6 tips för att lyckas med sociala medier
6 tips för att lyckas i sociala medier
Många företag använder sociala medier för att marknadsföra sig. Du kan även bygga upp ett personligt varumärke eller ett företags varumärke. Genom att hjälpas åt att dela information når man även en större bredd. Allting du gör i sociala medier avspeglar vem du eller företaget är så förutom att marknadsföra ett varumärke används även sociala medier för att granska och bedöma en person eller ett företags trovärdighet. Vi googlar, söker information och bildar oss en uppfattning. De gäller oavsett om vi ska hitta en leverantör, söka ett jobb, eller för att hitta nya kunder.
I en ny undersökning från Swedish ICT Research framgår det att 70% av små och medelstora företag behöver agera nu för att ta vara på digitaliseringens möjligheter men bara 17% vet vad de ska göra. Arash Gilan från IHM förklarar vad det innebär med digitalisering.
I en massiv rapport på 537 slides från We are Social kan du hitta specifik fakta uppdelat på länder för större delen av världen. Här kan du hitta information som gör att du får större förståelse för de olika kanalerna och hur de används runt om i världen.
Här är mina sex tips:
#1 Ha en plan
Många mindre företag saknar en tydlig plan för deras marknadsföring i sociala medier. Om ett företag ska lyckas och få leads via sociala medier behöver de ha en tydlig plan för vad de vill åstadkomma. Varje kanal har olika typer av användare och företaget behöver fokusera på den kanalen där huvudmålgruppen finns. Fortfarande är det Facebook som dominerar sociala medier med över 1.6 miljarder användare. En undersökning från IIS säger att 64% av svenskarna använder Facebook och att den största åldersgruppen är 16-25 år. Är det din målgrupp?
Fler exempel på fakta:
- 2/3 av användarna på Pinterest är kvinnor
- 87 % av rekryterarna använder LinkedIn
- Snapchat är den snabbast växande kanalen där 18-24 åringarna står för 37%
- 4 miljarder visningar sker dagligen på Youtube
- 96% av USAs modeföretag (fashion brands) använder Instagram
I en artikel från Hootsuite hittar du ännu fler fakta om sociala medier.
#2 Ha en strategi
Alla företag som har en närvaro eller tänker börja med sociala medier behöver ha en strategi. Är du egen företagare eller ansvarig för sociala medier på ett mindre företag behöver den inte vara så krånglig. Men en strategi behöver du och den ska ge svar på följande frågor:
- Varför
- Vem
- Var
- Vad
- Hur
När du har svarat på dessa så kan du enkelt se i vilken kanal du ska vara samt hur du ska göra. Behöver du hjälp har jag skrivit flera blogginlägg om hur du tar fram en strategi. I inlägget hittar du länkar till de andra inläggen.
#3 Involvera personalen
För att lyckas med sociala medier behöver både företaget och dess personal hjälpas åt. Det är en enkel matematik. Om företaget har 500 följare och 10 av personalen har vars 300 följare så är det ganska lätt att räkna ut att räckvidden ökar mångdubbelt. Ta fram en plan och hjälp personalen med att hitta relevanta och kvalitativa inlägg som de kan dela i sina kanaler. Då bygger ni även varandras varumärke = win win.
Relaterad artikel: Hur du skapar större engagemang med hjälp av personalen
#4 Skapa kvalitativt innehåll
Hög kvalité på innehåll skapar engagemang. Ju bättre artiklar och bilder du delar med dig av desto större är chansen att inlägget blir delat och driver trafik till företagets hemsida. Det bästa innehållet ger läsaren en hint om hur de kan använda informationen. När du skriver ett blogginlägg, ge tips som läsaren direkt kan applicera. Bara genom att skriva om ditt/företagets kunskapsområde så brukar det ge läsaren nya ideér.
Relaterad artikel: 7 steg till content marketing
Högkvalitativt innehåll är:
- Informativa artiklar
- Lätt att dela
- Innehåller användbar kunskap
- Relevant
Mer nyfiken? Kika på Unbounce’s Noob Guide To Online Marketing som är riktigt bra!
#5 Tänk visuellt
En bild säger mer än 1000 ord men i sociala medier är det mer än så.
Genom att använda sig av bra visuellt innehåll skapas större möjlighet till interaktion. Jeff Bullas säger att artiklar och inlägg med bilder får 94% fler visningar jämfört med de utan bilder. Att användarantalet ökar på Pinterest och Instagram visar tydligt på en trend mot mer bilder och filmklipp. När företaget gör ett inlägg behöver man även tänka till gällande bilderna. Fundera på vilka fler sätt kan ni använda bilderna på.
Relaterad artikel: 5 typer av visuellt innehåll
#6 Mät
Varje dag sker det mängder med interaktioner i sociala medier. Det är oerhört viktigt att vara i sociala medier men det är ännu viktigare att mäta och följa upp aktiviteterna. Det spenderas både tid och pengar och då vill man veta att det ger ett resultat. Det finns några saker som varje företag bör mäta och det är:
- Antal delningar
- Antal klick
- Konvertering (här är en förklaring)
- Var trafiken kommer ifrån
Genom att hålla ögonen på dessa mätresultat kan företag se effekten av sin närvaro, justera sin strategi och se vilken typ av inlägg som får bäst respons.
Över till dig, vad tycker du är utmaningen med sociala medier?
Linda Björck<<– Säg Hej på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-specialist
Följ gärna mig:
Trackbacks & Pingbacks
[…] tal om sociala medier: de är en billig och användarvänlig marknadsföringskanal som du kan sköta själv. Skapa […]
[…] följer 6 tips för att lyckas på nätet med din marknadsföring. Tips nummer ett är att marknadsföra dig där målgruppen finns, det är […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!