LinkedIn uppdaterar företagssidor – det här behöver du veta
LinkedIn introducerar nya företagssidor
Du har säkert märkt att LinkedIn håller på med en stor uppdatering. Utseendet för grupper är redan ändrat. Nu håller LinkedIn som bäst på att ändra gränssnittet för deras företagssidor och har under en tid testat upplägget med en del av deras större företagskunder som Maersk, King, Systembolaget, IBM. Det här ligger helt i linje med deras stora uppdatering, där utseendet blir liknande oavsett om du är på LinkedIn via mobilappen eller via datorn.
Vad jag kan se är det fortfarande en beta-version, men om du är administratör för en företagssida kan du redan nu ändra och se hur det nya gränssnittet kommer att se ut. Det är mycket möjligt att det kommer ytterligare ändringar eftersom det fortfarande är en beta.
Jag brukar rekommendera alla företag att ha en företagssida på LinkedIn då det är många fördelar och ger ökad synlighet.
Nyheterna på LinkedIn företagssida – utseende för administratörer
Det är två olika vyer, precis som tidigare, en för administratörer och en offentlig/publik.
Nedan är en skärmdump på mitt företags interna LinkedIn-sida, SmartBizz.
Den stora skillnaden mellan administratörens vy är att du har statistiken ute till vänster och huvudmenyn är annorlunda. Men som sagt detta är en tidig förhandstitt och det kommer säkerligen att ändras innan den körs ut för fullt.
En annan viktig och bra uppdatering är att du direkt under varje inlägg ser statistik, det här tycker jag är riktigt bra och väldigt tydligt.
När du gör ska göra ett nytt inlägg så finns inläggsrutan i mitten på sidan. Du kan välja att skriva direkt, lägga till en bild eller en länk.
Navigeringen ser också annorlunda ut och du har följande meny:
- Updates
- Overview
- Analytics
- Notifications
Updates är startsidan. Overview är där du ändrar och uppdaterar din företagssida.
Analytics är statistik över dina inlägg och notifications är alla interaktioner som har skett med din företagssida på LinkedIn. Båda dessa går till det gamla gränssnittet och kommer säkerligen att uppdateras inom kort.
Tips: Testa dig fram redan nu och börja med att ladda upp en ny header-bild.
Nyheter för LinkedIns företagssida – offentligt utseende
Om vi går över till den offentliga företagssidan så har du ännu fler ändringar. Det här är riktigt spännande och kan bli väldigt bra varumärkesbyggande, både för företaget och för personalen.
Skärmdumpen nedan visar mitt företags, SmartBizz offentliga företagssida på LinkedIn.
På första blicken ser det inte ut att vara jättestor skillnad, lite renare och fräschare utseende samt lättare att navigera runt på.
Översikt LinkedIn företagssida
Överst på sidan så ser man företagsnamnet, antal anställda, antal personer som du är connectad med som jobbar där, se alla anställda, följa och se lediga jobb. Här kan du klicka på de som du är connectad med och alla anställda. Då kommer du till en ny sida som har det gamla gränssnittet av sökfunktionen så här gissar jag att det blir en förändring.
Om företaget har ”showcase”-sidor så kommer de att hamna under ”about us”-sektionen.
Så långt stämmer det överens på alla de sidorna som jag har tittat på. Men om jag istället visar på King´s LinkedIn-sida så ser det lite annorlunda ut, med ännu mer information.
Däremot börjar det skilja sig åt nu. På min sida har jag ”about us” direkt nedanför följa-knappen medan på andra företagssidor finns det tre extra klickbara flikar.
- Overview
- Jobs
- Life
Overview
Det här är startläget och under denna flik får du mer information om företaget och du ser även den senaste uppdateringen. Det här påminner om den informationen du ser på din nuvarande LinkedIn-sida.
Jobs
Den här sektionen ser mycket bättre och renare ut än tidigare career-fliken. Här får man en tydlig överblick över lediga jobb hos företaget. Om det finns fler än 8 lediga jobb kan du klicka dig vidare och se alla lediga jobb hos det företaget. Då hamnar du på en ny sida och där kan du selektera bland jobben, såsom stad, yrke och när jobbet är postat men faktiskt även välja att titta på andra företags lediga jobb.
Emplyee insights
Om du scrollar ner ytterligare lite på sidan ”jobs” så hittar du ”employee insights” Här ser man som jobbsökare direkt mer fakta om de anställda. Här ser du bland annat på vilket kontor de jobbar på, vilken utbildningnivå och vilka färdigheter de besitter.
Life
Den här fliken är alldeles ny och visar en tydligare och samlad bild om företagskulturen. På de sidor jag har tittat på finns det först en stor huvudbild, som även kan vara ett filmklipp, och nedanför finns flera sektioner. Där kan du ha antingen filmklipp eller bilder med text. Här kan du som jobbsökare skapa dig en bra bild av företaget så det ställer också krav på de företag som har en företagssida på LinkedIn att de verkligen visar intressanta och relevanta inlägg för att visa att de är en attraktiv arbetsgivare.
Om jag tittar på GE´s LinkedIn-sida har de även lagt till ”meet some of our leaders” vilket inget av de andra företagen som jag har tittat på har gjort. Antagligen är det olika funktioner som företagen väljer mellan och vad som ska visas. Trevligt initiativ men det förutsätter att de personer som visas där har riktigt bra och snygga LinkedIn-profiler.
Jag gillar att man kan ha med flera sektioner och möjligheten att bygga företagets varumärke har blivit större. Den här life-sektionen är helt ny så ta dig en funderare redan nu – vad vill du visa för material på den sidan som både attraherar ny personal och bygger företagets varumärke?
Vid en närmare granskning så ser jag ytterligare skillnader mellan företagssidorna. Nu använder jag IBM som exempel och där har de lagt till ytterligare bilder och framför allt ” employee perpective”. På de flesta andra sidor finns denna sektionen inte med.
Den här funktionen hämtar inlägg från de anställdas Pulse-inlägg och förhoppningsvis kan företagen välja vilka inlägg som ska synas här. För att det här ska funka behöver då alltså personalen skrivit relevanta blogginlägg på LinkedIn så här behöver företaget hjälpa till med värdefullt och bra innehåll.
En bra funktion ur både det personliga varumärket som företagets varumärke.
Längst ner under ”life-sektionen” hittar man ännu mer användbar information om företaget. Här ser du vilka språk de pratar, saker som företagets anställda bryr sig om och organisationer som deras anställda bryr sig om.
All denna information hämtas från personalens LinkedIn-profiler så det kommer att krävas ännu bättre profiler hos samtliga anställda på företaget.
Sammanfattning
LinkedIn genomgår en stor uppdatering som gör att det blir mer lätthanterligt och användarvänligt. Som vanligt körs uppdateringarna ut löpande. Med denna uppdatering ser det ut som LinkedIn vill ge administratörerna en bättre och lättare överblick över interaktioner samt en tydligare bild av företaget.
Relaterade artiklar:
Varför du ska ha en företagssida på LinkedIn
Nytt utseende och fler nyheter på LinkedIn
4 sätt att marknadsföra på LinkedIn
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Trackbacks & Pingbacks
[…] när jag kikade på LinkedIn´s rekommendationer så skiljer det sig åt något. Testa dig fram! Företagssidorna på LinkedIn har nyligen fått ny design. Därför kan det se annorlunda ut eller att du inte har tillgång till […]
[…] Företagssidorna på LinkedIn har nyligen fått ny design. Därför kan det se annorlunda ut eller att du inte har tillgång till allt. Se till att skapa en intressant profil och använd allt utrymme du får använda. I utrymmet ”om oss” har du 2000 tecken och när du skriver ett inlägg har du max 700 tecken. Skriv dock hellre ett kort inlägg med en CTA i slutet. Om du vill lägga till en bild i ett inlägg så ska den vara 1200×627 px. Om bilen är mindre än 200px bred kommer den att visas som en så kallad ”thumbnail” bild till vänster om inlägget. Bilder som visas på mobilen kommer inte att justeras utan visas i full storlek. […]
[…] Lästips: Allt du behöver veta om nya företagssidor på LinkedIn. […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!