50 tips för marknadsföring i sociala medier
50 tips för marknadsföring i sociala medier för ditt företag
De flesta företag och varumärke har en mer eller mindre bra närvaro i sociala medier. Kruxet är att få rätt på hur du bäst hanterar företagets marknadsföring på sociala medier. Att starta upp ett konto på Facebook, LinkedIn eller Instagram är enkelt och det kostar inget, kruxet är HUR du ska göra för att få så bra effekt som möjligt.
När jag utbildar i digital marknadsföring så är det vanligaste problemet brist på resurs. Inte pengar utan tid. Det tar tid att hantera sociala medier och inget som går göra om/när du har tid.
Vanliga frågor är hur man får andra att interagera med inlägg i sociala medier, hur man får följare och hur ofta det ska göras inlägg i respektive kanal.
Marknadsföring i sociala medier – låt bli att:
#1 Börja utan en strategi
En strategi ska ligga som grund för företagets marknadsföring i sociala medier. Strategin ska svara på varför, vem, vad, var och hur och det första är att svara på varför! Om du inte vet varför du/företaget har startat med sociala medier så ska du stanna nu. Du måste veta varför.
#2 Köpa följare/gillare
Förutom att det är fusk så vad är meningen med att ha mängder med följare som inte bryr sig om ditt företag och varumärke? Du får vad du betalar för, ett antal följare. Inget annat. Undvik detta, det ser bara löjligt ut. Mät engagemang, inte antal följare.
Vad är viktigast, att ha 10000 följare eller 100 som interagerar med dig?
#3 Delar för mycket, för ofta
Några verkar tro att ju mer desto bättre. Även om du producerar eller har tillgång till mer content än andra företag är det viktigare med kvalitet än kvantitet. Kvalitet skapar engagemang och utan engagemang får du lägre räckvidd.
#4 Delar samma inlägg – samtidigt
Tyvärr finns det möjlighet att automatiskt korsposta mellan exempelvis Instagram, Facebook och Twitter. Låt bli! Förutom att det är olika storlekar på bilderna så är det olika tider och sätt som pratas i sociala medier. Gå inte i fällan att starta upp flera plattformar för att “alla är där” för att sedan ta genvägar. Lär dig en kanal och därefter kan du utöka närvaron.
Relaterad artikel: Därför ska du aldrig korsposta inlägg i sociala medier
#5 Pratar bara om företaget
Sociala medier handlar om att bygga relationer och skapa trovärdighet, inte att sälja. Det är därför det heter social selling och inte bara selling. Om du konstant pratar om dig själv och ditt företag kommer dina följare att tröttna, med lågt engagemang som följd. Dela relevant innehåll som är av värde för dina följare. Det viktiga är att det är värdefullt för dina läsare, inte vem som har skapat det. Det innebär att du kan dela andras artiklar och inlägg i dina sociala medier.
Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända innehåll för högre räckvidd
Erbjudande & kampanjer
#6 Använd trendande ämne för att marknadsföra ditt företag
Ta fördel av vilka ord som trendar i sociala medier och skapa en kampanj runt det. Titta på Hashtagify.me för inspiration och att se vilka ord som du kan använda.
#7 Undvik spam
På Facebook är det vanligt att säga att personer ska dela för att vara med och tävla. Förutom att det är emot Facebooks regler så känns det som spam. Följ de regler som finns – utan att spamma.
Relaterad artikel: Så här lyckas du med tävlingar på Facebook
#8 Skapa unika inlägg för alla sociala medier
När du skapar unika inlägg för de sociala medier du är med i kan du anpassa innehåll, bilder och hashtag enligt gällande regler. Om du har en närvaro i flera sociala medier behöver du förstå att alla fungerar på olika sätt. Anpassa dina inlägg och även dina kampanjer.
#9 Använd specifika appar
Det finns många bra appar som sparar din tid. Om du ska köra en tävling, kika på Heyo eller Shortstack. Specifika verktyg som kommer hjälpa dig lyckas med tävlingar och kampanjer. Flera verktyg kan du även använda för att generera fler leads och för marketing automation.
#10 Uppmuntra användargenererat innehåll (UGC)
Det vanligast är bilder tagna av dina följare men även video och recensioner är bra! Själv uppmuntrar jag kursdeltagare att ta bilder och dela i sociala medier, dessa kan jag sedan dela själv i mina social medier. Ofta räcker det att kommentera originalinlägget som gör att den personen får högre synlighet men om du delar det så tagga gärna den personen i inlägget. I bland kan ett litet pris eller gåva vara på sin plats. Det här skapar engagemang!
Ofta delar andra bilder på mig i olika sammanhang, här är två exempel:
- Kristina Jarring Lilja, professionell styrelseledamot delade en bild på LinkedIn när jag utbildade medlemmarna i Styrelseakademin.
- Suzanne Skoglöf, HR-konsult delade en bild på LinkedIn när jag utbildade åt Familjen Helsingborg.
Varumärkesbygge på sociala medier
#11 Sprid ditt varumärke
Sociala medier är mer än Facebook och Instagram. Hitta forum, grupper, hemsidor och andra platser där din målgrupp finns. Var där och bli delaktig i diskussioner.
#12 Var transparent
Jag har som mål att svara på alla mail, meddelande och taggningar. Ibland tar det tid, lite för lång tid. Var ärlig – även om du har gjort fel.
#13 Recensioner
Med möjlighet att lämna recensioner online är det viktigt att du har koll på vad andra säger om ditt varumärke och företag. Om du får en negativ recension, bemöt den – sakligt. Du vill inte att andra börja prata illa om ditt företag i sina nätverk. Erbjud något i kompensation, rabatt eller något annat som passar din verksamhet.
Du kan aldrig vinna en diskussion online, be snabbt om ursäkt och kompensera personen.
#14 Dela bilder från dina anställda
Det här är väldigt populärt och människor älskar att se den mänskliga och personliga sidan av ett företag. Vi gör affärer med personer, inte varumärke. Varför inte visa bilder från företagets vardag eller lyfta månadens medarbetare?
#15 Hitta influencers
Influencers är ett bra sätt att marknadsföra ditt företag och varumärke. Du behöver inte anlita stora dyra influencers utan hitta personer som är relevanta för din bransch och som pratar med din målgrupp.
Relaterad artikel: 5 tips på hur du lyckas med influencer marketing
Dela kvalitativt innehåll
#16 Dra fördel av trender men skapa en innehållskalender
Jag planerar mina inlägg i en innehållskalender i Trello. Jag läser på vad som händer i min bransch och anpassar då inläggen efter det. Att planera är a och men utrymme måste finnas för anpassning.
#17 Skapa “branded content”
Innehåll som är underhållande ger bra resultat. Det finns flera bra videos som har fått väldigt bra effekt. Även här handlar det om att dela värde. Det du får i retur är att människor associerar sig med varumärket – och det skapar engagemang under en längre tid. Visst, det är lite större produktioner men fundera på vad du kan göra utifrån din budget.
Två bra exempel, Umeå Energi och Spies. Spies ena film (finns 3st) blev oerhört omtalad och delad i sociala medier.
Kommer du ihåg någon av dessa?
#18 Dela läsvärda artiklar
Att dela artiklar som är läsvärda för din målgrupp bygger både trovärdighet och genererar trafik till hemsidan. Oavsett vilken bransch du är inom har du någonting som du kan skriva om.
Säljer du bilar – skriv om nyheter, hur du bäst tvättar bilen eller hur du får bättre betalt för din bil.
Säljer du skor – skriv om trender, hur du får skorna att hålla länge och vilka modeller som kommer hålla längst.
Relaterad artikel: 7 steg för att lyckas med content marketing
#19 Unikt innehåll
Utgå från mina tips här ovanför och fundera på hur du kan skapa en serie med bilder som innehåller dessa tips. Bilderna kan du sedan dela i flera sociala medier (i rätt storlek) och relativt ofta.
#20 Bjud in till interaktioner
Lättaste sättet att få igång interaktioner är att ställa frågor. Våga ställ frågor, gör enkla undersökningar och omröstningar. Människor gillar att vara delaktiga och hjälpsamma.
Relaterad artikel: Så här skapar du omröstningar på Facebook
Verktyg som sparar tid
#21 Schemaläggare
Om du har mer än en sociala medier igång rekommenderar jag att du använder en så kallad schemaläggare. Det finns flera bra verktyg, både gratis och betalversioner, Själv använder jag Buffer som har ett enkelt gränssnitt.
Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga inlägg i sociala medier – och 7 verktyg som sparar din tid
#22 Hitta innehåll
Du behöver inte producerar eget innehåll. Dela även andras innehåll – så länge det är kopplat till din nisch. Det finns flera verktyg och i betalversionen av Buffer kan du få in RSS-flöde. Annars kan du kika på Feedly, Cuuuu eller PostPlanner. Via Buzzsumo kan du hitta trendande innehåll. Du kan också följa hashtags och prenumera på nyhetsbrev.
#23 Google analytics
Ett måste för att spåra och mäta trafik från sociala medier till hemsidan. Vissa sociala medier har även egen statistik men det är via GA som du ser varifrån besökarna till hemsidan kommer ifrån.
#24 Förkorta länkarna
Genom att förkorta länkarna blir de lättare att läsa. Bitly har både gratis och betalversion där du kan anpassa länkarna.
#25 Woobox
Som tidigare nämnts finns det flera verktyg för tävlingar. Woobox är ett verktyg som hjälper dig med tävlingar, give aways, landningssidor och hashtag-tävlingar. Enklare att hantera, bättre tävlingar.
Nyttig information
#26 Högre engagemang på Instagram
Personer engagerar sig 25% mer med varumärke som finns på Instagram. Fundera på om Instagram är för ditt varumärke och vad du behöver för att få personer att interagera med ditt varumärke.
#26 Användare på Pinterest spenderar mer pengar
Användare på Pinterest spenderar 15 gånger mer pengar än på Facebook. Pinterest som är stort i USA är effektivt för att skapa leads och försäljning men det är inte för alla branscher. Innan du startat upp ett konto, se till så det är rätt för dig och ditt varumärke.
#28 Skapa foto-album på Facebook
Foto-album på Facebook har 180% mer engagemang än andra inlägg. Skapa ett album för dina bilder, det gör det enklare för dina kunder att hitta efter just det de söker.
#29 Kommentarer ökar med emoticons
Ett omdiskuterat ämne, antingen hatar vi eller älskar vi dessa färglada symboler, emojis. Men de är användbara – i lagom mängd. Att kommentarerna ökar med i snitt 33% per inlägg gör det värt att testa.
#30 Visa ditt bästa jag
93% av kunder som handlar online har kontrollerat sociala medier – innan de köper! Otrolig hög procent men det är bara att titta på hur vi själva gör. Det gäller endast online-kunder.
Mät och analysera marknadsföringen i sociala medier
#31 Mät konstant
Det hjälper dig att analysera vad du gör och vad som går bra. Genom att mäta vet du när det är dags att justera eller ändra typen av innehåll som du delar.
#32 Älska Google Analytics
Gillar du excel älskar du google analytics. Lär dig älska verktygen och faktan som du får därifrån.
#33 Mät rätt saker
Volym, räckvidd, engagemang och antal exponeringar är vanliga saker att mäta. Det här är grundläggande, håll alltid ögonen på dessa.
#34 Håll koll
Med hjälp av externa verktyg kan du se “nästan allt”. I den här artikeln hittar du 9 tips på hur du bevakar dina konkurrenter. Dessa verktyg kan du även själv använda.
#35 Använd sociala medier mätverktyg
Varje sociala medier har ett eget inbyggt avancerat mätverktyg. Läs på och förstå vad som fungerar.
Relaterad artikel: 10 KPI:er du bör ha koll på i sociala medier
Saker att ha koll på
#36 Äg ditt innehåll
Om det finns en märkning med ©, copyright eller upphovsrätt behöver du veta vad det innebär. Det händer då och då att andra “knycker” saker. Följ reglerna och stjäl inte. I den här artikeln från PRV kan du läsa mer.
#37 Välj rätt bilder
Bara för att du ser en bild på Google innebär det inte att du får lov att använda den. Det har faktiskt jag blivit drabbad av – att någon har plockat mina bilder från Google och använt i sina inlägg. Se till att du använder bilder som du får använda, använd en fotograf eller köp bilder från en bildbyrå.
Relaterad artikel: 16 bästa sajterna med gratis bilder
#38 Se upp när du delegerar
Se upp när du delegerar ansvaret för sociala medier. Se till att den som är ansvarig förstår tonen i ditt varumärke och kan hantera människor.
#39 Slå på två-stegsverifiering
Aktivera tvåstegsverifiering för högre säkerhet. Det här finns i flera sociala medier och verktyg. Om du har ett nyhetsbrev, slå på funktionen så att du inte får några otillåtna användare.
#40 Får du betalt för annonssamarbete?
Om du får betalt för annonssamarbete eller om du rekommenderar en produkt eller tjänst?
Då måste det framgå.
Använd hashtags för högre räckvidd
#41 Hitta trendande hashtags
Det finns verktyg som du kan använda för att hitta trendande hashtags. Kika på Iconosquare.
#42 Antal hashtags
Antal hashtags du ska använda skiljer sig åt beroende på vilka sociala medier du använder. På Instagram ska du använda fler eftersom synligheten ökar. Om du gör liknande på Twitter har du ingen plats att skriva.
#43 Hashtags på LinkedIn
Använd 1-2 hashtags på dina inlägg. På LinkedIn kan du både följa och klicka på en hashtag. När du klickar på en hashtag kommer du till en sida som innehåller alla inlägg som har använt just det ordet.
Relaterad artikel: Allt du behöver veta om hashtag på LinkedIn.
#44 Hashtags på Pinterest
Hashtags kan leda användarna bort från din Pinterest. Pinterest-användarna är mer “kurerade” än på de andra plattformarna och kan stängas av om du följer en bild med en massa hashtags.
#45 Använd hashtags – på rätt sätt
Ok, här är ännu en anledning till att låta bli att korsposta eller bli för kreativ. #Sättintesammanfleraord och #använd #relventa #hashtags #och #inte #alla #ord #du #skriver 🙂
Relaterad artikel: GUIDE – hashtags i sociala medier
Lite blandat
#46 Målgruppsanpassa
Målgruppsanpassa kampanjer för personer som besöker dig – eller dina konkurrenter. Facebook tillåter dig att rikta dig mot personer som interagerar med din företagssida. Dra nytta av den här funktionen för att nå personer som är intresserade av ditt varumärke.
#47 Prata som du brukar
Var äkta och genuin, människor kan se när du är falsk – även genom skärmen. Var dig själv.
#48 Sätt en budget
Vissa tror att betalt marknadsföring är dyrt, men det är verkligen upp till dig hur mycket du vill spendera. Var specifik med ditt mål och du behöver inte lägga allt i en korg. Sätt en budget, mät och följ upp.
#49 Använd rätt bildstorlek
Se till att du använder rätt storlek för alla dina bilder. Dagligen ser jag bilder som har fel storlek. Följ bara dessa riktlinjer så ser det mycket snyggare ut.
Relaterad artikel: GUIDE – använd rätt bildstorlek i sociala medier
#50 Lär dig nya funktioner
Det släppts nyheter varje vecka för alla sociala medier. Lär dig använda dessa funktioner och fundera på hur du kan använda det i din marknadsföring. Våga testa dig fram!
Har du fått några nya idéer gällande marknadsföring i sociala medier?
Kommentera gärna!
Den här artikeln är delvis kuraterad från Printsome.
Linda Björck <<– Följ gärna mig på LinkedIn 
Social media manager
LinkedIn-expert
Mycket bra tips! Bl.a. det med hashtaggs och hur de ska se ut har varit en djungel innan. Tack för du delar med dig!
Stort tack Johanna! Nu har du många bra tips att följa. Hör gärna av dig om du har några frågor, trevlig helg! //Linda