LinkedIn ökar igen – rapport Q4 2024 + 5 nyheter
LinkedIn ökar igen – rapport Q4 2024
Microsoft har publicerat sin senaste rapport, Q4 2024 och LinkedIn rapporterar högre intäkter och ”rekordnivåer” ännu en gång.
Och kan du gissa?
LinkedIn såg återigen ”rekord engagemang” under Q4. Vad det innebär är det ingen som vet.
Som du kan se i den här översikten ökade LinkedIns intäkter med 10 % under det senaste kvartalet och antal sessioner ökade med 13 % med ”rekordsengagemang”. Vilket LinkedIn alltid rapporterar.
Det är svårt att förstå hur exakt LinkedIn uppnår ”rekord” nivåer av engagemang gång på gång. I varje enskild kvartalsrapport sedan 2108 har det rapporterats om rekordnivå.
Men det är vad LinkedIn har rapporterat, så…
Antal publicerade video på LinkedIn ökar rejält
Antal publicerade videos ökade med 34 %, vilket stämmer bra överens med deras satsning på ett dedikerat videoflöde som håller på att rullas ut för fullt nu. Mer video lär det bli, och i stående format!
Betyder det att du borde posta mer video på LinkedIn?
Ja, är mitt svar. Dels är det mycket AI-skapat innehåll på LinkedIn och video är både mer autentiskt och svårare att kopiera. Och LinkedIn vill lägga mer fokus på videoinnehåll så det är vettigt att du anpassar dig till det. Och det är åtminstone värt att testa, eller hur?
Antal aktiva användare på LinkedIn
När det gäller användare säger LinkedIn att det för närvarande är över en miljard ”medlemmar” över hela världen.
Det är viktigt att tänka på att ”medlemmar” och ”användare” inte är samma sak. LinkedIn rapporterar aldrig antal aktiva användare, utan enbart antal medlemmar, dvs personer som har ett konto.
I EU är cirka 40 % av LinkedIns användare är aktiva, det har rapporterats i enlighet med DSA. Vilket högt räknat innebär att LinkedIn har runt 400 miljoner aktiva medlemmar per månad. Hur aktiva dessa är är det ingen som vet.
Relaterad artikel: LinkedIn har passerat 1 miljard användare och släpper MAU
LinkedIn ökar igen – Q4 – 2024
När det gäller trender har LinkedIn även rapporterat följande:
- 1,5 miljoner inlägg publiceras varje minut, där video är den snabbast växande innehållstypen.
- Antal publicerade videos har ökat med 34 % från år till år, vilket kommer öka ytterligare med det nya videoflödet.
- LinkedIn ökade sina intäkter med 10 % jämfört med föregående år (9 % i konstant valuta).
- Antal medlemmar fortsätter att öka och det är ett rekordstort engagemang.
- LinkedIn Marketing Solutions fortsätter att vara ledande inom digital B2B-annonsering.
- Antal premium-konto ökade med 51 % detta räkenskapsår.
LinkedIn’s omarbetade AI-drivna premium-funktioner är nu tillgänglig för alla som har premium. Och nyligen började LinkedIn även rulla ut premium för företagssidor.
Relaterad artikel: LinkedIn släpper fler AI-verktyg
5 nyheter på LinkedIn
Det har släppts över 150 nyheter och uppdateringar på LinkedIn under 2024 och som vanligt går det fort. Du kan enkelt hålla dig uppdaterad genom att följa mig och SmartBizz på LinkedIn samt prenumerera på kunskapsbrevet!
Tidstämpel på kommentarer
Nu kan du se via datorn när en kommentar har skrivits och när du har svarat. Hoppas det här även kommer till inlägg så det går att se exakt när det är publicerat.
Se antal aktiviteter på din profil
På din profil, under statistikverktyget kan du nu se antal aktiviteter. Den här funktionen är till för att uppmuntra dig till att göra minst 3 saker varje vecka, en i varje kategori. Ett enkelt och kul sätt att öka aktiviteterna.
Du har tre rutor:
- Antal inlägg
- Antal kommentarer
- Antal kommenterar på collaborative articles
Fler val under de tre prickarna
Under aviseringar har du du en , vilket betyder visa mindre av det här. Ett enkelt sätt att minska oönskade aviseringar.
Verifiering av företagssidor
LinkedIn börjar även rulla ut verifiering av företagssidor men till skillnaden mot verifiering på våra profiler sker det här automatiskt. Syftet är att visa att sidan är en officiell sida, dels för att bygga upp trovärdighet hos potentiella kunder men det hjälper även att hitta de faktiska organisationer som de vill se.
Flera faktorer tas i beaktande när det avgörs om en sida blir verifierad.
Exempelvis:
- Ifyllda delar på sidan (ex plats & webbadress).
- Aktiv sida och administratörers närvaro.
- Följer LinkedIns policies.
Fördjupa dig: Verifiering av företagssidor på LinkedIn
Bjud in för att följa sidan
Att löpande bjuda in ”rätt” kontakter för att följa företagssidan är viktigt. Nu har LinkedIn flyttat knappen igen. Numera finns den längst ner i menyn till vänster. Och du hittar även en knapp för att bjuda in under statistiken över företagets följare.
Fördjupa dig, ännu fler nyheter
Artikel: Nya AI-verktyg på LinkedIn, juni 2024
Artikel: Sänkt räckvidd och nyheter juni 2024
Video: Sänkt räckvidd och nyheter, juni 2024
Artikel: Nyhetsbrev får nya funktioner
Artikel: LinkedIn Q3-rapport
Artikel: Q2 rapporten och senaste nyheterna
Artikel: Nyheter LinkedIn februari 2024
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!