1 miljard användare på LinkedIn | släpper antal aktiva användare MAU

LinkedIn passerar 1 miljard användare, 5 miljoner svenska användare och släpper äntligen antal aktiva användare per månad (MAU) i EU

LinkedIn passerar 1 miljard och avslöjar antal aktiva användare

Förra veckan rapporterade Microsoft i sin Q1 rapport att LinkedIn hade 985 miljoner användare, Men nu i veckan presenterade Tomer Cohen, Chief Product Officer på LinkedIn, att LinkedIn nu har passerat 1 miljard användare, eller antal medlemmar som de säger. Men LinkedIn har också ökat i Sverige och har nu passerat 5 miljoner användare!

Efter 20 år har alltså LinkedIn nått en ny milstolpe, 1 miljard användare / medlemmar. Det är ett bevis på att LinkedIn spelar en viktig roll för många personer och företag. Idag utnyttjar LinkedIn banbrytande framsteg inom AI för att ge dig en bättre upplevelse.
Oavsett om du använder LinkedIn för att byta karriär, bygger ett företag, lär dig nya kunskaper eller bygger ditt varumärke, är det nya AI-drivna LinkedIn – din rådgivare, co-pilot, assistent och kollega, allt tillsammans.

LinkedIn har uppdaterat sin officiella sida för statistik och där står det nu 1 miljard medlemmar. Men när jag använder sökfunktionen är siffran ~966 miljoner. Och i Sales Navigator och i Campaign manager ytterligare andra siffror. Och då har jag inte ens nämnt fejkkonto eller dubletter. Helst vill jag skutta av glädje istället för att vara en ”party pooper” men undrar samtidigt vad det beror på när det visas olika siffror på plattformen.

LinkedIn passerar 1 miljard användare

Nya funktioner och mer AI på LinkedIn

LinkedIn har satsat stort på att bjuda in dig, att vara medskapare, att dela feedback och hjälpa till att förfina upplevelsen av LinkedIn. Cohen skriver att de  kontinuerligt kommer att testa för att bygga bästa möjliga upplevelse baserat på din feedback.
Idag markerar LinkedIn början på en ny resa, där kraften i AI är din allierade i varje karriärfråga och beslut.

LinkedIn påbörjar resan med lanseringen av en ny funktion, som lanseras till en utvald grupp av Premium-användare. Dessa kommer att se mer personifiering med varje interaktion, från hur man blir smartare inom vissa ämnen till personliga åtgärder du kan ta i din karriär. Det kommer att innehålla personliga takeaways och förslag på kunskaper du bör lägga till och enklare sätt att nå ut till personer i ditt nätverk för de frågor du har. LinkedIn hjälper dig till och med att skapa personliga meddelanden för att kickstarta dessa konversationer.

Alla dessa funktioner – och många fler – kommer att börja rullas ut för LinkedIn’s Premium-prenumeranter, utan någon extra kostnad. Besök premium.linkedin.com för att läsa mer och se fördelarna, som även inkluderar 20 000+ LinkedIn Learning-kurser och mycket mer.

Även nya AI-funktioner har släppts och kommer fortsätta att utveckla LinkedIn. AI-skapade artiklar, så kallade samarbetsartiklar, collabarative articles, får stor synlighet, på och utanför LinkedIn, där du bjuds in att kommentera.

Antal aktiva användare på LinkedIn – MAU

Den här siffran har efterfrågats i många år. Länge har LinkedIn kommit undan med att rapportera hur många medlemmar de har. Men nu har LinkedIn tvingats att berätta hur många aktiva användare de har. Och det är högre än vad många har pratat om. Dock är det inte detsamma som att de är aktiva och postar inlägg utan det handlar om hur många som loggar in på plattformen.

Oavsett så har vi äntligen siffror som vi kan utgå ifrån när det gäller hur många som är aktiva på LinkedIn.

En av de viktigaste fördelarna med EU:s nya DSA, åtminstone ur ett bredare rapporterings- och transparensperspektiv, är att stora sociala plattformar som verkar inom EU-regionen nu måste rapportera sina månatliga aktiva användare. För vissa är det första gången som de officiellt avslöjar antal aktiva användare. En av dessa är LinkedIn som har gett knapphändig information och endast skrivit om antal medlemmar och rekordhögt engagemang.

Av någon anledning har LinkedIn länge kommit undan med att bara berätta om antal medlemmar, det vill säga det totala antalet personer som har registrerat sig, inte antal aktiva användare. Trots att alla andra sociala medier rapporterar någon form av antal användare.

MAU, månatliga användare eller DAU, dagliga användare är något som META har rapporterat om i flera år. Att bara rapportera om antal medlemmar är vilseledande. Och när LinkedIn säger att de har 985 miljoner medlemmar lämnar det flera frågetecken.

Men nu har vi, tack vare DSA-rapportering, åtminstone en stark indikator på hur många aktiva användare LinkedIn faktiskt har. Och förra veckan berättade äntligen LinkedIn om antal användare i EU, med en fullständig lista över månatliga aktiva användare för varje land.

LinkedIn antal aktiva användare

Som du kan se på bilden listar LinkedIn ”inloggade” aktiva medlemmar, såväl som övergripande webbplatsbesök för varje region. I Sverige har vi 4,000,000 användare varav 1,900,000 loggar in varje månad. Eller faktum är att det nu finns 5 miljoner svenska användare så siffran på bilden är redan inaktuell men det ger ändå en tydlig visning om hur många som är aktiva.

Så nu har vi exakta uppgifter om antal aktiva användare LinkedIn har i Sverige och resten av EU. Det här är värdefullt information och det ger även en indikation på hur många inloggade användare LinkedIn sannolikt har totalt sett.

Statistik från LinkedIn gällande antal aktiva användare

Baserat på dessa siffror kan vi jämföra data med medlemsantalet som LinkedIn har rapporterat för varje region. Det innebär att cirka 40,28 % av medlemmarna i varje EU-region är aktiva LinkedIn-användare.  Förmodligen skulle detta kunna vara en indikation även för andra regioner. Och med dessa siffror, matchat mot LinkedIns totala antal medlemmar går det att uppskatta att LinkedIn för närvarande skulle ha cirka 397 miljoner aktiva användare varje månad.

Och vi kan till och med gå längre än så. Den genomsnittliga variabeln mellan MAU och DAU för alla stora sociala medieappar är 1,8. Så baserat på att LinkedIn har 397 miljoner MAU finns det troligtvis cirka 215 miljoner dagliga användare. Det kan såklart variera mycket, baserat på hur folk faktiskt använder LinkedIn. Men trots det går det att anta att LinkedIn har cirka 350 miljoner MAU och 150 miljoner DAU, baserat på dessa medelvärden.

Sammanfattning antal användare på LinkedIn

LinkedIn nådde en imponerande milstolpe med 1 miljard användare världen över, vilket befäster dess position som den ledande professionella nätverksplattformen. I Sverige har LinkedIn även blivit en betydande aktör med över 5 miljoner användare.

LinkedIn grundades 2002 och fyllde 20 år i våras. Sedan dess har den vuxit stadigt och blivit en viktig resurs, oavsett om du vill nätverka, hitta jobb, bygga ditt eller företagets varumärke och få tillgång till både kunskap och nya möjligheter.

En blick mot 2025 förväntas LinkedIn fortsätta att utvecklas och anpassa sig för att möta de växande behoven världen över. Vi kan förvänta oss ännu mer AI-baserade sätt och funktioner samt en ökande integration med andra professionella verktyg och plattformar.

Med en global användarbas på 1 miljard och en imponerande närvaro på den svenska marknaden, är LinkedIn väl positionerat för att fortsätta vara den främsta plattformen för professionellt nätverkande och karriärutveckling för flera år framåt.

Källor och läs mer:

Artikel: Tomer Cohen
Artikel: Social media Today
PDF: LinkedIn statistik
Artikel: Building Our New Personalized AI-Powered Premium Experience
Artikel: Building member trust in the new age of AI



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

2 Kommentarer
  1. Malin Sundberg
    Malin Sundberg says:

    Hej Linda
    Detta har du hör förr men du är verkligen en fena på att inspirera. Jag själv älskar att vara aktiv på olika medier. LinkedIn är den främsta kanalen där ”du har skitkul” och verkligen får åsikter, insikter ja kunskap är det du får. Kommer att påbörja en coach utbildning i dagarna, för att få möjlighet att jobba med det, nutid på helger och närmare då nutid har blivit dåtid och då ska jag sitta på min terrass och jobba och vifta med tårna. Nej då skämt åsido. Det är min egna dröm och jag ska din och det är för att jag verkligen gillar att titta se begrunda, lyssna och förändra till det bättre. Att vara i stunden är viktigt för mig. Något mer som är på riktigt det är du som verkligen strålar ut energi och man blir träffad vare sig man vill eller inte…och se nu här sitter jag och knappar och planerar, fantiserar. Det är aldrig för sent 🙂
    /Ha en fortsatt trevlig söndagskväll, och Tack du gör det så mycket roligare!
    Malin

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *