Skapa större engagemang i sociala medier med hjälp av personalen

Skapa större engagemang i sociala medier med hjälp av medarbetarna

Det är väl känt att word of mouth, dvs mun till mun marknadsföring ger bra effekt eftersom människor tror på människor. Nöjda kunder berättar för sina vänner som i sin tur anlitar företaget. När företag börjar inse detta, hjälper de sina anställda med att förstå och behärska sociala medier. De skapar alltså högre engagemang i sociala medier med hjälp av personalen. Detta för att på ett mer autentiskt sätt uppnå högre räckvidd av budskap via dem.

Hur kraftfullt är det att skapa engagemang i sociala medier med hjälp av medarbetarna?

Flera studier visar att det är kraftfullt. Enligt en rapport från Nielsen säger att 92% litar på en rekommendation från en vän. En annan undersökning från Nielsen visar att 66% litar på ett omdöme skrivit i sociala medier!

engagemang sociala medier

Bild från Nielsen

Många, även jag själv, googlar, vänder mig till vänner, läser omdömen och tittar i sociala medier efter tips och svar innan jag köper något. Vilken produkt eller modell ska jag välja? Och framför allt, var jag ska köpa produkten ifrån? Det innebär att företag och varumärken behöver vara en del av konversationen för att kunna påverka köpbeslutet. För att lyckas behöver företag vara aktiva i den kanal som målgruppen finns. Här handlar det inte bara om antal likes eller interaktion utan att lyssna på vad som sägs om varumärket. Sträva efter en dialog och kommunicera med de personer som visar intresse.

Nedan kommentar har jag själv fått när jag ställde en fråga till ett företag i sociala medier. För mig är detta inte speciellt smart. Varför skjuter man tillbaka ansvaret till mig som just visat intresse för deras produkt? Berätta, hur hade du reagerat på det?

”Du kan se på hemsidan när nästa kursstart är.”

Det finns ingen möjlighet för ett varumärke/företag att vara överallt. Vikten av en bra, fokuserad och medveten närvaro är a och o, och med hjälp av word of mouth marknadsföring ökar du räckvidden.

Relaterad artikel: Hur du kan utveckla nya kundämne via sociala medier

Involvera medarbetarna

En anledning till att involvera medarbetarna är att de redan är engagerade i företaget. De känner till företagets produkter och är (förhoppningsvis) villiga att prata positivt om företaget i sitt eget nätverk. Personalens nätverk utökar räckvidden mångdubbelt. Tänk om varje person har mellan 250 och 500 kontakter (t ex FB och LinkedIn) och om du väljer ut 20 personer så blir den maximala uppskattade räckvidden 5.000 till 10.000 personer.

Börja med att be personalen följa de sociala kanaler som företaget har och att de delar företagets inlägg. Om det är ett större företag, börja med en utvald grupp som blir ambassadörer. Förklara varför de ska hjälpa till att dela inlägg. Specifikt för LinkedIn gäller det att även se till så samtliga anställda har länkat sin anställning till företagets LinkedIn-sida.

Relaterad artikel: Content marketing ger en starkare upplevelse

Har du ingen personal?

Då kan du använda dig av externa ambassadörer. Vem i ditt nätverk kompletterar det du arbetar med? Dela varandras inlägg och öka spridningen på så sätt. Du har säkert redan följare. Ofta finns det några som utmärker sig och interagerar mer med dig än andra. Lyft fram dessa personer och de blir ännu villigare att dela med sig av dina inlägg.

På vilka sätt kan du kan få andra att prata om ditt företag och varumärke?

Hur mycket mer engagemang skapas det i sociala medier när personalen delar företagets inlägg?

I en undersökning av LinkedIn framgår det att personer får bättre CTR än vad ett inlägg får via en företagssida. I undersökningen ville de mäta skillnaden mellan om företaget eller personalen delade inlägg, så kallad CTR (click through rates).

Vad händer när företaget delar inlägg jämfört med när personalen delar?
Här börjar det bli intressant.
LinkedIn såg att inlägg som delades via personalen fick 2 gånger högre CTR jämfört med när företaget delade samma inlägg.

Vi är alltså benägna att klicka dubbelt så ofta på ett inlägg delat av en person. Det visar att avsändaren eller förmedlaren av innehåll har stor betydelse.

Alla företag har nytta av detta. Se graf nedan. Men LinkedIn såg att större företag fick en högre CTR. När de tittade på branscher, såg de att ”Professional Services” har den högsta CTR på hela 2.4 gånger högre när personalen delade företagets inlägg.

median ctr LinkedIn engagemang sociala medier

Resultaten visar tydligt hur personalen skapar en starkare röst i företagets kommunikation. Oavsett om du strävar efter att förbättra effekten av din innehållsmarknadsföring, öka förmågan att attrahera bra personal, eller att bättre generera kundämnen, så blir din personals aktivitet och trovärdighet en kraft som hjälper företaget att nå bättre resultat. Samtidigt får personalen tillbaka gynnsamma effekter (fler som kollar in din profil, fler relevanta kontaktförfrågningar) genom att de är aktiva och hjälpsamma i sitt professionella nätverk.

Både företag och personal gynnas när personalen delar företagets innehåll. Därför är det inte överraskande att företag som Visa, Unilever och CEB bygger program för att låta personalen bli en slags språkrör som hjälper företaget uppnå syften inom rekrytering, marknadsföring och försäljning.

Relaterad artikel: 4 smarta metoder du kan marknadsföra dig på LinkedIn

Tre tips för att komma igång

LinkedIn har tre tips. De överensstämmer väldigt bra med de jag själv brukar ge.

  1. Börja smått. Identifiera en grupp av anställda som du vill ska dela inlägg regelbundet.
  2. Utbilda personalen av värdet att dela företagets inlägg. De bygger sitt eget personliga varumärke samtidigt som de hjälper företaget. Se till att det finns riktlinjer att följa.
  3. Gör det enkelt för personalen att dela. Förse dem löpande med relevanta artiklar, exempelvis i ett veckomail. LinkedIn föreslår också att man ska förse dem med färdig-formulerade kommenterar. Jag undrar om det inte kan bli stelt. Det får inte bli för regisserat. Hur upplevs det om det är en och samma kommentar som återkommer, hos olika personer?

Som alltid gäller det att berätta om ”whats in it for them” – Varför ska personalen dela företagets inlägg? Om det här görs på rätt sätt så har alla att vinna på detta.

Över till dig, hur gör du i dag?


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

 

7 Kommentarer
  1. Annika Dacke
    Annika Dacke says:

    Bra! Färdigformulerade kommentarer ger jag tummen ner. Då är det bättre att välja ut vilka i personalen som för företagets talan. Det är mycket viktigt att tänka på att om du förväntar dig att personalen ska delta i arbetet i de sociala kanalerna, är det du som arbetsgivare som behöver få personalen att känna att det är ”lönt”, dvs du behöver bjuda in dem i det långsiktiga arbetet i kanalerna, låta dem vara aktiva i hur den kommunikationen utformas.

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Bra kommentar Annika. Det lönar sig att använda sig av interna eller externa ambassadörer. Men bra information innan man startar är precis som du skriver väldigt viktigt. Tack!

      Svara
  2. Linda Björck
    Linda Björck says:

    Vad kul, varmt tack för att du har kuraterat och hänvisar till mitt inlägg. Det uppskattar jag. Kunde dock inte kommentera på er hemsida så därför gör jag det här istället. Tack!

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] är det av stor vikt att den som är ansvarig för företagets digitala kommunikation ser till att medarbetarna är aktiva i sociala medier. På Facebook pratar man om att den organiska räckvidden är så pass låg som 2-5% av företagets […]

  2. […] steg som tar företaget till nästa nivå i sociala medier Skapa större engagemang med hjälp av personalen 5 trender inom digital marknadsföring för 2017 Öka effektiviteten med dessa verktyg för sociala […]

  3. […] Linda Björck på SmartBizz har skrivit ett bra inlägg om detta där det tydligt framgår att ett företag når en mycket större publik och skapar ett mycket större engagemang i sociala medier om dess anställda delar och gillar innehåll. Varför? Word of mouth. Vi litar på våra vänner och bekanta. Hon fortsätter med att förklara att kollegor är bäst att involvera eftersom de redan (förhoppningsvis) är engagerade i företaget, och därför blir det lättare för dem att tala om företaget i positiva ordalag i sina sociala nätverk. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *