5 trender inom digital marknadsföring 2017

5 trender inom digital marknadsföring 2017 som du behöver känna till

Jag har läst igenom ett flertal artiklar som både innehåller undersökningar och förutsägelser om hur den digitala marknadsföringen blir för 2017.
Vilka trender syns och vad behöver du satsa på för att lyckas med din marknadsföring för detta året?

digital marknadsföring

Följande trender syns för digital marknadsföring 2017

#1 Filmklipp och livesändning

Du ser det nästan överallt och fler och fler kanaler erbjuder filmklipp. Senast nu är det Instagram som nyligen släppte möjligheten till att sända upp till en timmes direktsänt filmklipp. Sedan tidigare finns möjlighet att sända live på Facebook och Youtube. Bara genom att titta på flödet på Facebook så ser du mängden filmklipp som har ökat väldigt mycket upplever jag.

Det som också syns tydligt är att filmklipp anpassas för mobilen. Enligt en undersökning från Invodo har filmklipp högst ROI och filmklipp för mobilen växer 6 gånger snabbare än via datorn. Syndacast säger att 74% av all trafik kommer vara filmklipp 2017.

Det gör att du behöver tänka strategiskt gällande filmklipp och även anpassa din marknadsföring för mobilanvändning. Inte bara att hemsidan är mobiloptimerad, som ju även rankas högre av Google, utan även att materialet är anpassat för en publik som är på språng.

Tips: Dags att börja med filmklipp och livesändning, börja enkelt.

#2 Influencer marketing

Det är inget nytt att arbeta med influencers i marknadsföringen. Men, många personer ogillar reklam, och då främst millenials. När företag kämpar för att få större räckvidd och mot ”ad blocking”, kommer influencers att spela en stor roll för marknadsföringen. Det handlar inte bara om att använda stora kända Youtubers utan även att skapa originellt innehåll som inte kan hittas någon annanstans. En känd social medie-profil som pratar om din produkt till sina fans ger en bra effekt. Vi vet redan att rekommendationer värderas högt, siffrorna varierar beroende på om det är en person du känner eller inte, men 92% litar på en rekommendation från en vän.

Om du hittar rätt influencer skapar du en högre trovärdighet genom varje inlägg i sociala medier och annons.

På vilket sätt kan du använda influencers i din marknadsföring?

#3 Content marketing

Content marketing ser att ut att öka även under 2017. Sedan tidigare vet vi att content marketing ger en starkare upplevelse och att företag spenderar mer pengar på bra innehåll. Det är också den mest kostnadseffektiva marknadsföringen jämfört med andra typer av marknadsföring som exempelvis annonsering. Företag får ett högre värde genom att, på rätt sätt, använda sig av content marketing. Nyckeln är att titta på kundens värde. När ditt innehåll är fokuserat på att hjälpa kunden och skapa riktigt värde kommer du att nå fram, skapa engagemang och konvertera personer inom din målgrupp.

”In 2017, content marketing is going to be even more challenging than it is today” Moz

Men det kommer också att ställa ännu högre krav på innehållet. Det har varit stor inriktning på blogg, e-böcker och andra skrivna artiklar med fokus på att generera fler prenumeranter för nyhetsbrev. Dessa fortsätter att öka men företag kommer att behöva bli mer kreativa och skapa bättre innehåll för att nå fram i bruset. Visuellt innehåll kommer att bli viktigare eftersom sökmotorerna bättre förstår vad din hemsida handlar om.

Tänk, Vad har läsaren för nytta av det du delar med dig av?

#4 Marketing automation och personalization

Det innebär i korthet att automatisera uppgifter och arbetsflöde för marknad- och säljprocessen, inklusive prospektering och kundmätning på landningssidor, epost och leads. I en artikel från Huffington post kan du läsa att det handlar om att anpassa och skräddarsy marknadsföringsmaterialet för kunderna utifrån deras behov och inköpsmönster.

Det här kan skapa en värdefull kunddatabas om du kopplar ihop det med ditt CRM-system. Tänk att kunna skicka ut ett mail till en person som besökt hemsidan några timmar tidigare….

Ett litet varningens finger, investera inte i marketing automation utan en plan som är i linje med företagets marknadsförings- och företagsmål.

”It´s all about the customers”

Om du dessutom satsar mer på personlig och segmenterad kommunikation baserat på vilken publik du riktar dig till når du längre. Exempelvis när det gäller e-postmarknadsföring så innebär det att personer får utvalt material beroende på vilken lista de har skrivit upp sig på. På så sätt känner läsaren sig mer sedd då du skickar information som är relevant för dem. Använd den information och data som du har om dina kunder och anpassa ditt material.

Personifieringen ger en stor vinst för företag som vill skapa en bättre relation till sina kunder.

Ytterligare en aspekt som jag själv ofta råkar ut för är retargeting. Ofta blir jag förföljd flera veckor efter det att jag har tittat på en produkt eller tjänst, trots att jag redan har genomfört ett köp. Dvs här kan man också förbättra genom att ta tillvara på den data man har och anpassa sin marknadsföring.

Sammanfattningsvis innebär marketing automation förbättrad kommunikation som leder till intresserade, lojala och engagerade kunder.

#5 Köpknappar i sociala medier

Vi rör oss emot att inköp inte behöver ske på förtagets egna hemsida utan att man vill som kund kunna köpa direkt när man ser en produkt. Användarna finns i sociala medier så varför ska de lämna kanalen/plattformen för att kunna handla?

Enligt DigiDay har köpknapparna inte riktigt tagit fart och behöver utvecklas för att ge en bättre upplevelse, främst kopplat till lagerstatus och antal artiklar. Köpknappar finns bland annat på Facebook, Pinterest och Instagram som ger en köpupplevelse direkt i sociala medier. Om du har ett fåtal produkter så säger jag, testa!

Vilka av dessa marknadsföringstips kommer du att satsa på under 2017?

Fördjupa dig:

6 digitala trender

Content marketing 2017

17 marknadsföringstrender att ha koll på 2017

Statistik om sociala medier

5 digitala marknadsföringstrender för 2017

Marketing automation


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *