Därför ska du aldrig korsposta samma inlägg i sociala medier
Därför ska du aldrig korsposta samma inlägg i sociala medier
Ofta ser jag företag som korspostar samma inlägg per automatik i sociala medier. Dvs att exakt samma inlägg publiceras i flera sociala medier på samma dag, samma tid och i samma format.
Ja, jag vet att det är frestande men det handlar inte om att du ska göra det lätt för dig. Använd i stället verktyg som hjälper dig publicera inlägg men det handlar inte bara att fylla sociala medier med innehåll. Det handlar om att göra inlägg med anpassat innehåll för varje plattform och att skapa engagemang.
Att korsposta fungerar dåligt och det kan till och med se fånigt ut.
Om du ger dina följare innehåll som är optimerat för en annan plattform kommer de att märka det. Att se ett inlägg med en avskuren bildtext eller en konstig beskuren bild visar bara att du inte bryr dig om dina följare, varför ska de då bry sig om dina inlägg?
Du sparar tid men det är inte värt det. Du riskerar att förlora dina följares respekt och uppmärksamhet. Om ditt flöde ser ut som att du inte bryr dig om vad du postar, varför ska de?
Så här kan det bli på LinkedIn om du använder fel format på dina video och bilder.
Olika bildstorlekar, textutrymme och hashtags i sociala medier
Bland annat skiljer sig bildtextens längd, bildstorlek och tonalitet åt mellan de olika plattformarna. Att dela exakt samma inlägg på alla sociala medier innebär förutom att det är olika format kanske du råkar be dina följare att retweeta dig på Facebook eller ”pinna” ditt inlägg på Instagram.
Du kan också förlora en del bildtexten och om du taggar någon i en plattform som inte existerar på en annan ser det bara tramsigt ut. Du riskerar även att ditt visuella innehåll visas på ett felaktigt sätt, eller inte visas överhuvudtaget.
Exempel, om du har ställt in Instagram så dina inlägg skickas per automatik till Twitter följer inte bilden med utan enbart en länk tillbaka till Instagram. Är det verkligen det som du vill visa för dina följare?
Relaterad artikel: GUIDE – Rätt bildstorlek i sociala medier
Demografin skiljer i sociala medier
Tittar du på demografin över dina följare så skiljer det också mellan de sociala medier som du har en närvaro i. Beroende på vilken plattform och konto ser du olika mycket om dina följare.
Användandet av sociala medier ökar och i den årliga rapporten från Svenskarna och internet framgår det att vanligast på LinkedIn är en man i 36-45 års åldern och den största branschen är it & kommunikation. Om jag istället tittar på Instagram är det en större andel av kvinnorna (68 %) än männen (53 %) som använder Instagram i alla åldersgrupper.
Olika dag & tid
Det är olika dagar och tider som dina följare är aktiva i sociala medier. Det finns rekommendationer när bästa tid och dag är men du måste även titta i statistiken i respektive plattform.
Därför ska du undvika korspostning i sociala medier
Du bör undvika att posta exakt samma innehåll på flera plattformar, precis som du också bör undvika att återanvända exakt samma innehåll inom ett enda konto.
Dina följare är inte de enda som märker när du återanvänder exakt samma innehåll, även plattformarna märker detta. Twitter är en plattform som begränsat automatisering och identiskt innehåll för att stoppa spam-konton. Andra plattformar kommer sannolikt att följa efter och vidta åtgärder för att begränsa spam.
Som ett resultat kan upprepande innehåll resultera i minskat antal följare, och att ditt konto riskerar att bli avstängt. Håll dig på rätt sida av ”anti-spam” regler genom att avsätta tid för att se till att varje inlägg du gör är genomtänkt.
Relaterad artikel: 10 KPI:er du bör ha koll på i sociala medier
Återanvänd innehåll i sociala medier
Jag upplever att många missar att återanvända det innehåll som redan är skapat. Det handlar om att anpassa innehåll för respektive plattform men även att återanvända befintligt innehåll, i annat format.
Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända befintligt innehåll i sociala medier
Vad ska du göra i stället för att korsposta dina inlägg i sociala medier?
Skapa ett nytt inlägg för varje nätverk och därefter publicera!
Du bör fortfarande göra inlägg regelbundet, i alla de sociala medier som du har en närvaro i. Se till att du skapar engagemang och att du engagerar dig med dina följare – i varje plattform. Men istället för att upprepa exakt samma text, ord för ord borde du skriva ett nytt inlägg varje gång.
Att skapa unika inlägg kanske låter som mycket arbete men du behöver inte börja från början varje gång. Även små justeringar gör skillnad och det visar att du är uppmärksam.
Vad du kan göra istället:
- Använd olika bilder
- Justera eller skriv ny text
- Använd flera bilder och/eller video
Exempel:
Ett inlägg på LinkedIn publiceras med en bild och konkreta tips i texten. På Instagram gör du ett inlägg med flera bilder, en bild per tips, eventuellt även i kombination med en kort video,. På Facebook kan du dela ett inlägg med en mix av ovan, eller före/efter bilder när det är möjligt. Budskapet i inlägget är detsamma men själva innehållet är justerat och anpassat för respektive plattform.
Relaterad artikel: 16 sajter med gratis bilder
8 tips för att skapa unikt innehåll i sociala medier
#1 Optimera innehåll för varje plattform
Innehållet och formatet på ditt inlägg ska passa in i plattformen. Kontrollera din textning så att du använder rätt vokabulär för varje plattform. Lägg till videor och bilder i rätt mått. Använd relevanta hashtags och tagga relevanta konton för att öka synligheten.
Relaterad artikel: Så skapar du resultat med marknadsföringen i sociala medier
#2 Skriv en lockande bildtext eller rubrik
Antal tecken du kan ha i ett inlägg varierar beroende på plattform. Se till att texten är relevant, engagerande och att tonaliteten stämmer överens med ditt företag.
Texten är viktig. Tänk på vad du verkligen vill säga till din publik och hur bildtexten kan komplettera eller förbättra visuellt innehåll i ditt inlägg. Testa olika rubriker eller rubriker med samma innehåll och se vad som bäst fungerar. Det här hjälper dig att lära känna din publik bättre och hålla ditt flöde mer intressant.
#3 Kom ihåg att redigera
Läs alltid igenom texten en extra gång innan du klickar på publicera. Kanske det till och med är så att någon annan ska läsa igenom texten. Ett par nya ögon kommer alltid att fånga något du har missat.
Se upp för felskrivningar, trasiga länkar och hashtags som inte betyder vad du trodde de gjorde.
#Undvikattsättihopfleraord och bestäm dig för vilka hashtags du ska använda.
#4 Publicera på bästa tid
Timing är allt. Ta reda på de bästa tiderna att göra inlägg på i varje plattform och schemalägg dina inlägg för maximal effekt.
Det är också en bra idé att publicera dina inlägg löpande så att du har en ständig ström av innehåll, snarare än en flod av inlägg på en gång. Dina följare kommer att lära sig att de kan förvänta sig regelbundet innehåll från dig, vilket kommer att bygga förtroende och lojalitet.
#5 Posta inte för mycket – eller för lite
Att göra inlägg regelbundet är viktigt, men överdriv inte. Varje plattform har olika rekommendationer gällande hur ofta du ska posta.
På Twitter kan (och bör) du göra inlägg flera gånger om dagen. Men att posta mer än 1-2 gånger om dagen på Facebook eller LinkedIn är inte en effektiv strategi. Det kan till och med se ut som om du inte förstår plattformen. Tänk på att kvalitet alltid slår kvantitet och de flesta sociala medier prioriterar inlägg som personer har interagerat med.
#6 Dela rätt innehåll i rätt sociala medier
Att skräddarsy dina inlägg innebär mer än att anpassa din bildtext. Texten ska passa sammanhanget och tonen på varje plattform. Något innehåll kanske inte är meningsfullt på alla plattformar, men det är okej.
En meme eller trendande hashtag kan fungera bra i en tweet, men fungerar dåligt på Facebook. Vill du dela en ”lookbook” eller ny produkt? Publicera det på Pinterest eller Instagram, på LinkedIn kommer det förmodligen inte hända särskilt mycket.
Relaterad artikel: 12 saker företag gör som människor hatar i sociala medier
#7 Schemalägg dina inlägg
Genom att använda ett verktyg kan du schemalägga inlägg som publiceras på den tid och dag som du har bestämt. Det finns ganska många verktyg så i första hand bör du fundera på vilket behov du har.
Är det enbart ett verktyg för att schemalägga rekommenderar jag Buffer som är gratis upp till en viss nivå. Vill du ha mer än så finns det andra verktyg där du kan få statistik och en ”social media inbox”, dvs alla kommentarer fångas upp på en enda plats. Med rätt verktyg kommer du spara tid och kan också utifrån statistiken som tillhandahålls justera och förbättra din innehållsplanering.
Jag har testat många verktyg och här tipsar jag om 7 verktyg för att schemlägga inlägg i sociala medier
#8 Uppmana till handling med en tydlig CTA
Dina inlägg ska göra mer än att sprida information, de bör bjuda in till interaktion. Att skriva en tydlig uppmaning till handling är nyckeln för att få din publik att ta nästa steg, oavsett om det handlar om att köpa din produkt, besöka din butik eller läsa ditt blogginlägg.
I dina inlägg bör det framgå tydligt vad du erbjuder, varför det är värdefullt för dina följare och varför de ska agera på det – nu.
Exempel:
- Boka nu
- I dag är sista dagen för ”early-bird”
- Boka din plats nu – innan det blir fullt
- Ladda ner guiden
- Kontakta mig
- Vill du få bättre effektivt med sociala medier? Gratis webinar
Sammanfattning
Att skriva unika inlägg för varje plattform kanske kräver lite mer tid men det är definitivt värt det. Du arbetar för att skapa bra innehåll och dina sociala medier ska visa att du har koll. Att korsposta fungerar dåligt därför rekommenderar jag dig att använda ett verktyg som hjälper dig publicera inlägg i rätt format och på bästa tid de sociala medier du är med i. Givetvis kan du återanvända det innehåll du har skapat eller dela ett liknande innehåll – på en annan dag och tid.
Artikeln är delvis kuraterad från Hootsuite.
Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Följ gärna mig:
LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram
Tjohoo! Oj, så mycket bra tips.
Tusen tack!
När jag publicerar ett nytt inlägg i WordPress så postas det automatiskt som inlägg på företagets facebook-sida.
Bör jag stänga av det också?
Vänliga hälsningar
Bosse Rosén Utemaningen
Hej Bosse,
Vad roligt att du uppskattar tipsen. Att dela direkt från WordPress kan du göra men tänk på att det är olika tider som dina följare är inloggade på Facebook. Givetvis beror det på vilken tid du publicerar inlägget men om du gör det manuellt kan du formulera text, ändra bild och få med hashtags.
Hej!
Vet du om man kan kolla på något sätt om det är samma följare man har t.ex. på Facebook och Instagram?
Hej Kajsa,
Jag känner tyvärr inte till om det finns något sådan verktyg som kan se och jämföra följarna.
Vänligen
Linda