Bildstorlek LinkedIn | Rätt storlek bilder LinkedIn

Använder du rätt storlek på bilderna på LinkedIn?

LinkedIn bildstorlek

Artikeln är uppdaterad november 2018

LinkedIn fortsätter att öka och har nyligen passerat 3 miljoner användare i Sverige. Dessutom har de nyligen gått igenom en stor uppdatering. På LinkedIn har läsaren större förväntningar på innehåll och jag brukar rekommendera att du verkligen tänker efter en extra gång om det du tänker dela med dig av är relevant för målgruppen. Oftast handlar det om att bygga varumärket på LinkedIn, både det privata och företagets. Med hjälp av personalen utökas räckvidden men se till att samtliga profiler är helt uppdaterade!

Det går även att lägga till Youtube-länkar i de anpassningsbara avsnitten. Stillbilden som visas för filmen är bildikonen som hämtats från Youtube. Du måste uppdatera bildikonen på Youtube för att kunna uppdatera stillbilden som visas på karriärsidorna.

Nytt är också att du nu kan anpassa din huvudbild efter mobil och läsplatta. Tidigare har bilden kapats och har man text i bilden så har ofta en del försvunnit. Du redigerar bilden genom att gå in på din profil,väljer redigera bild och anpassar storleken.

Bildstorlek LinkedIn företagssida

Företagssidorna på LinkedIn har nyligen fått ny design. Därför kan det se annorlunda ut eller att du inte har tillgång till allt. Se till att skapa en intressant sida och använd allt utrymme du får använda. I utrymmet “om oss” har du 2000 tecken och när du skriver ett inlägg har du max 700 tecken. Skriv dock hellre ett kort inlägg med en CTA i slutet.
Om du vill lägga till en bild i ett inlägg så ska den vara 1200×627 px.

Om bilen är mindre än 200px bred kommer den att visas som en så kallad “thumbnail” bild till vänster om inlägget. Bilder som visas på mobilen kommer inte att justeras utan visas i full storlek.

Relaterad artikel: Så här många tecken kan du ha på LinkedIn

Video på LinkedIn

LinkedIn har infört att det går att ladda upp video och filmklipp även på företagssidan. Följande specifikationer gäller:

Stöd för filtyperna ASF, AVI, FLV, MPEG-1, MPEG-4, MKV, QuickTime, WebM, H264/AVC, MPEG-4, VP8, VP9, WMV2 och WMV3. LinkedIn har även stöd för följande ljudfilsformat: AAC, MP3 och Vorbis.

Vilka filspecifikationer gäller för videor?

  • Största filstorlek: 5 GB
  • Minsta filstorlek: 75 kB
  • Maximal videolängd: 10 minuter
  • Minsta videolängd: 3 sekunder
  • Upplösningsintervall: 256 x 144 till 4 096 x 2 304
  • Bildförhållande: 1:2,4–2,4:1
  • Bildfrekvens: 10 fps– 60 fps
  • Bithastighet: 192 kbit/s–30 Mbit/s

Relaterad artikel: Hur du lyckas med video / filmklipp på LinkedIn

Fokusera på vilken lösning du erbjuder och inte produkten. Det som ger bäst effekt är bra innehåll som ger läsaren mervärde, i kombination med bilder eller video.

Kom ihåg att analysera statistiken så du vet vilka inlägg som fungerar och inte. Även om du följer rekommendationerna på hur många inlägg och vilken tid du ska göra inlägg på kan du se vad som verkligen fungerar genom att mäta och testa dig fram.

Fördjupa dig:

10 tips på hur du skapar en företagssida som lockar besökare

9 spännande nyheter på LinkedIn

Det här behöver du veta om uppdaterade Campaign manager

LinkedIn website demographics ger värdefull information om dina besökare

Rekommenderade bildstorlekar för LinkedIn:

Bakgrundsbild: 1536 x 768 pixlar. Minsta storlek är 1192 x 220 pixlar och storleken får vara max 4mb.

Logotype: 300 x 300 pixlar, tidigare var det 400×400. Den här bilden följer med på alla dina inlägg och syns i flödet när dina inlägg dyker upp samt när du får förslag på företag du kanske vill välja.
Kom ihåg att om du inte lagt till karriärsidor till företagssidan, har du inte tillgång till alla moduler.

Bild i ett inlägg: Om du vill lägga en bild som ett inlägg så ska den vara 1200 × 627 px. Bilden måste vara minst 200px. Om du använder annan storlek kommer bilden att få vita kanter (utfyllnad) på sidorna. Det innebär om du använder samma storlek på bilden som du gör på Instagram så kommer det se sådär ut.

ProfilbildAnvänd en bild som är mellan 400 x 400 och 7680 x 4320 pixlar. Bilden visas i 400 x 400 och kan justeras när du har laddat upp bilden. LinkedIn rekommenderar att du använder en bild som inte kräver så mycket justering och filen ska vara i PNG, JPG or GIF.

Bakgrundsbild profil: 1584 x 396 pixlar Använd en bakgrundsbild även på din profil, gärna kopplat till vad du jobbar med.

Jag måste även tillägga att när jag tittar på LinkedIn´s rekommendationer så skiljer det sig åt något jämfört med nedan infograf dock är måtten kontrollerade med LinkedIn. Testa dig fram!

 

LinkedIn storlek bilder bildstorlek LinkedIn

Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna i fem olika sociala medier. Här kan du läsa om bildstorlek på: FacebookPinterestInstagram, Youtube och Twitter.


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
5 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Tidigare inlägg för bildstorlek: LinkedIn, Facebook, Pinterest och Instagram. […]

  2. […] kan du fördjupa dig ytterligare om bildstorlek på: LinkedIn, Pinterest, Instagram, Twitter […]

  3. […] Fördjupa dig: Vilka bildstorlekar gäller på företagssidan […]

  4. […] Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna i flera plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: LinkedIn, Facebook och Instagram. […]

  5. […] jag går igenom storleken på bilderna i flera plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: LinkedIn, Pinterest och […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *