Växla upp effekten av företagets insatser på LinkedIn med 19 läsvärda artiklar

Växla upp effekten av ditt företags insatser på LinkedIn

Nyligen fick jag en fråga om jag har några artiklar som kan hjälpa ett företag komma igång med sin närvaro på LinkedIn. Javisst, svarade jag och insåg att det finns flera hundra artiklar om LinkedIn på SmartBizz blogg. Här har jag sammanställt hela 19 artiklar om LinkedIn som hjälper dig och ditt företag att skapa ett starkare varumärke, få bättre resultat av dina insatser och generera fler leads.

bättre effekt företag LinkedIn

Många företag har missat att sätta ett tydligt och mätbart mål med närvaron på LinkedIn. Var är det du vill få ut av närvaron på LinkedIn? Är det att hitta nya leads, bygga ditt & företagets varumärke, bli en attraktiv arbetsgivare eller jobba med social selling?

Så får du bättre effekt för ditt företag på LinkedIn

#1 Ditt personliga varumärke på LinkedIn

Allt börjar med din personliga profil. Oavsett om du har eget företag eller är anställd är profilen a och o. Innan du går vidare måste din profil vara komplett och se till att du utnyttjar alla de möjligheter som finns på LinkedIn. Viktigt att tänka på är att personalens profiler är direkt kopplade till företagssidan. Om du tänker arbeta med employee advocacy är det här första steget – att se till att alla har en bra profil.

Läs: Så här uppdaterar du din profil

När du har uppdaterat din profil behöver du fundera på hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn. I denna artikel får du 5 konkreta tips som tar dig vidare till nästa nivå.

Läs: 5 tips på hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn.

Hur vill du att ditt nätverk ska se ut?
Det är många diskussioner på LinkedIn. Ska du tacka ja till alla eller bara de du känner och har träffat IRL?

Det finns inget rätt eller fel, det absolut viktigaste är att du vet vad du vill använda LinkedIn till. Jag rekommenderar att du sätter upp några grundkriterier på hur du vill att ditt nätverk ska se ut.

Läs: Ska du tacka ja till alla på LinkedIn?

Var aktiv på flera sätt. Att kommentera, gilla och dela andras inlägg är de enklaste sättet att vara aktiv på. Gör gärna egna inlägg som passar för ditt mål och syfte med LinkedIn. Många missar möjligheten att använda grupperna. Även om grupper på LinkedIn är stängda så har du ändå en stor möjlighet att påverka med din kunskap. Hitta grupper kopplade till ditt ämne och var aktiv genom att hjälpa andra samt dela relevanta artiklar.

Läs: Bygg varumärket via grupper på LinkedIn

#2 Gör inlägg och bjud på din kunskap – content marketing

På LinkedIn har du flera möjligheter att vara aktiv på. Beroende på om du bara har en personlig profil eller en företagssida har du olika möjligheter. På Företagssidan har du möjlighet att göra inlägg med bild och video samt ladda upp dokument. På en profil har du möjlighet att göra inlägg med bild och video, skriva artiklar, ladda upp dokument samt kommentera/gilla andras inlägg.

Läs: Därför ska du aldrig korsposta inlägg i sociala medier

Hur ofta ska man göra inlägg?
Enligt LinkedIn kommer du att nå 40% av dina följare om du gör ett inlägg varje vardag i en månad. Bäst effekt får du när människor tar sig till och från jobbet men även en söndagkväll kan fungera. Testa dig fram!

Psst. Kom ihåg att uppdatera och byt ut den stora bilden, minst ett par gånger om året!

Läs: 7 steg till content marketing

Har du funderat på vilken storlek du ska ha på bilderna på LinkedIn?
Om du använder fel storlek eller samma bilder till flera sociala medier finns det en risk att bilden kapas och det ser inte speciellt snyggt ut. Eller genomtänkt. Se till att du anpassar dina bilder och använder rätt format.

Läs: Använd rätt bildstorlek på LinkedIn

Visuell marknadsföring ökar, bilder och video premieras högt på LinkedIn, precis som på andra plattformar. Dags att ta marknadsföringen ännu ett steg och utöka från blogg till video, beskrivande infografer och snygga bilder.

Läs: 5 typer av visuellt innehåll du behöver i marknadsföringen

Att återanvända sitt innehåll är ofta en bortglömd resurs. Bara för att du en gång har skrivit ett blogginlägg är det inte detsamma som ämnet är klart och uttömt. Se till att du återanvänder ditt innehåll, skapar fler inlägg utifrån det och anpassar det för varje plattform.

Läs: 13 sätt du kan återanvända ditt innehåll för ökad räckvidd

För drygt ett år sedan släppte äntligen LinkedIn möjligheten att ladda upp video och i slutet på förra året släpptes även denna funktion till företagssidor. Du kan ladda upp en video antingen via din dator eller din mobil.

Läs: Hur du lyckas med filmklipp på LinkedIn

LinkedIn utbildning företag

#3 Social selling och leadsgenerering

LinkedIn är en utmärkt plattform för att arbeta med social selling och leadsgenerering. Men! Tyvärr ser jag ofta mer säljsnack än sociala människor och då har man fått begreppet om bakfoten. Du säljer väl inte till en person direkt IRL innan du har sagt hej och börjat att skapa en relation?

Läs: Vad är social selling?

När du har förstått hur det fungerar kan du använda LinkedIn för att generera nya leads, dvs hitta kundämne.

Läs: 8 sätt du kan hitta nya leads på LinkedIn

På LinkedIn har du en utmärkt sökfunktion, den kan hjälpa dig inför möte och även för att hitta nya leads. Är du en van användare av LinkedIn, testa Boolean search.

Läs: Så här fungerar LinkedIns sökfunktion

#4 Företagssidor och företagets varumärke på LinkedIn

De flesta företag har nytta av en sida på LinkedIn. Fördelarna är många men tänk på att sidan kontinuerligt måste uppdateras med relevant innehåll som engagerar dina följare.

Läs: Varför företaget ska ha en sida på LinkedIn

Att sidan ska locka besökare är viktigt att ha med dig, innan det görs några inlägg. Alldeles för många företag använder sina LinkedIn-sidor sporadiskt och endast för rekrytering eller *host host* tråkig företagsinformation. Dags att steppa upp och dela innehåll som lockar besökare.

Här är 10 tips:

  1. Bygg upp din trovärdighet genom att visa dina anställda och ge följarna en ”inside look” till företagets kultur.
  2. Dela engagerande och relevanta bilder med ditt varumärke som belyser ett citat inom ditt område.
  3. Prata samma språk som din publik och målgruppsanpassa dina inlägg med språk och geografi.
  4. Dela inlägg från 3:e part som hjälper din publik & dina läsare.
  5. Fäst det mest värdefulla inlägget överst på din LinkedIn-sida.
  6. Inkludera en tydlig CTA.
  7. Ställ en genomtänkt fråga för att engagera din publik.
  8. Gör testinlägg för att bättre förstå din publik.
  9. Skapa en innehållskalender (editorial calendar) men var beredd på att justera planen.
  10. Annonsera med dina bästa inlägg.

Fördjupa dig ytterligare för ditt företag på LinkedIn

Läs: LinkedIns uppdaterade företagssidor och det du behöver veta

Kommer det att blir högt engagemang på sidan?
Nja, däremot ju bättre innehåll du delar, desto fler personer vill interagera med just ditt varumärke. Tyvärr är det så att räckvidden är lägre för företagssidor än när en person gör ett inlägg. Det är LinkedIns algoritmer som styr och för att ett företag ska lyckas med marknadsföringen behöver man även involvera personalen.

Läs: Hur du får bättre räckvidd och förstår algoritmerna på LinkedIn

Förutom att förstå vad som fungerar behöver du även sätta dig in i hur statistikverktyget fungerar. Du får ganska mycket information om varje inlägg och kan även som företagssida kommentera när någon har delat ett inlägg från företagssidan.

Läs: Varför du behöver förstå statistiken för företagssidor på LinkedIn

I statistikverktyget får du mycket information. Vet du vilka siffror du ska ha koll på? Och vad är det du mäter på LinkedIn?

Läs: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn

Genom att ha ett employee advocacy-program förenklar du för medarbetarna och gör tröskeln lägre. Det här är något som företag verkligen bör ha med i sin planering.

Läs: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna – employee advocacy

Vill du lära dig mer om LinkedIn?
Gå en av våra populära kurser eller hyr en LinkedIn-Expert

#5 Annonsera på LinkedIn

När du har gått igenom ovan artiklar och följt mina råd kan du börja annonsera. Det är dyrare att annonsera på LinkedIn jämfört med exempelvis Facebook men du har också en bättre möjlighet att nå beslutsfattare. Nyligen släppte LinkedIn en funktion som där vem som helst kan se vilka annonser ett företag kör på LinkedIn.

Det finns några sätt du kan annonsera på:

  • Sponsored content
  • Sponsored InMail
  • LinkedIn Text ads

I nedan länk hittar du flera länkar där du kan fördjupa dig i de olika möjligheterna du har att annonsera på LinkedIn.

Läs: Hur du lyckas med annonseringen på LinkedIn och vilka möjligheter det finns

 


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *