företagssidan, har du inte tillgång till alla moduler.

Profilbild: Använd en bild som är mellan 400 x 400 och 7680 x 4320 pixlar. Bilden visas i 400 x 400 och kan justeras när du har laddat upp bilden. LinkedIn rekommenderar att du använder en bild som inte kräver så mycket justering och filen ska vara i PNG, JPG or GIF.

Video: Bildförhållande: 1:2,4–2,4:1 och videon kan vara 3 sekunder upp till 10 minuter. Rekommendationen är 30 sekunder och max 5 GB.

 

FaLinkedIn storlek bilder bildstorlek LinkedIn

Instagram

En bild värd 1000 ord, eller? På Instagram handlar allt om bra bilder och en bild kan vara värd mycket mer. Instagram går du till för att bli inspirerad och bra bilder är ett måste. Användarna känner snabbt igen sig i ett företag som återkommande gör inlägg på Instagram, i samklang med sitt varumärke eller stil. Ju mer konsekvent du är kan det innebära att du får högre engagemang och fler följare. Du kan ladda upp flera bilder i ett inlägg, upp till 10 bilder i ett inlägg och att marknadsföra dig via Instagram Live. Använd hellre flera bilder än att göra ett kollage som lätt blir plottrigt.

Rekommenderad bildstorlek för Instagram

Profilbild: 110 x 110 pixlar

Bildstorlek: 1080 x 1080 pixlar, skalas automatiskt ner till 612 x 612 pixlar. Det går att använda större bilder men de kapas i flödet och visas i fyrkantigt format.

Instagram stories: Det är olika storlekar som gäller för bilder och video på Instagram och för stories är det 1080 x 1920 pixlar. Ratio 9:16. Längden på videon får vara 1-15 sekunder.

Video till Instagram: 1080 x 1080 pixlar och längden får max vara 60 sekunder.

Det går att använda andra storlekar till Instagram men rekommenderat är att använda 1080 x 1080 eftersom bilder skalas per automatik.

Instagram storlek bilder

Twitter

Twitter är lite annorlunda med en begränsning på 140 tecken och du har ingen möjlighet att redigera ett inlägg. Din profilbild på är det första man ser och är synlig på din sida, i ditt flöde samt för varje tweet du skickar eller kommenterar. Här behöver du ha en bild av hög kvalité då det är ditt varumärke du representerar. Som företag bör bakgrundsbilden innehålla en tagline, logo eller annat som förknippas med varumärket. Ett sätt att sticka ut i det snabba flödet är att dela en GIF (animerad bild) eller upp till 4 bilder per inlägg. Se till att du har en URL-länk med i relevanta inlägg så du kan driva trafiken tillbaka till din hemsida. Genom ett konto på Twitter kan du bygga varumärket, ha snabba interaktioner och jag har sett flera företag som har en live Q&A.

Rekommenderad bildstorlek för Twitter

Profilfoto: 400 x 400 pixlar, max 100 KB.

Bakgrundsbild: 1500 x 500 pixlar, max 10 MB.

Bilder i flödet: Visas 440 x 220 pixlar och i expanderat läge 1024 x 512. Max 5 MB för bilder och 3 MB för animerade gif:ar. Dock blir bilderna automatisk anpassade när de visas i ditt bildgalleri eller i expanderat läge. Bilder större än 2048 kapas automatiskt.

Twitter_storlek_bilder

Pinterest

Vad är egentligen Pinterest? En vanlig fråga jag får, efterföljandes om företaget ska vara där. Det är en plattform som tillåter användarna att dela och spara bilder till en så kallad “Pinboard”, en virtuell anslagstavla eller moodboard. Du kan “pinna” bilder och spara i din anslagstavla för inspiration. De har hängt på tåget med rörligt och det går att annonsera med filmklipp. De har även en köpknapp vilket innebär att man kan köpa en produkt, utan att lämna plattformen. Pinterest har 250 miljoner användare per månad (MAU) och hela 71% är kvinnor.

Pinterest ökar och har lagt till flera nya funktioner som att se flera produkter i en bild och en visuell sökfunktion. Fördjupa dig med Buffers artikel, marketing tips för Pinterest. Kom igång med Pinterest för företag, använd bra bilder och en beskrivning av vad ditt företag gör.

Rekommenderad bildstorlek för Pinterest:

Profilbild: 165 x 165 pixlar
Det här är det första man ser när man går in på dina “boards”, “pins” eller sökord.

Bild anslagstavla: 222 x 150 pixlar
Använd en bild som drar till sig uppmärksamhet, relevant för varje anslagstavla.

Pinbild: Bredd på 238 pixlar
Detta är de bästa storlekarna för dina pins men större bilder går att använda. Det viktiga är att bilderna har rätt bredd medan längden kan vara högre. Med högre bilder blir det ofta bättre engagemang eftersom de tar större plats i flödet.

Pinterest_storlek_bilder

Youtube

Youtube har över en miljard användare och det laddas upp mängder med videos varje dag. Via Youtube har du en chans att nå en stor mängd tittare. Det är kostnadseffektivt och du kan använda plattformen för att både bygga trovärdighet och kännedom om ditt varumärke. Youtube har även möjlighet till live streaming. Eftersom Google äger Youtube får du även fördelar med SEO. Video är ett måste i marknadsföringen och vi konsumerar innehåll i form av video – varje dag.

81% av företag använder video i sin marknadsföring. Källa:Wyzowl

Exempel på video:

  • Förklaringsvideo och “how to´s”
  • Utbildningsvideo
  • Webinars
  • Kundberättelser

Bakgrundsbild: Bilden visas i olika storlekar beroende på var du tittar. 2560 x 1440 pixlar (för dator), 1855 x 423 pixlar (for läsplattor), 1546 x 423 pixlar (för smartphones), och 2560 x 1440 pixlar (för TV)

Använd en bild som berättar om vem du eller företagets varumärke är. Gör det tydligt för besökarna.

Video: 1280 x 760 pixlar (16:9 ratio)

Youtube bildstorlek bild storlek Youtube

 

Sammanfattning

Som du ser så har varje kanal egna storlekar på sina bilder. Med denna guide hoppas jag att du kommer ett steg närmare dina marknadsföringsmål. Det låter enkelt men att veta vilka bilder som gäller i vilken plattform kommer förbättra din närvaro och förhoppningsvis även få ökat engagemang.

Ett enkelt sätt att skapa bilder i rätt storlek är att använda Canva eller Designbold som båda erbjuder gratisversioner. Dessa verktyg i kombination med exempelvis Buffer gör att du både sparar tid och får en snyggare närvaro i sociala medier.

Den här artikeln ingår i en serie som jag har gjort och som ger dig en bra och snabb genomgång. Du kan fördjupa dig ytterligare om vilken storlek på bilder du ska ha på: LinkedInTwitterFacebookPinterest, Instagram och Youtube.

All grafik är skapad av Make a website hub och är en del av en större infograf. Om du vill se den hittar du den här!

Nyfiken: Hur tänker du, kommer du att anpassa dina bilder efter varje kanal?


Linda Björck <<– Följ mig gärna på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
11 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Vilka delar av LinkedIn behöver du jobba mer med för att sprida din kunskap eller bygga ditt varumärke? Behöver du skapa en företagssida och använda dina medarbetare som brand ambassadors på ett bättre sätt för att nå ut? Detta och mycket annat tar Linda Björck upp i detta avsnitt som handlar om LinkedIn. Ett verktyg som Linda tar upp och använder är Buffer för schemalagd postning. Läs också om de bildstorlekar och bildverktyg Linda rekommenderar här. […]

  2. […] Relaterad artikel: GUIDE – använd rätt bildstorlek i sociala medier […]

  3. […] har skrivit en hel serie om vilken storlek du ska ha på dina bilder i respektive plattform. När det gäller Youtube har […]

  4. […] Relaterad artikel: GUIDE – använd rätt bildstorlek i sociala medier […]

  5. […] Relaterad artikel: GUIDE – rätt bildstorlek för sociala medier […]

  6. […] Credd och mer info >> setupablogtoday.com och smartbizz.se […]

  7. […] Din guide för rätt bildstorlek i sociala medier […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *