Senaste nyheterna för LinkedIn Q1 2023

Senaste nyheterna för LinkedIn Q1 2023

Under 2022 släppte LinkedIn över 100 nyheter och nu under Q1 2023 har LinkedIn släppt ännu fler! Och enligt Microsoft’s senaste rapport har LinkedIn passerat 900 miljoner användare och ännu en gång ser de rekordnivåer av engagemang och antal sessioner. Det innebär att ju fler aktiva vi blir på LinkedIn desto svårare blir det att nå ut. Du kommer behöva publicera bättre innehåll för att få ut ditt budskap till din målgrupp.

Kontinuitet är viktigt och även att du använder en mix av LinkedIn’s format.

Den här artiklen går även att lyssna på: LinkedInpodden – senaste nyheterna på LinkedIn

 

nyheter linkedin q1 2023

3 nyheter för ökat engagemang på LinkedIn

Editor in chief, Daniel Roth berättade förra veckan (feb-23) om tre nyheter och sätt att få ökat engagemang:

  • Du får mer synlighet från människor utanför dina kontakter och följare när det du har att säga är rotat i professionell kunskap, råd och expertis.
  • Genom att dela med dig av dina unika professionella insikter skapar du fler möjligheter och blir sedd av fler som är intresserade av ditt perspektiv.
  • Dina befintliga kontakter och följare värdesätter att se både dina professionella och personliga erfarenheter – detta hjälper till att vårda din nuvarande gemenskap.

Daniel säger att du ska tänka på detta när du publicerar innehåll på LinkedIn! Dessutom kommer LinkedIn att berätta om fler sätt som hjälper dig att förbättra ditt engagemang. Dessutom introducerar de också ett nytt sätt att bidra med andra experter inom ämnen som du bryr dig om under de kommande veckorna.

I min senaste livesändning berättade jag om en del av nyheterna, här är en sammanställning.

Nyhetsbrev på LinkedIn får större synlighet

Tidigare kunde du läsa om hur nyhetsbrev på LinkedIn förbättras. Inom kort kommer det även att gå att schemalägga både artiklar och nyhetsbrev. De nya funktionerna innebär att:

  • Nyhetsbrev indexeras av Google = större synlighet utanför LinkedIn.
  • De får högre synlighet – direkt på din profil och företagssida.
  • Prenumerationsknapp och webbadress.
  • De är synliga i sökresultat.

nyhetebrev linkedin nyheter 2023

Nyheter för din profil på LinkedIn

Uppdaterad inkorg

Ännu en gång har LinkedIn gått ut med att de ska förbättra inkorgen. Om du som jag får många meddelande är den faktiskt helt kass. Tidigare har LinkedIn sagt att de ska släppa en ”fokuserad” inkorg men den saknar jag fortfarande. Nu har LinkedIn istället släppt att du kan stjärn-markera meddelande. Det är bra eftersom det hjälper dig att snabbt hitta de meddelande du vill återkomma till.

bättre inkorg linkedin nyhet 2023

Fäst ett inlägg överst på din profil.

Den här funktionen har funnits ett tag på företagssidor men nu släpps den alltså även till din profil.

Nytt sökresultat

När du söker dyker det upp en ny navigeringsruta till vänster som innehåller, och listar alla kategorier från resultaten av din sökning. Därifrån kan du klicka på respektive flik och då kommer du direkt till den kategorin.

sökresultat linkedin nyheter 2023

Uppdaterad service page

På din profil kan du ha en så kallad ”service page”, där du skriver vilka tjänster du erbjuder. Den sidan är nu uppdaterad där du har möjlighet att lägga till priser. Om du inte vill skriva ut ett pris kan du välja ”kontakta för pris”.

Aktivitetssidan

På varje profil och företagssida kan du vilka aktiviter som har gjorts. Och nu uppdateras även synligheten för både format och dina aktiviteter på din profil. Som du ser på bilden nedan får flera format en egen flik. Äntligen säger jag!

Nyheter LinkedIn 2023

På företagssidan finns redan flera flikar och även en egen flik för videos.

profilen aktiviteter

Fler funktioner kopplat till vem som har tittat på din profil

Det här hjälper dig att bli hittad av rätt personer för det du vill bli hittad på för din profil.
Den här nya funktionen kommer att jämföra din profil med en jobbtitel och visa dig vilka kompetenser som finns i din profil. Du kommer även få förslag på fler kompetenser som du kan lägga till på din profil.

bättre statistik linkedin premium nyhet 2023

Skapa kontakt eller följ – direkt i flödet

LinkedIn har lagt till två alternativ för att snabbt skapa kontakt med personer i flödet. Det syns på författarens inlägg på i ditt flöde, baserat på att en av dina kontakter har interagerat med inlägget. Det kommer även tydligare framgå vem av dina kontakter och på vilket sätt de har interagerat med inlägg.

Nyheter för creator mode / skaparläge

Har du skaparläget igång? Det rekommenderas för dig som publicerar minst 2 inlägg per vecka. Då får du flera funktioner såsom fler format och bättre statistik.

Nu har LinkedIn ännu en gång förbättrat statistiken för dig med skaparläge och du får en tydligare överblick och bättre information. Fortfarande använder jag ett 3:e partsverktyg, Shield [reklamlänk] eftersom jag där snabbt kan se mina publicerade inlägg utifrån fler variabler än vad jag kan på LinkedIn.

När du har skaparläge så får du även ”följ” som din primära knapp. Ännu en nyhet är att det kommer en ”kontakt-knapp” väl synlig under följ-knappen.

Och de ämnen du har kopplat till din profil kommer göra att din profil dyker upp i ett sökresultat. Och dessutom går det att söka på specifika ämne.

sökresultat linkedin nyheter 2023

Schemalägga inlägg på LinkedIn

Att kunna schemalägga inlägg på LinkedIn har varit efterfrågat. Funktionen började rullas ut i december och fortfarande är det en del som väntar på den. Nu har LinkedIn släppt funktionen även till appen och företagssidor. Inom kort kommer det även att gå att schemalägga fler format.

Nyfiken har tagits bort

Senaste veckorna har jag blivit taggad i flertalet inlägg där reaktionen ”nyfiken” efterlyses. Den är borttagen och det beror delvis på att den har använts på fel sätt. Nu är alltså den lila figuren borttagen.

reaktioner LinkedIn

Sammanfattning av nyheterna för profilen

  • Aktivitetssidan
  • Uppdaterad inkorg
  • Nyfiken är borttagen
  • Nyheter för creator mode
  • Uppdaterad service page
  • Schemalägga inlägg på LinkedIn
  • Skapa kontakt eller följ – direkt i flödet
  • Nyhetsbrev på LinkedIn får större synlighet
  • Fler funktioner kopplat till vem som har tittat på din profil

Nyheter för företagssidor på LinkedIn Q1 2023

Även för företagssidor på LinkedIn har det släppts flera nyheter men det syns ännu en gång att det är flest funktioner som släpps till profiler. Nytt för företag är bl.a audio event, schemalägga inlägg och att företag nu även kan följa företag.

Relaterad artikel: 7 nyheter för företagssidor (okt-22)

Audio events

LinkedIn släppte audio events till alla som har skaparläget i början av 2022. Nu har det betatestats för företag och rullas nu ut globalt.

Produktsidor på LinkedIn uppdateras

Har du aktiverat produktsidor på företagssidan har du nu fått fler funktioner. Bl.a är produktsidor sökbara och att du kan visa höjdpunkter om dina produkter.

Relaterad artikel: Guide: så använder du produktsidor på LinkedIn

Förbättrad statistik

Statistiken över dina konkurrenter har förbättras och ger nu ännu fler insikter. Du kommer nu att kunna se trendande innehåll från dina konkurrenter.

Utbildning Linkedin marknadsföring

Anställdas inlägg blir synligare

Ofta hjälper jag företag att få större synlighet på LinkedIn med hjälp av sina medarbetare. Nu lyfter LinkedIn anställdas inlägg tydligare och det här är riktigt bra för dig som arbetar med ”employee advocacy”, dvs att medarbetarna är ambassadörer för varumärket.

Relaterad artikel: Så får du dina medarbetare att bli mer aktiva på LinkedIn

Länkdekal på video & bilder

I höstas släpptes möjligheten att lägga till en länk på bilder och videos postade via din profil. Nu släpps denna funktion även till företagssidor.

Relaterad artikel: Ska du länka i inlägg eller ej?

företag kan följa företag linkedin

Sammanfattning av nyheterna för företagssidor på LinkedIn Q1 2023

  • Audio Events
  • Sidor kan schemalägga inlägg
  • Produktsidor är sökbara på LinkedIn
  • Uppgraderad statistik över konkurrenter
  • Företagssidor kan följa andra företagssidor
  • Länk-dekal för bilder och videos på företagssidor
  • Funktioner för att generera nya prenumeranter av nyhetsbrev
  • Prenumerera på innehåll från en LinkedIn-sida – klicka på klockan
  • Produktsidor kan ha höjdpunkter för att visa upp specifikt produktinnehåll

Så håller du dig uppdaterad gällande nyheter på LinkedIn

Att hålla sig uppdaterad på alla LinkedIn’s nyheter är klurigt. Det är många nyheter som släpps löpande, både för profilen och företagssidor. Och för att kunna skriva den här artikeln läser jag flertalet artiklar, översätter och sammanställer, allt för att det ska vara enkelt för dig.

Du håller dig enkelt uppdaterad genom att prenumerera på kunskapsbrevet och att gå in på bloggen som uppdateras varje vecka. Även LinkedInpodden släpper ett nytt avsnitt varje vecka, prenumera på Spotify, Apple Podcaster, eller där du lyssnar! Och såklart min populära livesändning, varje fredag 8:30 på LinkedIn.

Ps. Som vanligt släpper LinkedIn nyheter löpande!


När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn och jag rankas som Sveriges ledande LinkedIn-expert.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 timmar (2×2) men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *