50 tips för marknadsföring i sociala medier

50 tips för marknadsföring i sociala medier för ditt företag

De flesta företag och varumärke har en mer eller mindre bra närvaro i sociala medier. Utmaningen är att få reda på hur du bäst hanterar företagets marknadsföring i sociala medier. Att starta upp ett konto på Facebook, LinkedIn eller Instagram är enkelt och det kostar ingenting, problemet är HUR du ska göra för att få så bra effekt som möjligt.

När jag utbildar i digital marknadsföring så är det vanligaste problemet brist på resurser. Inte pengar utan tid. Det tar tid att hantera sociala medier och det är ingenting som går göra om, eller när du har tid.

Vanliga frågor är hur man får andra att interagera med inlägg i sociala medier, hur man får följare och hur ofta det ska göras inlägg i respektive kanal.

marknadsföring sociala medier

Marknadsföring i sociala medier – låt bli att:

#1 Börja utan en strategi

En strategi ska ligga som grund för företagets marknadsföring i sociala medier. Strategin ska svara på varför, vem, vad, var och hur och det första är att svara på varför! Om du inte vet varför du eller företaget har startat med sociala medier så ska du stanna nu. Du måste veta varför.

#2 Köpa följare/gillare

Förutom att det är fusk så vad är meningen med att ha mängder med följare som inte bryr sig om ditt företag och varumärke? Du får vad du betalar för, ett antal följare. Inget annat. Undvik detta, det ser bara löjligt ut. Mät engagemang, inte antal följare.

Vad är viktigast, att ha 10000 följare eller 100 som interagerar med dig?

#3 Publicerar inlägg för ofta

Några verkar tro att ju mer innehåll desto bättre. Även om du producerar mycket innehåll, eller har tillgång till mer än andra företag, så är det viktigare med kvalitet än kvantitet. Kvalitet skapar engagemang och utan engagemang får du lägre räckvidd.

#4 Publicerar samma inlägg – samtidigt

Tyvärr finns det möjlighet att automatiskt korsposta mellan exempelvis Instagram, Facebook och Twitter. Låt bli! Förutom att det är olika storlekar på bilderna så är det olika målgrupper och tonalitet i respektive sociala medier. Undvik att gå i fällan och starta upp flera plattformar för att ”alla är där” och för att sedan ta genvägar. Lär dig en kanal och därefter kan du utöka närvaron.

Relaterad artikel: Därför ska du aldrig korsposta inlägg i sociala medier

#5 Pratar bara om företaget

Sociala medier handlar om att bygga relationer och skapa trovärdighet, inte att sälja. Om du bara pratar om dig själv och ditt företag kommer dina följare att tröttna vilket ger ett lågt engagemang. Publicera relevant innehåll som är av värde för dina följare. Det viktiga är att det är värdefullt för dina läsare, inte vem som har skapat det. Det innebär att du kan dela andras artiklar och inlägg i dina sociala medier.

Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända innehåll för högre räckvidd

Erbjudande & kampanjer

#6 Använd trendande ämne för att marknadsföra ditt företag

Ta fördel av vilka ord som trendar i sociala medier och skapa en kampanj runt det. Titta på Hashtagify.me för inspiration och att se vilka ord som du kan använda.

#7 Undvik spam

På Facebook är det vanligt att säga att personer ska dela för att vara med och tävla. Förutom att det är emot Facebooks regler så känns det som spam. Följ de regler som finns – utan att spamma.

Relaterad artikel: Så här lyckas du med tävlingar på Facebook

#8 Skapa unika inlägg för alla sociala medier

När du skapar unika inlägg för de sociala medier du är med i bör du anpassa innehåll, bilder och hashtag enligt gällande rekommendationer. Om du har en närvaro i flera sociala medier behöver du förstå att alla plattformar fungerar på olika sätt. Anpassa dina inlägg för respektive plattform.

#9 Använd specifika appar

Det finns många bra appar och verktyg som sparar din tid. Om du ska köra en tävling, kika på Heyo eller Shortstack. Dessa två verktyg kan hjälpa dig lyckas bättre med tävlingar och kampanjer. Andra verktyg som du kan du även använda är för att generera leads, marketing automation och att schemalägga dina inlägg.

#10 Uppmuntra till användargenererat innehåll (UGC)

Det vanligaste gällande UGC är bilder tagna av dina följare men även video och recensioner är bra! Själv uppmuntrar jag kursdeltagare att ta bilder och dela i sociala medier, dessa kan jag sedan själv publicera i mina social medier. Ofta räcker det att kommentera originalinlägget vilket innebär att den personen får högre synlighet men om du delar inlägget så tagga gärna skaparen i ditt inlägg. I bland kan ett litet pris eller gåva vara på sin plats. Det här skapar engagemang!

Ofta publicerar andra bilder på mig i olika sammanhang, här är två exempel:

Varumärkesbygge på sociala medier

#11 Sprid ditt varumärke

Sociala medier är mer än Facebook och Instagram. Hitta forum, grupper, hemsidor och andra platser där din målgrupp finns. Var där de finns och bli delaktig i diskussioner.

#12 Var transparent

Jag har som mål att svara på alla mail, meddelande och taggningar. Ibland tar det tid men var ärlig – även om du har gjort fel.

#13 Recensioner

Med möjlighet att lämna recensioner online är det viktigt att du har koll på vad andra säger om ditt varumärke och företag. Om du får en negativ recension, bemöt den – sakligt. Du vill inte att andra börja prata illa om ditt företag i sina nätverk. Erbjud något i kompensation, rabatt eller något annat som passar din verksamhet.

Du kan aldrig vinna en diskussion online, be snabbt om ursäkt och kompensera personen.

#14 Dela bilder från dina anställda

Det är väldigt populärt att publicera bilder på dina anställa. Dessutom älskar människor att se en mer personlig sida av ett företag. Vi gör affärer med personer, inte varumärke. Varför inte visa bilder från företagets vardag eller lyfta månadens medarbetare?

#15 Hitta influencers

Att använda influencers är ett bra sätt att marknadsföra ditt företag och varumärke. Du behöver inte anlita stora, dyra influencers utan hitta personer som är relevanta för din bransch, och som pratar med din målgrupp.

Relaterad artikel: 5 tips på hur du lyckas med influencer marketing

Publicera kvalitativt innehåll

#16 Dra fördel av trender men skapa en innehållskalender

Jag planerar mina inlägg i en innehållskalender i Trello. Jag läser på vad som händer i min bransch och anpassar då inläggen efter det. Att planera är a och men utrymme måste finnas för att justera din innehållsplanering.

#17 Skapa ”branded content”

Innehåll som är underhållande ger bra resultat. Det finns flera bra videos som har fått väldigt bra effekt. Även här handlar det om att publicera innehåll med värde. Det du får i retur är att människor associerar sig med varumärket – och det skapar engagemang under en längre tid. Visst, det är lite större produktioner men fundera på vad du kan göra utifrån din budget.

Två bra exempel, Umeå Energi och Spies. Spies ena film (finns 3st) blev oerhört omtalad och delad i sociala medier.
Kommer du ihåg någon av dessa?

#18 Publicera läsvärda artiklar

Att publicera läsvärda artiklar för din målgrupp bygger både trovärdighet och genererar trafik till hemsidan. Oavsett vilken bransch du är inom har du säkert en hel del som du kan skriva om.

Säljer du bilar – skriv om nyheter, hur du bäst tvättar bilen eller hur du får bättre betalt för din bil.
Säljer du skor – skriv om trender, hur du får skorna att hålla länge och varför det ena är bättre än det andra.

Relaterad artikel: 7 steg för att lyckas med content marketing

#19 Unikt innehåll

Utgå från mina tips här ovanför och fundera på hur du kan skapa en serie med bilder som innehåller dessa tips. Bilderna kan du sedan publicera i flera sociala medier, i rätt storlek.

#20 Bjud in till interaktion

Lättaste sättet att få igång interaktioner är att ställa frågor. Våga ställ frågor, gör enkla undersökningar och omröstningar. Människor gillar att vara delaktiga och hjälpsamma.

Relaterad artikel: Så här skapar du omröstningar på Facebook

Verktyg som sparar tid

#21 Schemaläggare

Om du har flera sociala medier igång rekommenderar jag att du använder ett verktyg för att schemalägga dina inlägg. Det finns flera bra verktyg, både gratis och betalversioner.

Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga inlägg i sociala medier – och 7 verktyg som sparar din tid

#22 Hitta innehåll

Du behöver inte producera allt innehåll själv. Dela även andras innehåll – så länge det är kopplat till din nisch. Det finns flera verktyg och i betalversionen av Buffer kan du få in ett RSS-flöde. Annars kan du kika på Feedly, Cuuuu eller Answer the public. Via Buzzsumo kan du hitta trendande innehåll. Ett annat sätt är att du kan följa hashtags och prenumera på nyhetsbrev.

#23 Google analytics

Ett måste för att spåra och mäta trafik från sociala medier till hemsidan är Google analytics. Vissa sociala medier har även egen statistik men det är via GA som du ser varifrån besökarna till hemsidan kommer ifrån.

#24 Förkorta länkarna

Genom att förkorta länkarna blir de lättare att läsa. Bitly har både gratis och betalversion där du kan anpassa länkarna.

#25 Woobox

Som tidigare nämnts finns det flera verktyg för tävlingar. Woobox är ett verktyg som hjälper dig med tävlingar, give aways, landningssidor och hashtag-tävlingar. Enkelt att hantera och det ger bättre tävlingar.

Nyttig information

#26 Högre engagemang på Instagram

Personer engagerar sig 25% mer med varumärke som finns på Instagram. Fundera på om Instagram är för ditt varumärke och vad du behöver för att få personer att interagera med ditt varumärke.

#26 Användare på Pinterest spenderar mer pengar

Användare på Pinterest spenderar 15 gånger mer pengar än på Facebook. Pinterest som är stort i USA är effektivt för att skapa leads och försäljning men det är inte för alla branscher. Innan du startat upp ett konto, se till så det är rätt för dig och ditt varumärke.

#28 Skapa foto-album på Facebook

Foto-album på Facebook har 180% mer engagemang än andra inlägg. Skapa ett album för dina bilder,  det gör det enklare för dina kunder att hitta efter just det de söker.

#29 Kommentarer ökar med emojis

Ett omdiskuterat ämne, antingen hatar vi eller älskar vi dessa färglada symboler, emojis. Men de är användbara – i lagom mängd. Att kommentarerna ökar med i snitt 33% per inlägg gör det värt att testa.

#30 Visa ditt bästa jag

93% av kunder som handlar online har tittat på ditt varumärke i sociala medier – innan de köper! Otrolig hög siffra men det är bara att titta på hur vi själva gör. Denna siffran gäller endast online-kunder.

 

utbildning marknadsföring sociala medier

Mät och analysera marknadsföringen i sociala medier

#31 Mät konstant

Det hjälper dig att analysera vad du gör och vad som går bra. Genom att mäta vet du vad som går bra och när det är dags att justera eller ändra typen av innehåll som du publicerar.

#32 Älska Google Analytics

Gillar du excel älskar du troligtvis Google analytics. Lär dig verktyget och sätt dig in i datan som du får därifrån.

#33 Mät rätt saker

Antal följare, räckvidd, engagemang och visningar är enkla saker att mäta. Det är grundläggande men du behöver mäta mer än så.

#34 Håll koll

Med hjälp av externa verktyg kan du se ”nästan allt”. I artikeln 9 tips på hur du bevakar dina konkurrenter får du tips på flera bra verktyg.

#35 Använd mätverktyg för sociala medier

Varje plattform har ett eget, inbyggt avancerat mätverktyg. Läs på och förstå vad som fungerar.

Relaterad artikel: 10 KPI:er du bör ha koll på i sociala medier

Saker att ha koll på

#36 Äg ditt innehåll

Om det finns en märkning med ©, copyright eller TM, Trademarke är dessa skyddade. Dessutom har vi upphovsrätten och du behöver veta vad som gäller. Det sker ofta att andra ”knycker” andras bilder. Följ reglerna och i den här artikeln från PRV kan du läsa mer.

#37 Välj rätt bilder

Bilder på Google får du inte bara ”knycka” och själv använda. Det har faktiskt jag blivit drabbad av – att någon har plockat mina bilder från Google och använt i sina inlägg. Se till att du använder bilder som du får använda, använd en fotograf eller köp bilder från en bildbyrå.

Relaterad artikel: 16 bästa sajterna med gratis bilder

#38 Se upp när du delegerar

Var noggrann när du delegerar ansvaret för sociala medier. Se till att den som är ansvarig förstår din tonalitet för ditt varumärke och kan hantera kommentarer.

#39 Slå på två-stegsverifiering

Aktivera två-stegsverifiering för högre säkerhet. Det här finns i flera sociala medier och verktyg.

#40 Får du betalt för annonssamarbete?

Om du får betalt för annonssamarbete eller om du rekommenderar en produkt eller tjänst, då måste det framgå.

Använd hashtags för högre räckvidd

#41 Hitta trendande hashtags

Det finns verktyg som du kan använda för att hitta trendande hashtags. Kika på Iconosquare.

#42 Antal hashtags

Antal hashtags som du ska använda skiljer sig åt beroende på vilka sociala medier du använder. På Instagram ska du använda fler eftersom synligheten ökar. Om du gör liknande på Twitter har du inget utrymme att skriva på.

#43 Hashtags på LinkedIn

Använd 3 hashtags i dina inlägg. På LinkedIn kan du både följa och klicka på en hashtag. När du klickar på en hashtag kommer du till en sida som innehåller alla inlägg som har använt just det ordet.

Relaterad artikel: Allt du behöver veta om hashtag på LinkedIn.

#44 Hashtags på Pinterest

Hashtags kan leda användarna bort från ditt konto. Pinterest-användarna är mer ”kurerade” än på andra plattformar.

#45 Använd hashtags – på rätt sätt

Ok, här är ännu en anledning till att låta bli att korsposta eller bli för kreativ när det gäller hashtags. #Sättintesammanfleraord och #använd #relventa #hashtags #och #inte #till #alla #ord #du #använder 🙂

Relaterad artikel: GUIDE – hashtags i sociala medier

Lite blandat

#46 Målgruppsanpassa

Målgruppsanpassa kampanjer för personer som besöker dig – eller dina konkurrenter. Facebook tillåter dig att rikta en annonskampanj mot personer som interagerar med din företagssida. Dra nytta av den här funktionen för att nå personer som är intresserade av ditt varumärke.

#47 Prata som du brukar

Var äkta och genuin, människor kan se när du är falsk – även genom skärmen. Var dig själv.

#48 Sätt en budget

Vissa tror att betalt marknadsföring är dyrt, men det är verkligen upp till dig hur mycket du vill spendera. Var specifik med ditt mål och undvik att lägg allt i en korg. Sätt en budget, mät och följ upp.

#49 Använd rätt bildstorlek

Se till att du använder rätt storlek för alla dina bilder. Dagligen ser jag bilder som har fel storlek. Följ bara dessa riktlinjer så ser det mycket bättre ut.

Relaterad artikel: GUIDE – använd rätt bildstorlek i sociala medier

#50 Lär dig nya funktioner

Det släppts nyheter varje vecka för alla sociala medier. Håll dig uppdaterad, lär dig använda dessa funktioner och fundera på hur du kan använda det i din marknadsföring. Våga testa dig fram!

Har du fått några nya idéer gällande marknadsföring i sociala medier?

Kommentera gärna!

Den här artikeln är delvis kuraterad från Printsome.

 


Linda Björck <<– Följ gärna mig på LinkedIn

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Här hittar du fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

3 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 50 tips för marknadsföring i sociala medier […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *