7 Nyheter för företagssidor på LinkedIn
7 nyheter för företagssidor på LinkedIn
Dags för ännu fler nyheter från LinkedIn, denna gången för företagssidor. En del har beta-testats men som nu släpps bredare. Och en del är helt nytt. Som vanligt tar det tid innan alla har fått tillgång till LinkedIn’s senaste nyheter.
I augusti släppte LinkedIn 10 nyheter och i juni hela 22 nyheter.
Tycker du det är svårt att hålla dig uppdatera?
Prenumerera på mitt kunskapsbrev som är fullmatat med nyheter, artiklar och funktioner.
LinkedIn släpper flera nyheter för företagssidor
#1 Mallar för inlägg på LinkedIn
I augusti släpptes den här funktionen för profiler och nu rullar LinkedIn ut mallar för alla företagssidor. Som du kan se på bilderna nedan får du tillgång till en rad färdiga, visuella mallar. Dessa kan hjälpa dig att snabbt skapa inlägg.
LinkedIn säger:
“Create engaging, actionable LinkedIn content easier than ever with customizable templates, available directly in the LinkedIn app, with no third-party tools required.”
Personligen ser jag att dessa varken passar in, eller är till hjälp. Jag menar, vad händer om fler och fler använder dessa mallar? Och om du planerar dina inlägg i förväg så är den här funktionen inget för dig eftersom du måste göra detta manuellt, när du skapar inlägget på LinkedIn.
Att LinkedIn fått kritik för att bli mer och mer som Facebook, eller som Ola Andersson skrev, Linkstagram, dvs att LinkedIn blir mer likt Instagram, dvs ökning av personliga inlägg och selfies. Det bör tas i beaktande även för företag när innehållet skapas.
Men trots klagomålen verkar det fungera, Microsoft fortsätter att rapportera ”rekordnivåer av engagemang” på LinkedIn varje kvartal, så detta är faktiskt en viktig tanke för ditt innehåll.
Du kommer åt dessa mallar i mobilappen genom att klicka på ”använd mall” i rutan där du skriver inlägg.
Tycker du det är svårt att skapa innehåll, eller veta vilka av alla LinkedIn’s format som fungerar?
Då ska du boka in dig på utbildningen, skapa innehåll till LinkedIn, effektivt
#2 Länkar på bilder
Även detta är en nyhet som redan har släppts för profiler. Nyheten innebär att du även som företag kan använda klickbara länkar på dina bilder eller videos.
#3 Fäst en kommentar
Det här är en praktisk uppdatering för LinkedIn. Du kan fästa en kommentar överst bland alla kommentarerna. Det kan hjälpa till att lyfta fram de bästa svaren och väcka mer engagemang med dina inlägg.
Som du kan se i exemplet nedan, kommer du åt funktionen via de tre magiska prickarna. När du klickar där och fäster en kommentar överst kommer den att stanna överst bland kommentarerna.
Det kan vara ett bra och enkelt sätt att helt enkelt bekräfta en användare som har engagerat sig i ditt inlägg på ett genomtänkt sätt.
LinkedIn har sedan länge gjort det möjligt för företagsanvändare att fästa ett publicerat inlägg överst på sin företagssida. Ett liknande sätt finns på profilen där du högst upp kan du ”fästa” dina egna toppinlägg, under sektionen utvalt.
Men nu kan du alltså fästa en specifik kommentar, vilket öppnar upp för nya sätt att maximera LinkedIns engagemang och interagera med ditt nätverk i appen.
Möjlighet att fästa en kommentar började släppas i slutet på augusti och rullas nu ut till alla användare.
#4 Commitments / värderingar
På företagssidan finns nu en ny flik där du kan lägga till företagets värderingar. Dessa blir synliga under ”om” på företagssidan och du kan ha upp till fem ord under utvalda värderingar. Du kommer också att kunna vara ”värd” för innehåll som styrker detta.
Exempelvis:
- Mångfald, rättvisa och inkludering
- Karriärtillväxt och lärande
- Balans i arbetslivet
- Social påverkan
- Miljömässig hållbarhet
Fördjupa dig här: värderingar/commitments på företagssidan
#5 Annonsera med dokument
LinkedIn gör det nu möjligt att annonsera med dokument, som också kan göras tillgängliga via registrering för att maximera svarsdata.
Som du kan se på bilden nedan ger LinkedIns dokumentannonser en förhandsvisning i flödet för att locka användare att ladda ner hela artikeln.
Om du väljer att lägga till ett lead-gen-formulär kan du få fler insikter om de personer som är intresserade av dina dokument. Du kan göra så att ditt dokument är gratis att ladda ner och där tillhandahåller LinkedIn konverteringsdata om vilka medlemmar som laddade ner dokumentet.
Det innebär att dokumentannonser gör det möjligt för annonsörer att marknadsföra innehåll, i långa format som studier, rapporter och whitepapers direkt i flödet, och där de kan ses utan att lämna LinkedIn.
Social Insider rapporterade att dokument ger högst engagemang och med tanke på detta kan dokumentannonser vara ett bra tillägg. Nästa gång du ska annonsera, våga testa att annonsera med dokument.
Gina Kleiner, LinkedIn director of product marketing:
“Social media feeds bring us into new worlds every time we hit ‘refresh.’ It’s a go-go environment and, for advertisers, it can feel hard to keep up. However, the range of tools and functionalities to manage campaigns on these platforms is ever-expanding.”
Fördjupa dig här: Nya sätt att få ut mer av dina annonser på LinkedIn
#6 Offline konverteringsdata
LinkedIn har också lagt till möjlighet att inkludera offline konverteringsdata i din annonsprocess i appen.
”Offline konverteringar” innebär att du kan koppla konverteringar som du spårar via andra verktyg, direkt till LinkedIn. Du kan manuellt ladda upp CSV-filer direkt till Campaign Manager eller använda en LinkedIn Marketing Partner. Partners som stöds är Adverity, HubSpot, LeadsBridge, LiveRamp och Make.
Processen gör det möjligt för dig att inkludera ytterligare prestationsdata, som personliga transaktioner, telefonsamtal eller försäljning i ditt CRM, i din LinkedIn-kampanjmätning och optimeringsprocess. Det kan vara ett bra sätt att förbättra responsen, baserat på datamatchning, och hjälpa till att bättre fokusera LinkedIns inriktning på rätt element.
#7 Bibliotek för din annons-media på LinkedIn
LinkedIn lägger till ett nytt mediebibliotek, där du kommer att kunna spara all media som du använder i dina LinkedIn-kampanjer.
I likhet med andra sociala medier kommer LinkedIn nu att tillhandahålla ett arkiv för ditt annonsmaterial, vilket sedan gör det lättare att återanvända ditt annonsinnehåll i nya kampanjer.
Mediebiblioteket är en enda plats där du ladda upp, hanterar och väljer media när du skapar annonser.
Du kan ladda ner en guide till LinkedIn dokumentannons här, mer information om media-biblioteket här och hur du sätter upp offline-konverteringar här.
#8 Klicka på klockan på företagssidor
Och en bonus-nyhet, möjlighet att klicka på klocka på företagssidor har också släppts vilket är efterlängtat!
Det här kan du även göra på profiler (rekommenderas!) men här får du möjlighet att välja hur ofta du vill få en avisering!
- alla nya inlägg – bästa valet!
- topp-inlägg – det här är standardvalet.
- inga nya inlägg – då får du endast avisering när det är om dig.
Det här ska du använda för:
- ditt företag för att kunna kommentera
- dina konkurrenter – enklaste omvärldsbevakningen
- företag som postar intressanta & värdefulla inlägg ➤ SmartBizz marknadsföring & kommunikation AB
En riktigt bra och smart funktion som jag tycker att du ska använda.
OBS! Klockan är endast synlig om du följer sidan. Om du inte ser den, klicka på avfölj och sedan på följ igen så dyker den upp.
Tidigare nyheter är bl.a Lead gen forms, kommentera som företag, skriva nyhetsbrev på företagssidan, @-tagga och använda hashtags i både artiklar och nyhetsbrev samt boosta events.
Sammanfattning nyheter företagssidor LinkedIn
Det här är en del praktiska och intressanta nyheter. Att länka på en bild och att nåla fast en kommentar är det som jag ser är mest intressant. Däremot mallar är jag tveksam till, framför allt till företag som har sin grafiska design och tydliga innehållsplanering men våga testa och se vad det ger.
När det gäller annonsering på LinkedIn fortsätter LinkedIn att utöka både funktioner och sätt som du kan annonsera på. Dokument-annons där du kan kombinera med ett formulär för mer data är riktigt intressant.
Källor: LinkedIn blogg, LinkedIn blogg, LinkedIn FAQ
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!