LinkedIn släpper AI-verktyg för profil & jobbannonser + gratis kurser

LinkedIn släpper AI-verktyg för profil & jobbannonser + 100 gratis kurser

LinkedIn släpper nya AI-verktyg för att hjälpa användare att förbättra sina profiler och få företag att skriva bättre jobb-beskrivningar. Personliga förslag som drivs av AI kommer att hjälpa LinkedIn-användare att skapa bättre rubriker och sammanfattningar baserat på deras erfarenhet.

AI:n kommer att analysera informationen som du har skrivit på din profil om dina erfarenheter och kompetenser och  avgöra vilken information som är mest imponerande. Den kommer sedan sammanfatta informationen för din rubrik och sammanfattning.

LinkedIn släpper AI-verktyg för profil & jobbannonser + gratis kurser

Med dessa nya verktyg får du hjälp av AI för att förbättra profilen och jobbannonser på LinkedIn

Men sanningen är att LinkedIn har använt mycket AI och andra typer av automatisering på plattformen i flera år, främst bakom kulisserna med hur det bygger och driver sitt nätverk. Nu, med dess ägare Microsoft som går all-in på OpenAI, ser det ut som att det blir en mer framträdande del av strategin för både Microsoft 365 och LinkedIn. Och det senaste som har släppts är för LinkedIn-profiler, rekrytering och LinkedIn Learning.

I veckan berättade Tomer Cohen, Chief product officer på LinkedIn, att de släpper AI-drivna förslag. De kommer inledningsvis att hjälpa användarna att piffa till sina LinkedIn-profiler och till rekryterare som skriver jobbannonser.

Båda är byggda på avancerade GPT-modeller, säger Tomer Cohen. LinkedIn använder GPT-4 för personliga profiler och GPT-3.5 för jobb-beskrivningar. Parallellt med detta skapar de också ett större fokus på AI i LinkedIn Learning, där de samlar ihop 100 kurser inom AI vilka kommer finnas tillgängliga för alla till den 15 juni 2023.

Rubriken och sektionen om är bland det viktigaste på din profil

Nu med dessa nya verktyg kan det kan hjälpa användare att göra ett bättre första intryck i sökresultat eftersom ditt namn och rubrik visas när din profil matchas med en sökning.

Men innan du kan få hjälp måste du fylla i dina kompetenser och erfarenheter. Där ska du fokusera på att lyfta fram dina mest betydande prestationer i varje jobbroll istället för en lista över dina ansvarsområden.

AI-hjälpen för profiler är endast tillgängliga för betalande Premium-användare och syftar till att hjälpa personer som har svårt med att skriva om vem de är och sina kompetenser men som kanske åtminstone kan förklara en del av vad de har gjort, som i sin tur översätts till en mer sammanhängande berättelse av AI.

premium linkedin ai verktyg

Relaterad artikel: Allt du behöver veta om LinkedIn premium – inkl pris

Både rubriken och din sammanfattning är viktiga och när du låter AI hjälpa dig kommer du kunna granska och redigera texten innan du lägger till det på din profil.

LinkedIn säger att genom att du använder verktyget för att skriva profilen, kan det hjälpa dig att bli mer synlig och ”sticka ut 2x så många möjligheter”. Det är otydligt ifall det betyder att LinkedIn’s algoritmer kommer att visa AI-baserade profiler oftare i sökningar för att marknadsföra verktyget, eller om det beror på att AI:n har justerats för att producera text som fungerar med SEO.

ai verktyg Linkedin profil premium

Relaterad artikel: Allt du behöver veta om LinkedIn premium – inkl pris

AI på LinkedIn för jobbannonser och arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivningarna kommer att fungera på ett liknande sätt: Du som rekryterare skriver ut en del grundläggande information inklusive jobbtitel och företagsnamn. Därefter kommer LinkedIn’s verktyg att generera en föreslagen arbetsbeskrivning som du kan granska och redigera.

Det kommer spara tid samtidigt som du får möjlighet att anpassa inlägget efter dina behov.

Spara tid med LinkedIn’s AI-verktyg

Även om båda syftar till att spara tid för användare och få dem att hålla sina profiler mer uppdaterade, eller att få fler rekryteringar genom att göra det lättare att förbättra texterna, kan jag tänka på åtminstone ett par röda flaggor.

När det gäller de som skriver sina profiler, om syftet med beskrivningen är att få en uppfattning om den person du potentiellt rekryterar eller nätverkar med, kommer du längre ifrån den essensen genom att använda AI för att generera dessa beskrivningar.

I slutändan kan det snarare betyda mer bortkastad tid för rekryterare och andra som kanske kollar in en profil och vill skapa kontakt.

Det beror på att LinkedIn har bekräftat att det inte kommer visa när AI har hjälpt till med att skriva texterna. Och det kommer göra att du inte får en riktig känsla för om någon faktiskt har förmågan att sammanfatta sitt eget arbete bra, om det verkligen är deras ”röst” som kommer fram för ett första intryck, eller om de helt enkelt har klickat på ”hjälp-knappen” och låtit AI skriva åt dem.

Relaterad artikel: Så kan du använda AI i din marknadsföring

Är det enbart positivt med AI-skrivna LinkedIn-profiler?

Det finns stora frågetecken som hänger över några av de etiska användningarna av generativ AI just nu – särskilt om det som standard ska tydligt framgå när det har använts i processen för att skapa något.

Detta har varit särskilt viktigt inom områden som utbildning, där det är meningen att du ska bli utvärderad på ditt eget arbete, inte bara innehållet i det, utan vad du har gjort för att få till det. Men i rekrytering och där du får kontakt med en viss person känns det som att det borde vara i samma kategori. Av samma anledning som du inte skulle vilja matcha med någon på Tinder bara för att få reda på att personen på profilbilden är någon annan, eller varför du inte vill att folk ska ljuga om sin erfarenhet i jobbansökningar.

Och nu känns det som att LinkedIn har bestämt att det inte kommer att framgå.

Det skulle i mindre grad vara fallet för rekryteringsannonser, som redan känns opersonliga men som ger en korrekt uppfattning om vad som kan förväntas i en viss roll, än mindre hur det skulle vara att arbeta på ett visst företag, och vi läser dem inte för att få en känsla av rekryterarens röst.

Så totalt sett framgår det att lanseringen av dessa AI-verktyg kan vara ett kraftfullt redskap, men den universella applikationen är inte alltid den bästa. En talesperson för LinkedIn sa att ”det här bara är början” och att företaget ”kommer att fortsätta att utnyttja generativ AI för att utforska nya sätt att ge värde till våra medlemmar och kunder.”

Relaterad artikel: 22 senaste nyheterna på LinkedIn (2023)

Gratis LinkedIn Learning inom AI

När arbetsvärlden fortsätter att utvecklas i en snabb takt, är det viktigare än någonsin att ligga steget före och skaffa sig de kompetenser som behövs för att lyckas på dagens arbetsmarknad. Faktum är att kompetensen som krävs för många jobb har förändrats med svindlande 25 % sedan 2015, med den siffran som förväntas fördubblas till 2027 på grund av den snabba utvecklingen av ny teknik som AI.

Därför lanserar nu LinkedIn fler än 100 AI-kurser som är tillgängliga gratis för alla LinkedIn-medlemmar fram till den 15 juni 2023. Oavsett om du bara är i början av din karriär eller är en mer erfaren person kommer dessa kurser att hjälpa dig lära dig nya saker som kan öka din produktivitet och påskynda din karriärtillväxt.

Här är tre exempel:

Även Tomer Cohen har släppt en kurs, Generative AI for Business Leaders som är utformad för att hjälpa dig och ditt team att lära sig att anpassa och använda denna avancerade teknik, dess begränsningar och varför den kan vara banbrytande för din karriär och ditt företag.

Under de närmaste månaderna kommer LinkedIn att lansera ytterligare 20 nya generativa AI-kurser som lärs ut av AI-ledare.

Sammanfattning AI på LinkedIn

Microsoft integrerar AI på LinkedIn för att förbättra användarupplevelsen och öka plattformens förmåga att hjälpa människor att hitta jobb och bygga professionella nätverk. Genom att använda AI-teknik kan LinkedIn till exempel skräddarsy jobbförslag och rekommendationer baserat på en användares profil och aktiviteter på plattformen. AI kan också användas för att analysera användardata och ge insikter om trender och möjligheter på arbetsmarknaden.

Utöver detta kan AI på LinkedIn användas för att hjälpa användare att skapa mer engagerande innehåll och förbättra sökfunktionen på plattformen. Genom att integrera AI-teknik på LinkedIn kan Microsoft också förbättra sin egen kompetens inom AI och utveckla nya AI-lösningar för andra områden och branscher.

Och för den här sammanfattningen har jag använt ChatGPT.

Bra eller dåligt? Det avgör jag till dig att bedöma men Ai är här för att stanna. Lär dig mer genom att gå en av LinkedIn’s gratis kurser och använd det för att hitta ditt sätt för att nyttja verktyget.

LinkedIn’s satsning på AI kan kort beskrivas såhär

  • Få förslag på rubrik och sammanfattning
  • Hjälp med text och utformning av jobbannonser
  • +100 gratis LinkedIn learning kurser tillgängliga inom AI

Artikeln är kuraterad från LinkedIn, Search engine journal och Techcrunch



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


linda_bjorck_linkedin-expert

Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *