[ GUIDE ] UPPD 2021 Bildstorlek Youtube | Rätt storlek på bilder Youtube
Använder du rätt bildstorlek & video på Youtube?
Artikeln är uppdaterad juni 2021.
GUIDE – bildstorlek på Youtube
Jag har skrivit en hel serie om vilken storlek du ska ha på dina bilder i sociala medier. När det gäller Youtube har jag fått flera frågor att den saknades i serien. Att anpassa bildstorlek efter varje plattform är viktigt. När du använder fel storlek på bilderna, eller korspostar visas de inte korrekt. Både bilder & video kan få kanter eller kapas så bara delar av innehållet visas.
Håll dig uppdaterad och bokmärk den här guiden som jag uppdaterar löpande!
Visuell marknadsföring ökar och rörligt växer så det knakar. Både LinkedIn och Facebook premierar rörligt material och utveckling går fort. Från ”vanliga” videoklipp finns det nu även Instagram TV, Facebook live, Youtube live och även Youtube premium.
Det här ställer större och större krav på oss som arbetar med marknadsföring och hela marknadsföringslandskapet ändras.
Plattformen har över 2 miljarder användare och det laddas upp 300 timmar video – varje minut! YouTube’s första video laddades upp april 2005. Den har setts mer än 45 miljoner gånger. Här är mer statistik som du kan fördjupa dig i.
Tidigare inlägg för bildstorlek: LinkedIn, Facebook, Pinterest, Instagram och Twitter.
Rekommenderade bildstorlekar för Youtube:
Omslagsbild: 2048 x 1152 pixlar
Minsta storlek är 2048 x 1152 px och tänk på att hur bilden visas varierar beroende på vilken enhet du tittar på. Tänk på att titta via datorn, läsplatta och tv för att se så bilden blir bra. Om du har en logotype eller text med i bilden så ska den vara placerad innanför 1235 x 338.
- TV: När du tittar på Youtube via en TV kommer bilden att visas i 2560 x 1440 px.
- Datorn: Bilden visas i 2560 x 423 pixlar. Men det kan påverka vilken webbläsare du använder.
- Läsplatta: Bilden visas i 1855 x 423 px.
Jag har gjort min bild i Canva, det är ett enkelt sätt för dig att hitta rätt format och utseende.
Profilbild: 800 x 800 pixlar.
Video: 1280 x 720 px, 16:9.
Relaterad artikel: Den ultimata längden på filmklipp och video i sociala medier
Om du använder Youtube för personligt bruk är en bra bild på dig viktigt. Om du använder Youtube för företaget är det en logotype du ska använda. Tillåtna format är JPG, GIF, BMP, eller PNG fil (inga GIFs)
Titta på hur kända Youtubers gör. Stora bokstäver och iögonfallande design fungerar bra.
YouTube använder format 16:9. Om du laddar upp en video som inte har rätt storlek kommer klippet att få svarta kanter på sidorna. Följande upplösning gäller för att maximera kvalitén på din video:
Formatet med max upplösning och kvalité är 2160p (4K) – 3840 x 2160 px
Ett annat format med lägre upplösning 1440p (2K) – 2560 x 1440 px
Fördjupa dig här om alla alternativ för video på Youtube
Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storlek på bilder i sex sociala medier. Här kan du läsa om bildstorlek på: LinkedIn, Pinterest, Instagram, Facebook och Twitter. Samlingsartikeln hittar du här snabbguiden bildstorlek i sociala medier.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Den här artikeln ger dig en bra och snabb genomgång, du kan fördjupa dig ytterligare om vilken storlek på bilder du ska ha på: LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram och Youtube. […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!