5 typer av visuellt innehåll du behöver i din marknadsföring
5 typer av visuellt innehåll du behöver i din digitala marknadsföring
Om du är på väg att göra en content marketing kampanj behöver du veta exakt vad som stimulerar och engagerar på nätet. Textbaserat innehåll (content) kommer alltid att vara en del av marknadsföringen men för att verkligen synas i den digitala världen spelar visuellt innehåll en stor roll i allt du gör.
Om du tänker på att 65% av människor lär sig visuellt och att 90% av informationen som kommer till hjärnan är visuell förstår du säker vikten av att använda dig av visuellt innehåll i din marknadsföring.
Här är 5 sätt som du kan använda dig av visuellt innehåll som tar din marknadsföring till nästa nivå.
#1 Bilder
Om du delar upp en text med några övertygande bilder, är människor mer benägna att läsa färdigt det du har skrivit. Under förutsättning att bilderna har en hög kvalité och är relevanta för innehållet. Jeff Bullas säger att artiklar och inlägg med bilder får 94% fler visningar jämfört med de utan bilder.
Det är bättre att använda originalbilder eller bilder tagna av dig då det skapar en personlig touch för din kampanj. Högkvalitativa och attraktiva bilder är ofta dyra att köpa eller tidskrävande att skapa. Men med hjälp av mitt favoritverktyg, Canva, kan du väldigt enkelt skapa unika bilder, helt gratis. Det finns flera sidor som du kan hämta bilder ifrån, se bara till att du har rättigheten att använda dessa. Tänk även på att de som är gratis säkerligen används av andra företag. Är det en bild till en större kampanj så rekommenderar jag att du köper en bild, men om det är till ett blogginlägg funkar det bra med bilder från Pixabay eller Flickr.
Relaterad artikel: 16 bästa sajterna med gratis bilder
#2 Filmklipp
Filmklipp är fantastiskt för att presentera eller förklara ett problem och visa på lösningen som din produkt erbjuder. Det finns flera billiga sätt att använda visuellt innehåll, men med en bra video visar du att du är villig att satsa ännu lite mer.
Det finns flera typer av filmklipp som du kan använda för att förbättra din synlighet.
- How-to filmklipp
- Animerade förklaringar
- Demonstrationer
- Kundreferenser
Oavsett vad du väljer är det viktigt att filmklippen går i samma varumärkesbyggande stil som allt annat du gör. Se till att filmklippet är av högsta kvalitet då det blir en representation av ditt varumärke i den digitala eran.
Relaterad artikel: Hur du som marknadsförare blir mer effektiv
#3 Infographics
Infographics är ett utmärkt sätt att visa komplex information och statistik. Ett lättförståeligt format. Att skapa en infographic är ganska enkelt då det finns flera verktyg som erbjuder den tjänsten, för inga eller en liten summa pengar.
Tänk på att du har en genomtänkt layout och design, kombinerar rätt färger, typsnitt och format för att ge en så tydlig bild som möjligt av din information. Är du mer nyfiken på färger så kika även på Schemecolor. Infographics kan enkelt bli en del av din content marketing strategi, om du gör det på rätt sätt.
Relaterad artikel: Content marketing ger en starkare upplevelse
Bloggare gillar bra och snygga infographics, så om du marknadsför din på ett effektivt sätt så kommer den troligtvis att cirkulera på flertalet sociala kanaler. Fler delningar betyder mer publicitet för ditt företag och varumärke, särskilt om din infographic blir viral. När du delar din infographic är det bäst att du inkluderar en miniatyrbild, så kallad thumbnail image och en länk till din sida där hela bilden finns. Det gör att du kommer runt eventuella restriktioner gällande bildstorlek och text på sociala medier.
#4 Presentationer
En gång i tiden fanns presentationer bara i styrelserum. Nu kan du enkelt dela med dig av dina presentationer via Slideshare och därigenom öka räckvidden av din kunskap och ditt företag. En bra SlideShare tillåter dig att informera och kommunicera med dina följare, oavsett vilken teknisk utrustning de använder. Kom ihåg att ha med en tydlig CTA i din presentation.
Presentationer har en liknande funktion som en infographic men med ett större fokus på attraktiv design och färgskala. Ett exempel på en bra presentation är Rand Fishkin´s content marketing mistakes där han med hjälp av humor och förklarar komplex information. Förutom att den är underhållande innehåller den många bra tips på hur läsaren kan förbättra sin content marketing strategi.
Troligtvis kommer din presentation att innehålla mycket information så det är viktigt att vara koncis med exempelvis typsnitt och färger. Precis som med allt annat du gör så se till att texten är korrekturläst. Uppge gärna källan, både vid presentationen och infographics.
Relaterad artikel: 5 frågor du ska ställa dig innan du gör inlägg i sociala medier
#5 Screenshots
Med en screenshot kan du visa dina följare en glimt av digitalt innehåll som de får tillgång till när de blir kunder. Screenshots är väldigt användbart för att konkret visa på funktionalitet och hur det är att vara användare av en tjänst. Om du har en produkt eller tjänst som lämpar sig för screenshots, utnyttja möjligheterna att åskådliggöra användarens upplevelser efter köp tydligare. Överväg att använd kundreferenser, recensioner, utlåtande, tester från din bransch eller sociala medier för att visa andras positiva utlåtanden. Enligt en undersökning så litar 88% av konsumenterna på en recension på nätet.
Extra tips, verktyg som du kan använda för att skapa egna bilder & infographics.
Relaterad artikel: 3 tips som sparar din tid i sociala medier
Den här artikeln är delvis kuraterad från Kissmetrics.
Trackbacks & Pingbacks
[…] Visuell marknadsföring ökar och rörligt växer så det knakar. Både LinkedIn och Facebook premierar rörligt material och utveckling går fort. Från “vanliga” videoklipp finns det nu även Instagram TV, Facebook live, Youtube live och även Youtube premium. […]
[…] Relaterad artikel: 5 typer av visuellt innehåll du kan använda i sociala medier […]
[…] vara aktiv dagligen och se till att din sida är optimerad. Du behöver göra relevanta inlägg med visuellt innehåll och bilderna behöver vara i bra kvalité. På Facebook bör du bjuda in till konversationer, vara […]
[…] media är den nya rubriken När du lägger till visuell media i din annons får du mer uppmärksamhet. I varje ”Sponsored Content” kommer en bild […]
[…] kommer att behöva bli mer kreativa och skapa bättre innehåll för att nå fram i bruset. Visuellt innehåll kommer att bli viktigare eftersom sökmotorerna bättre förstår vad din hemsida handlar […]
[…] Relaterad artikel: 5 typer av visuellt innehåll […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!