LinkedIn släpper nya AI-drivna verktyg

LinkedIn släpper nya AI-drivna verktyg

Artificiell intelligens (AI) omdefinierar arbetsvärlden, särskilt hur vi arbetar, och det är top-of-mind för alla. Arbetsgivare, arbetssökande, marknadsförare och säljare, alla pratar om AI. Enligt LinkedIn’s Global Talent Trends-rapport, som nyligen släpptes, har jobb som nämner AI eller Generativ AI (GAI) mer än fördubblats (2,2x) globalt under de senaste två åren. Dessutom har ansökningarna för dessa tjänster vuxit 17 % snabbare jämfört med de som inte nämner AI eller GAI.

LinkedIn släpper AI-verktyg

LinkedIn’s VD Ryan Roslansky berättade på deras 12:e årliga Talent Connect Summit att AI är en spännande möjlighet med dess förmåga att ta sig an en del av arbetsuppgifterna. Det i sin tur frigör extra tid för de mer strategiska aspekterna av våra jobb.

Nya AI-verktyg på LinkedIn

LinkedIn har nu passerat 950 miljoner användare och nu implementeras ännu fler AI-verktyg. Syftet är att få högre produktivitet och att prioritera det mest effektfulla arbetssättet kopplat till rekrytering, försäljning och annonsering.

Nyheterna är:

  1. Recruiter 2024
    LinkedIn sammanför deras unika insikter och generativa AI för att förändra hur människor anställer. Den nya versionen av Recruiter 2024 som kommer att hjälpa rekryterar att snabbare hitta kvalificerade kandidater.
  2. LinkedIn Learning AI-powered Coaching Experience
    De som kompetensutvecklar sig och sina kolleger kan bygga kompetenser på ett mer personligt sätt med AI-driven coaching. Det är en chatbot-upplevelse som erbjuder både realtidsrådgivning och skräddarsydda innehållsrekommendationer för varje enskild person.
  3. Accelerate för Campaign Manager
    På så lite som fem minuter kommer Accelerate att rekommendera en kampanj och automatiska optimeringar för att nå rätt B2B-målgrupp med engagerande annonsmaterial, som marknadsförare kan justera och finjustera innan de lanserar sin kampanj.
  4. Sales Navigator
    Med nya AI-funktioner – AI-assisterad sökning och AccountIQ – som gör prospektering av potentiella kunder och informationssökning om företag mer effektiva. Det innebär att säljare kan lägga mer tid på att investera i sina relationer med köpare.

Och nyligen har LinkedIn släppt AI-verktyg för innehåll, integrering av Microsoft Designer och AI-hjälp för profilen.

Nya AI-funktioner för dig som rekryterar via Recruiter

För dig som arbetar med rekrytering och talent acquisition är högsta prioritet att snabbt hitta kvalificerade kandidater. Men att hitta den perfekta kandidaten är tidskrävande och svårt – det kan kräva timmar av sökningar, e-postmeddelanden och uppföljningar. LinkedIn vet att AI kan hjälpa till med några av dessa uppgifter. Och faktiskt tror 80 % av globala HR-proffs att AI kommer att vara ett verktyg för att hjälpa dem med deras arbete under de kommande fem åren.

Därför släppte LinkedIn AI-assisterade meddelanden i maj -23 och redan ser tre fjärdedelar (74 %) av rekryterarna att de sparar tid. Nu börjar LinkedIn testa Recruiter 2024, deras nya AI-assisterade rekryteringsupplevelse som kommer att göra rekryteringen enklare och effektivare så att du som arbetar som TA kan fokusera på det mest strategiska, personcentrerade arbetet för sitt jobb.

LinkedIn Recruiter AI

Processen kommer att göra det mycket lättare att sålla bland potentiella kandidater och hitta rätt personer. Allt baserat på LinkedIn-data och insikter, vilket kan vara ett stort lyft i din process. Naturligtvis kommer du sannolikt fortfarande att vilja förfina och justera alla AI-skapade jobbannonstexter (ytterligare ett nytt AI-verktyg). Men det kan ge nya möjligheter inom din rekryteringsprocess, vilket kan få stor inverkan.

Recruiter LinkedIn AI-verktyg

Utöver detta lanserar LinkedIn också CRM Connect, som kommer att integrera LinkedIn Recruiter och ditt CRM-system för att slå samman funktionerna och processerna för båda. LinkedIn testar för närvarande detta med utvalda företag.

Nya AI-funktioner LinkedIn Learning

LinkedIn integrerar också generativ AI i LinkedIn Learning, via en ny AI-driven chatbot. Du kommer få råd i realtid och skräddarsydda rekommendationer på innehåll. Det är anpassat för dig baserat på din jobbtitel, ditt karriärmål och de ämne och kompetenser du följer.

Så nu kommer du att kunna få mer specifik vägledning som LinkedIn hoppas kommer fungera som att ha en typ av karriärcoach tillgänglig när som helst. Det är svårt att säga hur effektiva dessa typer av rekommendationer kommer att vara inom alla branscher och specialiteter. Det svaret kommer först när vi ser dem. De kan vara jättebra och peka dig i rätt riktning varje gång, eller så kan de vara felaktiga. Allt beroende på hur exakt LinkedIns AI-system kommer till sina slutsatser.

Det enda sättet att veta är att prova det.

LinkedIn säger att de lanserar det första steget av sin nya AI-chatbot med två av de mest efterfrågade kunskaperna: ledarskap och ledning.

Relaterad artikel: LinkedIn har släppt nya verktyg för profil och rekrytering

Utbildning Linkedin marknadsföring

Nya AI-funktioner i LinkedIn Campaign Manager

Att skapa annonser i Campaign Manager är klurigt och det är ingen lätt uppgift att skapa kampanjer som når och påverkar rätt beslutsfattare, särskilt när resurserna är knappa. Och att skapa kampanjer kan ofta ta timmar. Allt från att utveckla annonsmaterial till att bestämma mål-, placerings- och budstrategier. LinkedIn vet att 84 % av marknadsförare tror att artificiell intelligens (AI) kommer att stödja dem i deras arbete*, och att spara tid i processen för att skapa kampanjer är ett bra ställe att börja.

Därför släpper LinkedIn Accelerate, en ny, automatiserad marknadsföringskampanj som drivs av AI. På så lite som fem minuter kommer Accelerate att rekommendera en heltäckande kampanj och automatiska optimeringar för att nå rätt målgrupp, med engagerande annonsmaterial, som du kan ändra och finjustera innan du startar din kampanj.

Det ger dig möjligheten att sätta ihop en hel kampanj med deras AI-system. Du anger helt enkelt en URL för produkten som du vill marknadsföra, så sköter systemet resten.

Accelerate är nu tillgängligt som en pilot för ett begränsat antal kunder i Nordamerika och det bygger på LinkedIn’s andra AI-funktioner, såsom automatiserad placering, som ger en 47 % förbättring av kostnaden per konvertering, och Predictive Audiences, som förbättrar kostnaden per lead med 21 %.

Relaterad artikel: 4 sätt att få ut mer av din annonsering på LinkedIn

Dessutom kommer det finnas en automatisk sammanfattning för hur annonsen har presterat. Allt för att hjälpa dig förstå hur kampanjen har gått och hur du kan tänka mer strategiskt gällande kommande kampanjer.

LinkedIn AI-verktyg Campaign manager

Nya AI-funktioner för LinkedIn Sales Navigator

I dagens säljlandskap måste säljare på ett meningsfullt sätt engagera flera beslutsfattare som spenderar månader på att överväga en leverantör eller tjänst/produkt innan de fattar ett köpbeslut. Det är inte bara utmanande att nå rätt beslutsfattare, utan köpare spenderar mindre än 5 % av sin tid med en representant, enligt Gartner. LinkedIn Sales Solutions har som mål att ge säljare de verktyg och funktioner de behöver för att få kontakt med rätt personer, vid rätt företag, vid rätt tidpunkt.

För att lyckas med detta fokuserar LinkedIn på att bygga teknik som underlättar relationsbyggande och meningsfulla samtal. Därför släpps nu Generativa AI-verktyg som hjälper säljare att anpassa sitt tillvägagångssätt och eliminera repetitiva uppgifter så att de kan lägga sin tid på att bygga starkare relationer med sina kunder.

Sales Navigator AI LinkedIn

Just kraften i Sales Navigator’s sökfunktion är uppskattad av många säljare. Det är en av de mest använda funktionerna, eftersom det ger säljare korrekta, uppdaterade resultat från över 950 miljoner medlemmar. Nu introducerar LinkedIn en AI-assisterad sökning, som inkluderar ett nytt GAI-gränssnitt. Det gör det möjligt för säljare att använda sökfunktionen mer effektivt genom att ange tillfälliga sök, vilket hjälper till att bättre hitta den typ av leads de letar efter.

Tänk hur enkelt det är att säga: ”Hitta beslutsfattare inom marknadsföring på LinkedIn på den amerikanska östkusten som är en andrahandskontakt.” Den AI-assisterade sökningen gör detta automatiskt med att välja rätt sökfilter, baserat på din fråga. Allt för att hjälpa till att låsa upp en ny nivå av lätthet i säljarnas arbetsflöden för identifiering av potentiella kunder.

LinkedIn sales navigator Acccount IQ

Dessutom släpper LinkedIn Account IQ, som med GAI, hjälper säljare att lättare hitta information om företag. Det samlas in nyckelinformation från olika källor och skapar en lättläst sammanfattning, direkt i Sales Navigator. Istället för att du behöver söka efter information på många olika platser, kan säljare nu använda Account IQ för att förstå viktiga höjdpunkter om ett företag i en enda vy. Detta kan inkludera information från offentliga arkiv och finansiella rapporter, till unika LinkedIn-insikter om personaltrender och vad som är top-of-mind för företagsledare.

Eftersom arbetare globalt försöker lära sig allt de kan om AI  har LinkedIn redan sett en ökning på 65 % år-för-år i inlärningstimmar för de 100 bästa AI-relaterade kurserna på LinkedIn. Nu släpper LinkedIn de 10 mest populära AI-kurser gratis för alla, till och med 15 december 2023 (och har 300+ AI-kurser för Premium-prenumeranter).

Fördjupa dig:

AI-Nyheter Recruiter

Recruiter 2024

Reimagining Hiring and Learning with the Power of AI

AI-Nyheter Campaign Manager

AI-Nyheter LinkedIn Sales Navigator

How salespeople can use Generative AI to supercharge outreach to their buyers

AI och Generativ AI på LinkedIn

Sammanfattning AI på LinkedIn

LinkedIn implementerar ännu mer AI på plattformen. Syftet är att öka användarnas effektivitet och hjälpa dem att uppnå sina mål. Detta genom att erbjuda skräddarsydda jobbförslag, personliga innehållsrekommendationer, effektiv rekrytering och kompetensutveckling. Genom att dra nytta av AI kan LinkedIn erbjuda en mer värdefull och användarvänlig upplevelse för sina medlemmar. Det blir mer skräddarsydd och relevant information, vilket kommer underlätta för oss som använder plattformen. Och det gäller oavsett om du är rekryterare, säljare eller marknadsförare.



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *