12 saker företag gör i sociala medier som människor hatar

12 saker företag gör i sociala medier som människor hatar

Upprördhet är den reaktion som sprids snabbast i sociala medier. Människor älskar att hata och kommentera i sociala medier. Om du ger dem en orsak är de snabba på att  börja ”hacka” på ditt varumärke.

Oavsett om du ser en storm av fientliga tweets som gratis marknadsföring eller som en PR-mässig mardröm, är de här tipsen för dig. Det visar sig att det finns massor av sätt att mer eller mindre oavsiktligt skapa något som upplevs som irriterande, oäkta eller rent av förolämpande.

företag sociala medier

 

Här är de ”bästa” sätten att irritera och göra dig ovän med dina följare i sociala medier.

 

1. Uppenbar reklam

Ja, företag är på sociala medier för att sälja. Din publik förstår det, upp till en gräns. Dvs du passerar den gränsen om du envisas med att bara sälja. Eller bara pratar om dina produkter.

När du publicerar eller schemalägger ditt innehåll, rekommenderar jag att följa 80/20-regeln. Åttio procent nyttigt (t.ex. informativt, underhållande, spännande etc.) och tjugo procent som är sälj/reklam.

Ett annat enkelt sätt att se det: din publik består av mänskliga varelser med tankar och känslor. De vill inte bli påprackade säljmaterial i tid och otid.

Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga inlägg – och 7 bra verktyg

2. För mycket AI

På tal om att vi är mänskliga varelser, försök att uttrycka dig som en sådan också.

Enligt en undersökning känner 66 procent av amerikaner till att det finns sociala medie-bottar varav åttio procent av dem anser att bottar inte är bra. Samtidigt säger Facebook att det finns över 300.000 aktiva bottar i messenger.

Om du överväger att automatisera något inom sociala medier, fundera ordentligt på hur snett det kan gå. Oavsett om det är en chat-bot för kundservice eller en tjänst där du betalar för följare på Instagram. Om en bot inte fungerar snabbare och smidigare än alternativa metoder, låt bli att riskera att stöta bort potentiella kunder.

Ställ dig följande fråga, kan du hjälpa dina kunder att snabbare lösa ett problem med hjälp av bottar?

Ännu mer problematiskt: att använda en bot för att automatisera dina interaktioner på sociala medier. Exempelvis retweeta utvalda hashtags eller följa/retweeta utvalda användare.

Det här har jag råkat ut för flera gånger. Ett automatiskt meddelande skickas ut till nya kontakter och det har blivit helt tokigt – varje gång! Det är ju inte så att jag blir sugen på att veta mer eller fördjupa relationen med den personen.

Bibehåll det mänskliga handlaget på sociala medier.

Relaterad artikel: 9 great examples of how brands are using chatbots

3. Att be om ursäkt på ett sätt som inte verkar genuint

Oavsett om du stött dig med en enda person eller miljontals människor, ta lika allvarligt på situationen som de gör.

En bra ursäkt:

  • Tar på sig ansvaret
  • Bekräftar den andra partens känslor
  • Innehåller inte undanflykter
  • Deklarerar avsikten att genomföra förbättringar
  • Är inte en diffus eller svårtydd ordsallad

 

utbildning marknadsföring sociala medier

4. Lyssnar inte

Sociala medier är inte en plats för ensidiga utrop med megafon eller publicering av stora annonser. Det har du förhoppningsvis redan förstått.

När du skapar alla dina inlägg, ha som mål att uppmuntra till engagemang och dialog. Då får du en bättre kommunikation istället för att få en negativ reaktion.

Det är väldigt viktigt att inte strunta i klagomål och negativa synpunkter. Att låta bli att besvara negativ feedback är faktiskt också ett svar. Det är inte bara det att dina befintliga kunder kan se att du struntar i att bemöta kommentarer, utan också att du missar chansen att förvandla situationen till en  bättre, mer positiv upplevelse.

Vad är det bästa sättet att få mindre klagomål?
Lär dig av de som du faktiskt får.

Folk har lätt med att berätta vad de tycker behöver ändras. En strategi att lyssna av sociala medier kan därför hjälpa dig utvärdera kundernas synpunkter och finna saker att ta tag åtgärda.

Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att övervaka sociala medier

5. Automatisk kors-postning

Det här ser jag hela tiden. Ja, jag vet att funktionen finns men inget säger tydligare ”jag bryr mig inte om denna plattform och de som är här” än att posta ett inlägg som uppenbarligen är avsett för en annan plattform.

Skapa ett nytt inlägg för varje plattform. Alltid.
Det går oftast enkelt att hantera genom små justeringar av text, rubrik, bildstorlek och ordval.

Relaterad artikel: GUIDE Bildstorlek sociala medier

6. Att använda “clickbait”

Ingen har någonsin har sagt: ”Det bästa sättet att få en kund är att vilseleda dem direkt från starten.”

Ett klick skall vara starten på byggandet av en värdefull relation för båda parter.

Om du försöker vädja till de mest primitiva instinkterna kommer folk att lista ut det förr eller senare. Antagligen på någon tusendels sekund. Även om de hinner klicka så är de i samma stund redan irriterade på sig själva men också på dig som ”lurat” in dem.

Du skapar inte förtroende på det viset.

7. Att använda “engagemangs-bait”

Nästan lika illa som clickbait.

Att be och böna om delningar, gillande, reaktioner eller röster är pinsamt oavsett vilken kanal vi talar om. Ditt varumärke står över sådant beteende.

Det finns bättre sätt att uppmuntra engagemang. Exempelvis att genomföra en riktigt bra tävling på Instagram eller att ställa genuina frågor.

Tänk även på att Facebook straffar inlägg som uppmanar till klick eller engagemang.

Facebook has made it clear that it only wants meaningful and authentic content on its platform. Anyone seeking to game the platform will see their reach drop.

8. Att agera alltför personligt som varumärke i syfta att imponera och verka “inne” eller ”cool”

Detta är lite mer komplicerat.

Ja, det finns företag som lyckats charma med hjälp av kaxiga och udda tilltag. Men det finns också de som misslyckats kapitalt.

Att spela en särskild personlighet är inget du ska ta lätt på som företag eller varumärke. Det är nätet vi talar om. På Internet kommer alltid någon att förlöjliga dig.

Å andra sidan, om du är jättetråkig (opersonlig) kommer det också att förlöjligas.

9. Att vara tråkig och stel

Tror du en försiktig, korrekthet och ”lagom” framtoning skapar något större intryck i det massiva flödet?
Nej, se till att du tar plats och syns i sociala medier – på rätt sätt.

10. Använda emojis utan att veta hur man använder emojis

Det visar sig att emojis är något man lär sig använda bra. Är du osäker får du inse att du inte ännu är tillräckligt insatt. Lär dig om hur man kan göra, och bespara din publik från fåniga eller till och med svårbegripliga inlägg.

Ska du verkligen avsluta ett inlägg med en flirtande emoji eller ett hjärta?

Det finns det många emojis du kan använda för att förstärka ett budskap. Jag har som regel att endast använda en emoji i en kommentar om den som har kommenterat mitt inlägg använder en emoji. Enkelt.

Relaterad artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn

11. Använda hashtags utan att veta hur man använder hashtags

Hashtags måste användas men på rätt sätt. Ofta bör man hålla sig till få och enkla sådana. Vill du använda dem på ett mer intressant, smart och effektivt sätt?
En svår konst. Slarva inte. Chansa inte. Det gäller att tänka efter före.

Se upp med hur ett påhittat begrepp kan läsas på ett annat och kanske helt kontraproduktivt sätt.

#susanalbumpart

Se dig omkring och lär dig av andra. Möjligen är det lättare att hamna fel med engelskan än svenskan.

Relaterad artikel: Den ultimata guiden till hashtags

12. Ett oäkta intryck

Idag vet de flesta att influencers är något man köper plats/räckvidd hos. Det går att göra genuina aktiviteter och kampanjer med influencers, men det gäller att ha respekt för hur det man gör verkligen tas emot av en publik som blir alltmer luttrad.

Folk känner på sig vad som är autentiskt.

Relaterad artikel: Hur du lyckas med influencer marketing

Sammanfattning

Sociala medier kan och bör inte tas lättvindigt. Det är företagets ansikte utåt vi pratar om. Tiden är förbi när det bara går att göra inlägg då och då, eller att en person har fått ansvaret men inte kunskapen. Allting börjar med strategin. När det finns en strategi i grunden kommer du också ha lättare för att undvika dessa fallgropar.

Bestäm dig, och gör det bra. I dag handlar det inte om man ska eller inte ska vara med i sociala medier. Det handlar om hur bra man gör det.

Den här artikeln är delvis kuraterad från Hootsuite.


Linda Björck <- följ mig på LinkedIn och ta del av mina tipslinda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *