7 tips som ger bättre effekt för företag på LinkedIn

7 tips som ger bättre effekt för företag på LinkedIn

LinkedIn har passerat 1 miljard användare och finns i över 200 länder. Många B2B-marknadsförare ser LinkedIn som en trovärdig kanal dit vi går för att nätverka, hitta lösningar på utmaningar och bygga varumärke & varumärkeskännedom. Men det blir svårare och svårare att nå ut och LinkedIn ändras ofta. Här får du konkreta tips på hur du kan tänka gällande ditt företag på LinkedIn.

När B2B-marknadsföringen fortsätter att utvecklas, är det allt viktigare att du möter din målgrupp där de är. Att skapa kontakt och bygga starka relationer. Det är inte längre en fråga om du ska vara på LinkedIn , enligt CMI använder 96 % av B2B-marknadsförare nu plattformen för att distribuera innehåll.

7 tips som ger bättre effekt för företag på LinkedIn

Maximera marknadsföringen av ditt företag på LinkedIn med dessa 7 tips

Hur kan du, som ett företag i detta allt mindre digitala utrymme, öka din varumärkeskännedom och positionera företaget för tillväxt under 2023 och framåt? Här är några av de bästa tipsen med fokus på att hjälpa företag och marknadsförare att växa på LinkedIn.

1. Nyttja din LinkedIn-sida på bästa sätt

Du vet att de du vill nå, din målgrupp, redan finns på LinkedIn. Det finns 61+ miljoner andra företag. Här är några metoder för att hjälpa ditt företags LinkedIn-sida att differentiera och driva tillväxt:

Komplett sida: Se till att företagets LinkedInsida är komplett och innehåller relevanta nyckelord och en lockande beskrivning. Enligt LinkedIn får företagssidor med fullständig information 30% fler visningar per vecka. Lägg till en bakgrundsbild samt information där du pratar till din målgrupp, det hjälper dig lättare bli hittad plus en CTA för att uppmana till nästa steg.
Inkludera multimedia i inlägg: Bilder, video och dokument ger avsevärt högre engagemang. Till exempel får en video fem gånger mer engagemang än vanlig text.
Boosta inlägg: Öka synligheten av ditt innehåll genom att boosta de inlägg som har gått riktigt bra. Att boosta inlägg kan hjälpa dig att nå personer som ännu inte följer dig men som kanske är intresserade av det du delar med dig av.
Bjud in personer att följa: Varje månad har du som administratör 250 inbjudningar. Du kan bjuda in dina 1:a handskontakter att följa din sida men även icke administratörer kan bjuda in sina kontakter att följa sidan.
Ha en kontinuitet: Posta regelbundet nytt och relevant innehåll för att visa att företaget är aktivt och engagerat. Företag som gör inlägg varje vecka ser dubbelt engagemang med sitt innehåll. Bjud in till dialog och börja prata med dina följare på LinkedIn. Och öka räckvidden av ditt innehåll med tre till fem relevanta hashtags per inlägg.
Aktivera dina anställda: Lägg till bilder, videor och ge dina anställda en röst med fliken ”Mitt företag” för att hjälpa till att utöka ditt varumärkes räckvidd på ett trovärdigt, autentiskt sätt.
Sänd live: Personer är mest aktiva när de samlas i realtid. LinkedIn Events låter dig bygga djupare kontakter med din publik och livesändningar får i genomsnitt 7 gånger fler reaktioner och 24 gånger fler kommentarer än vanlig video.

Relaterad artikel: 7 sätt du kan uppmuntra dina medarbetare att bli mer aktiva på LinkedIn

2. Använd tankeledarskap på LinkedIn

Riktigt bra och anpassat tankeledarskap är en viktig del i din marknadsstrategi och innehållsplan. Det är ett bra sätt att skapa en expert-roll och viktigast av allt, ett högre förtroende hos din målgrupp. I rapporten från LinkedIn och Edelman svarade 61 % av de tillfrågade att tankeledarskap kan vara effektivare än marknadsföringsbudskap för att visa ett företags potentiella värde.

Relaterad artikel: Sätt en tydlig riktning med ditt tankeledarskap

LinkedIn används av många beslutsfattare som söker insikter, kunskaper och berättelser för att uppnå sina organisatoriska mål.
Men vilka konkreta resultat kan uppnås?

Att sätta upp mål och förväntningar på tankeledarskap – och mäta med följartillväxt, innehållsvisningar och profilvisningar – kan översättas till konkreta affärsresultat, som:

  • Övervägande
  • Attrahera talanger
  • Varumärke och rykte
  • Medarbetarnas engagemang
  • Demand generation (skapad efterfrågan)

Skapa ett ramverk för att utveckla tankeledarskap på LinkedIn som både engagerar och påverkar chefer och beslutsfattare.

Linkedin _marknadsföring_utbildning

3. Utveckla strategi för bättre engagemang

B2B-kunder behöver idag mer än en säljpresentation: De behöver veta att du känner dem. Förstå deras resa bättre med en köpare-först-strategi och hur din produkt eller tjänst kan hjälpa till att lösa deras utmaningar.
LinkedIn har släppt flera nya funktioner och format kopplat till annonsering. Bl.a

  • Automatisk A/B-testning för att få det som mest engagerar din målgrupp.
  • Använd LinkedIn Ads konverteringsspårning för att analysera kundernas svar.
  • Använd LinkedIn Insight tag för att spåra webbplatsbesökare bortom LinkedIn.

Ett annan enkel sak att börja med?

Fråga vad dina kunder behöver, i en miljö som fokuserar på dem istället för ditt varumärke. Fundera på att arrangera ett LinkedIn-evenemang eller ”rundabordssamtal” där du kan samla dina kunder, IRL för att få insikter direkt från källan.

4. Ta hjälp med kampanjplanering

Campaign Manager erbjuder ett brett utbud av verktyg, funktioner och alternativ. För att hjälpa dig att förstå vilka som är bäst för vilka situationer, och för att hålla dig i linje med vad du försöker uppnå, har LinkedIn utvecklat en mall för planering av dina annons-kampanjer. Den kan hjälpa dig att skapa och lansera kampanjer enligt en marknadsföringstratt.

Följ guiden och få tips på hur du skräddarsyr din LinkedIn-kampanj beroende på vilken annonstyp du tänker använda.annonsplanering LinkedIn

5. Satsa på kreativitet

Låt oss inse det: B2B-marknadsföring har suttit fast i åratal, fångad i en monoton loop av ”företags-prat”, säljande innehåll. och inifrån-ut tänk. Men i den ständiga kampen om köparnas begränsade uppmärksamhet krävs det ett mer kreativt sätt för att bli top of mind. I artikeln, gå från tråkig till brilliant med B2B-marknadsföring framgår det att med kreativa annonser kan du se dramatiska ökningar i engagemang, konverteringar och i slutändan intäkter.

Ett sätt att vända den trenden – utan att spendera för mycket – är att omfamna den kreativa renässansen som nu äger rum. Många B2B-marknadsförare tar en sida från B2C-marknadsföringsboken, i syfte att få kontakt med köpare på en känslomässig nivå där majoriteten av besluten fattas.

Forskning visar att 95 % av dina potentiella köpare inte är i marknaden. Men kreativa, minnesvärda annonser kan hålla ditt varumärke på topp för framtiden. Och att tänka kreativt innebär inte att du kastar bort allt det befintliga innehåll som du har skapat. Om det redan finns värdefullt innehåll, fundera över på vilka sätt som du kan ge dem ett nytt liv. Exempelvis att förvandla dem till video eller infografik som fångar en snabb-scrollande person. Skapa en innehållsstrategi med ständigt så kallat ”ever green”-innehåll, dvs långlivat innehåll. Det kan vara medarbetarnas innehåll, tankeledarskap och inlägg som lyfter fram ditt varumärkes syfte och värderingar.

Utbildning Linkedin marknadsföring

6. Anpassa LinkedIn-annonseringen

Under de senaste åren har LinkedIn upplevt en hög tillväxt. Det är en bra plats för att öka medvetenheten, bygga gemenskaper och öka konverteringarna. Enligt LinkedIn lägger idag 80 % av B2B-marknadsförare betalt bakom sitt innehåll på LinkedIn. Men fördelarna går utöver siffrorna.

B2B-marknadsförare som har både betald annonsering och organiskt innehåll i sin marknadsföringsstrategi upptäcker att de får mer än bara klick. De använder annonsering för att driva en strategi för hela kanalen och som utnyttjar de tre nyckelkomponenterna: medvetenhet, övervägande och konvertering.

Efter att annonserna setts på LinkedIn uppfattades deras varumärken vara:

  • 50 % ”högre kvalitet”
  • 92 % ”mer professionell”
  • 74 % ”mer intelligent”
  • 59 % ”mer respektabel”

Annonsering på LinkedIn kan hjälpa dig att uppnå ett brett spektrum av affärsmål samtidigt som det bidrar till att öka varumärkeskännedom mer allmänt.

7. Mät för att spåra och förbättra resultatet på LinkedIn

Data ljuger inte – ändå känner bara 37 % av marknadsförare sig ”mycket säkra” i sina ROI-mått.
Att känna till effekten i en kampanj – eller var den inte har lyckats, kommer att informera om nästa steg du tar. Marknadsförare som kan utnyttja hela bredden av rapporterings- och analysfunktioner är redo att öka, eller backa och tar snabbt täten.

Konfigurera till exempel LinkedIn Insight-tag för att utnyttja konverteringsspårningen som gör att du kan se hur dina annonser ger resultat, både på och utanför plattformen.

Relaterad artikel: Få bättre resultat med rätt KPI:er

Sammanfattning, förbättra effekten av ditt företag’s närvaro på LinkedIn

Ta hjälp! Lite extra stöd, konsultation och integration kan räcka långt. Det kan vara allt ifrån coachning, hjälp med strategi, planering, skapa innehåll att mäta det som är rätt, istället för det som är lätt.

Gör dig redo för ett LinkedIn i förändring där du behöver hänga med. Arbetet som du som B2B-marknadsförare har framför dig har bara börjat. Den goda nyheten är att eftersom LinkedIn utvecklas kommer du få fler möjligheter till tillväxt och varaktig framgång än någonsin tidigare. Det gäller ”bara” att dra nytta av kraften i LinkedIn och våga testa nytt.

En effektiv marknadsföring för B2B-företag på LinkedIn bör fokusera på mer ”personifierad” marknadsföring och regelbundet publicera lockande innehåll. En välplanerad innehållsstrategi är avgörande och bör ligga till grund som omfattar en mix av innehåll, såsom längre artiklar, videos och case studies. Användning av LinkedIn-annonsering, särskilt för att rikta specifika målgrupper, är en del i framgången eftersom alla påverkas av sänkt räckvidd.. Även samarbeten med influencers bör tas i beaktande då det börjar bli vanligare på LinkedIn vilket kan stärka företagets närvaro.

Undvik vanliga misstag som spammande innehåll, inifrån-ut-prat, dålig analys av statistiken och brist på interaktion. Trots minskad organisk räckvidd kan en strategi med fokus på kvalitet, anpassat innehåll samt användning av både organiskt och betalt innehåll vara framgångsrik för att nå och engagera B2B-målgruppen på LinkedIn.

Statistik från LinkedIn.



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig för mer kunskap:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

2 Kommentarer
  1. Leif Mankowitz
    Leif Mankowitz says:

    Hej Linda, jjag säljer en SaaS tjänst. Vår strategi för Lead generering är att driva trafik till vår webbplats med inlägg på LinkedIn. Vi har i dagsläget ingen ekonomi för annonsering.
    På LinkedIn har jag en privatsida och en företagssida.

    Sedan april 2023 har jag ökat min kontaktlinser från 800 till 2300. Dessa ska jag nu bearbeta i en Launch med målet att få minst 160 deltagare till ett webinar i april.

    Har du några tips på hur jag bäst använder LinkedIn + Sales Navigator för att adressera befintliga kontakter samt nya Leads?
    Till förfogande finns även Sales Navigator.

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Hej Leif,

      Jag har flera tips att ge dig men det ingår i mina betaltjänster. Jag behöver lägga tid för att ge dig bra råd och det kan jag först ge när vi har ett kontrakt på plats, av respekt för mina betalande kunder.

      Men ett råd kan jag ge dig, att ha som primärt mål att driva trafik till hemsidan är ingen bra strategi.

      Här kan du läsa om coachning: https://smartbizz.se/linkedin-coach/

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *